un blog de Radu Dumitru

+ Susține blogul cu un click la: eMAG - Fashion Days - Finestore - PC Garage - Flip - Best Value +

Formula 1 în Qatar: McLaren greșește strategia și îi dă lui Verstappen șanse mari la titlul de campion

1 Dec 2025  ·

AUTO  ·

1 comentariu

Cursa din Qatar n-a fost cine știe ce pe circuit, dar cumva a avut de toate. Piloții au fost forțați să schimbe pneurile la maxim 25 de tururi. Verstappen a câștigat, urmat de Piastri, ceea ce a reprezentat o situație nefavorabilă pentru Norris. Titlul se va decide în Abu Dhabi, unde Verstappen are șanse mari să iasă campion mondial, ceea ce chiar ar fi o întorsătură memorabilă de situație.

Vă spun mai jos care a fost treaba cu cele 25 de tururi pentru anvelope, dar și în ce condiții pot deveni campioni Norris, Piastri sau Verstappen.

Și mai zic și asta: nu sunt fan Verstappen, dar dacă va câștiga campionatul duminica viitoare, va fi unul legendar, cu poate cea mai frumoasă înfruntare și recuperare treptată de teren din epoca modernă a F1.

ÎNAINTE DE CURSĂ

Verstappen a avut o declarație hilară. A spus că, dacă ar fi avut el un monopost performant precum cele McLaren, ar fi fost deja campion mondial. Un atac la Norris și Piastri, cum ar fi.

În practică, oricare dintre Norris și Piastri ar fi fost de mult campioni mondiali dacă l-ar fi avut coechipier pe Tsunoda. Cu doi piloți capabili la McLaren, victoriile s-au împărțit.

SPRINT

Piastri a câștigat, pentru al treilea an la rând, sprintul din Qatar. A fost urmat de Russell și Norris, iar Verstappen s-a clasat pe locul 4. Ferrari nu a luat nici un punct în Sprint.

ÎN CALIFICĂRI

Hamilton locul 18. La interviul de după calificări, a fost întrebat ce vrea să le transmită milioanelor de fani care-l susțin. Mă așteptam la clasicul “le mulțumesc pentru susținere și sper să-i surprind cu o clasare cât mai bună”. Hamilton s-a gândit vreo 10 secunde, nu a găsit nimic de zis, a mormăit un “sorry” și părea că se duce să plângă.

Pare foarte deprimat.

Din față urmau să plece Piastri, Norris, Verstappen, Russell, Antonelli, Hadjar și Sainz.

DE CE MAXIM 25 DE TURURI PENTRU PNEURI

Așa a decis Pirelli ca regulă impusă pentru siguranța piloților. De vină este înșiruirea de viraje 12-14, care sunt curbe destul de largi, de dreapta, prin care se trece cu 285 km/h și forțe de 4,5G.

Asta pune o presiune foarte mare pe pneuri, care s-ar fi putut sparge, în special după ce se tocesc. Pirelli a decis că pot fi folosite maxim 25 de tururi. Într-o cursă de 57 de tururi, asta însemna obligatoriu două schimburi de anvelope, în principal în același moment pentru toți.

CURSA

Verstappen l-a depășit la start pe Norris și s-a poziționat pe locul 2. Și Sainz a câștigat câteva locuri, iar Russell a pierdut câteva după un start slab.

Prin turul 7, Hulkenberg este acroșat și intră Safety Car-ul. Toți piloții au schimbat anvelopele, mai puțin cei McLaren, care au decis să rămână pe circuit. Asta a fost greșeala semnificativă de strategie.

Verstappen, de exemplu, a schimbat prima oară prin turul 8. A mai schimbat încă o dată după 25 de tururi, în turul 33, și de acolo a pilotat până la capăt. Practic, a schimbat o dată sub safety car, când nu se pierde mult timp, și a doua oară în regim normal de cursă.

Cele două McLaren au schimbat în tururile 18 și 19, în regim normal de cursă, și apoi din nou după 25 de tururi, tot în regim normal de cursă.

1️⃣Verstappen a fost puternic avantajat de acel schimb sub safety car, care i-a permis să rămână numărul 1 pe circuit după al doilea schimb al McLaren și a câștigat cursa. 2️⃣Piastri a pilotat excelent, dar întrucât a pierdut timp în plus la boxe, s-a clasat pe locul 2 fără să fie vina lui în vreun fel.

3️⃣Sainz a intrat pe podium. La start a depășit doi piloți. Greșeala de strategie a McLaren l-a avantajat și pe Sainz, de altfel, care a trecut până la urmă și de Norris când acesta făcea schimbul de anvelope. Mă bucur pentru el, pare că-și intră în mână la Williams.

4️⃣Norris a ieșit pe locul 4, dar cu mult noroc. De fapt, era în urma lui 5️⃣Antonelli, dar acesta a greșit în ultimul tur, a ieșit larg într-un viraj, suficient cât să profite Norris și Antonelli să termine pe 5, urmat de Russell.

Helmut Marko, de la Red Bull, l-a acuzat apoi pe Antonelli că de fapt s-a dat din fața lui Norris. Italianul a primit ulterior mii de mesaje agresive pe rețelele sociale.

Ferrari s-a clasat pe locurile 8 și 12. A fost un weekend foarte slab pentru echipa italiană.

Piastri părea foarte demoralizat. A pilotat perfect, dar a pierdut la boxe victoria. Încă are șanse matematice la titlul mondial, dar cel mai probabil va termina pe locul 3 un campionat pe care l-a condus în marea majoritate.

The Good:

  • Sainz pentru o cursă bună.
  • Mercedes pentru că practic și-au asigurat locul 2 la constructori, șansele să-l piardă fiind foarte mici.
  • Verstappen pentru că a mai făcut un pas în față către titlul mondial.

The Bad:

  • Strategia McLaren este posibil să-l coste titlul de campion pe Norris.
  • Ferrari pentru clasarea slabă. Ferrari a plecat cu 4 puncte în total dintr-o cursă și un sprint.

CLASAMENTE ȘI CALCULE

Antonelli l-ar putea depăși pe Hamilton, care are un avantaj de doar două puncte.

Norris are +12 față de Verstappen și +16 față de Piastri. Toți trei au șanse la titlul mondial. Să facem calculele:

Norris poate deveni campion dacă în ultima cursă:

  • se clasează pe podium, indiferent ce fac ceilalți.
  • dacă termină pe locurile 4 sau 5, iar Verstappen pe 2 sau mai jos, indiferent ce face Piastri.
  • dacă termină pe 6, iar Verstappen și Piastri iau locurile 2 sau mai jos.

După asta se complică, dar arată cam așa:

Pe scurt, trebuie să se claseze cât mai sus, dar are niște spațiu de manevră.

Cum poate câștiga Verstappen? Are nevoie de podium și de mult noroc:

Iar Piastri aproape că nu are șanse, are nevoie de locul 1 sau 2 și de un dezastru pentru ceilalți concurenți:

În clasamentul constructorilor, Mercedes pare să-și fi asigurat locul 2 general. Au un avans de 33 de puncte față de Red Bull. Presupunând că Verstappen câștigă în Abu Dhabi, ar trebui ca Tsunoda să ia locul 6 pentru a face 33 de puncte, iar cei doi piloți Mercedes să nu ia nici un punct. Mi se pare greu de crezut că putem asista la acest scenariu.

Am văzut cursa la Naive, apropo, unde Chivas Regal a organizat un watch party. Erau 4 etaje acolo și la fiecare erau puse ecrane de mari dimensiuni pe care s-a dat F1 TV. Strategia McLaren a părut mai puțin dezamăgitoare când am văzut-o cu un cocktail în mână și mușchiuleț de vită cu sos de piper verde la bufet. A pus apoi muzică Andi Moisescu, un mix de retro dance.

Se organizează și duminica viitoare un watch party. Dacă vreți să vedeți cursa acolo, eventual cu prietenii, puteți face rezervări. Consumația se plătește, desigur. După cursă pun muzică Golan Hybrid. Detalii găsiți aici.

    1 comentariu

  1. Ordin de sus: Piastri la boxe, intră Alibec că el a mai avut McLaren.

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus