+ Susține blogul cu un click la: eMAG - Fashion Days - Finestore - PC Garage - Flip - Best Value +
S-a încheiat încă un sezon de Formula 1 și a fost cel mai palpitant de la cel din 2021 încoace. A fost și primul din 2010 încoace în care mai mult de doi piloți s-au luptat cu adevărat pentru titlul mondial. Verstappen a pilotat excelent și a câștigat cursa aceasta fără mari probleme. A demonstrat că este un pilot extraordinar.
Din păcate pentru el, titlul mondial l-a pierdut la 2 puncte, dar de fapt a fost pierdut în prima parte a sezonului, când monopostul Red Bull a fost inferior celui McLaren. Lando Norris, pilotul britanic de 26 de ani, este noul campion mondial.
Echipele sunt complete pentru 2026 și le puteți vedea aici. Tsunoda devine pilot de rezervă al Red Bull, iar Isack Hadjar promovează de la Racing Bulls la echipa mare, alături de Verstappen. La Racing Bulls vine un debutant, Arvid Lindblad, care tocmai a câștigat cursa de F2 din Abu Dhabi.
Cadillac a anunțat că va prezenta monoposturile cu care intră la anul în competiție cu ocazia Super Bowl-ului american.
După ce McLaren-urile au fost performante în Practice, calificările l-au pus pe Verstappen în pole-position. Nu mă mir, știam că este foarte bun pe acest circuit.
Îi urmau însă pe grilă Norris, Piastri, Russell, Leclerc și Alonso. Primul viraj era pe partea pilotului de pe locul 2, adică Norris, deci un start bun l-ar fi avantajat suplimentar.
Hamilton s-a clasat pe locul 16 și a plâns după calificări. Antonelli, care era la doar două puncte în spatele său în clasamentul general, urma să plece de pe 14.
Verstappen a plecat bine, l-a blocat pe Norris și a condus cursa fără emoții. Norris a fost depășit după start și de Piastri, însă cei doi au plecat oricum cu strategii diferite, primul pe anvelope M și al doilea pe H.
Cursa nu a fost întreruptă de vreun safety car sau alt incident. 1️⃣Verstappen s-a distanțat și, chiar dacă a pierdut conducerea când a intrat la boxe, în practică a fost mereu a lui.
A și pilotat excelent. A intrat la boxe, a ieșit în spatele lui Piastri și până la urmă l-a ajuns pe acesta și l-a depășit. Cei drept, Piastri avea anvelope foarte tocite, a rulat vreo două treimi din cursă cu setul inițial, dar Verstappen a pilotat excelent oricum. A fost a 8-a sa victorie în 2025, mai multe decât cele 7 pentru Norris și Piastri.
Nu a fost însă suficient pentru a lua și titlul mondial. În spatele său, 2️⃣Piastri a schimbat o singură dată pneurile și a ajuns la final pe locul 2.
3️⃣Norris avea nevoie de un loc 3 în cazul în care Verstappen câștiga cursa. L-a obținut. Leclerc l-a amenințat un pic la start, dar fără a-i da de fapt mari emoții.
Norris a făcut chiar două schimburi de anvelope pe un circuit unde de obicei se face unul singur. Motivul a fost legat de faptul că Leclerc, care era la câteva secunde în spatele său, a intrat pentru al doilea schimb.
Asta i-a dat lui Norris practic un schimb moca, considerând că avansul urma să se păstreze. Totuși, orice intrare la boxe este periculoasă. Poți lua o penalizare dacă depășești din neatenție viteza, poți pierde câteva secunde dacă nu se desface ușor roata etc. Echipa probabil a preferat să nu riște ca, la un safety car care ar fi compactat plutonul, Leclerc să aibă anvelope noi și Norris nu. Ne aducem aminte ce s-a întâmplat în 2021, la o situație similară, când Verstappen l-a depășit apoi pe Hamilton în ultimul tur.
În cele din urmă, însă, Norris a trecut linia de finish pe locul 3 și a luat suficiente puncte pentru a deveni noul campion mondial din Formula 1. În spatele său au venit 4️⃣Leclerc și 5️⃣Russell.
Hamilton a pilotat excelent, apropo, terminând pe locul 8. Antonelli, care avea nevoie de +3 puncte pentru a-l depăși în clasament, nu le-a putut obține, de fapt nici nu a terminat în puncte după o cursă nu musai slabă, dar în care s-a chinuit în partea din spate a clasamentului.
The Good:
The Bad:
Câteva gânduri aici. Circulă pe net imaginea de mai jos și probabil calculul este bun:
Se referă la situația în care Norris a avut un pit-stop mai lent cu vreo 3 secunde decât normalul și Piastri l-a devansat cu această ocazie. Echipa McLaren i-a cerut apoi lui Piastri să facă schimb de locuri cu Norris, motivând că nu-i normal ca o problemă la boxe să îl dezavantajeze în lupta de pe circuit.
Uite că, până la urmă, a fost o idee bună.
Părerea mea este, că, deși Norris a câștigat cu doar două puncte în față și deci la limită acest campionat, de fapt s-a ajuns în această situație și pentru că echipa McLaren are doi piloți foarte buni.
Realist vorbind, Piastri este cel care i-a furat o mulțime de puncte lui Norris în diverse curse. Dacă Norris ar fi avut un coechipier mult mai slab (un fel de Tsunoda, să zicem), atunci Norris ar fi câștigat mai multe curse și ar fi ajuns la final cu mult mai multe puncte.
Altfel spus, deși câștigă cu doar 2 puncte în plus campionatul, de fapt McLaren a dominat mult mai puternic anul 2025 și asta se vede din diferența imensă de puncte din clasamentul constructorilor.
Verstappen a făcut tot ce-a putut, dar titlul l-a pierdut în primele curse din an. Upgrade-urile aduse monopostului în a doua jumătate a anului l-au readus la nivelul McLaren.
Verstappen a luat 5 podiumuri în primele 14 curse ale acestui sezon. În a doua parte a sezonului, a luat 10 podiumuri la rând. În cele din urmă, Verstappen încheie sezonul cu cele mai multe victorii, 8 la număr față de câte 7 pentru Piastri și Norris.
Mi-a plăcut, apropo, comportamentul lui Verstappen din ultimele curse. Mai calm, cu cuvinte mai potrivite pe radio, în timp ce la începutul sezonului folosea termeni agresivi și mai că-și echipa pentru că nu-i poate da un monopost bun.
Mi se pare că așa se vede o maturizare suplimentară a unui pilot. Verstappen nu doar ține volanul în mână pe circuit, ci devine un lider pentru întreaga echipă.
Piastri a condus clasamentul general timp de 15 curse în acest sezon, dar până la urmă a terminat pe locul 3. Cred că este dezamăgit, dar asta e Formula 1. A pierdut, de fapt, pe mână lui, fiind ieșit din formă în ultimele curse, în timp ce Norris a fost pilotul mult mai agresiv.
Este primul sezon în mulți ani fără vreo victorie Ferrari. De fapt, doar patru piloți au înregistrat victorii, Verstappen, Norris, Piastri și Russell.
Hamilton termină pentru prima oară în cariera sa un sezon de Formula 1 fără clasare pe podium. Măcar a păstrat locul 6 în clasamentul general, în spatele coechipierului său, ceea ce, până la urmă, era de așteptat pentru primul său sezon la Ferrari.
În clasamentul echipelor, clasările bune ale lui Alonso și Stroll nu au fost suficiente pentru a depăși Racing Bulls.
Următoarea cursă: Australia, peste fix 90 de zile, cu monoposturi noi dpdv tehnic, fără DRS, dar cu alte sisteme de înlesnit depășirile.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
4 comentarii
08/12/2025 la 11:51 AM
eu cred ca Piastri a pierdut din cauza ca a vazut clar ca echipa il favorizeaza pe Norris, acest Stroll care a invatat sa piloteze daca masina este perfecta.
08/12/2025 la 12:00 PM
Vad extrem de mult hate online impotriva lui Norris, pe motiv de fanboism extrem pentru Verstappen. Mi se pare extrem de unfair abordarea, dar asta este, unii nu stiu sa piarda cu gratie si demnitate, n-ai ce face.
Revenind, Norris este un pilot excelent, un campion demn al Formulei 1, dupa un sezon cu lupta maxima, foarte faina, dar si controversata pe alocuri. Arata dezavantajul ideii de a avea 2 piloti buni, in lupta pentru titlu, asa cum zici si tu. E un pic diferit fata de Senna-Prost si Hamilton-Rosberg, pentru ca atunci nu erau alti piloti din alte echipe care sa se poata implica… iar Verstappen e al naibii de bun in rolul asta.
08/12/2025 la 1:51 PM
Pare ca F1 nu stie sa acorde celor 3 finalistii ai sezonului trofeele pentru intreg campionatul. Se vede cum astepta saracu’ sa mai primeasca ceva dar aia nimic…cam sec sa te bucuri cu trofeul de locul 3 pentru campion mondial, nu? Daca stiti, in ceilalti ani au avut un trofeu?
08/12/2025 la 2:08 PM
Trofeul se inmaneaza la “FIA Prize-Giving Ceremony Gala” care se organizeaza in diverse orase. Ultimele au fost la Paris, Bologna, Baku, Kigali.