un blog de Radu Dumitru

+ Susține blogul cu un click la: eMAG - Fashion Days - Finestore - Dyson - PC Garage +

Tesla elimină dotări de pe Model Y și Model 3 ca să producă variantele Standard, mai ieftine, pentru anumite piețe

9 Oct 2025  ·

AUTO  ·

6 comentarii

Compania Tesla este într-o criză puternică. Rezultatele financiare sunt slabe, vânzările fiind mai mici decât în trecut. Acțiunile par că trăiesc din wishful thinking.

Urmările se văd și la noi. Tesla nu mai vinde Model S și Model X în Europa. Deschiderea de Superchargere noi este amânată. Cel din Bacău cred că trebuia să fie gata de vreun an, iar acum este la categoria “poate în viitor”.

În aceste condiții, însă, Tesla lansează în anumite piețe un Model Y mai ieftin și un Model 3 mai ieftin. Se numesc “Standard”. Cele de până în prezent sunt redenumite în Premium și Performance. Le puteți vedea așa mergând pe Tesla.com/modely pe varianta americană a site-ului.

În România momentan nu sunt listate și, de altfel, nu se știe dacă vor fi aduse și în Europa în viitorul apropiat.

Tesla va face reducerile de costuri eliminând de pe mașinile actuale diverse dotări pentru a-i reduce prețul, iar mie planul mi se pare bun. Mi se pare că elimină din dotările neesențiale, de fapt.

Modificările pe Model Y Standard includ:

  • dispare lightbar-ul din față și rămân doar cele două faruri clasice.
  • dispare lightbar-ul din spate.
  • scaunele sunt din material textil.
  • bordul este unul cu material textil, nu lemn+metal.
  • scaunele față sunt doar încălzite, nu și ventilate, iar scaunele spate nu sunt nici încălzite.
  • scaunele sunt reglabile pe mai puține direcții.
  • volanul nu va mai fi reglabil electric.
  • ecranul pasagerilor din spate dispare.
  • consola centrală se modifică, va fi înlocuită cu o cotieră clasică între scaune și suport de pahare.
  • plafonul este din sticlă opacă (cred că aveau stoc de sticlă, poate va fi înlocuit ulterior cu unul metalic)
  • capacitate mai mică a bateriei, 69 kWh, o reducere de vreo 12%. Nu m-ar mira să fie din software limitarea.
  • 7 difuzoare (față de 15 anterior, plus 1 subwoofer).
  • oglinzi rabatabile manual.
  • fără radio AM/FM (serios).
  • fără faruri adaptive (dar faza lungă automată rămâne).
  • amortizoare clasice pasive, nu adaptive.

Altfel spus, au eliminat din echiparea standard unele dotări care erau văzute ca fiind premium, precum scaune ventilate și încălzite, niște difuzoare, ecranul din spate șamd. Și poți trăi și fără lightbar în față și în spate.

Cum stă însă la aspectele principale:

🚗 Model Y Standard RWD: 516 km autonomie, 6,8 secunde pentru suta la oră, încărcare 250 kW, 40.000 USD preț de pornire

🚗 Model Y Premium RWD: 574 km autonomie, 5,4 secunde pentru suta la oră, încărcare 250 kW, 45.000 USD preț de pornire

și desigur mai sunt disponibile și variantele Premium AWD și Performance.

Altfel spus, 5000 de dolari în minus pentru modelul Standard. Mi se pare o diferență suficient de mare încât poate atrage noi clienți spre Tesla, dar și suficient de mică încât să facă upselling la variantele Premium. Vom vedea dacă le și iese planul. Momentan investitorii nu au primit bine noile mașini, acțiunile scăzând după anunțul lor.

Oamenii așteptau un model de 25.000 de dolari făcut probabil de la zero, nu un Model Y sau Model 3 cu dotări eliminate. Piața europeană ar avea nevoie mai degrabă de așa ceva. Și probabil mai așteaptă și Roadsterul promis în 2017, Robotaxi-ul prezentat recent și alte promisiuni făcute de-a lungul timpului.

O schimbare similară a fost implementată și pentru Model 3, care însă nu avea un lightbar care să fie eliminat. Modificările sunt însă similare:

  • jante mai simple.
  • dispare ecranul din spate.
  • fără iluminare interioară ambientală.
  • materiale textile în interior.
  • scaune față încălzite, restul sunt clasice.
  • oglinzi laterale ajustabile manual.
  • amortizoare clasice.
  • 7 difuzoare, față de 15+2 pe Premium AWD și Performance.
  • fără radio.

Model 3 păstrează însă plafonul panoramic de sticlă, dar și farurile adaptive. Ca performanțe ar fi următoarele:

🚗 Model 3 Standard RWD: 516 km autonomie, 5,8 secunde pentru suta la oră, 37.000 USD

🚗 Model 3 Premium RWD: 584 km autonomie, 4,9 secunde pentru suta la oră, 42.500 USD

Cei de la Tesla au testat deja în Mexic un Model 3 simplificat și cred că aceste mașini ar putea fi lansate și în China. Speram să le spună Model Y Lite, ca la telefoane.

surse: comparații de pe site-ul US Tesla Model Y și Model 3, Connect.

    6 comentarii

  1. Au reactionat destul de repede la conditiile din piata, spre deosebire de VAG, de ex, care are o masina rezonabila (ID1) anuntata pentru 2027, lol. Totusi, nu stiu daca e suficient. Un Model 2, ieftin, fara pretentii premium ar fi ideal.

  2. In SUA li se spune Beggar Edition.

  3. O masina mai plitisitoare ca Tesla nu exista, atat vizual cat si la interior.
    Recunosc ca nu am condus dar nu ma atrage deloc si chiar ma uit la electrice pentru viitor plus ca fiind compania lui Musk o face si mai neatragatoare

  4. Singura sansa a lui Tesla sa supravietuiasca viitorului este sa vanda brandul si fabricile Chinei. Degeaba testeaza apele Musk cu strategia de marketing. E prea tarziu. Fereastra de oportunitate s-a inchis de ceva vreme iar afinitatile lui politice au batut ultimul cui in coparseu.

    Altfel, in opinia mea, nu poti pune in acelasi context brandul Tesla cu expresia “dotari premium”.

  5. 37.000$ model 3 si 40.000$ model Y?

  6. Serios, îi place cuiva la vreo mașină lightbarul?

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus