+ Susține blogul cu un click la: eMAG - Fashion Days - Finestore - PC Garage +
Sunt uimit de cât de tare a intrat Trendyol în piața românească. Și Temu a intrat tare, dar pe Temu nu-i vezi în fața ochilor în fiecare zi, ci poate câte o reclamă online care-ți promite reduceri mari. Trendyol, în schimb, a adus recent în marketplace pe Carrefour România, care listează acolo 200 de categorii de produse, de la detergenți și jucării la produse de băcănie.
Asta mi se pare o evoluție aproape uimitoare. Carrefour România nu s-a înscris în marketplace-urile unor magazine românești precum eMAG sau Altex (cel puțin eu așa știu), dar uite că a semnat cu Trendyol.
Trendyol, cel puțin în București, este peste tot. Magazinul are un banner cât tot magazinul Unirea. Au cele mai mari bannere posibile în multe alte locuri din București, de exemplu la A3 cu Fabrica de Glucoză.
Andreea Bălan pare a fi un ambasador permanent. Au o grămadă de alți influenceri contractați în campanii. Am auzit de niște sume fabuloase, se spune că un influencer de top a luat 450.000 de euro pe an de la ei (Irina, Ioana, ceva așa – mi-a intrat pe o ureche și a ieșit pe alta). Dovedesc că, dacă ai buget suficient, poți cuceri țara.
Compania a subliniat, de asemenea, importanța tot mai mare a colaborării dintre branduri și creatorii de conținut, susținută de o comunitate care va număra peste 9.000 de influenceri până la campaniile din noiembrie, cea mai mare rețea de acest tip din regiune. Acest ecosistem de creatori joacă un rol esențial în conectarea brandurilor cu noi audiențe și în transformarea vizibilității în oportunități concrete de vânzări. (Link)
În acel articol văd și câteva nume de oameni cunoscuți mie, apropo. O știre de acum câteva luni vorbea de 35.000 de selleri în marketplace-ul Trendyol, care asta este, de fapt, un marketplace. Într-un an și jumătate, 2 milioane de români au devenit clienți Trendyol. Zilele trecute, Trendyol a recrutat de la eMAG pe șefa de marketplace a acestui magazin.
În acest timp, însă, magazinele românești au probleme mari și se îndreaptă nu spre faliment, dar cu siguranță spre o micșorare a ritmului de creștere și poate a business-ului în general, ceea ce va însemna mai puțini angajați și mai puține investiții în România din bani românești, pur și simplu.
ARMO, asociația magazinelor online, spune de “7 din 10 firme românești estimează scăderea vânzărilor din cauza concurenței neloiale a platformelor asiatice” și că “Platformele internaționale de comerț electronic care vând direct către consumatorii din România pot genera pierderi fiscale de circa 10,86 mld. lei / an (≈ 2,12 mld. euro) în următorii doi ani. Pentru 2025, efectul negativ este estimat la cel puțin 5,4 mld. lei (≈ 1,06 mld. €), sumă care s-ar putea dubla până în 2027 dacă volumul de colete și valoarea medie a comenzilor continuă să crească în ritmul actual.”
Știu că piața este liberă și concurența este bună, dar concurența presupune totuși o egalitate inițială sau măcar o luptă cât de cât corectă. Inclusiv la Olimpiadă, luptătorii sunt împărțiți inițial pe categorii de greutate și stiluri.
Aici nu prea este cazul. Trendyol, care este deținută de fapt de Alibaba, are practic fonduri nelimitate. Compania se susține cu un business făcut într-o țară cu 1,4 miliarde de locuitori și poate că este finanțată inclusiv de la cel mai înalt nivel. Are acces, de fapt, la resurse nelimitate.
Dacă de mâine vrea să dea discount 50% la orice comandă timp de un an, o poate face și, într-o țară micuță precum a noastră, raportat la business-ul global Trendyol, nici nu se va cunoaște asta în rapoartele financiare. În același timp, însă, jumătate din comercianții români ar închide business-ul.
Același lucru se poate spune și despre Temu, care a avut exact aceeași strategie și apoi, pentru a își proteja capul de pod creat în UE, a deschis depozite locale. Momentan unul în România. Peste doi ani cine știe câte vor fi…
Conform datelor gestionate la nivelul ANAF, în 2025 se estimează că vor intra în România aproximativ 78 de milioane de colete non-UE sub pragul de 150 euro, segment scutit în prezent de taxe vamale, cu o valoare medie de 50 euro/colet.
Sunt uimit că Uniunea Europeană nu vrea să ia măsuri mai ample. Nu zic de România, aici se doarme mult, dovadă că după multe discuții au decis să taxeze suplimentar coletele din afara UE… care sunt vămuite în alte țări înainte de a fi transportate în România (de exemplu, Shenzen-Viena-București). Dacă un colet din afara UE vine direct în România, e ok, nici o taxă suplimentară pentru el!
UE, însă, a sărit rapid să introducă taxe vamale pe mașini sau oțel sau altele, al căror scop este de a proteja industria auto și industria oțelului din Europa. OK, bine. Când se vor lua totuși măsuri pentru a proteja și comerțul cu bunuri generale, cel care nu poate fi atât de ușor inclus într-o categorie de produse tocmai pentru că vizează toate categoriile de produse, dar care pentru că se desfășoară online pare că nu intră pe radarul nimănui. Vorbim de sute de miliarde de euro anual și poate de milioane de joburi în Europa, dar problema pare a fi ignorată de majoritatea celor de la vârf.
Și culmea, ai fi zis că într-un domeniu atât de ușor de analizat precum cel online, astfel de lucruri pot fi ușor adresate din timp. Sunt foarte curios ce se discută și negociază în spatele ușilor închise la astfel de niveluri înalte, dar pe de altă parte pare că doar se discută… și se discută… și se discută 😴
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
12 comentarii
22/10/2025 la 6:54 AM
Deci libera circulație a mărfurilor e bună cât timp banii se duc doar la “comercianții români”.
22/10/2025 la 8:34 AM
Exact. Pe magazinele mari gasesti aceleasi chinezarii ca pe aliexpress/temu, doar ca la 3x-5x pretul, in unele cazuri si mai mare. De ce ai lua de aici si nu direct din China, daca e acelasi produs?
22/10/2025 la 10:05 AM
Iau din Romania daca vreau sa ajunga a doua zi.
Iar diferenta asta de pret este valabila doar in cazul produselor de mici dimensiuni. Ia incearca sa cauti ceva voluminos (ca de exemplu niste piese metalice pentru constructii de gradinta) si o sa vezi ca nu mai e la fel de ieftin ca aici. Bine, tot la chinezi le gasesti mai ieftin dar prin Dragonul Rosu. Si aia le comanda cu vreo 6 luni inainte sa le poata puna in vanzare, ca iau un container intreg si dureaza atat productia cat si transportul.
22/10/2025 la 11:37 AM
A sunat eMAG, i-a mai bagat 5 lei pe card sa zica ca ieftin si bun e de fapt prost si scump. Ce ti-e si cu infleuncery astia…. Se vad pe 2 banutzi.
Bottom line, 90% din ce cumpar cumpar de pe Temu, Trendyol, Alibaba, si Amazon.de. Incerc ca limitez cat mai mult achizitiile de pe eMAG si gasca de hoti (btw, eMAG nu are profit de ani de zile, nu plateste deci nicio taxa in Romania, asa ca mai usor cu pianu pe scari)
90% comentariu asta nu apare pe site.
22/10/2025 la 7:05 AM
Stai asa, ca nici macar aia cu taxarea coletelor din afara UE nu e adoptata inca, e in celebrul pachet de masuri fiscale care se plimba pe la CCR si parlament. Probabil pe 31 decembrie vom sti ce se aplica, si prin martie vin si normele, deci ne auzim mai la vara.
Comerciantii romani s-ar putea distinge de cei asiatici alegand sa nu vanda cacaturi, dar cum ei sunt primii la asta si le mai dau si la surapret nu prea vad cum ar putea rezista.
Asta e, daca nu veneau chinezii venea Amazon, rezultatul final era acelasi.
22/10/2025 la 7:58 AM
@Sorin Exact! Taxele suplimentare nu mi se pare că rezolvă problema de fond, doar scumpesc produsele pentru consumatorul final. Constat iar și iar că exact același produs costă aproape dublu pe emag față de temu, deci taxele vamale vor afecta ambele produse și de fapt vor lovi în consumator. Alt exemplu: produsele de fitness GymBe*m. Ăștia iau produsul de pe temu, pun un abțibild cu G*mBeam și îl vând la preț dublu. Taxele vamale ce rezolvă? Bănuiesc că rezolvarea reală ar fi producția în România sau UE, dar care vor fi costurile? Până atunci, eu, ca consumator, voi continua să cumpăr de pe temu în loc să dau dublu pe același produs pe marketplace și să susțin niște șmecherași bișnițari.
22/10/2025 la 8:16 AM
“Azi in coș, mâine la coș.”
22/10/2025 la 8:42 AM
Acu 2 saptamani am instalat si eu aplicatia trendyol, fara prea mari sperante. Sincer nici nu stiam prea bine ce vand aia. Am crezut ca doar haine. Si cand colo ce sa vezi, au de toate. Prima comanda o pereche de palladium cu 65 lei, care culmea chiar sint palladium nu fakeuri. Apoi mi-am completat colectia de hotwheels cu niste chestii belea care peste tot sint intre 100 si 150 lei. La astia am dat 30 lei. Ceva din seria Team Transport. Mi am luat chiloti cu 5 lei perechea si culmea chiar sint ok. Plus alte jmecherii la preturi super.
Deci sa traiasca trendyol atata timp cat preturile sint ok.
Apropo, aspectul aplicatiei, meniurile toate alea parca sint temu.
22/10/2025 la 9:22 AM
Am luat de la ei un joc de PS5 (Clair Obscur) cu 122 lei (cu discountul de prima comanda), in conditiile in care in magazine costa 220 +. Crazy..
22/10/2025 la 6:43 PM
Parfumuri originale cu reducere de 70-80% de la niste firmulite romanesti de care nu a auzit nimeni. Asta da urat pentru credibilitatea platformei. Totusi la emag nu prea vezi asa ceva.
22/10/2025 la 10:22 PM
E, nu 😁 doar ca sunt cenzurate recenziile negative. Ceea ce nu se vede nu exista, gunoiul sub pres ca banii de la vendori sunt buni.
23/10/2025 la 9:36 AM
“Știu că piața este liberă și concurența este bună, dar concurența presupune totuși o egalitate inițială sau măcar o luptă cât de cât corectă. Inclusiv la Olimpiadă, luptătorii sunt împărțiți inițial pe categorii de greutate și stiluri.”
E amuzant cum acelasi principiu nu l-ati aplicat pe vremea cand promovati, contra cost, uber si alte harneli de transport alternativ vs. serviciul de taxi.