un blog de Radu Dumitru

+ Susține blogul cu un click la: eMAG - Fashion Days - Finestore - Dyson - PC Garage +

Am circulat 1000 km pe Drumul Morții fără să văd vreun radar sau echipaj de poliție

15 Oct 2025  ·

AUTO  ·

19 comentarii

Sună bombastic, dar așa i se zice lui E85, Drumul Morții, șoseaua care unește Bucureștiul de Suceava. Până acum am mers și noi acum trei săptămâni, iar din Suceava ne-am dus la Iași și apoi din Iași am revenit la București. În total, cam 1000 de kilometri, din care 170 de kilometri pe sens pe autostrada Moldovei.

Atât s-a construit până acum din autostradă. Mergi 45 de kilometri pe A3, de unde faci dreapta pe un nod rutier foarte amplu pe autostrada A7 spre Buzău. Lotul are doar 22 de kilometri și m-a luat imediat somnul pe el pentru că este practic drept și cu foarte puține mașini care circulă momentan pe acolo, așa că monotonia se instaurează imediat.

De la Buzău la Focșani sunt alți 90 de kilometri de autostradă, mai încă 20 de kilometri din centura Buzăului. Peste tot se vede șantierul altor loturi și se lucra intens la tot felul de pasaje supraterane, dar în același timp sunt diverse probleme cu bugetul și atribuirile de contracte, deci nu este clar când va fi finaliată.

Problema, însă, v-am spus-o din titlu. Pe tot acest drum de aproape 1000 de kilometri nu am văzut nici un echipaj de poliție care să supravegheze traficul, nici un radar montat, nici o mașină care să patruleze printre localități. Singura mașină de poliție în mers pe care am văzut-o a fost în Fălticeni, dar era probabil locală. Nu glumesc, puteam să nu mai deschid deloc Waze, nu a avut nimic de raportat la acest drum.

Și nu degeaba i se zice Drumul Morții, fiind șoseaua cu cele mai multe accidente și decese rutiere din România. Un articol din 2023 spune că doar pe tronsonul din județul Buzău au murit 272 de persoane în ultimii 10 ani. În 2021, jurnaliștii numărau 584 de cruci pe marginea drumului între București și Bacău, un adevărat cimitir întins de-a lungul E85.

Problema am mai spus-o de multe ori. S-a făcut o bandă de urgență atât de lată încât mulți o consideră o bandă de circulație și practic pe majoritatea șoselei se circulă pe două benzi pe sens. Problema este că benzile sunt totuși înguste, iar depășirile se fac razant. Sunt mulți care, în loc să depășească atunci când traficul permite și cu o manevră clasică de intrare dincolo de axul drumului, depășesc fără ieși din bandă. Când treci la 15 cm de un TIR care circulă cu 100 km/h, cea mai mică greșeală din partea unui șofer se poate lăsa cu un accident grav.

Mai sunt și șoferi care se bagă în depășire chiar dacă nu au loc, pe principiul “lasă că tu de pe contra-sens te retragi pe banda de urgențe ca să am și eu loc”. Urmările se văd. România este pe ultimele locuri în UE la numărul de decese rutiere, cam la egalitate cu Bulgaria, atâta doar că bulgarii iau măsuri vizibile.

La noi, nu există finanțare pentru radare fixe. Iar când știu că poliția lipsește de pe șosele, mulți prind un curaj alimentat doar de inconștiență, circulând cu suta la oră inclusiv prin localități. Mă uitam chiar că, de la Roman la Suceava, se vedeau rapid șoferii care știau că nu trebuie să se teamă de amenzi și goneau cu 100-120 km/h prin satele înlănțuite de acolo, deși era deja seară. Rezultatele se văd în statistici.

 

Haideți să vă arăt și ceva amuzant. Autostrada A7 de la Focșani la Buzău. Mă îndreptam spre două TIR-uri care mergeau în șir. Când ajung aproape de ele, camionul din spate intră pe banda 2 și începe devansarea primului camion… cu o viteză practic egală cu a acestuia.

Fotografia de mai jos este făcută la 13:41:53 și deja camionul 2 trecuse un pic de camionul 1:

Fotografia aceasta este de la 13:42:27 și încă nu-l devansase complet.

Sunt 35 de secunde doar între cele două imagini de mai sus. Cu totul, depășirea a durat peste 2 minute. Eu cred că amândoi aveau 90 km/h setat pe bord, doar că unul dintre camioane avea vitezometrul un pic dereglat și circula cu 89 sau 91 km/h. Și na… ce să facă și șoferul? A depășit oricum.

    19 comentarii

  1. Păi nu v-ați bucurat că se pot da amenzi pe baza înregistrărilor video furnizate de participanții la trafic?

    • Cătălin Tănase

      15/10/2025 la 10:02 AM

      Care e legătura cu articolul?

    • Nu stiu de ce toti ne dorim sa se dea amenzi pe E85, in loc sa militam pentru largirea acelei sosele.
      Au trecut 35 de ani de la Revolutie si noi avem o sosea cu o singura banda pe sens pentru a lega Bucurestiul de toata zona Moldovei. Asta este problema principala. Si daca se faceau 10 km pe an, pana acum ar fi reusit sa largeasca la minim 2 benzi pe sens.

      Sau macar sa ia cineva niste vopsea si sa marcheze clar ca partile laterale ale drumului reprezinta acostament, nu banda de circulatie.

  2. Am mai postat la un moment dat despre asta.
    Camioanele au viteza limitat la maximum 90 km/oră.
    Oricât ar fi apăsat pedala cel intrat în depășire, limitarea îl ținea la o viteză cvasiegală cu cea a camionului depășit.
    Dacă cel depășit ar fi trebuit să reducă, ține de bun simț, nu de reglementări/legislație.
    Nu aș fi comentat dacă nu aș fi vrut să scot altceva în evidență: mulțimea de camioane care circulă cu sistemul de limitare ”suspendat”.
    Multe, nu numai moldovenești sau ucrainiene, circulă cu viteze peste 90 de km/oră. Cum limitarea este pe ABS, aceste camioane au și acest sistem, care asigură menținerea controlului vehiculului în situații critice, dezactivat.
    Altfel spus, sunt niște bombe pe roți, cu un potențial de a crea probleme (accidente grave) foarte mare.
    Că mai circulă și în coloane, că trec prin localități la viteze de croazieră de zici că vor să scape de dronele rusești, nici măcar nu mai amintesc…

    • Pe toate autostrăzile sunt semne care interzic TIRurilor să depășească. Și școala de șoferi te învăță să nu faci manevre când te depășește cineva. Trebuie amenzi multe.

      Eu sunt de părere că dacă poliția rutieră ar da și o treime din amenzile necesare am rezolva o bună parte din deficitul bugetar.

  3. ChatGPT zice ca la 130km/h pierzi efectiv 35-40s daca astepti 2 minute sa depaseasca un camion cu 90km/h.

    La vMax 110km/h pierzi 22s. La 10 tiruri care depasesc, pierzi cam 5 minute.

    Tot cam 5 minute pierzi și daca e coada la baie la OMV sau chiar mai mult daca ai masina electrică.

    Poate si graba asta absurda si nevoia de a ajunge repede e o cauza pentru accidente?

  4. Adaptive cruise control si astepti cuminte in spatele camionului sa termine depasirea, dupa care accelerezi inapoi la viteza de croaziera. Graba strica treaba

  5. > Mai sunt și șoferi care se bagă în depășire chiar dacă nu au loc, pe principiul “lasă că tu de pe contra-sens te retragi pe banda de urgențe ca să am și eu loc”.

    Mi-ai amintit de faza asta. Luasem un jandarm la ocazie de undeva de pe lângă Buzău. La un moment dat, cum așteptam în spatele unui camion (care mergea pe acostament) să se elibereze sensul opus, ca să pot depăși fără să o fac la înghesuială, îmi spune jandarmul: “dar puteți să depășiți, că se dau cei din sens opus mai spre margine”.

  6. Doar zic:

    “banda de urgență – subdiviziunea longitudinală suplimentară, situată la extremitatea din partea dreapta a autostrăzii, în sensul de circulație, destinată exclusiv staționării autovehiculelor în cazuri justificate, precum și circulației autovehiculelor cu regim prioritar care se deplasează la intervenții sau în misiuni cu caracter de urgență; ”

    In plus, aș mai adauga ca nu este marcata cu linie discontinua și cu marcaje care îți indica să o părăsești din când în când. Asta pentru că nu ai voie să circuli pe ea, deci nu ai voie să intri pe ea, darămite sa ieși din când în când.

    Dar asta e, în loc sa organizeze coerent circulația, adică conform legii, administrația drumurilor o face prin declarații și adrese. De mai bine de 20 de ani circula un fax scanat pe la televizor și pe internet în care ăștia explică ca acolo ei au făcut doar 2 benzi și debitează alambicat ca restul ar fi fie vreo banda de urgență fie acostament lărgit. Nu știu voi, dar eu când m-am pregătit pentru examenul de șoferi, am studiat OUG 195/2002 nu niște faxuri. Și in OUGul ala spune ca, chiar și așa, pot primi instrucțiuni suplimentare punctuale de la polițist, nu de la administrator cu stampila și antet.

    În concluzie, as zice ca problema la drumul respectiv nu este largimea lui cât ambiguitatea marcajelor. Unii se jura ca respecta legea și nu circula pe dreapta drumului, chiar o fac ostentativ pe stânga, pentru ca așa au citit ei la televizor sau le-a spus un prieten (maximul e când spun “așa mi-a zis instructorul” – de parcă ăla ar fi izvor de drept nu doar un nene care nu a găsit un job mai bun).

    • Repet: președintele CA al Spitalului de la Iași, cel cu bacteriile, este directorul DRDP Iași (administratorul acestui drum național semnalizat prost) și pensionar SRI.
      Așa funcționează Coaliția.

    • @nashu_mare, cand le spui ca nu este nicaieri marcat clar ca acostament si ca ne bazam pe niste informatii pe care unii le-au auzit la TV si altii nu, lumea se supara.

  7. Depășirea intre camioane la diferențe de viteza mica este ceva normal. Camioanele alea au tahograf, o depășire a vitezei legale ajunge sancțiune mai târziu. Timpii pierduți pentru tine sunt neglijabili, deci e doar frustrarea ca nu poți sa treci mai repede.

    Așa suntem noi românii, sangre cliente, daca avem câteva secunde de așteptare, ne sare muștarul.
    Am circulat in Danemarca, acolo pe un drum impecabil, cu o singura banda pe sens in mijlocul câmpului (ei au multe câmpuri), un tir mergea cu 80km/h si in spatele lui era coloana de turisme adunate care mergeau chill, nu depășea niciunul, deși pe sensul celălalt era gol.

    Pe drumul morții este o împotriva firii sa nu mergi măcar un pic in lateral, sa lași banda de ciculatie cât poți de degajată. Este ok sa nu te înghesui cu totul pe acel acostament dar nici sa stai ca un nesimțit pe mijlocul benzii de circulație ca asa ai auzit tu la televizor.
    Recunosc ca problema principală este ambiguitatea si neînțelegerea acestei organizări de unii șoferi care forțează. Si cum forțarea este la viteza mare, accidentele sunt grave.

    Si eu am circulat mii de km prin tara, am văzut zero echipaje de poliție. Nici radare din-alea e-sigur nu am văzut. Eram curios sa vad cum arată. Din păcate e vorbărie multă, dar realitate putina.

    • Cătălin Tănase

      15/10/2025 la 10:10 AM

      “Pe drumul morții este o împotriva firii sa nu mergi măcar un pic in lateral, sa lași banda de ciculatie cât poți de degajată”

      Nu e împotriva firii, că aia nu e bandă. A, că totuși o fac, din motive de siguranță (ca să nu mă ia vreun reisăr de pe contrasens), e altceva. Împotriva firii e faptul că sunt nevoit să fac asta din motive de siguranță

  8. Totusi, Radu, tu nu iti mai citesti articolele inainte de a le publica?
    Acesta, cel putin, are 2–3 greseli de scriere doar in primele paragrafe.

    Bine ca te plangi ca te-a luat somnul pe autostrada dreapta. Era mai bun somnul de veci pe 385?

  9. De fapt E85 nu e de la Suceava la Bucuresti, ci de la Siret la Giurgiu (Siret –> Suceava –> Roman –> Bacău –> Focșani –> Buzău –> Urziceni –> București –> Giurgiu).

  10. Cea mai ieftina solutie e retrasarea benzilor astfel incat sa fie 2 benzi pe un sens si o banda pe celalalt sens cu linie continua intre ele dar sa alterneze intre ele din 5 in 5 km sau mai mult

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus