+ Susține blogul cu un click la: eMAG - Fashion Days - Finestore - Dyson - PC Garage +
8 Sep 2025 ·
AUTO ·
Am pe bucket list să văd cândva o cursă de Formula 1 pe circuitul de la Monza, care este unul dintre cele mai rapide și spectaculoase din sezon. Atâta doar că, dacă m-aș fi dus în acest an la cursa din Italia, as fi plecat foarte supărat de acolo. Cursa a fost deosebit de plictisitoare, practic nu s-a întâmplat nimic interesant, iar la final mi-a lăsat un gust amar din cauza unor ordine discutabile de echipă la McLaren.
Gasly și-a prelungit contractul cu Alpine, deși nu pot înțelege de ce. Alpine cu siguranță nu este în formă, dar Gasly nici atât, adunând un total de 20 de puncte în acest sezon. Bănuiala mea este că Alpine este într-un proces de reducere de costuri și Gasly nu a cerut mulți bani. Are și el o vârstă, nu are mari rezultate de arătat, dar este francez și probabil a acceptat un salariu mic pentru a mai rămâne în Formula 1.
La Cadillac F1, care urmează să intre în anul următor în F1, pilot de rezervă va fi Colton Herta, un american de 25 de ani. Herta este considerat un pilot foarte bun și în prezent activează în Indycar, dar va renunța la acel campionat pentru a fi pilot de teste la Cadillac, iar în paralel echipa încearcă să-i găsească un loc în campionatul de Formula 2 pentru a învăța circuitele și pentru a strânge puncte pentru licență de Formula 1.
Vă zic eu de acum: dacă strânge punctele necesare în 2026, din 2027 probabil va fi pilot full la Cadillac în locul lui Perez sau al lui Bottas. Americanii vor un americani în Formula 1. Perez și Bottas au contracte pe doi ani, dar orice contract poate fi întrerupt.
Verstappen a uimit probabil pe toată lumea cu un pole position care anunța că monopostul lui va fi foarte rapid pe Monza. Cu experiența pilotului, eu îl vedeam ca favorit la victorie, câtă vreme evita o ciocnire cu Norris în prima șicană a circuitului.
1️⃣Verstappen nu s-a ciocnit cu Norris la start, ba chiar a dominat autoritar toată cursa. Chiar dacă inițial a căzut pe locul 2, a revenit la conducerea cursei imediat și s-a distanțat cu ușurință, câștigând-o ca în vremurile de glorie.
În spatele său, Norris părea mai rapid decât Piastri și locurile 2-3 păreau deci stabilite. A urmat apoi singurul schimb de pneuri al cursei și acolo McLaren a dat ordine ciudate. Norris a acceptat ca Piastri să fie primul care intră la boxe, deși era în urma sa (în mod normal, pilotul din față intră primul). A spus pe radio că este ok, câtă vreme australianul nu face apoi un undercut. Raționamentul echipei a fost legat de faptul că Leclerc, care era pe locul 4 în urma lui Piastri, ar fi putut fi avantajat dacă Piastri intra primul la boxe și elibera calea pentru monegasc.
Piastri a intrat primul. A schimbat cu bine. A intrat apoi Norris. A fost o problemă cu bormașina și a ieșit cu întârziere, Piastri luând locul 2 și Norris ieșind pe locul 3, la două secunde distanță.
Echipa a ordonat prin radio ca Piastri să-l lase pe Norris în față, motivând că așa ar fi normal. Asta s-a întâmplat, iar 2️⃣Norris a luat locul 2 și 3️⃣Piastri locul 3.
După cursă, Piastri a declarat:
There were clearly valid reasons for swapping back. Lando qualified ahead and was ahead for the whole race, so I get that. There’s just some things we need to discuss.
Iar Norris:
It’s what we decided as a team beforehand. If it was the other way around, we would have done exactly the same thing.
It’s not how I want things to go… I don’t make these things, I don’t plan for these things, I don’t want to win or be second or third or whatever like this, but it’s the most fair thing, I think. If I was behind and Oscar had the same thing, I would have to give up my position.
It’s not my fault, it’s not Oscar’s fault, it was a team mistake, which happens every now and then, and that cost me. I know it doesn’t look [like] the best thing. I don’t want it, but it’s the most fair at the end of the day for driver against driver.
OK, sună bine. Echipa a greșit, Norris a fost pilotul mai rapid întreg weekendul și merita locul 2.
Problema este că Formula 1 nu este un sport doar de skill și performanță a pilotului pe circuit, ci performanța trebuie demonstrată într-un sistem care presupune și prezența altor 19 piloți pe circuit și a trecerii pe la boxe.
Dacă Formula 1 vrea să testeze doar skillul piloților, atunci să facă din competiție una de tip time trial, în care piloții fac singuri câteva tururi pe circuit și la final se vede cine a fost cel mai rapid. Ca la schi montat sau săritura în lungime sau alte sporturi în care se concurează “pe rând”.
În Formula 1, ca și în alte sporturi cu motor, depinzi și de ceilalți piloți de pe circuit. O greșeală a altuia te poate scoate din cursă. O problemă la schimbul de pneuri te face să pierzi timp. Nu intervine apoi FIA să spună “băi voi 5 piloți care ați trecut de ăsta care a avut o problemă la boxe, ia dați-i locul înapoi!”
În F1, depinzi și de comportamentul altora și de hazard. Inclusiv regulamentul are prevederi pentru a introduce hazard și posibile erori în curse. Pe unele circuite s-ar putea concura fără schimb de pneuri, dar regulamentul prevede obligatoriu măcar un schimb și folosirea a două tipuri diferite de anvelope. De ce? Tocmai ca să forțeze niște situații neprevăzute.
Sau haideți să vă dau alt exemplu bun: dacă un pilot ia avans de un minut față de altul și apoi intervine un safety car și plutonul se compactează, acel avans se duce pe apa sâmbetei, iar pilotul respectiv poate fi inclusiv depășit. Verstappen ar fi putut pierde cursa de astăzi dacă apărea un safety car. A schimbat primul pe hard-uri. Dacă Norris, în spatele său, schimba ulterior sub safety car pe Soft-uri și apoi ieșire în spatele lui Verstappen, probabil l-ar fi depășit ușor.
Nu vine nimeni să spună “stai că nu-i cinstit, lasă-l să ia din nou 20 de secunde avans și apoi accelerezi și tu la maxim”.
McLaren, însă, pare că are o atitudine de tipul “make love, not war” și totul trebuie să fie foarte echitabil pentru ambii piloți. Problema este că aceștia doi se luptă între ei (și doar între ei) pentru titlul mondial, iar trei puncte furate astfel lui Piastri pot decide soarta titlului la finalul campionatului din 2025.
Nu are rost ca echipa să spună “hai ajută-l tu Piastri pe Norris astăzi că poate apoi te ajută și el în altă cursă”. Nu te ajută! Este concurentul tău! Mai mult, nu există vreun alt pilot cu șanse la titlu, astfel încât să zici că poate vreodată îl ține Norris departe de Piastri și îl ajută astfel. Titlul se joacă doar între ei doi.
Se vede că m-a enervat asta, nu?
Mi se pare momentul perfect ca FIA să interzică din nou ordinele de echipă. M-am săturat de “swap positions” date prin radio între coechipieri.
4️⃣Leclerc locul 4, 5️⃣Russell locul 5. Până acum nici o schimbare față de start! Hamilton locul 6 după ce a plecat de pe locul 10. Antonelli ar fi luat locul 7, dar o penalizare de 5 secunde l-a dus pe locul 9. Tsunoda nu a luat puncte deloc. Hadjar a plecat ultimul și a terminat pe locul 10, bravo lui!
A fost însă o cursă în care nu s-a întâmplat nimic. Hamilton a făcut câteva depășiri, dar nu ceva spectaculos. Sezonul european s-a terminat cu un fâs.
The Good:
The Bad:
Norris a recuperat 3 puncte față de Piastri, dar îi despart în continuare 31 de puncte. Mai sunt 8 curse și câteva sprinturi, timp este destul pentru o răsturnare de situație. Hadjar a urcat pe locul 9 la general, iar Albon l-a întrecut pe Antonelli pentru locul 7.
În clasamentul echipelor, Ferrari ia avans 20 de puncte față de Mercedes și aceea rămâne lupta de urmărit. Vcarb se apropie la doar un punct de Aston Martin în duelul pentru locul 6.
Următoarea cursă: Azerbaidjan pe 21 septembrie.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
8 comentarii
08/09/2025 la 2:16 PM
Stiu ca va fi o parere nepopulara, dar cursa aceasta a fost mai lipsita de evenimente decat cursa de la Monaco. Asta ca tot insista multi ca trebuie renuntata la cursa din Monaco.
Andrei G(Citează)
08/09/2025 la 6:17 PM
LMFAO, numai primul tur a fost mai palpitant decat toata cursa de la Monaco.
Vlad(Citează)
08/09/2025 la 3:31 PM
nu am vazut puncte de vedere pe faza de la sicana unde verstappen a taiat curba, acolo nu trebuia penalizat?
Ender(Citează)
08/09/2025 la 3:52 PM
Ce penalizare ar fi fost necesara? A cedat pozitia obtinuta/mentinuta in urma iesirii in decor si asta este suficient.
Andrei G(Citează)
08/09/2025 la 4:13 PM
Nu am inteles de ce Mclaren nu a tras mai tare vazand ca se poate la Verstappen si fiind evident ca toti vor face un singur pitstop.
Silviu P(Citează)
08/09/2025 la 4:24 PM
Pare că-s printre puținii care nu are vreo problemă cu desfășurarea evenimentelor în ceea ce privește piloții McLaren.
Dat fiind că Norris o fost întrebat înainte de pitstop-uri dacă-i de acord să-l lase pe Piastri să intre primul, mi s-a părut de bun simț ca Piastri să-l lase înapoi în față pe Norris.
Un favor pentru un favor.
Alte comparații, mai ales ipotetice, nu-și prea au sensul. Situația descrisă s-ar fi desfășurat normal, fără intervenția echipei – pentru că nimeni nu ar fi datorat nimic nimănui. Presupunerea mea e că nici în cazul ăsta n-ar fi intervenit echipa, dacă intra prima dată Norris cu delay suficient cât să-l depășească Piastri (din radiouri reiese că aia ar fi fost fair game).
Personal mie mi se pare chiar sănătoasă abordarea McLaren (până acuma). Îi lasă se întreacă între ei atâta timp cât nu aduc daune financiare sau de punctaj echipei. Lucru care nu s-a văzut la Red Bull sau Mercedes, când au dominat.
Și toate astea vin de la un om care ține cu Piastri în campionatul ăsta, fie vorba-ntre noi.
Vlad(Citează)
08/09/2025 la 4:34 PM
Nu ești singurul, dar nu suntem noi „vocali” precum restul publicului și al comentatorilor TV. McLaren funcționează ca o echipă bine unsă și oamenii vor dramă.
Marian(Citează)
08/09/2025 la 5:09 PM
Fix drama livreaza McLaren prin sustinerea pe fata a divei plangacioase aka Norris :))
MihaiDB(Citează)