+ Susține blogul cu un click la: eMAG - Fashion Days - Finestore - Dyson - PC Garage +
Bulgarii încep să dea amenzi și dacă încalci viteza medie de deplasare pe o porțiune de drum, folosind camerele pentru verificarea vinietelor în acest scop.
Ce înseamnă asta? Păi este simplu. În lumea de astăzi, radarele fixe sunt marcate pe toate hărțile. Radarele instalate temporar de poliție apar imediat pe Waze și deci sunt ușor de evitat de oricine face gestul minim de a deschis o aplicație de mobil. Odată ce treci de radar, ești liber să-i dai iarăși viteză.
De fapt, sunt convins că de ani buni și poliția română mai dă amenzi de viteză doar celor care nu știu sau uită să pornească Waze.
Așa că bulgarii încep să măsoare viteza medie (Economedia) folosind camerele de taxare instalate pe șoselele țării.
Cum fac asta? Camera video îți înregistrează numărul într-un punct pe șosea. O altă cameră face același lucru peste, să zicem, 30 de kilometri.
Dacă limita de viteză maximă este de 90 km/h pe acel tronson, înseamnă că ar trebui să parcurgi acei 30 de kilometri dintre camere în 20 de minute sau mai mult, dacă circuli legal. Dacă sistemul detectează că ai parcurs distanța în 18 minute, să zicem, înseamnă că ai avut o medie mai mare de 90 km/h și deci sigur ai încălcat, pe undeva, viteza limită.
Nici nu contează dacă pe drum sunt și localități. Se poate face un calcul de medie ponderată. Câți kilometri au limita de 90 km/h, câți de 70, câți de 50, câți de 60 unde este vreo intersecție de drumuri (bulgarii au diverse limite). Rezultă un timp minim în care poți parcurge legal zona, considerând că ai merge cu viteză legală peste tot. Faci drumul în timp mai scurt, înseamnă că undeva —nici nu mai contează unde— ai încălcat-o.
Dacă mai țineți minte, am crezut că ceva așa va fi instalat la Pasajul Unirii atunci când au pus niște camere speciale la intrarea și la ieșirea din pasaj. Un radar clasic n-ar face treabă bună acolo pentru că este greu de măsurat viteza cărei mașini măsoară când se merge în coloană. Dacă iei însă numărul de înmatriculare la intrarea și la ieșirea din pasaj și calculezi în câte secunde a trecut deși fiecare șofer prin pasaj, poți calcula viteza medie și da amenzi în funcție de asta.
(Și probabil ar lua toți amenzi. Prin pasaj se circulă de multe ori cu 100 km/h. Camerele montate, însă, sunt parte dintr-un sistem de detecție a accidentelor, probabil doar numără câte mașini intră și câte ies.)
Știrea aceasta de la bulgari se leagă bine cu altă idee de articol pe care o aveam eu. Bulgarii au o problemă. Ca și românii, au o rată foarte mare de decese în accidente auto, aproape 80 la milionul de locuitori, dublu față de media UE. Sunt practic la egalitate cu România, pe ultimele locuri din UE.
Bulgarii, însă, iau măsuri. Am mers anual pe acolo în ultimii trei ani și am văzut cum treptat lucrează la îmbunătățirea situației. Am văzut trei modificări mari în acești ani:
Mi s-a părut că se văd efectele. Majoritatea bulgarilor respectau cu strictețe limitele de viteză. Am văzut mașini încetinind la intersecții cu un drum secundar, deși era clar că nu e nici o altă mașină în preajmă, doar pentru că era indicator care cere asta.
Prin comparație, în luna mai am mers până la Iași și înapoi. 1000 de kilometri pe Drumul Morții, cum i se zice. Nu am văzut nici un echipaj de poliție. Nu glumesc, nici un radar la dus sau la întors, iar singurul echipaj de poliție văzut era al unei localități prin care treceam și nu avea nici o treabă cu controlat traficul.
Inclusiv la noi ar putea fi utilizate camerele pentru roviniete, care sunt montate peste tot prin țară, pentru astfel de amenzi. Nu există, însă, voință reală de a scădea numărul de accidente pentru că nici joburile din Poliție sau Minister nu se iau pe baza rezultatelor și a performanței individuale, ci pe pile și relații politice. Salariul vine oricum, indiferent câți români mor anual pe șosele.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
10 comentarii
11/09/2025 la 8:50 AM
Bună treabă. Aș vrea să vedem și la noi asta.
11/09/2025 la 10:08 AM
Nu în viețile noastre
11/09/2025 la 9:24 AM
https://www.promotor.ro/stiri-auto/exclusiv-camerele-de-supraveghere-a-traficului-vor-calcula-si-viteza-medie-a-masinilor-cnair-nu-mai-poti-fenta-radarul-19417656?fbclid=IwVERTSAMvSKlleHRuA2FlbQIxMAABHnXBXn_54IhaesyDYXCUFpDE82664WuKHSMSSIJn8yCq5R_F2IuzfTIHrLFO_aem_uG5Q5SqDANO4jK7qhzK4zw&sfnsn=wa
Nici noi nu ne lasam. Doar ca la bulgari sint functionale deja, iar la noi urmeaza sa fie montate. Cand anume….la pulivară evident.
11/09/2025 la 9:26 AM
Italia are asa ceva din 2010 :)
11/09/2025 la 10:33 AM
Apropo de camere, acu ceva ani un tovaras care isi facea concediul prin germania s-a trezit acasa cu amenda ptr……nepastrarea distantei de siguranta. Era omu pe autobahn si a uitat ca e in germanica si a mers cam aproape de ala din fata. Cam cum se merge la noi in 99% din cazuri. Care faceti des A1 buc-pitesti stiti cum se merge, gen la aspiratie. Daca lasi oleaca de loc imediat se umple cu una doua masini.
11/09/2025 la 11:10 AM
Pai noi ne ocupam de panselute, borduri, benzi de autobuz cu 2 calatori in ele, statii de metrou inutile… chestii serioase care sa educe cu forta gibonul dac nu…
11/09/2025 la 12:52 PM
Cred ca la noi nu sunt asa de dese camerele de roviniete pentru a putea masura.
11/09/2025 la 1:44 PM
“În lumea de astăzi, radarele fixe sunt marcate pe toate hărțile.”
Wrong.
In Franta de exemplu nu sunt marcate nicaieri pe harti.
Sunt doar semnalizate cu panouri inainte de segmentul de drum supravegheat cu radare fixe. Dupa panou, camerele radar se pot gasi la 300m sau abia la 13km, poate fi o camera sau mai multe, pot fi camere cu masurare din fata sau din spate sau pereche pe ambele sensuri caz in care calculeaza si media pe segment.
11/09/2025 la 6:12 PM
Tipul asta de radare (care masoara viteza medie) e foarte popular si pe autostrazile spaniole.
11/09/2025 la 8:03 PM
E85 e un scuipat pe obrazul votantului moldovean iar el, ca un bun crestin, intoarce si celalalt multumind stapanului ca “a si facut”.