+ Susține blogul cu un click la: eMAG - Fashion Days - Finestore - Dyson - PC Garage +
8 Aug 2025 ·
GÂNDURI ·
M-am uitat ieri vreo două ore la înmormântarea lui Iliescu pe Digi24. Nu știu de ce. Curiozitate morbidă, probabil, de a vedea ce înseamnă funeralii pentru un șef de stat în România, având în vedere că ultimele au avut loc la Târgoviște la un perete al unei unități militare.
Transmisiunea asta TV a fost unică în România și probabil în lume dintr-un motiv foarte amuzant. Pe scurt, decizia editorială a Digi24 poate fi rezumată cam așa “vom transmite ore în șir imagini cu sicriul, slujba, coliva, onorurile militare și ultimul drum, în regim de breaking news, în timp ce din studio vom comenta non-stop cât de nașpa a fost omul ăla“.
Să nu credeți că-i iau apărarea lui Ion Iliescu, desigur. Dincolo de toate dosarele legate de mineriade și Revoluție, mie mi se pare și principalul vinovat pentru corupția sistemică din România. În timpul mandatelor sale au apărut de fapt baronii locali care și astăzi distrug aproape întreaga țară, plus o mare parte din regiile autonome și din legislația care a înlesnit furtul sau slăbirea justiției. Și a scăpat și cu bine după aceea.
Dar asta nu înseamnă că transmisiunea TV nu a fost amuzantă. La propriu în timp ce pe ecran vedeai filmat de aproape cum se cântă Veșnica Pomenire, filmat încât parcă simțeai că și tu dai din coliva aceea, în timp ce vedea firele din barba preoților și corul cântând și oameni îmbrăcați la doliu cu lumânări în mână, prin studio trecea un șir lung de invitați care spuneau echivalentul unui “bine c-a murit, dă-l dracului”.
Din când în când gazdele emisiunii dădeau telefon câte unui nou analist politic sau istoric sau sociolog și-l întrebau ce părere are despre epoca Iliescu. Invariabil răspunsul era o altă formă de “un prost, ne-a nenorocit, bine că a murit”. E ca și cum la o înmormântare s-ar strânge doar oameni veniți să-l înjure pe mort, eventual să arunce și cu roșii după dric.
Dând un pic de zoom out, zici că întreaga țară s-a blocat câteva zile în înmormântarea lui Iliescu. Discuții interminabile despre câți oameni au fost sau n-au fost la sicriu. Analize despre ce înseamnă că președinții Dan, Iohannis și Băsescu nu s-au dus pe acolo. Se aștepta cineva să-l mai vadă pe Iohannis? Scandal între PSD și USR pentru că cei din urmă “disrespected” Iliescu sau ceva așa.
A murit Iliescu. Pare însă că întreaga clasă politică și toată mass-media a pus pauză la orice altă activitate și întreaga atenție s-a concentrat pe acest subiect timp de mai multe zile, de parcă în rest ar fi vacanța. Un ziar publica lista completă cu ce-a fost în punga dată pomană. Putem să ne întoarcem la problemele mult mai mari și actuale ale economiei?
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
21 comentarii
08/08/2025 la 6:37 AM
“toată mass-media a pus pauză la orice altă activitate”
Care activitate, știri și analize plătite de partide din bani publici?
Vali(Citează)
08/08/2025 la 7:36 AM
Funerariile de stat sunt o chestie de protocol. Se face totul cum scrie la lege: 10 voinici îl învârt peste umăr, este tractat de un Hummer în timp ce e legat de un tun, se trage cu tunul, oamenii care vor vin sa pupe mortul la sufrageria din Palatul Cotroceni nu acasă la doamna Nina ca să nu stea în momentele astea sa facă și curat după ei și, în timpul asta, procesiunea poate fi transmisa sau relatata la știri.
Contrar deciziei majorității PSDPNL din guvern, peste obligațiile legale, nu poți veni sa institui tu doliul național (adică obligativitatea ca toți oamenii sa fie triști, radiourile să difuzeze doar muzica de tăiat vene iar televiziunile sa suspende Las Fierbinți. E bine totuși ca Untold a scăpat). Nu, oamenii nu sunt proști iar comentariile din studio reflecta realitatea.
“Despre morți numai de bine” este o zicala care arată de fapt frica de moarte a celui care o spune, limitarea în gândire. Ăilalți, cu gândire critică, pot analiza viata raposatului, pot povesti la pomana despre toate prostiile pe care le-a făcut în viața, ce beții a dat, cum a fost la curve sau cum a ordonat represalii violente împotriva celor de alte păreri decât ale sale.
nashu_mare(Citează)
08/08/2025 la 10:45 AM
Așa ceva am concluzionat și eu, dar cu alte cuvinte: un comunist bun e un comunist mort.
alunelu(Citează)
08/08/2025 la 7:36 AM
Acum boborul se poate intoarce linistit la Insula Iubirii :))) A huzurit 95 de ani incontinuu, varsta pe care 99% dintre noi nu o vom atinge. A avut parte de tratament medical de lux, in timp ce bunicii si parintii nostri sunt trimisi acasa cu sictir, ca nu sunt medici si paturi. Dar bine ca a murit, hehe. Doamne, ce popor dobitoc.
Deea(Citează)
08/08/2025 la 8:44 AM
Esti constienta ca faci parte din acelasi popor pe care te incapatanezi sa il numesti dobitoc cu fiecare ocazie?
Andrei G(Citează)
08/08/2025 la 8:52 AM
Nu eu am ales sa ma nasc aici. Tu nu pricepi ca refuz sa-mi cresc copiii in mizeria asta de tara si ca emigrarea nu e deloc usoara, dar e ok, o sa duc greul oricum. Macar copiii vor fi salvati de tiganizare si manelizare.
Deea(Citează)
08/08/2025 la 10:22 AM
Nu inteleg de ce spui ca nu este usoara emigrarea. Sunt totusi peste 4 milioane de romani care locuiesc in afara tarii. Ei cum s-au descurcat sa plece?
Daca iti doresti cu adevarat, poti pleca oricand. Doar ca probabil viata la care visezi tu nu exista. Chiar si in vestul Europei oamenii au probleme.
Andrei G(Citează)
08/08/2025 la 7:39 AM
Ok, si ce-a fost in punga? Parastasul a fost de post?
F.(Citează)
08/08/2025 la 7:44 AM
Omul s-a declarat ateu, bine ca i-au facut coliva aia imputita si a avut sobor de preoti si salve de tun, cu cateva babe smiorcaite in jur. In rest, victimele de la mineriade si parintii tinerilor “reeducati” de amicii mineri cum mai sunt? (asta daca mai sunt, ca banuiesc ca n-au trait 95 de ani saraci si cinstiti ca Ion).
Deea(Citează)
08/08/2025 la 10:01 AM
Deea, pai asta trebuie intrebat la sistemul de justitie. Ca pana nu se primeste o sentita definitiva, omul e tehnic nevinovat. In rest sunt (pentru prima sau a 2a oara) de acord cu tine
F.(Citează)
08/08/2025 la 10:47 AM
Cauta pe youtube celebra intrebare a lui Emil Constantinescu “Credeti in Dumnezeu, domnule Iliescu?”. Din raspuns eu deduc ca era credincios.
alunelu(Citează)
08/08/2025 la 8:55 AM
Vrem nu vrem a facut parte din istoria recenta. Mi-ar fi placut sa-l vad dand cu subsemnatul la parchet cand era mai tanar. Poate asa mai ieseau la iveala niste chestii. Acum ca s-a dus, a luat cu el niste adevaruri pe care nu le vom mai afla niciodata. Noi ramanem sa ne dam cu parerea in continuare.
Blackskull(Citează)
08/08/2025 la 9:45 AM
DIn punctul meu de vedere, numarul mic de oameni prezenti la inmormantare este o victorie. La regele Mihai au venit multi oameni, atrasi de proiectul regalitatii. La Ratiu sau Coposu, iar au venit mii de oameni, desi erau pe partea putin numeroasa a politicii.
La inmormantarea lui Iliescu nu a venit nici macar PSD-ul.
mac gregor(Citează)
08/08/2025 la 9:55 AM
S-ar putea sa fie cu noroc moartea lui nea Nelu pentru intrumentarea si judecarea dosarelor. Presiunile mari se faceau tocmai pt a-l scapa pe el de parnaie, acum s-ar putea sa le lase sa mearga.
Andrei(Citează)
08/08/2025 la 10:39 AM
Poporul acesta roman este foarte dubios. Pe Ceausescu l-am impuscat, la Iliescu ne bucuram ca a murit. Mai mult, personaje importante din politica romaneasca nu au participat la funeralii.
Cred ca asta spune mai multe despre noi decat despre morti. Iliescu a facut multe rele, insa a facut si unele bune. A pastrat directia euroatlantica, chiar daca nu din credinta proprie, ci din convingerea ca URSS s-a dus pe copca si Rusia nu avea ce sa ne ofere bun (nu e ca si cum ne oferise ceva bun inainte). Pentru asta, iti trebuia inteligenta si capacitatea de a intelege lumea si climatul politic. Ceva ce liderilor actuali din politica le lipseste cu desavarsire. Unii viseaza suveranitate pe burta goala si cu o aluna in loc de creier, altii viseaza pupatul moastelor americane si au invatat sa raspunda ca in armata, Yes Sir, daca ma lasi sa fur si eu ceva.
Calcand in picioare istoria noastra recenta aratam ca avem 0 identitate, 0 coloana vertebrala si nu suntem in aceasta lume decat niste trepadusi care ne gandim la binele nostru pe termen scurt.
Imi place foarte tare ce s-a intamplat in ultima perioada, ca ne-a aratat poporul roman in cea mai reala ipostaza a lui. Exista 5 milioane de dobitoci care ar vota Georgescu, nanocipat ca a baut pepsi. Apoi exista un sistem opresiv care poate calca in picioare cel mai cel dintre drepturi: cel de a alege si de a fi ales. Apoi exista activistii useristi care se bucura enorm ca s-au anulat alegerile.
Doar eu cred ca toata lumea e tampita?
Marius(Citează)
08/08/2025 la 10:56 AM
“Poporul acesta roman este foarte dubios. Pe Ceausescu l-am impuscat, la Iliescu ne bucuram ca a murit.”
Ceaușescu a fost executat nu de popor ci de cei care au avut puterea să o facă (magistrați bufoni, ofițeri de rang înalt cu morgă de trădători etc.), deci tot din anturajul lui. De tras efectiv au tras niște soldați care nu au așteptat ordinul ceea ce ar fi presupus niște temniță dar na, îi presau teroriștii.
La decesul lui Iliescu a fost lejer: ceva isterii useriste contrate de unele pesediste și o mare durere-n fund în rândul maselor.
Vali(Citează)
08/08/2025 la 11:35 AM
Daca Iliescu ne-ar fi lasat un interviu in care sa ne spuna ce s-a intamplat cu adevarat la revolutie si la mineriade, probabil ca lumea l-ar fi privit cu mai multa ingaduinta si multi l-ar fi iertat.
Asa, el a tinut mai mult la secretele lui decat sa inchida ranile din societate.
Cred ca a ratat ocazia sa isi ceara iertare inainte sa moara.
mac gregor(Citează)
08/08/2025 la 10:53 AM
Da.
Șurubel(Citează)
08/08/2025 la 11:55 AM
Deci tu ori ai votat Georgescu, ori ai deschis sampania cand s-au anulat alegerile. In oricare dintre cazuri, materia ta cenusie este in vacanta. Nu trebuia sa semnalizezi.
Marius(Citează)
08/08/2025 la 11:54 AM
Eu nu militez aici pentru respectul cuvenit sau necuvenit individului Iliescu. Mie personal personajul imi provoaca repulsie, pentru mine fiind o reprezentare a unor vremuri urate, gri, sarace si triste pentru acest popor. Vorbesc despre o atitudine protocolara si de respectul fata de pozitiile publice ocupate de liderii actuali din politica. Ei in schimb s-au comportat ca niste adolescenti supix. Iar javrele pesediste i-ar fi pupat si moastele lui Iliescu.
Marius(Citează)
08/08/2025 la 11:58 AM
De acord.
Marius(Citează)