un blog de Radu Dumitru

+ Susține blogul cu un click la: eMAG - Fashion Days - Finestore - Dyson - PC Garage +

Lumea roboților: la ce folosește eMAG inteligența artificială (plus rezultatele financiare ale anului trecut)

5 Jun 2025  ·

TEHNOLOGIE  ·

16 comentarii

eMAG merge bine. Întreg grupul a avut o cifră de afaceri de 11,4 miliarde de lei în anul fiscal încheiat recent (aprilie 2024-martie 2025), în creștere de la 10,2 miliarde de lei. În România, eMAG a vândut de 7,3 miliarde de lei (+17% YoY), iar împreună cu Fashion Days și vânzări parțiale și în Bulgaria și Ungaria s-a ds la 9 miliarde de lei în total.

Pare că totul merge bine și la alți indicatori. A crescut la 9 numărul mediu de comenzi per client date într-un an. Eu am dat 58 de comenzi în acest an. Am numărat și rezultatul a fost un pic scary. A crescut la 25% ponderea clienților care comandă din mai mult de 7 categorii. Au ajuns la 1,5 milioane de utilizatori Genius. Peste 3 milioane de români folosesc My Wallet pentru plata în rate sau buy now pay later.

S-a vorbit un pic și despre celelalte companii din grup. Flip a ajuns la vânzări de 408 milioane de lei în anul fiscal anterior, o creștere de 45%. În iunie va intra în programul Genius.

Freshful are cifre impresionante. Freshful livrează 100.000 de produse în fiecare zi. Au înregistrat 1,2 milioane de comenzi în anul anterior, în valoare de 357 milioane lei. Stau bine și la alți indicatori, de exemplu 96,5% dintre comenzi ajung la timp în intervalul selectat de utilizator, o creștere de 6,7 puncte procentuale față de anul anterior. Dacă faceți calculul aici, reiese că 115 comenzi ajung cu întârziere în fiecare zi, dar la o medie de 3300 de comenzi zilnice, pare ok.

Acuratețea de livrare a crescut la 99,83%, adică primești produsul pe care l-ai comandat. Nu știam că măsoară și așa ceva.

Cei de la eMAG au discutat în treacăt și despre problemele ecommerce-ului românesc. Una dintre cele mari este legată de livrările care se fac direct din China, precum prin Temu sau Shein, și pentru care nu se plătesc taxe vamale, iar autoritățile nici nu pot forța acei comercianți să respecte aceleași reguli ca magazinele românești. De exemplu, Temu poate spune “acest produs a fost cumpărat de 20.000 de clienți” sau poate spune orice despre materialele din care este făcut, dar nu poți ști dacă aceste date sunt adevărate.

În schimb, magazinele românești sunt des controlate și astfel de afirmații sau cele legate de reducerile de preț trebuie dovedite cu date istorice și fișe de produs. Practic, magazinele românești ar avea nevoie de două lucruri legat de marfa vândută de cele chinezești: să fie taxată conform legii în vamă și apoi ca acele magazine să respecte aceleași cerințe de compliance ca și cele românești. ANPC-ul este viteaz la controale în România, dar nu impune nici o măsură platformelor străine, deși ar putea face asta sub amenințarea că altfel le blochează.

INTELIGENȚA ARTIFICIALĂ LA EMAG

Spuneam însă de AI. Chiar zilele trecute am observat pe eMAG că unele imagini din caruselul principal de pe site vin cu mențiunea “conținut creat cu ajutorul inteligenței artificiale” în stânga-jos. Iată câteva exemple:

Eu n-am înțeles de ce le și marchează astfel. Oricum mă așteptam ca acele imagini să fie făcute în Photoshop din îmbinarea de produse. Am întrebat și mi s-a spus că probabil tot din motive de compliance, de legislație (un departament mare la eMAG se ocupă de astfel de chestiuni). Așa o fi.

Iată însă un domeniu în care AI-urile au început să genereze “fotografie realistă cu o persoană cu șorț de bucătărie și mănuși de menaj, pregătită de curățenia casei”, în loc de a face un photo shooting real pentru asta sau de a folosi stock photos.

Lucrurile merg însă mult mai departe de atât sau de chatbot-ul Dana pentru suport clienți. eMAG folosește diverse modele AI în coding intern, în predicții de caching și alte activități tehnice de backend.

Mai folosesc AI-ul pentru ingest-ul de produse, adică pentru adăugarea de noi produse în site. Produsele adăugate de cei din marketplace sunt automat puse în categoria potrivită, se generează un titlu pentru produs, se adaugă specificațiile, se fac traduceri automate în descriere. Alt model AI editează fotografiile produsului, probabil pentru claritate sau eliminarea fundalului, dacă este cazul.

Asta îi ajută mult pe unii selleri din marketplace care fie nu se pricep să completeze manual astfel de informații, fie sunt din țări străine. Am văzut tot mai mulți selleri din Cehia, Polonia, China, Franța și alte țări, de exemplu, iar unelte precum traducerea automată fac mult mai simplă listarea a sute de produse în timp scurt.

Revenind la interfața clientului, însă, anumite secțiuni din site sunt generate deja de modele AI. Produsele recomandate, în funcție de ce ai vizitat sau ce ai în coș, sunt alese cu un algoritm AI.

De mare succes s-a dovedit funcția numită intern eMAG Snap. Este vorba de căutarea prin intermediul camerei foto a telefonului, când fotografiezi un produs și serverele eMAG îl recunosc. Au dat niște exemple bune, de exemplu fotografiezi o jucărie mai complexă de copii pe care altfel nu ai putea să o descrii ușor din cuvinte. Eu am folosit-o în trecut pe un aparat despre care nu știam ce poate fi; l-a găsit imediat, s-a dovedit un nebulizator de odorizant de cameră.

În bugetul pe anul fiscal în curs au rezervat 163 de milioane de lei pentru investiții în AI și tehnologie pentru personalizare. Au vorbit un pic despre o schimbare în interfața site-ului, pe termen lung. Bănuiala mea este că vor ca site-ul eMAG să semene mai mult cu cel Amazon, adică homepage-ul să fie de fapt personalizat complet pentru fiecare client, poate intuind că ai nevoie din nou de detergent sau arătându-ți oferte din categorii despre care AI-ul crede că te-ar interesa.

O schimbare semnificativă va fi însă introducerea unui AI care să te ajute în procesul de shopping. Un AI căruia să-i poți spune “caut o centrală termică pentru un apartament de 3 camere” sau “caut o saltea pentru un pat de 180 cm” sau “vreau un cadou pentru un băiat care împlinește 2 ani, buget maxim 200 de lei, cu culori pastel și fără lumini sau sunete puternice”.

Tudor Manea, care conduce grupul eMAG, a avut o explicație foarte logică pentru această funcție. Google mizează tot mai mult pe acele rezultate generate cu AI, adică SEO și rezultatele clasice contează mai puțin și nu mai ajung în ochii oamenilor. Așa că devine treaba magazinului eMAG să fie un asistent de cumpărături, să te învețe sau să te ajute la documentare pentru a alege produsul potrivit.

Vom vedea acest asistent AI implementat poate pe final de an sau în 2026.

 

    16 comentarii

  1. Amazonul o avea de gand sa vina in RO? eMag e ciao pentru mine, iau de pe Amazon.de sau Altex. Politica de adaosuri nesimtite cat o mai merge?

      (Citează)

  2. Dar chinezii care vând prin eMag și trimit dintr-o țară UE, plătesc taxele? :)

      (Citează)

  3. Emag Snap e f slab deocamdata. Se simte asta mai ales comparativ cu aceeasi functonalitate a Aliexpres.

      (Citează)

  4. Temu (…) poate spune orice despre materialele din care este făcut, dar nu poți ști dacă aceste date sunt adevărate.

    În schimb, magazinele românești sunt des controlate și astfel de afirmații (…) trebuie dovedite cu date istorice și fișe de produs.

    Daaa, clar, de aia am facut sesizare la bijuterii din inox luate de pe Aliexpress la 1-2 dolari si vandute ca bijuterii de argint cu peste 100 de lei in programul ala de incurajare a producatorilor romani, cum i-o fi zicand, daca mai exista. Si cu sesizarea s-a intamplat… nimic. Produsele erau tot acolo si un an mai tarziu.

    Pana la AI, as vrea si eu un search normal in produsele favorite, ca am ajuns la vreo 500 si navigarea scroll + “vezi mai mult” e horror, cand te apuci sa stergi din ele o iei de la inceput etc.

      (Citează)

  5. Emag ar trebui sa rezolve aceste probleme:

    1. sa verifice firmele care vand fake-uri la ei pe site – oamenii care nu stiu despre ce e vorba cred ca ei cumpara de la emag si nu de la firme chinezesti

    2. sa rezolve problema cu curierii nesimtiti de la sameday care lasa toate coletele acolo unde le este lor confortabil si te trimit la mama dracu sa-ti culegi coletul pe motiv ca e ocupat boxul selectat…

      (Citează)

    • 1. Urmăresc un mouse Logitech M650L. Am cumpărat 2 bucăți prin iarnă cu 165 lei bucata, preț întreg, vândut de eMag. Acum 2 săptămâni apare la 80 lei vândut de o firmă din China, eMag tot 165 lei. Azi e la 118 lei vândut de o firmă din Franța si la 181 lei vândut de o altă firmă tot din Franța însă cu un discount de 10% ca Mulți Deals.
      La Altex e 230 lei.
      Concluzie: prețul mic este aproape certitudine o țeapă, iar prețul mare reflectă o creștere de 40% în numai 3 luni.
      Cam aici suntem după ce AI-ul ne-a schimbat viețile.

        (Citează)

    • Nu numai ca le pun la dracu in praznic, dar tu alegi EasyBox in ideea de a-l lua oricand si ei il plaseaza la un magazin care are program pana la 7 seara. Nici nu stiu de ce se mai numeste EasyBox, dar desigur ca orice serviciu bun in Ro, se transforma intr-unul de rahat in disperarea dupa bani.

      Aia cu Emag Snap e cred ca de vreo 10 ani, daca nu mai bine, in aplicatia Amazon.

      Cresterea in vanzari are ca factor si inflatia..

        (Citează)

  6. Cred ca infloresc cifrele sa dea bine la presa.
    Desi am genius, majoritatea comenzilor nu ajung de pe o zi pe alta asa cum promit. Mai demult era extrem de rar cand o comanda nu venea la timp, acum, aproape toate intarzie.
    Estimarea de livrare e “maine”. Dar maine cand verifici, estimarea e tot “maine”. Deci din punctul lor de vedere produsul a ajuns in timpul estimat…

      (Citează)

    • Calin: majoritatea comenzilor nu ajung de pe o zi pe alta

      posibil sa depinda si de zona de livrare si sigur conteaza si perioada (de black friday, 1 martie, etc sunt clar intarzieri),
      dar experienta mea cu livrarile emag genius e cel putin multumitoare (majoritatea se livreaza in ziua urmatoare).

      ps. are si emag o gramada de probleme, dar comoditatea nu e una dintre ele.

        (Citează)

  7. Emag ar putea sa inceapa o campanie de eliminare a produselor fake de pe site-ul lor. Dar de ce sa faca asta cand orice tepar oricum plateste comision catre Emag? Ei nu pierd nimic, singurii care au de suferit sunt clientii.

      (Citează)

    • Nu cred, ai opțiunea de retur.
      În plus, e amuzant câte recenzii găzduiesc, recenzii în care cumpărătorii demonstrează cu poze ce falsuri se mai vând sub umbrela eMag.

        (Citează)

    • @Vali, nu stiu exact cum merg lucrurile. Daca produsul este livrat de o firma cu sediul in China, mai primesti banii inapoi?

        (Citează)

  8. Asistentul Dana e o gluma. Jignesti AI-ul sa spui ca e folosit acolo.

      (Citează)

  9. Apropo de AI un emag, Dana… Daca ii zici ca e mwista iti spune ca o sa încheie conversația din cauza limbajului dar nu o face, poți continua cu ce cuvinte vrei :)

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus