+ Susține blogul cu un click la: eMAG - Fashion Days - Finestore - Dyson - PC Garage +
Diaspora a decis jumătate dintre alegerile prezidențiale din România, încă de pe vremea când Băsescu l-a învins pe Geoană acum 15 ani. Iohannis l-ar fi învins pe Ponta și fără voturile din diasporă, dar scandalul legat de numărul secțiilor de votare din afara României a fost unul crucial în acea campanie și a scos oamenii la vot.
Sunt totuși uimit de numărul destul de mic de români care votează în străinătate. Se zice de milioane de români plecați, dar acum au votat 900.000 în primul tur și 1,6 milioane în al doilea tur, iar acestea sunt cifre record. Uitați de altfel evoluția voturilor exprimate în diasporă în turul 2:
(sursa: G4media)
O creștere oarecum proporțională cu emigrația, ajungând la 966.000 de voturi acum în primul tur și 1.630.000 de voturi în turul 2. O mobilizare record, de altfel, dar cam de o treime din numărul românilor emigrați, nu?
Harta votului arată ca mai jos:
(o găsiți pe ROAEP)
Problema acum și pe viitor este că țările cu foarte multe voturi exprimate au votat cu extremiști și suveraniști. Se poate zice prin titluri bombastice că Nicușor Dan a câștigat în majoritatea țărilor din lume, dar în majoritatea țărilor au fost exprimate zeci sau sute de voturi. De obicei vorbim despre personalul ambasadelor și consulatelor de acolo, plus câțiva expați și poate turiști care au mers la vot.
Citez la întâmplare câteva țări:
(Mi s-a părut amuzant că s-a zis “Nicușor Dan a câștigat chiar și în Rusia”. Păi normal. Cine să știe mai bine pericolul rusesc decât românii care stau acolo și văd la știri dezinformarea și cum adversarii politici ai lui Putin se sinucid pe rând aruncându-se de la balcon?)
În schimb, uitați unde au fost voturile multe:
Toate țările de mai sus au votat majoritar cu Simion, apropo. Au mai fost înregistrate multe voturi și în:
dar majoritar pentru Nicușor Dan. În Moldova a luat 88%, de altfel, pentru că și acolo s-au prins cum stau lucrurile.
Am fost uimit să descopăr că țări mult mai mari adună de fapt puține voturi. De exemplu, în SUA au votat 25.718 persoane, iar în Canada 15.268 persoane. În Australia au fost 1.943 persoane, iar în Noua Zeelendă doar 302 persoane.
O primă concluzie ar putea fi, deci, că țările îndepărtate rup mai ușor legătura cu România și cei plecați acolo nu mai sunt interesați de vot. Zic asta pentru că aveam impresia că în SUA și Canada sunt comunități însemnate de români. Doar în New York se estimează că sunt 160.000 de români, iar în total în SUA aproape un milion. În Canada trăiesc în jur de un sfert de milion de români, dar au votat doar 15.000.
Din păcate, probabil că în viitor vor conta tot mai mult voturile din țările mari europene, iar aceste voturi sunt momentan pentru suveraniști. În Spania, Germania, Austria și Italia, Simion a luat în jur de 67% din voturile exprimate.
N-am reușit niciodată să înțeleg de ce. Bănuiala mea este că românii de acolo aud de la cei rămași acasă doar de grozăvii, de hoție și corupție. Poate au impresia că în România te atacă haiducii pe drum, ca pe vremuri, și trebuie o mână legionară să pună totul la punct.
Sigur contribuie mult și social media aici. Când este ultima oară când ați zis pe vreo rețea socială că ceva a mers bine? În schimb, este plin de oameni care se vaită de orice, iar algoritmul îi adună și le amplifică vocea, angertainmentul prizând cel mai bine.
Am vorbit și cu un prieten mutat în Germania și cred că mi-a dat cea mai bună explicație. În aceste țări a crescut deja extremismul și era normal să aibă fani și în rândul comunității de români. Probabil au votat cu Simion acum și cu AfD înainte, la alegerile nemțești. O fi.
Ideea este, însă, că Europa este interconectată. Orice curent crește în altă țară își va găsi rapid fani și aici. Vom vedea peste 5 ani cum ies lucrurile, nu?
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
20 comentarii
20/05/2025 la 11:47 AM
UK, Spania, Italia si Franta colcaie de rromi, combinatori, babuini cu ceafa lata, scursurile societatii, ii vezi urland pe strazi si bubuind manele. Ce asteptari sa ai de la ei? Sunt doar o gloata de cercopiteci stridenti si agresivi, isi voteaza idolul conform non-valorilor care ii guverneaza. Romanii educati, integrati in societatile din tarile unde au emigrat ii evita ca pe ciuma.
Deea(Citează)
20/05/2025 la 12:56 PM
Total adevarat
Filip(Citează)
20/05/2025 la 3:55 PM
Total de acord, până la manele. Ce legătură au manelele cu rasismul tău?
Andrei(Citează)
20/05/2025 la 4:01 PM
Cred ca relevant in context este mai mult “bubuind” decat “manele”. Daca “bubuiau Traviata” era la fel de oribil. Daca zicea doar “bubuind” fara “manele” nu se intelegea ce vrea sa zica.
Pentru a ajunge la concluzia mea m-am bazat pe folosirea, pe langa “bubuind”, a cuvintelor “urland” si “stridenti”.
alunelu(Citează)
20/05/2025 la 11:52 AM
Multi romani educati nu mai au nicio treaba cu Romania. Romania este pentru ei ceva vag, difuz, o tara obscura semi-bananiera de la periferia Europei. Au zero interes sa voteze, Romania a ramas undeva in trecut, ca un vis urat. Romanii din Canada si US nu mai dau o ceapa degerata pe Romania, acolo le merge excelent, au parte de educatie, civilizatie, decenta, bunastare.
Deea(Citează)
20/05/2025 la 2:22 PM
iti garantez ca nu tuturor le merge “excelent”
dragos(Citează)
20/05/2025 la 2:38 PM
Stie si ea ca nu tutror le merge excelent. Daca era totul atat de frumos, nu se mai intorcea in Romania.
Andrei G(Citează)
20/05/2025 la 2:48 PM
Andrei, eu imi cresc copiii in ideea in care vor pleca din Romania imediat dupa liceu, si plecati sa ramana. Tu?
Deea(Citează)
20/05/2025 la 2:51 PM
Dragos, cu siguranta le merge exponential mai bine fata de aceasta tara esuata.
Deea(Citează)
20/05/2025 la 5:07 PM
@Deea, tu ai urlat ani de zile ca pleci din tara ca sa le oferi o viata mai buna copiilor. Intre timp ai plecat si te-ai intors, nu ti-a mai pasat de viata lor.
Acum ai decis ca, dupa ce se chinuie aici, in sistemul acesta deficitar, ii arunci printre straini imediat ce termina liceeul. Ii transformi in niste oameni care vor sta departe de rude, de familie si care isi for consuma jumatate din zilele de concediu ca sa vina in tara sa te viziteze.
Foarte mult egoism din partea ta. Iti pregatesti copiii sa faca efortul pe care tu nu ai fost dispusa sa-l faci.
Andrei G(Citează)
20/05/2025 la 11:52 AM
In functie de cine scrie articolele, Diaspora e multa sau putina, rea sau ne salveaza etc. si mai sunt si aia care voteaza prin corespondenta.
F.(Citează)
20/05/2025 la 12:12 PM
Turkmenistan: 100% (din cele 7 voturi) Nicusor Dan. Tara fiind o dictatura. una dintre cele mai nasoale din fostul bloc sovietic.
Uzbekistan: 97,14% (34 la 1) Nicusor Dan. Dictatura.
alunelu(Citează)
20/05/2025 la 12:16 PM
Acel unul rătăcit nu a avut ochelarii la el :-)
Pepi(Citează)
20/05/2025 la 12:35 PM
Multi din SUA si Canada nu au fost atenti la diferenta de fus orar , votarea s-a inchis la ora 21 la noi, deci la ei cine n-a votat duminica pe coasta de est pana la ora 14 , iar in California (si pe toata coasta de vest a Americii )pana la 11 dimineata la ei “adio si un praz verde” …
George(Citează)
20/05/2025 la 1:03 PM
A fost 3 zile deschis.
nea_caisă(Citează)
20/05/2025 la 1:02 PM
Diaspora veche, integrata a votat cu Nicusor – si diferenta s-a vazut – simion a luat in primul tur 61% din voturi in diaspora, mai mult decat toti ceilalti 9 candidati la un loc, iar in turul II a luat 55%.
Cu simion voteaza cei care nu au reusit in vest, au o educatie precara, nu s-au integrat, traiesc izolati, in comunitati cu alti romani, supravietuiesc cu greu de la o luna la alta, au deja in tara rude care o duc mai bine decat iei din cauza asta le e si rusine sa se intoarca, sunt extrem de frustrati cand vad ca familii de refugiati asistati -in general musulmani o duc mai bine decat ei stand acasa.
Din aceste cauze se agata de himerele promise de simion si cg.
Datorita nivelului de educatie nu percep fracturile de logica – se gandesc la o Romanie idilica, rurala – desi ei tocmai din acea Romanie au plecat pentru o viata mai buna.
Vor sa dea afara strainii din Romania – in general investitorii, desi la randul lor sunt straini in tarile in care au ajuns. Si tot asa.
Plus ca Simion i-a bagat in seama – i-a vizitat, le-a gadilat orgoliul.
Ion Marius(Citează)
20/05/2025 la 4:19 PM
“Diaspora veche, integrata a votat cu Nicusor – si diferenta s-a vazut”.
Corect.
Dar la fel a votat si diaspora noua venita in ultimii pana la 5-6 ani. Majoritatea lor neavand nici un fel de stres material, cu businessuri in RO sau internationale sau lucrand remote pentru clienti din toata lumea, plecati din RO strict pentru calitatea vietii si viitorul copiilor, nu pentru vreo grija apasatoare ce i-ar fi bantuit in RO.
Asta e o categorie care creste zi de zi de la pandemie incoace si va continua sa creasca pe masura ce “decreteii” se pensioneaza la termen sau, mai frecvent, inainte de termen, cand si-au facut “plinul”.
Tom(Citează)
20/05/2025 la 1:54 PM
Cred ca nici centrele de votare nu sunt asa numeroase, iar distantele de parcurs sunt foarte mari in multe cazuri.
Sol(Citează)
20/05/2025 la 4:53 PM
Exact!
Toate țările menționate (SUA, Canada, Noua Zeelandă și Australia) au distanțe sau particularități teritoriale absolut incomensurabile pentru noi, europenii. Nu degeaba se zice “americans think 100 years is old, europeans think 100 miles is far”.
Plus că orice distanță trebuie înmulțită cu 2 că e dus-întors. Am un cunoscut care a mers 4 ore cu mașina pentru a vota în Australia (2 dus, 2 întors).
Iar în Noua Zeelandă, nu știu unde au fost secțiile, dar poți avea surpriza ca cea mai apropriată secție de tine să fie pe insula cealaltă. Nu e chiar la fel cu a merge pe jos până la școala gimnazială din proximitate.
Eu… gen(Citează)
20/05/2025 la 5:12 PM
In SUA sau Noua Zeelanda nu au avut optiunea votului prin corespondenta?
Andrei G(Citează)