un blog de Radu Dumitru

+ Susține blogul cu un click la: eMAG - Fashion Days - Finestore - Dyson - PC Garage +

Lumea roboților: AI-uri care țin interviuri de angajare și reducerea departamentelor de resurse umane

14 May 2025  ·

TEHNOLOGIE  ·

12 comentarii

Se întâmplă ceva ciudat cu AI-urile prin corporații, în domeniul resurselor umane. Are loc o “revoluție” și acolo și nu cred că va ieși cineva câștigat din ea. Nu candidații, nu angajații actuali, nici companiile care fac angajări.

Probabil va apărea o reducere de costuri pe undeva printr-un raport de cheltuieli operaționale. Scăderile de performanță și de productivitate vor apărea abia după mulți ani.

 

Ce se întâmplă, pe scurt, este că tot mai mulți candidați folosesc AI-uri pentru a-și face CV-urile mai umflate, cu descrieri mai pompoase privind ce au făcut la joburile anterioare. De asemenea, tot mai mulți candidați folosesc AI-urile pentru a aplica la foarte multe joburi deodată, în paralel cu adaptarea automată a CV-ului pentru cerințele fiecărui job.

Candidatul crede că astfel viitorul angajator primește un CV bine construit, care-i spune ceea ce vrea să audă. În practică, angajatorul vrea să angajeze cinci developeri și primește 1300 de CV-uri în primele două zile după postarea anunțului.

Apar două variante: citește primele 50 de CV-uri, alege de acolo 10 oameni pentru interviuri și aia este totul, ceea ce este un dezavantaj pentru toată lumea. Varianta doi: angajatorul folosește la rândul său un AI care să sorteze CV-urile primite și prezentările și să-i facă o listă mai mică de candidați.

Practic, candidații folosesc AI-ul ca să aplice la mai multe joburi și să se prezinte cât mai bine. Atât de mulți aplică la un job încât angajatorul folosește un AI ca să sorteze prin ei. AI-urile ajung să vorbească între ele. Te miri apoi că s-au angajat nord-coreeni ca să te spioneze.

 

Și mai complicat este că apar AI-uri care să țină interviurile cu candidații reali. O companie numită Apriora, de exemplu, vinde un chatbot AI care ține interviuri. Poate dialoga la telefon sau prin video cu candidații. Se ocupă singur și de programarea lor.

Bănuiesc că poate ține zeci de interviuri simultan, fiind limitat doar de puterea de procesare pe care o are la dispoziție.

Companiile mari deja încep să-și reducă departamentele de HR din cauza AI-urilor. O știre recentă spune că IBM a renunțat deja la sute de angajați din domeniul Resurselor Umane, înlocuindu-i cu AI-uri. Bănuiesc că o mulțime de treburi precum eliberarea de adeverințe, coordonarea testelor medicale periodice și, iată, trecerea prin CV-uri și chiar interviurile pot fi automatizate.

Nu știu dacă vreun om de HR se aștepta la asta acum 2-3 ani, când AI-urile abia intrau în atenția publică pentru că puteau genera imagini amuzante sau răspunde la întrebări simple.

Mă întreb, însă, cum poți înlocui un om cu un robot într-o astfel de situație. Munca de intervievare și alegere a candidaților mi se pare una care necesită și ceva intuiție sau cum vreți să-i spuneți capacității de a pune anumite întrebări cheie cu care să vezi dacă omul respectiv este sau nu ce cauți, exagerează sau nu despre ce poate face șamd.

Cum ar putea face asta un chatbot? Dacă cel intervievat îi spune exact ceea ce vrea să audă, cum își va da seama că minte?

Evident, însă, toate acestea sunt o reducere de cheltuieli pentru compania respectivă. Omul care implementează astfel de tehnologii ia un bonus bun la final de an. Consecințele angajării unor oameni nepotriviți se văd însă abia pe termen lung, de-a lungul anilor, iar o astfel de problemă este greu de rezolvat ulterior. Sunt destul de multe exemple în piață de companii care au mizat puternic pe automatizări și robotică și în timp au pierdut relația personală cu clientul sau aspectul uman al muncii care atrăgea alți clienți acolo.

Photo by Shahram Anhari on Unsplash

    12 comentarii

  1. Oricum presupunând că avem un eșantion de aplicanți calificați, nu zugrav care vrea să fie chirurg, aș paria că rata de succes e cam aceeași și după filtrul HR, și dacă alegi random x oameni.

      (Citează)

  2. Atâta doar că eficiența AI nu se regăsește și în prețuri, de exemplu Microsoft a crescut prețul la abonamentul 365 cu 43% în acest an.

      (Citează)

    • Este normal sa creasca preturile. Toate investitiile in AI trebuie recuperate intr-un fel.
      Mai rau este ca si cei care nu au nevoie de toate functiile minune vor trebui oricum sa plateasca abonamente mai mari.

        (Citează)

  3. În procesul de recrutare exista întotdeauna o faza inititala, in care se face o prima triere, post analiza CV.
    Acolo discuți cu un HR scout sau ceva junior/mid si se stabilesc liniile de baza, ca se potrivește ce zice CV-ul cu ce scoți pe gura, ca ai o atitudine ok si ca te califici pentru discuția ulterioara.
    In general discutia nu presupune skill-uri speciale pe domeniul jobului.

    Aici cred ca se poate implementa masiv AI, pentru aceasta prima calificare.
    Apoi, testele tehnice si discuțiile mai de substanță pentru etapele ulterioare se vor purta mereu cu cei abilitati.

      (Citează)

    • Oare cat mai dureaza pana cand cineva implementeaza un AI care sa ajute si potentialul angajat la prima discutie (adica sa discute cu AI-ul angajatorului)?
      Deja vocile generate de AI par umane, asa ca ar fi destul de fezabila o astfel de idee.

        (Citează)

  4. Deci… Ce ma oprește să trimit tot un AI să țină interviu cu AI-ul companiei?

      (Citează)

  5. Eu extrag 10 CV-uri dintr-o suta si pe aia ii sun. Nu vreau sa lucrez cu ghinionisti.

      (Citează)

  6. Ah, fun fact. Eu nu sunt HR dar sunt implicată în recrutare/țin interviuri pt joburi similare cu al meu. Folosim Workday pt partea de CV management, si are si o bucățică unde un AI îți zice dacă se potrivește CV-ul candidatului cu lista de cerințe a firmei.

    Din fericire nimeni nu ia în serios bucățica de AI, pt ca nu știe să citească CV-uri atât de bine. Dacă ai zis exact “am lucrat cu X”, te vede si te bifează că ai lucrat cu X, dar am văzut si cazuri în care oameni cu ani de experienta cu un anumit tool au fost considerati de AI că n-au folosit așa ceva (deși in CV scria asta) pt că… nu știu exact de ce, nu au formulat suficient de clar pt AI?

    Deci ce să zic, o merge el AI in loc de HR pe alocuri, dar experienta mea cu așa ceva nu prea mi-a dat încredere în el chiar deloc. Dar am tot văzut această tendință de a folosi AI în loc de orice, că no, “toți îl folosesc, o fi bun”, deci nu mă miră deloc situația.

      (Citează)

  7. Eu sunt si in postura de a angaja si in postura de a antrena AI.

    La ceea ce spui tu in articol s-a ajuns din cauza ambelor tabere (candidati si companie). In momentul in care deschid o pozitie (sa ii zicem Trainer AI) am o groaza de oameni care aplica ce nu au nici o treaba cu acea pozitie, dar absolut nici o treaba. Asta e unul dintre motivele pentru care a fost inventat ATS-ul iar companiile “OCRizeaza CV-ul” si il structureaza intr-o baza de date. Eh, ATS-ul vietii cauta anumite cuvinte cheie in CV si aduce in fata candidatul. Practic, face un screening sumar. Apoi venea problema recruiterilor care nu se uitau corect pe CV-uri si nu stiau sa evalueze pentru ca de obicei sunt generalisti si nu au idee despre ce angajeaza, ci doar propun hiring managerului niste CV-uri care par ok. Si din cauza incompatibilitatii/incompetentei pe palierul asta, compania a decis ca un AI e mai bun ca un recruiter prostovan.

    Apoi vine partea de candidat care a aflat de ATS, de AI si umfla CV-ul ca sa placa sistemului. Si uite asa e un cerc vicios care duce la angajari aiurea si pierdere maxima de timp si resurse.

    Si site-urile de job-uri au un feature de genul asta (iti categorizeaza candidatii in “Potrivit pentru job” sau “Fara experienta pentru job”) doar ca am observat ca in categoria considerata nepotrivita exista oameni mult mai bine pregatiti.

    Solutia asta de AI este buna pentru job-uri low level care nu necesita skill-uri extraordinare si pentru care candidatii sunt “la kilogram” necontand daca sunt lasati afara cativa candidati care puteau fi putin mai buni. Iar din pacate asta este marea masa a recrutarii.

    Pentru job-uri complexe o sa existe intotdeauna recruiteri specializati care o sa faca “manual” tot procesul.

    Legat de partea operationala a HR-ului: eu o consider utila si sper ca automatizarea sa fie dusa pana la extrem pentru ca iti usureaza munca la greu. Da, o sa fie niste HR-iste care o sa piarda jobul ala in care faceau o adeverinta, mai programau o medicina muncii sau un training SSM…dar asta e viata, ne adaptam.

    Pana la urma, scopul companiei e sa maximizeze profitul prin orice mod considera cu putinta. Daca observa ca merge pe termen lung, pastreaza solutia, altfel se duce iar si angajeaza HR-iste.

    In orice domeniu, AI o sa inlocuiasca job-urile alea despre care toata lumea stie ca nu necesita multa munca si ca puteau fi automatizate de multa vreme…doar oamenii care erau comfy refuzau sa invete si sa creasca. Eh, acum e galagie pe subiect pentru ca a aparut dusmanul: AI! Si da, te complexeaza pe undeva sa vezi ca ceea ce faceai tu si ti se parea greu, te plangeai pe la colturi ca nu mai poti, e facut pe silent de un robot care cere doar curent (si niste bani in faza initiala), care nu isi ia pauza de cafea, nu se da lovit ca a racit, nu vrea mariri de salariu etc.

      (Citează)

    • Pentru emiterea de adeverinte, nici macar nu ai nevoie de AI. Este suficient un script care sa citeasca data angajarii, numarul de zile de concediu medical si cam atat.
      Orice firma care are mai mult de 100 de angajati ar trebui sa automatizeze acest sistem.

        (Citează)

  8. HR, acest departament critic pentru functionarea companiei. Alaturi de PR si CSR

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus