+ Susține blogul cu un click la: eMAG - Fashion Days - Finestore - Dyson - PC Garage +
« Știrile zilei despre tehnologie – 26 mai 2025
Razer Blade 16: îmbinarea excelentă de portabilitate și performanță cu NVIDIA RTX 5090 »
FIA a introdus în acest an o regulă nouă special pentru cursa din Monte-Carlo: fiecare pilot a fost obligat să facă două schimburi de anvelope, nu doar unul. S-a sperat că va crește spectacolul pe un circuit pe care depășirile sunt practic imposibile. Ideea de a introduce un pic de hazard în ecuație, forțând încă un schimb de pneuri, nu a avut însă efectul așteptat.
Dacă vă uitați pe rezumatul de la Practice 1 și 2, veți vedea un șir lung de accidente sau acroșaje ușoare, ceea ce preconiza o cursă cu întreruperi sub Safety Car.
Startul în cursa de F2 a fost la fel de problematic, cu un accident care a blocat vreo 10 monoposturi în chiar primul viraj. Erau deci toate semnele că așa va fi și în Formula 1, iar echipele probabil s-au bazat prea mult pe asta.
Norris, Leclerc, Piastri, Hamilton și Verstappen a fost ordinea conform rezultatelor de pe circuit. Hamilton a primit o penalizare de trei poziții pentru că în Q2 l-a încurcat pe Verstappen, care se afla într-un tur rapid.
Întreaga penalizare a părut dubioasă, chiar dacă a fost aplicată conform regulamentului. Echipa l-a informat greșit pe Hamilton că Verstappen a abandonat turul rapid. Chiar dacă nu a fost vina pilotului, ci a echipei, acesta a încasat penalizarea. Mai ciudat este că Bearman a primit o penalizare de 10 locuri pentru că a depășit sub steag roșu în Practice, deși nu mi s-a părut că a pus în pericol pe cineva cu acea manevră făcută fix când au fost introduse steagurile roșii. Poate ar trebui armonizate mai bine pedepsele.
Cursa a pornit cu dreptul, fără nici un acroșaj la start. Au fost mici incidente în cursă, precum un Virtual Safety Car foarte scurt, iar Alonso a abandonat ducând direct mașina în siguranță în afara circuitului, așa că nu a apărut nici un Safety Car.
Cred că toate echipele își făcuseră strategia așteptându-se la accidente. FIA a forțat toți piloții să facă două opriri la boxe, iar majoritatea au sperat să facă asta sub Safety Car pentru a pierde cât mai puțin timp la boxe. De exemplu, Verstappen a efectuat al doilea schimb în turul 77 din 78. Russell se apropia de finalul cursei fără nici un schimb efectuat, a trecut pe la boxe în tururile 62 și 68, iar Antonelli în 69 și 71. Sainz a schimbat în 48 și din nou în 53.
Altfel spus, au fost forțați la două schimburi, dar majoritatea au așteptat până în ultimul moment să le facă, ceea ce nu a contribuit cu nimic la spectacol suplimentar într-o cursă care tot plictisitoare a fost.
Mai mult, unele echipe au făcut o manevră tactică urâtă, un pilot circulând intenționat mai lent pentru a da timp celuilalt pilot să schimbe pneurile. Treaba asta au început-o cei de la Racing Bull, Hadjar ținând plutonul într-un ritm mai lent pentru ca Lawson să nu piardă mult timp la boxe. Cei de la Williams au copiat și ei tactica și au făcut-o pe și mai multe tururi și spre frustrarea celor din spate.
Așa de îngust este circuitul din Monte-Carlo încât monoposturi de top de la Mercedes nu au putut depăși un Williams care circula intenționat mai încet. Russell chiar s-a enervat, a tăiat șicana ca să treacă de Sainz și a refuzat să dea locul înapoi, spunând că preferă să accepte penalizarea din regulament decât să stea în spatele unui monopost care frânează mult mai devreme decât te aștepți.
A luat țeapă. Probabil se aștepta la 5 sau 10 secunde de stop and go și voia să folosească ocazia ca să schimbe și pneurile. A primit un drive-through fără oprire. Ambele Mercedes au terminat în afara punctelor, dar cursa le-a fost de fapt distrusă de rezultatul slab din calificări.
Monte-Carlo a fost o cursă decisă în calificări. 1️⃣Norris, 2️⃣Leclerc, 3️⃣Piastri și 4️⃣Verstappen au plecat primii. Fix la fel au încheiat și cursa. Hadjar a plecat de pe locul 5, dar în cursă a fost depășit la boxe de 5️⃣Hamilton, care a luat acel loc. Dacă vă uitați mai jos la top 10, veți vedea că pozițiile sunt aproape neschimbate față de start, ceea ce mie îmi spune că decizia de a impune două schimburi nu a adus nimic nou.
Probabil o vor mai păstra și în sezonul următor. Un safety car sau mai multe ar fi dus la alte schimbări de pneuri și poate că rezultatele ar fi fost mai amestecate. Nu s-a întâmplat însă în 2025.
Finalul cursei a părut că aduce o cursă între primii trei, dar de fapt nu a existat una. Leclerc spera să forțeze o greșeală de-a lui Norris. Norris nu avea de ce să se grăbească. Pe acest circuit, chiar și pilotând mai lent nu ar fi putut fi depășit de Leclerc. Cred că regia T
Hamilton a fost unul dintre marii câștigători. Cele două Racing Bull au terminat în puncte, la fel și cele două Williams. Albon și Sainz erau pe scuze în declarațiile de după cursă, spunând că nu așa își doresc să concureze, dar parcă uitând că nu i-a obligat de fapt nimeni să meargă mai lent pe circuit. Puteau să ignore ordinele echipei și să spună că au onoare lor și să apese cu adevărat pedala de accelerație.
Adevărul rămâne că Monte-Carlo este un circuit prea îngust pentru monoposturile din prezent, care sunt de două ori mai lungi și de două ori mai late decât la primele curse din 1950. Soluția acolo pare a fi mai degrabă modificarea circuitului. Înțeleg că FIA nu vrea să abandoneze această cursă, le place și piloților, și echipelor și sponsorilor să se vadă într-un loc atât de luxos, dar pentru spectatori este în continuare una slabă.
The Good:
The Bad:
Hadjar a intrat în Top 10, un rezultat foarte bun pentru sezonul de debut. La top rămâne cum ne-am obișnuit, Piastri și Norris se luptă acum pentru titlul mondial. Russell păstrează locul 4 în ciuda faptului că nu a luat puncte acum, iar în viitor mai rămâne de observat și competiția între Antonelli și Albon.
La “iechipe”, Red Bull mai are un singur punct avans și s-ar putea să-l piardă în cursa următoare. McLaren sunt de oprit cu acei doi piloți, așa că lupta interesantă în acest sezon este cea pentru locurile 2-3-4.
Următoarea cursă: Barcelona, pe 1 iunie, unde de obicei mai apar upgrade-uri de performanță.
« Știrile zilei despre tehnologie – 26 mai 2025
Razer Blade 16: îmbinarea excelentă de portabilitate și performanță cu NVIDIA RTX 5090 »
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
3 comentarii
26/05/2025 la 4:34 PM
Hamilton pare ca o sa il depaseasca pe Leclerc in ritmul asta
Ender(Citează)
26/05/2025 la 4:57 PM
“””Cred că regia T
Hamilton a fost unul dintre marii câștigători””” …ce a vrut sa zica autorul aici cu regia T
Alin(Citează)
26/05/2025 la 6:05 PM
covfefe
GabrielG(Citează)