un blog de Radu Dumitru

15% reducere la toate aspiratoarele-robot cu codul "nwradu"! Am și YouTube.

96% n-au vrut publicitate targetată

10 Mai 2021  ·

TEHNOLOGIE  ·

58 comentarii

Sunt uimit să aflu că 96% dintre utilizatorii de iOS au dezactivat posibilitatea ca aplicațiile să-i urmărească pentru a le afișa reclame personalizate. Mă așteptam la 70-75%, dar nu 96%.

Mecanismul este, în mare vorbind, următorul: eu mă uit în browser la tigăi de fontă. Site-ul de tigăi pune un cookie sau ceva în telefon care practic spune “omul ăsta iubește fonta”. Apoi intru pe Instagram și, între fotografiile a trei rusoaice cu ocupație incertă îmi apare și o reclamă la tigăi de fontă. De ce? Pentru că Instagram a văzut cookie-ul pus de browser și mi-a arătat acele reclame, că probabil mi se potrivesc mai bine decât unele la șampon de câini.

Asta-i explicația mai simplă. Facebook, în particular, își poate da seama mai bine câte alte lucruri îți plac, că vede ce știri citești, ce fel de grupuri îți plac, ce vârstă ai șamd. Acolo se pot face lucruri mai complexe, vezi Cambridge Analytica.

Eu aleg însă de obicei reclame personalizate, pe unde este posibil, ca măcar să-mi fie și mie utile reclamele pe care le văd. Numărul de reclame este același, de fapt, diferă doar conținutul lor. Prefer reclame la tigăi de fontă și bocanci bărbătești, nu la cosmetice și jucării de copii. Nu de alta, dar din când în când chiar cumpăr ceva văzut în reclame. Însăși faptul că publicitatea este un domeniu de business de multe miliarde arată că obține și rezultate.

Credeam că sunt mai mulți ca mine. Se pare că aș face parte din cei 4% dacă ar fi să aleg.

Am văzut și reversul medaliei. Din motive necunoscute mie, în aplicația YouTube de smart tv nu am reclame personalizate, ci apar unele la întâmplare. Vă pot confirma că este oribil. Îmi apar melodii indiene ca reclame, reclame la videochat, reclame într-o limbă slavică șamd. Absolut niciuna utilă mie. Dacă tot mă uit măcar 5 secunde la ele, aș vrea să fie mai bine targetate.

Cei 96% sunt însă o reacție normală la ce s-a întâmplat în industria de publicitate: prea mult tracking. Și nu-i vorba de tracking de forma “te-ai uitat la tigăi, așa că vezi reclame la tigăi în toate aplicațiile tale în următoarea lună”. Nu mă deranjează nici profilingul dus la extrem, că mă aștept ca datele colectate să fie analizate într-un mod complex, nu simplu.

Problema a apărut pentru că nu a existat o limită de bun simț. Serviciile de publicitate au vrut totul. Nu doar sexul și vârsta ta, ci vor să afle culoarea preferată, cu cine votezi, ce fac părinții, dacă-ți place la munte sau la mare. Nu doar dacă-ți place sportul, ci de care și cât de mult faci pe săptămână. Și apoi au vrut să afle pe unde te miști și cum arăți. În cuvintele Facebook, dacă spui ceva unei alte persoane, renunți la așteptările de privacy, deci n-ar trebuie să le ai nici în social media.

Îmi vine în minte o chestie spusă de cineva de la Cambridge Analytica: algoritmul lor era capabil “to evaluate a person better than the average work colleague, merely on the basis of ten Facebook “likes.” Seventy “likes” were enough to outdo what a person’s friends knew, 150 what their parents knew, and 300 “likes” what their partner knew.”

Și oamenii au spus “ce face mă, cum adică să mă cunoască mai bine Facebook decât propria soție?” Și s-a ajuns la 96%. Rețelele de publicitate se puteau opri în a cunoaște sexul și vârsta cuiva. Nu s-au oprit, așa că au ajuns în situația de astăzi.

 

    58 comentarii

  1. Cei 96% sunt din USA..nu sunt toti cu ios..

      (Citează)

    • Păi articolul e despre iOS și despre SUA. Oare putem trage concluzia că era vorba despre americanii care foloseau Android?

        (Citează)

    • Alin:
      Cei 96% sunt din USA..nu sunt toti cu ios..

      Titlul articolului din linkul de la Radu: “only 4 percent of iOS users in U.S. let apps track them”. Mai clar de atat nu se putea.

        (Citează)

    • Radu zice 96 din utilizatori..nu specifica ca e vorba de cei din USA.

        (Citează)

    • Alin:
      Radu zice 96 din utilizatori..nu specifica ca e vorba de cei din USA.

      Aa, ok. Nu intelesesem eu bine ce ai vrut sa spui. Corect, doar SUA.

        (Citează)

    • Eu nu știu cum dracu targhetează ăștia reclamele, că mie numa rahaturi îmi vin.
      Pur și simplu, cine face algoritmii ăia de urmări sunt făcute de lobotomizați și de oameni care n-au nicio treabă. Mult, prost și fără rost.

        (Citează)

    • 12% la nivel mondial. Cu placere.

        (Citează)

    • Citisem în altă parte că e 3% în SUA și 5% în Europa, deci o medie de 4%. Acum văd chiar în link “That rate has consistently been around 4 percent for users in the United States. It’s significantly higher worldwide, with average daily opt-ins around 12 percent.”

        (Citează)

    • Ionut M: Eu nu știu cum dracu targhetează ăștia reclamele, că mie numa rahaturi îmi vin.

      Trebuie să fie și unii care bagă reclame ce ți se potrivesc ție. Inclusiv targetarea aceea este o artă și nu toți o stăpânesc.

        (Citează)

  2. Si eu dezactivez reclamele targetate acolo unde mi se da optiunea asta. Nu stau sa caut in aplicatii sa le dezactivez manual, dar daca sunt pus sa aleg, voi merge pe varianta fara tracking.
    Stiu ca toata lumea spune ca este acelasi numar de reclame, dar parca ma satur sa vad numai reclame la tigai de fonta timp de 2 saptamani daca eu mi-am cumparat deja asta. Si, in plus, reclamele sunt intotdeauna de la aceleasi 2-3 magazine care au platit ca sa aiba afisari pe cuvintele cheie respective.

      (Citează)

    • Andrei G: Si, in plus, reclamele sunt intotdeauna de la aceleasi 2-3 magazine care au platit ca sa aiba afisari pe cuvintele cheie respective.

      Da, dar tot spațiu irosit este și fără targetare.

        (Citează)

  3. Majoritatea habar n-au ce au ales intr-un pop up de iOS. Au asociat tracking = bad si au zis ca nu vor sa fie urmariti. Daca ii intrebi unde credeau ca sunt urmariti, multi dintre ei habar n-au sa-ti raspunda.

      (Citează)

  4. Mi-ar placea sa zic ca toti aia de au dat disable au un nivel avansat de intelegere al psihologiei umane, si au ales sa nu vada reclame targetate tocmai pentru ca inteleg ca din cauza acestei tehnologii ajung sa cumpere o gramada de lucrurile inutile si sa incurajeze un consumerism desantat. Dar de fapt, 90% din ei au crezut ca or sa vada mai putine reclame.

      (Citează)

  5. Dacă ar fi vorba numai de reclame personalizate nu ar fi o problemă, numai că Facebook vrea acces la tot. In disclaimer scrie că Facebook vrea să știe și datele mele bancare stocate în telefon.

      (Citează)

    • pai asta zice si radu in articol cand se contrazice singur. zice ca nu lumea nu vrea reclame targetate, dar de fapt asta e doar o mica parte din tot trackingu’ ala.

      lumea a zis nu la tracking, ca vine si cu reclame targetate la pachet, asta e altceva.

        (Citează)

    • @GabrielG: este vorba de trackingul inter-app. Ce permisiuni dai tu fiecărei aplicații în sine (1st party, cum s-ar zice) este altă treabă.

        (Citează)

  6. Ia caută pe net rayzone, poate reușești să mai fii uimit o dată.)
    Asta poți să faci cu datele respective.

      (Citează)

  7. offtopic: numai eu văd aceeași reclamă încontinuu pe aplicația de youtube? adică înțeleg că fashiondays a plătit bani buni să mă targheteze dar parcă aș vrea să văd niște reclame mai variate…

      (Citează)

  8. Nu stiu la voi dar la mine, toate mamele singure diponibile in zona mea, au disparut.

      (Citează)

  9. Numarul ala indica faptul ca multi utilizatori nu stiu ce setari sunt in telefon. Cand s-a aplicat update-ul la iOS 14.5, acea setare este setata implicit pe Off.

      (Citează)

  10. Eu unul nu suport sa vad reclame. Nicaieri. Niciodata. internetul in 2021 poate fi catalogat prin 2 cuvinte simple: praf si pulbere. Reclame peste reclame, tracking peste tracking etc. Nu multumesc. Pe desktop am instalate o gramada de extensii care blocheaza reclamele si tracking-ul, printre care: Facebook container (deschide tot ce tine de Facebook intr-un sandbox fara legatura cu restul tab-urilor), Privacy Badger, I don’t care about cookies (extrem de utila), Ublock Origin. Pe mobil folosesc un browser cam cu aceleasi capacitati + dezinstalat tot ce tine de facebook. O viata fara reclame e o viata mai linistita.

      (Citează)

  11. Nici eu nu vreau reclame targetate daca am optiunea asta. Si iau in calcul sa ma mut un pic in gradina lui apple strict pentru aspecte de ordinul asta, chit ca nu-mi plac neaparat aia.

      (Citează)

  12. Nu o să obosesc să spun asta, în ciuda injuraturilor celor care vor gratuit orice există pe internet:

    Sunt impotriva AdBlock-relor, pe care le consider că funcționează cu incalcarea dreptului la proprietate. Eu dacă public ceva pe un site, o fac in condițiile mele. Adică îți furnizez si ceva reclama pe langa continut text, audio/video. Tu poti sa accepti sau te duci pe alt site.

    Daca reclama mea este mai enervanta decat beneficiile continutului pe care eu il ofer, tu esti liber sa nu mai stai pe site-ul meu. Dar nu-ti dă nimeni dreptul să-mi accesezi continutul pe care eu il public in anumite conditii schimband structura site-ului meu.

    Nu, internetul nu e gratis și ce găsești pe internet nu a aparut doar ca sa te relexeze sau sa te informeze pe tine. Sunt niste oameni care cheltuie timp si bani pentru continutul ăla de pe internet. De aceea e dreptul lor ca tu să consumi acel conținut în condițiile lor. Dacă vrei. Dacă nu, du-te la sala de lectură sau pe Wikipedia! Acolo e Free.

      (Citează)

    • Vorbim te reclame targerate gen add words sau pe Facebook. Daca tu inca mai traiesti de pe urma add words in website atunci esti pe urma lui Nokia 3310, inca merge dar e inutil.

      Daca intr-adevar esti creator de continut de calitate atunci agentiile de publicitate te vor contacta si vei publica aricole platite ce nu pot fii filtrate de extensii. Cam asa se fac bani din publicitate in ziua de azi. Sincer nu am dat niciodata un click pe vreo reclama add words si nici nu voi da indiferent de cine scrie pe blog.

      Cu FB si compania e diferit, ei iau bani de la terti sa iti serveasca tie reclame, sunt curios cat mai reziste pana sa bage ceva reclame in Whatsupp, printre texte.
      Nu ai cum sa scapi de traking, asta e internetul acum. Nici mie nu imi place sa dau un search pe google la chiloti tanga pt barbati si pe urma toate site-urile sa imi serveasca 2 saptamani reclame agasante mai ales dupa ce am luat perechea.

        (Citează)

    • L!nuX, nu are importanță că nu dai tu click pe ad words. Google face o grămadă de bani din asta. Și multe site-uri din Romania, știu ce zic.

        (Citează)

    • @motanes, tu spui ceva de genul: “daca te uiti la televizor si incepe un calup publicitar, nu ai dreptul sa schimbi postul; esti obligat sa te uiti la reclame daca vrei sa vezi emisiunea/filmul transmise”.

        (Citează)

    • Ideea cum că ăla care îți accesează site-ul n-are dreptul la nici o pretenție pentru că vai, se bucură pe gratis de ceva, e deja iritantă. Se câștigă bani din publicitate pentru că accesarea site-urilor e gratuită, lucru care duce la niște cifre care stau la baza contractelor de publicitate. Dacă ai pune matale un paywall și ar intra 5% din câți intrau înainte degeaba mai cauți publicitate – eu unul îl respect pe Zoso pentru că a încercat să facă treaba asta, chiar dacă nu i-a ieșit.

      Nu știu dacă prin alte țări a fost așa la început, dar pe la creatorii străini încă n-am văzut atâta lipsă de respect la adresa cititorilor/urmăritorilor.

        (Citează)

    • motanes: Nu, internetul nu e gratis și ce găsești pe internet nu a aparut doar ca sa te relexeze sau sa te informeze pe tine.

      Oamenii și-l pot face gratis din câteva clickuri, fără să afle nimeni asta. Așa că degeaba le spui că ei primesc ceva susținut de publicitate, nu susținut de un abonament ca în cazul televiziunii sau a spotify-ului.

        (Citează)

    • L!nuX: Daca intr-adevar esti creator de continut de calitate atunci agentiile de publicitate te vor contacta si vei publica aricole platite ce nu pot fii filtrate de extensii. Cam asa se fac bani din publicitate in ziua de azi.

      Dar asta este cea mai proastă metodă de a face bani din conținutul tău pentru că mereu ridică discuții despre advertoriale, obiectivitate șamd.

      Ideal ar fi să câștigi bani din afișare. Așa fac Youtuberii mari, fac sute de mii sau milioane de dolari din reclamele puse de youtube în clipuri, nu din campanii. Și apoi lumea se uită la ei și zice “păi uite, X și-a permis să cumpere telefonul respectiv, deci îl prezintă obiectiv”. Ceea ce nu-i musai adevărat sau diferit de situația din România, dar în percepția multora așa stau lucrurile.

      Eu aș prefera oricând să câștig aceiași bani din adsense sau reclame 3rd party, nu din campanii în articole. Sau ponderea lor să fie complet alta, ca să poți face lunar doar acel articol publicitar care chiar e mișto de tot.

        (Citează)

    • Eu am observat ca unii dintre creatorii de continut de pe Youtube fac reclama in clipurile lor la servicii complementare.
      De exemplu faci review-uri la telefoane si faci reclama la aplicatii de VPN sau de stocare in cloud. Sau faci review-uri la masini si faci reclama la ulei de motor.

        (Citează)

  13. Sunt impotriva AdBlock-relor, pe care le consider că funcționează cu incalcarea dreptului la proprietate.

    Parerea ta.
    Continutul, platforma sunt sau pot fi proprietatea ta. Accesul meu pe platforma ta este, evident, la discretia ta.
    Tu imi livrezi continut cum crezi tu de cuviinta, cu reclame de care vrei tu, sa zicem. Dar nu ma poti obliga clientul meu de web, respectiv calculatorul meu, sa afiseze reclamele tale asa cum vrei tu, ca astea sunt proprietatea mea si dispun de ele dupa cum vreau eu. Sigur, tu-mi poti bloca accesul pe platforma ta, daca detectezi, sa zicem, ca anumite sectiuni nu se afiseaza sau nu functioneaza cum vrei tu – proprietatea ta, dreptul tau. Dar cam atat.

    Desi nu e relevant, daca te uiti atent, add-blockerele, in general nici nu se ating de proprietatea ta, ca blockeaza accesul la anumite URL-uri / domenii/ scripturi, care nu-s de fapt proprietatea ta, de regula, ca-s niste sabloane oferite de providerul de publicitate prin care se interfateaza continut de la altii.

    Creatorii de continut au avut la indemana metode de a-si proteja proprietatea interzicand accesul celor care aveau add-blockere. Te-ai fi asteptat ca utilizatorii de ad-blockere ar fi cautat solutii care sa ocoleasca tehnologia de interzicere de acces. Dar nu. Au evitat respectivul continut, din vreme ce nu le mai era pus la dispozitie. Creatorii de continut au fost aia care au decis ca “hai ca merge si-asa”, nu au ajuns consumatorii sa fure continutul dincolo de restrictii.

      (Citează)

    • Catalinx: Sigur, tu-mi poti bloca accesul pe platforma ta, daca detectezi, sa zicem, ca anumite sectiuni nu se afiseaza sau nu functioneaza cum vrei tu – proprietatea ta, dreptul tau. Dar cam atat.

      E complicată discuția, dar ce-ai zis este 75% adevărat. Momentan nu există o metodă de detecție bună, așa că mulți creatori nu “pot” să blocheze accesul.

      De asemenea, cei care blochează reclamele sunt considerați probabil un fel de pierdere acceptabilă. Dacă 60% ar bloca reclamele probabil s-ar inventa metode de detecție bune și toți le-ar implementa. Nu vrei nici asta.

        (Citează)

  14. Nu am cumparat si nu ma vad vreodata cumparand produse pe care mi le sugereaza reclamele pe de Internet.

    Pe desktop si mobil folosesc browserul Vivaldi care are anti-ad si anti-tracker inclus.

      (Citează)

  15. Toate problemele se nasc din lăcomie.
    In teorie sună bine reclama targetata ( in niste limite de bun simt).
    In practica, nimeni nu își dorește să vadă reclame la vibratoare, gambling sau altceva nsfw când e la work. La fel, dacă ți-ai comandat (sau nu) tigaia de fontă, nu ai nevoie sa vezi aceeași reclama de fiecare data pt următorul an.
    Dar într-o lume în care se afișează reclame din 5 in 5 minute(yt) sau pe fiecare pagina/accesare ajungi cumva la un race to bottom.

      (Citează)

    • ld: La fel, dacă ți-ai comandat (sau nu) tigaia de fontă, nu ai nevoie sa vezi aceeași reclama de fiecare data pt următorul an.

      Pentru că aia care au făcut reclama sunt incapabili să seteze cookie-ul corect, de exemplu cu expirare rapidă. “Lasă să fie un an, poate cumpără tigaia!”. Sau, când cumperi, nu sunt capabili să șteargă cookie-urile setate. Uneori nu-i vina lor, că poate cookie-ul este în browser, dar tu cumperi de pe alt calculator sau din aplicația dedicată.

        (Citează)

  16. Motivul pentru care o sa trec inapoi la iPhone. Urasc reclamele targetate pentru ca vreau sa vad reclame si la altceva, nu doar la ce crede FB/Google ca as vrea sa cumpar.
    Nu-mi dicteaza mie astia ce o sa cumpar in urmatoarele saptamani/luni.

      (Citează)

  17. Problema nu este ca mi se afiseaza reclame personalizate ci ca sunt “urmarit” in toate aplicatiile si pe orice site. Cum ai zis si tu, s-a mers mult prea departe. FB vrea sa stie TOT ce fac, oriunde as face asta. FUCK THEM si pe toti ceilalti care vor sa faca asta, inclusiv Google. Si asa ca am Android si nu pot scapa de anumite “servicii” Google ca gmail. In rest la ce am putut m-am dus la altii.

    Desktop :
    uBlock Origin / Ghostery / Privacy Badger

    # custom filters
    *.facebook.com

    Mobile :
    Chrome Incognito MEREU
    Schimbat din cand in cand Advertising ID

      (Citează)

    • întreb din nou, poate găsesc să răspundă careva la obiect:
      – de ce PiSiGaraj rerutează accesarea sitului prin febe în prima milisecunda de la accesare?
      (ceva beneficii prin BihBrodar care te știe după aipi +email+vreun mec? pentru “pub targhetata”?)

        (Citează)

    • bizniz insider

      “The tracker shows information that Facebook has gathered about your activity off the app in the past 180 days. Facebook learns that information from its advertising partnerships with third-party apps and websites, which voluntarily tell Facebook the identities of people who visit them”.17 mar. 2020

      #solved

        (Citează)

    • theSame: – de ce PiSiGaraj rerutează accesarea sitului prin febe în prima milisecunda de la accesare?

      Unde vezi asta? Că eu văd doar redirect spre https, dacă nu pui direct, și apoi încărcarea uzuală de scripturi 3rd party, inclusiv facebook și google.

      Sau te referi la facebook pixel, care-i un sistem asemănător cu cel google de publicitate?

        (Citează)

    • @nwradu:
      -în stânga jos a Firefox de obicei apare adresa accesata
      -am observat ca la accesarea pisigpunctro este accesat-inscrisa stânga jos- o conexiune către febe.
      -nu știu ce fel de 3rd/else o fi, dar tind sa cred ca pisi raportează accesarea mea la febe..

        (Citează)

  18. Majoritatea utilizatorilor de telefoane smart merg pe setarile default, majoritatea oamenilor habar nu au cum functioneaza trackerele, pixeli si ce pot urmari si ce nu pot. Fb au fost amuzant acum cativa ani cand daca vorbeai de mancare de pisici cu telefonul in buzunar sa iti apara reclama cand butonai pe ei. Pe Europa noroc cu GDPR dar in america toata lumea vinde informatii, birourile de credit stiu data nasterii, unde muncesti, cati bani faci, cati bani datorezi, cu cine esti casatorit, cati copii ai, fb si google au mers mai departe sa stie pe unde umbli, cu cine te intalnesti. Fb stie ce butoane sa apese si stie cum vei reactiona. Apoi multi din marketing habar nu au dupa ce ai cumparat tigaia de fonta, ca mai mult ca sigur nu mai vrei una, nu vrei inca 4 luni sa vezi doar reclame la tigaii.
    Oare se pregateste Apple sa intre pe piata de reclame sau vor sa aduca mai multi utilizatori care se simnt protejati.

      (Citează)

  19. Ublock origin pe desktop
    Blokada pe android
    Youtube vanced – youtube replacement

    Viata e asa frumoasa fara reclame, vă caut eu daca am nevoie.

      (Citează)

  20. Bravo Apple!

    Am citit că anul viitor o să implementeze și Google în Android așa ceva…

      (Citează)

  21. Eu am ales fara sa ezit ca nu vreau sa fiu track-uit. Problema e una etica si atat pentru mine, ma cunoaste Zuck mai bine decat ma stie sotia. Nu e ok, nu vreau asta.

    Dpdv tehnic sunt suficiente workardound-uri, e doar un foc de paie advertisingId-ul pe care aplicatiile nu-l mai pot folosi. Nu va faceti griji, vor fi personalizate oricum reclamele.

      (Citează)

  22. Ce nu inteleg “marii creatori de continut” e ca s-a intrecut o limita de bun simt si acum lumea efectiv uraste reclamele si industria din spatele ei. Eu pe orice dispozitiv din familie instalez firefox cu ublock si vanced pe telefoane. Pe televizor nu folosesc aplicatia de youtube, fac mirroring de pe telefon. Mi-am pus initial o melodie calma sa dorm si imediat reclama cu sonor mai mare la mizeria de glovo. De atunci adio youtube pe televizoare si evident adio glovo. Daca nu pot scoate reclama de pe un site, aplicatie nu o folosesc…. simplu.

      (Citează)

  23. nwradu:
    Pe asta nu o cred. Măcar o dată ai aflat din reclame de o promoție la un magazin, niște ghete mișto etc.

    Folosesc adblock de când s-a inventat. Nu am cumpara niciodata nimic in urma unei reclame de pe net.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus