un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Facebook: dacă spui ceva chiar și unui singur prieten, renunți la orice așteptări de privacy

13 Aug 2019  ·

TEHNOLOGIE  ·

20 comentarii

Într-o pledoarie la tribunal, avocatul companiei Facebook în procesul legat de scandalul Cambridge Analytica a dat arama pe față și a declarat cum vede Facebook conceptul de intimitate, de privacy, al datelor utilizatorilor. Este scary.

Mai exact, ce-a spus avocatul poate fi rezumat ca:

sharing any information with even one human being negates an expectation of privacy

Adică în momentul în care tu dai mai departe ceva prin Facebook, un text, o fotografie, un like, renunți la dreptul de intimitate în acea privință indiferent dacă mesajul tău este setat ca Public sau adresat doar prietenilor (Friends Only) sau chiar și unui grup foarte restrâns de oameni (chiar și unui singur prieten). Ai comunicat informații către cineva, deci Facebook are dreptul de a utiliza acele informații despre tine după cum dorește. Găsiți aici întreg articolul.

Discuția merge pe un exemplu de 100 de oameni. Dacă bagi 100 de oameni într-o încăpere și le spui un secret, nu te mai poți aștepta ca acel secret să nu depășească niciodată sfera celor 100. L-ai spus, acum fiecare dintre ei este liber să-l dea mai departe către câți alții își dorește.

There is no privacy interest, because by sharing with a hundred friends on a social media platform, which is an affirmative social act to publish, to disclose, to share ostensibly private information with a hundred people, you have just […] negated any reasonable expectation of privacy

Ceea ce, în principiu, este adevărat. Problema este că, în această accepțiune a privacy-ul, oamenii obișnuiți nu se gândesc la algoritmi și roboți care le analizează fiecare lucru pe care-l pun pe Facebook pentru că încă nu suntem obișnuiți cu astfel de tehnologii.

Dacă citiți transcrierea (mult prea lungă), judecătorul spune că, totuși, pe Facebook nu alți utilizatori au dat mai departe secretele tale, ci acestea au fost practic furate de aplicații folosite de tine sau de prieteni, chiar dacă acele aplicații nu aveau un astfel de scop aparent, ci erau jocuri sau programe de muzică. Adică aplicația folosită de prieten a putut vedea și mesajele și fotografiile tale și a furat toate datele de acolo, fără ca tu sau prietenul tău să știți că face asta.

Și avocatul vine cu un alt răspuns destul de șocant: nu contează cine și prin ce metodă a luat secretele tale. Tu le-ai spus altora și deci în acel moment ai renunțat la așteptări de protecție a intimității și deci nu mai contează cine și cum a pus mâna pe ele (treaba asta contează în contextul în care Facebook susține că nu sunt vinovați de ceea ce s-a întâmplat, ci doar Cambridge Analytica poartă vina).

Judecătorul revine și spune o chestiune deșteaptă: dacă tu trimiți un email unui prieten, te poți aștepta ca acel prieten să dea mai departe informațiile respective, dar nu că firma din spatele serverului de email îți citește automat mesajele, scoate date din ele, îți face un profil și îl vinde apoi către sute de companii. Răspunsul avocatului a fost același: tu deja ai renunțat la privacy, iar Facebook informează prin terms of service că datele tale pot fi preluate, analizate și vândute, deci nu au făcut nimic greșit sau neanunțat.

Acest proces contează mai puțin, de fapt. Facebook a primit deja o amendă de 5 miliarde de dolari pentru faza cu Cambridge Analytica. Ce contează, ce voiam eu să arăt în articol, este viziunea acesta foarte cinică a privacy-ului pe care-l are Facebook. Urâtă companie.

Singura veste bună aici este că, într-o țară modernă, o companie care gândește așa este amendată de autorități, iese scandal, scade valoarea la bursă, fug investitorii, te dă în judecată lumea și până la urmă, se iau niște măsuri. Învățăm cu toții ceva, data viitoare știm mai bine, cerem mai bine.

Se poate și mult mai rău, altfel spus. În alte țări te spionează chiar guvernul și nu pentru că vrea să-ți afișeze reclame la produse care-ți plac, ci pentru ca, dacă zici ceva de rău despre conducători, să te salte din mijlocul străzii și să te bage la închisoare.

Mi se pare, de fapt, că întreaga lume a trecut deja de acel moment când poți avea “reasonable expectation of privacy”. Nu mai ai. Contează doar ce primești în schimbul informațiilor tale.

    20 comentarii

  1. Cam toti cunoscutii mei si-au sters definitiv conturile de Facebook. Facebook oricum a devenit mizerabil, va sfarsi mai rau ca Hi5.

      (Citează)

    • Sigur ca da, Deea, acum sunteti toti pe Instagram, nu-i asa?

        (Citează)

    • @Marius: Mai am și eu cunoștințe care și-au șters FB și când i-am întrebat daca și Instagram au spus ca nu. Ei folosesc în continuare Instagram.

        (Citează)

    • Comparația cu Instagram este putin forțată, pe Facebook unii au specificat ce Liceu/Facultate au terminat, au tag-uri cu locațiile unde merg, poze cu prietenii taguiti pe când pe Instagram ai informatii text mai reduse, doar poze si un Bio in care treci ceva banal.

      Plus ca pe Instagram încă nu au apărut mătușile care iți comentau la orice poza.

        (Citează)

  2. @nwradu daca te-ai jucat cu butoanele de fb like si share, daca ai setat vreo aplicatie in facebook apps stii caci colecteaza date despre orice utilizator cand da like sau share, ca trimite in lista lui de prieteni “recomandare”, ca primeste apoi chestii related la ce a dat click, etc. Totul este despre informatii, iar in momentul acesta nimic nu mai este despre privacy.
    Pe langa, daca ai face id recognition, te recunoaste in poze, etc. Daca dai acces la contacte tot la spam se ajunge si nimeni nu le face nimic, la fel ca microfoanele din telefon deschise tot timpul pentru “ascultare”, iar aici intra si google pentru targeted ads.

    Simple is better. Multi au ales sa renunte la facebook, eu am ales sa il tin doar pentru poze fara mizerii de aplicatii cu acces la cont. Am facut curat si am sters aproape tot.

      (Citează)

  3. Cineva spunea că FB “utilizează” userii, nu invers.
    E firesc: accesarea FB e gratuită, iar FB vrea sa facă bani.
    Google face la fel cu conturile GMail, Amazon cu înregistrările Alexa, samd.
    Anormalitatea apare cand informația este înstrăinată către terți. In contextul acesta, cele 5 miliarde de la FB subt o gluma proasta.

      (Citează)

  4. Discuție filozofica degeaba.

    Fb a fost inventat în vremea în care serviciile secrete aveau nevoie de mizeriile astea.

    O amenda de 5 mii de miliarde (sic) e apa de ploaie, ca Gigi din București își șterge fb e apa de ploaie.

      (Citează)

  5. Sunt curios unde in TOS scrie ca FB poate sa imi scaneze pozele de pe telefon (sau chiar sa mi le incarce) ca sa imi serveasca reclame pe baza lor. Caz concret: am fost duminica la un gratar si am facut poze gratarului, o scula misto de tot. Nu le-am urcat pe FB sau altceva. Ieri am primit reclame la gratare similare.

      (Citează)

  6. Nu am utilizat niciodata FB. Adica practic iti faci toata viata publica folosind un serviciu gratuit si ce asteptari ai? Sa te mai si plateasca ptr asta? Iti asumi riscurile.
    Dpmdv FB nu a gresit cu nimic. Dar na, mai sunt si curve cu “printipii”.

      (Citează)

  7. alunelu:
    Sunt curios unde in TOS scrie ca FB poate sa imi scaneze pozele de pe telefon (sau chiar sa mi le incarce) ca sa imi serveasca reclame pe baza lor. Caz concret: am fost duminica la un gratar si am facut poze gratarului, o scula misto de tot. Nu le-am urcat pe FB sau altceva. Ieri am primit reclame la gratare similare.

    Dintre toate aplicatiile de pe telefon de ce crezi ca facebook le-a scanat?
    Orice telefon cu Android e legat de contul Google. Nu cred ca indexeaza vreo companie mai mult decat Google. Reclamele de pe Facebook vin de la preferintele identificate de partenerii lor.

    Sutn 100% sigur ca si sunetlee din jur sunt inregistrate, Amazon recunoaste asta de ex in mod deschis.

      (Citează)

    • Pe Google nu am primit reclame la gratare si ma indoiesc ca Google si Facebook isi share-uiesc profilele de utilizatori intre ele.

        (Citează)

    • Cum sa nu.
      De multe ori am cautat ceva pe google si am primit reclame pe facebook cu ce am cautat pe google.

        (Citează)

  8. Prin liceu dacă făceai vreo confesiune colegului de bancă, în maxim 2 zile râdeau bufonii clasei de tine pe tema respectivă. Privacy-ul credem și vrem noi să fie un drept natural ca aerul sau ca apa, dar surpriză – trebuie să lucrăm explicit la asta.

      (Citează)

  9. Cred ca depinde foarte mult ce fac cu informatiile pe care le colecteaza. As avea o problema foarte mare daca cineva (ex. familie, prieteni, angajator, guvern, etc.) ar putea vedea ce fac eu personal pe net, despre ce discut si ce poze trimit in conversatiile private, sau, mai rau, daca informatiile astea ar ajunge pe o sursa publica de unde oricine le poate accesa.
    Altfel, daca datele mele reprezinta doar un rand (neidentificabil la nivel personal) dintr-o statistica cu milioane sau miliarde astfel de randuri si care este folosita strict in scop de reclama si publicitate, pot sa traiesc cu asta.

      (Citează)

  10. Vrei viata privata, inchizi contul. Vrei cu adevarat viata privata, nu iti faci contul ala de la bun inceput.

      (Citează)

  11. Nu îți dai numele real. Nu povestești tot ce faci. Nu dai detalii pe care vreun bot sau necunoscut le-ar recunoaște. Ai grijă ce publici pentru public. Cam sfaturile care erau valabile în 2000 când am văzut prima dată internete.

      (Citează)

  12. Dar, până la urmă, are și Facebook dreptate, dacă ii mai spui cuiva o chestie, nu te poți aștepta să țină pentru sine, dacă are interes pecuniar să împartă cu alții.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus