blog demisec cu note fine de tehnologie

Robotesc și la canalul de YouTube.

Streamingul de jocuri prin Google Stadia pare o idee bună, dar asta nu-i garantează succesul pe piață

18 Jun 2019  ·

TEHNOLOGIE  ·

7 comentarii

Stadia este numele viitorului serviciu Google de streaming de jocuri, adică tu nu mai ai nevoie de hardware puternic în PC-ul tău, ci toată grafică, tot jocul de altfel, se randează în centrele de date Google și tu primești de acolo doar fluxul video. Vei putea juca în browser, pe orice PC.

Este ca și cum ai avea monitorul în fața ta, dar unitatea centrală de procesare este la sute de kilometri distanță, în serverele Google. Avantajul este, desigur, că nu trebuie să mai investești tu în plăci video performante, mult RAM și procesor de top; o face Google.

Funcționează? Stadia a arătat deja două jocuri: viitorul Doom Eternal a rulat perfect la 1080p și 60 fps pe un laptop Chromebook care era conectat la un televizor extern. Anterior, au jucat în browser și Assassin’s Creed Odyssey.

Personal nu mă așteptam la asemenea performanțe, dar jocurile ce vor fi disponibile în sistem la lansare sunt titluri mari, de ultimă oră, printre ele: Doom Eternal, Wolfenstein: Youngblood, Baldur’s Gate 3, The Division 2, Ghost Recon Breakpoint, NBA 2K, Destiny 2, Final Fantasy 15 șamd. Mă aștept și la tot felul de jocuri mai vechi, plus altele mai de rangul doi.

Distanța nu contează așa mult, câtă vreme ai o conexiune decentă la Internet. Stadia cere vreo 25 Mbps pentru joc Full HD la 60 fps și 35 Mbps pentru 4K și 60 fps, adică nu foarte mult pentru noi aici în România, dar problematic pentru alte țări (americanii au media sub 35 Mbps). Multe jocuri multiplayer, inclusiv din cele ce solicită reacții rapide, se joacă oricum aproape exclusiv “pe server”, în sensul că serverul decide dacă inamicul ți-a apărut sau nu în câmpul vizual, dacă glonțul tău l-a nimerit în cap sau umăr șamd. Acum inclusiv grafica va fi randată pe servere, nu local, dar asta nu va crește cu mult latența totală de procesare.

Au anunțat și prețurile pentru Stadia:

  • nivelul gratuit Base: nu te costă nimic, joci la maxim Full HD.
  • nivelul premium Pro: 10 dolari/lună, joci la maxim 4K, primești și acces la câteva jocuri pe care le vor avea disponibile în platformă, că vor fi unele deja “instalate” pentru nivelul premium.

Trebuie să-ți cumperi singur jocurile, desigur, iar în Stadia vor funcționa doar acele jocuri compatibile. Adică tu cumperi jocul și îl activezi în Stadia, devenind disponibil pentru streaming pentru contul tău. Bănuiesc că jocul rămâne permanent al tău, îl vei putea juca și din propriul PC, dacă vrei.

Îmi place ideea. Înseamnă că poți juca jocuri de top pe orice PC, inclusiv pe un laptop fără placă video dedicată, câtă vreme ai acces bun la Internet. Deschide posibilitatea de a juca de oriunde, dispare și problema upgrade-ului de hardware atunci când placa ta video nu mai face față, reduce consumul energetic șamd. În fond, oferă gaming 4K, ceea ce nu-i chiar ieftin de obținut pe un PC.

Din păcate, este vorba de Google și nu țin minte când au lansat ultima oară un serviciu important (darămite pe bani!) și care să aibă succes pe piață. Adică Stadia mi se pare bun ca idee, dar ca implementare deja văd niște puncte slabe: se lansează pe 14 noiembrie doar în 14 țări (SUA, Belgia, Canada, Danemarca, Finlanda, Franța, Germania, Italia, Irlanda, Olanda, Norvegia, Spania, Suedia, Marea Britanie), iar Google mi s-a părut mereu genul de companie care extinde rar și lent serviciile sale către alte țări. Nu cred, deci, că-l vom vedea prea curând în România.

Apoi sunt alte probleme: nivelul gratuit Stadia Base va fi lansat abia în 2020. În 14 noiembrie va fi disponibil doar un pachet Founders’s Edition ce va costa 130 de dolari și va include un Chromecast Ultra, un controller, un joc Destiny 2 ediție… șmecheră și 3 luni abonament Pro. Din ce înțeleg, dacă vrei doar pachetul Pro și atât, tot trebuie să aștepți 2020.

Altfel spus, Google a construit un serviciu bun, dar îl vinde într-un mod care s-ar putea să atragă atât de lent clienți încât să nu aibă succesul inițial de care are nevoie pentru a intra puternic pe piață. 10-20 de dolari aș da oricând pentru a testa serviciul câteva luni, dar să dau 130 de dolari fără a ști dacă netul meu este suficient de bun sau dacă experiența în browser este cea necesară gamingului?! Nu mă văd făcând asta. Sau poate că nu vreau Chromecast, că nu plănuiesc să transmit imaginea spre un televizor…

Adăugați aici și faptul că majoritatea americanilor nu au Internet atât de bun, plus faptul că majoritatea oamenilor nu cred că-și doresc gaming 4K, cel puțin nu la început (depinde de baza instalată de televizoare compatibile), și s-ar putea ca vânzările inițiale să fie foarte slabe, iar după un timp Stadia să o ia pe urma lui Google+.

surse: Stadia, ExtremeTech

    7 comentarii

  1. Ideea superba.
    Imsa google vor realiza curind ca streamingul nu e o solutie inca.
    Stiu, vorbesc prostii. Dar lumea bate pestele asta de ani. Si nu prea iese.

      (Citează)

  2. Google a făcut exact ceea ce aveam deja din 2015 pe Nvidia Shield tv

      (Citează)

    • Și ce nu avem pe PS Plus și aștept de o grămadă de timp pentru ca nu au extins și în România serviciul. Păcat ca nu face asta Steam, acolo am concentrate mai toate jocurile mele.

        (Citează)

  3. Viteza de internet pentru Stadia poate fi testata aici:
    https://projectstream.google.com/speedtest

      (Citează)

  4. Este 4k-ul atât de necesar? Am un UDH 4K de la Samsung, un LG ultrawide(2560 x 1080) și un AOC Porsche design(Full HD). PC-ul duce lejer orice joc în 4k la un framerate decent dar prefer să mă joc pe full hd. Nu pot să susțin că se simte mare diferență dpdv grafic, deci un IPS cu colorile bune poate fi mai mult decât suficient pentru cineva. E doar părerea mea, nu dați cu parul.

      (Citează)

  5. Jules:
    streamingul nu e o solutie inca.

    Am ris un pic la asta. Locuiesc in Anglia de un an jumate, netul e de rahat, dar streamingu’ merge brici de fiecare data cind deschid GeForce Now de la Nvidia sa mai bag un MK. GFN functioneaza cam asa: de fiecare data cind apesi pe butonu’ de play, porneste o masina virtuala pe care il instaleaza. MKX are vreo 50 GB (stiu pentru ca am incercat sa-l instale la mine pe Mac, intr-o instanta de Windows). Nu stiu in ce cache il tin oamenii, dar se instaleaza in vreo 30 secunde.

    Merge brici cu controller de XBox conectat prin Bluetooth la laptop, fara lag, fara nimic. N-ai nevoie decit de un cont de Steam de unde sa cumperi jocul. Bine, si cont de GFN, care GFN inca e in beta si se sta la coada pentru invitatii, dar asta-i alta poveste.

    So, just saying: asta-i viitorul.

      (Citează)

  6. Eu mi-as dori sa fie viitorul.
    De fiecare data cand apare nevoia de un upgrade, tre sa fac research sa vad ce e nou pe piata, comparatii, preturi, performanta, etc. Nu zic ca nu imi face placere, dar e timp pierdut si acum se simte.

    Asa ca o plata lunara (sau fara) si joci orice vrei, suna foarte bine.
    Dispare teama: bai a aparut Call of Duty 34.. oare o sa imi mearga? A aparut, il cumperi, il joci.

    Si tinand cont ca acum 80% din jocuri sunt MP only sau au viata lunga cu MP sigur vor face ca totul sa mearga smooth: input lag, conectivitate, hit detection, server ping, etc

      (Citează)

    Alătură-te discuției, spune-ți părerea:

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verifică ce-ai scris. Dacă vrei să mai adaugi ceva, lasă un nou comentariu. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici, și fără mesaje doar de dragul URL-spam-ului. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt binevenite. Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pentru a le prelua doar pe acelea.

sus