un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Viena are deja autobuze electrice cu baterii și pantograf

9 May 2019  ·

TEHNOLOGIE  ·

30 comentarii

Am văzut în Viena un autobuz electric, cu baterii interne, dar și cu pantograf pentru alimentarea directă de la cabluri aeriene. Mi s-a părut o idee atât de bună încât mă întreb de ce nu o implementează toate orașele.

Este fabricat de Siemens. Un astfel de eBus nu poluează orașul, se poate încărca de la aceleași cabluri ca un tramvai (să zicem), atunci când are traseu comun cu acesta și apoi retrage pantograful și funcționează pe baterii acolo unde traseul nu mai include sistem de alimentare. Ia ce-i mai bun din ambele soluții de transport, cum ar fi.


În Viena au mers un pic mai departe și au tras cabluri special pentru acest autobuz pe anumite străzi. Mie mi-a sărit în ochi când cobora pantograful pentru a intra pe un bulevard mai mare unde nu mai avea cabluri – probabil că n-au vrut să se complice cu instalarea lor sau să strice aspectul orașului cu prea multe cabluri aeriene.

Autobuzele sunt fabricate de italienii de la Rampini, care au în portofoliu mai multe modele electrice, și utilizează o soluție Siemens pentru partea electrică. Cel din fotografiile mele este modelul mediu, că au și un autobuz de 72 de persoane. Siemens oferă soluții de încărcare cu pantograf compatibile cu multe tipuri de autobuze electrice și puteri de până la 600 kW pentru încărcare rapidă.

Eliminarea poluării din oraș pare a fi cel mai mare avantaj; uitați-vă la noi pe străzi, unele autobuze scot un nor negru de noxe de fiecare dată când accelerează și, spre deosebire de multe mașini personale, circulă non-stop pe străzi.

Într-un fel, o astfel de soluție de autobuze electrice cu pantograf ar putea înlocui tramvaiele și troleibuzele. Vin cu aceleași avantaje, dar elimină dependența de un traseu fix ce nu permite nici măcar ocolirea unui obstacol. Vedem ce ne-o rezerva viitorul…

În Germania, apropo, la sud de Frankfurt, au fost montate cabluri electrice aeriene pe o porțiune de 10 km de autostradă. Este un test pentru camioane electrice Scania (și tot cu soluție Siemens), care-și pot încărca bateriile acolo în timp ce circulă cu până la 90 km/h. Ideea este probabil să folosească motoare termice în afara localităților și apoi să treacă pe baterii în interiorul acestora, dar pe termen lung ar putea face posibil transportul cu camioane sau autobuze complet electrice între orașe. Detalii găsiți pe Digital Trends și Futurism.

Știți care-i partea tristă? Că în acest timp România este prinsă în scandaluri de corupție și justiție, în educație precară și discuții despre tot felul de subiecte învechite ce țin societatea la un nivel jos și împiedică oamenii să observe restul lumii și să viseze la mai bine. Alte țări avansează, noi rămânem în urmă, înfrânați de prostii.

    30 comentarii

  1. Adica un troleibuz pe baterii.

      (Citează)

  2. si pentru astia mai tineri, in Sbiu de ex, erau troleibuze din 1980…
    (si in Buc, era chiar celebru pentru ele)

    apropo, ai loc de parcare cu jeepul?

      (Citează)

    • Este plin de trolee în București și acum, de ce vorbești la trecut despre ele?

      Sigur că am loc, de ce n-aș avea? Prin oraș e chiar mai bun decât mașina veche, că-i mai scurt.

        (Citează)

  3. Autobuzele electrice sunt , cu incarcare rapida la capetele de linie, sunt o solutie mai buna. Le-am vazut prin luxembourg.
    https://www.intelligenttransport.com/transport-news/24159/luxembourg-electric-buses/

      (Citează)

    • Dezavantajul acestui sistem este ca functioneaza numai pe trasee scurte.
      Ei scriu acolo de 8-9 km pe care ii parcurc in 25 de minute si apoi incarca autobuzul intre 3 si 6 minute.

      Ar mai fi o problema si de fiabilitate a acestor baterii. Oare cate luni rezista la atatea cicluri de incarcare/descarcare?

        (Citează)

    • Exact asta e problema: in prezent nu exista autobuze complet electrice, cu autonomie potrivita pentru orase mari (altfel de mult erau in toate orasele mari din Vest). Dar exista hibrid, insa si la astea de abia se misca primaria. De abia acum a pornit procesul de achizitie, si n-a prezentat oferta decat Mercedes. Pana ajung alea sa circule in Bucuresti, mai trec vreo 4-5 ani.

        (Citează)

    • Andrei G: Ar mai fi o problema si de fiabilitate a acestor baterii. Oare cate luni rezista la atatea cicluri de incarcare/descarcare?

      Nu cred că contează. Trebuie luat în calcul câtă motorină economisesc, cât costă energia electrică, câtă poluare dispare șamd.

        (Citează)

  4. Evident, Radu a fost platit de Siemens sa scrie articolul asta.

      (Citează)

  5. n-aș fi așa pesimist cu privire la situația de la noi, să nu uităm totuși că AVEM multe linii de tramvai și de troleibuz, că ele sînt în curs de dezvoltare nu de reducere (mă refer în special la tramvaiele modernizate cum au fost 41, 1, 10, etc), și că metroul de asemenea e în dezvoltare – cu probleme mari, se știe asta, dar cel puțin nu avem o strategie greșită de a crește sursele poluante cum ar fi autobuzele, în defavoarea celor nepoluante, cum are Trump de exemplu.

    Soluțiile cu baterii sînt încă la nivel de “novelty” în întreaga lume, o să mai dureze pînă devin comune, doar de relativ puțin ani tehnologia bateriilor a ajuns suficient de eficientă și competitivă.

    Cît despre autobuzele care lasă un nor de fum în spate, sînt tot mai rare, s-au tot făcut achiziții recente (ultimul lot de mercedes acum cîțiva ani, noul lot e otokar dde acum) de autobuze după ultimele standarde euro.

    deci nu-i dracu’ atît de negru.

      (Citează)

    • “deci nu-i dracu’ atît de negru.”

      Nu e, dar nwradu a revenit la tema aia cu ce nasol e la noi şi ce bine e la alţii, lucru care nu face decât să-i îndemne la emigrare pe cei care pot schimba lucrurile în mai bine (lucruri care nici nu sunt aşa de rele).

        (Citează)

    • @Andrei

      Sau poate voia sa zică ce mișto e ideea aia și ca ar fi cul sa se implementeze la noi. Da, nu o fi excelent pe aici, dar vad multe schimbări în bine. Plus, ca se mai întoarce lume în tara care au văzut ce potențial avem.

      P. S. Troleu cu baterii suna excelent

        (Citează)

    • Andrei: Nu e, dar nwradu a revenit la tema aia cu ce nasol e la noi şi ce bine e la alţii

      Ai văzut pe la alții cum arată harta metroului? Sau că au autobuze electrice?

      Să te bucure că nu mai scot autobuzele un nor negru când alții deja au trecut la următorul nivel nu mi se pare ceva de laudă. Tot în urmă suntem.

        (Citează)

  6. Eu am vazut prin toata Olanda autobuze electrice. Autobuze pe care le incarca doar la capat de linie. Diferenta e ca Olanda e toata camp, pe cand in Austria, poate doar Viena e in camp din marile orase. Oricum ideea cu incarcare in timpul mersului pe cablurile de tramvai mi se pare super buna. Oricum, nu iese Viena degeaba in topuri ca unul din cele mai bune orase de locuit.

    Legat de autostrada electrica pentru camioane nu stiu ce sa zic, exista trenuri…

    Si cand ma gandesc ca in Iasi de exemplu au renuntat complet la troleibuz, e drept au marit infrastructura tramvaielor, dar s-a renuntat la ceva ce putea fi util in ziua de azi, ma gandesc ca sunt troleibuze care au si baterii, deci rezolvi problema majora cu saritul conectorilor.

      (Citează)

    • Alex: Legat de autostrada electrica pentru camioane nu stiu ce sa zic, exista trenuri…

      Există, dar cred că ei încarcă acele camioane pentru ca apoi să meargă în mod electric în zona de distribuție pe străduțe, ca să nu polueze și să nu facă zgomot. De exemplu camioanele care aduc zilnic pâine sau sucuri pe la magazine.

        (Citează)

  7. Nu cred ca merge sa ia curent de la cablul de tramvai, cel putin la noi. La tramvai cablul este faza iar sina este nulul. In poza vad ca acest autobuz se conecteaza la un cablu dublu cum e la troleibuz si probabil ca are un sistem special care sa evite un scurtcircuit prin pantograf.

      (Citează)

  8. In Romania termenul de poluare nu pare sa insemne nimic nici pentru majoritatea oamenilor, nici pentru autoritati.

      (Citează)

  9. Ti-a scăpat un “i” în plus la ultimul cuvânt din articol… :)

    În altă ordine de idei, în Timișoara avem demult troleibuze hibrid: electric de la pantograf + Diesel pentru zonele fără infrastructură electrică. Mă gândesc că nu e un capăt de țară să le modernizeze înlocuind acele motoare diesel cu niște acumulatori, având în vedere că nu ar mai necesita și alte motoare electrice în plus.

      (Citează)

  10. Pantograful e folosit doar pentru reincarcare iar autobuzele electrice sunt in Viena de ceva ani.
    Intr-o vreme erau si hibride de la Volvo dar se pare ca ceva nu a mers cum trebuie ca au disparut.

      (Citează)

  11. Kopa_Kopan:
    Exact asta e problema: in prezent nu exista autobuze complet electrice, cu autonomie potrivita pentru orase mari (altfel de mult erau in toate orasele mari din Vest). Dar exista hibrid, insa si la astea de abia se misca primaria. De abia acum a pornit procesul de achizitie, si n-a prezentat oferta decat Mercedes. Pana ajung alea sa circule in Bucuresti, mai trec vreo 4-5 ani.

    Intre timp a crescut autonomia lor si da, poate nu sunt o solutie pentru tot bucurestiul, dar si aici sunt rute mai mici unde ar putea sa faca fata. p.s. Astea “mild hybrid” nu pot parcurge nici macar 1m in modul electric, iar consumul, implicit noxele scad cu aproximativ 5-6%..

      (Citează)

  12. Am mers mai mult cu metroul, nu le-am vazut. Dar mai trebuie cel putin o vacanta la Viena.

      (Citează)

  13. Ce sistem interesant de pantograf, trebuie să fie o corvoadă pentru șofer să aibă grijă să țină troleibuzul cât mai pe centru ca să se alimenteze.

      (Citează)

    • E posibil să nu-i pese foarte mult. Nu e ca la troleu, unde se oprește mașina dacă nu are curent în fiecare secundă. Aici, dacă nu face bine contact, ia din baterii și aia este.

        (Citează)

  14. A existat și la noi un traseu din ăla de testare pentru camioane electrice.

    Dar am citit, recent, că tocmai i-au demontat sârma primăriței.

      (Citează)

  15. Acumulatorii cu LTO sunt răspunsul corect pt autobuzele electrice, se încarcă cu un curent de pana la 6 ori capacitatea lor, deci in câteva minute sunt la 80%

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus