un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Cum am zburat cu noul Airbus A220-300

21 May 2019  ·

TURISM  ·

16 comentarii

Anul trecut, Airbus a anunțat că preia majoritatea în proiectul avioanelor Bombardier CS100 și CS300 fabricate de firma canadiană și că le redenumește Airbus A220-100 și respectiv A220-300. Airbus are nevoie de avioane mai mici pentru zboruri regionale (sau unde nu se strâng suficienți pasageri, că avioanele au autonomie de câteva mii de kilometri) și, în loc să le dezvolte singuri, au apelat la Bombardier. Boeing face același lucru printr-un parteneriat cu Embraer.

49 de aeronave A220-300 au fost livrate în întreaga lume, așa că nu mă așteptam să văd unul chiar în România, dar iată că zboară și aici. Am călătorit București-Munchen și înapoi cu A220-300 ale Lufthansa, chiar dacă pe avioane scrie Air Baltic. Compania germană a închiriat câteva astfel de avioane de la letoni, cu tot cu echipaj. Compania letonă Air Baltic a fost primul client european de A220-300 în vara anului anterior, așa că avioanele sunt foarte noi.

Cel cu care am zburat eu arată ca mai jos, doar că eu am zburat cu YL-CSM și YL-CSN.

Air Baltic, YL-CSA, Bombardier CS300 (30609837693).jpg
By Anna Zvereva from Tallinn, Estonia – Air Baltic, YL-CSA, Bombardier CS300, CC BY-SA 2.0, Link

În interior, A220-300 are o configurație 2+3 scaune pe rând în Economy. Scaunele sunt subțiri, confortabile, chiar spațioase pe lățime, iar cotierele se pot ridica integral. Mi-am luat în ambele zboruri locuri pe rândul de Exit, așa că am avut loc mult la picioare, dar nici restul locurilor nu păreau înghesuite. Culoarul, de asemenea, este mai lat decât la un A320.

Scaunele or fi confortabile, dar design-ul lor le face să aibă doar două mici buzunare, late cam cât un telefon mobil. Aș fi preferat un buzunar mare, în care poate ar încăpea o tabletă sau un laptop sau o borsetă. Există mult spațiu de bagaje, mai mult ca pe un Airbus A320 clasic, în special datorită utilizării noilor tipuri de dulapuri cu închidere de sus în jos. Nu știu cum se numesc exact, dar le găsiți și pe cele mai recente Airbus și Boeing și încap în ele bagaje mai mari pentru același volum total ocupat.

Fiecare rând de scaune are câte două ecrane mici, cam cât un phablet, pe care se afișează traseul avionului și cât timp de zbor a mai rămas. Dacă vreți să aflați prin alte metode poziția avionului în timpul zborului, citiți acest articol.

Zborul a fost plăcut. Avionul este mai puțin zgomotos decât un A320, după cum spuneam. Iluminatul este variabil, că au pus LED-uri multicolore, iar uneori reglează un alb cald, plăcut ochilor, plus că au un dimming plăcut. La toaletă n-am fost, că zborul a fost totuși scurt, iar vezica mea este încăpătoare.

Sunt și diverse probleme: măsuța este foarte mică, iar persoana care stă la culoar pe partea dreaptă, unde sunt trei scaune (locurile D, adică) are două probleme suplimentare:

  • nu-și poate regla prea ușor ventilația, duza aceea de aer fiind cam la un metru distanță, deasupra locului de la fereastră. Te întinzi total peste pasagerul din mijloc ca să umbli la ea.
  • ecranul acela este mic și greu de văzut.

Am rămas surprins și că nu au pus măcar porturi USB pentru încărcat dispozitive.

Per total, însă, zborul este plăcut pentru pasageri. Sunt sigur că este un avion eficient și mi-ar plăcea să văd astfel de aeronave și în flota TAROM sau Blue Air, probabil ar fi mult mai potrivite pentru zboruri scurte. În A220-100 încap cam 116 pasageri, în A220-300 cam 135 de pasageri, probabil mai mult în configurații low-cost, adică le-aș vedea înlocuind cu succes acele ATR-uri vechi și ar putea dezvolta compania cu zboruri spre destinații din zona aceasta a Europei.

Cât despre Lufthansa, de mâncat au dat un sandviș cu curcan (sau vegetarian) destul de bine, cu pâine integrală și ingrediente puse fără zgârcenie, plus băuturi diverse.

    16 comentarii

  1. Deci avionul e al Lufthansa sau il inchiriaza? Ca te contrazici in acelasi paragraf.

      (Citează)

  2. Am zburat si eu de curand cu un A321neo, foarte faina compartimentarea, confortul si tehnologiile oferite pasagerilor pentru zboruri relativ scurte.

      (Citează)

    • Am zburat și eu cu A321neo. Silențios, dar dulapul de bagaje avea tot închiderea clasică, de sus în jos. Credeam că toate “neo” au sistemul nou, dar o fi opțional.

        (Citează)

  3. Nu am mai zburat de aproape un an de zile, însă mi-ar plăcea să prind avioane noi… și fără probleme bineînțeles.

    PS: Pe Safari nu mai funcționează de ceva vreme galeria la poze. Deschide poza prin link-ul direct.

      (Citează)

    • Emilian: PS: Pe Safari nu mai funcționează de ceva vreme galeria la poze. Deschide poza prin link-ul direct.

      Ești primul care zice asta. Sigur nu-i de la tine, vreun adblock, ceva care oprește scriptul galeriei foto?

        (Citează)

  4. Am zburat si eu, tot AirBaltic subinchiriat de LH.
    Chiar placut avionul, pentru un avion “mic”. Tu zici de ecrane, dar sunt chiar ok, la o adica nu e de citit mare lucru si e un mare plus fata de 737 unde trebuie sa pornesti GPS sa aflii pe unde esti.
    Foarte foarte reusit conceptul pentru short-haul! Mi-a placut! Si are si clasa business, cea ce pentru short haul e o surpriza. Nu ca ar oferi ceva deosebit, dar ca idee.

    Ah, si in zborul cu A220 am primit lectie de civilizatie de la un wanna-be business man/sales man german! Care a hotarat ca e ok sa iasa pe culoar sa-si puna sacoul de 50E pe el, incet si apoi sa-si ia geanta cu laptopul…incet. Si sa ne spuna celorlalti ca e chestie de civilizatie sa astepti! In conditiile in care culoarul era gol in fata lui, dar daca creierul omului spunea ca e ok sa astepti dupa un nesimtit…

    Poate ar trebui sa-mi fac un canal pe Twitter sau un blog mic cu povesti din avioane!

      (Citează)

  5. Nu ai zis nimic de stewardesele de la Air Baltic….

      (Citează)

  6. Air Baltic e companie letona nu lituaniana :)

      (Citează)

  7. nwradu:
    Am zburat și eu cu A321neo. Silențios, dar dulapul de bagaje avea tot închiderea clasică, de sus în jos. Credeam că toate “neo” au sistemul nou, dar o fi opțional.

    cabina ACF (Airbus Cabin Flex) e opțională însă va deveni standard pe toate avioanele livrate din 2020 însă versiunea neo se remarcă prin remotorizarea avioanelor nu schimbarea interiorului :) (neo = new engine option)

      (Citează)

  8. O mică greșeală… airBaltic a recepționat primul A220 (pe atunci CS300) în noiembrie 2016, YL-CSA.
    Pe lângă avioanele de la airBaltic care zboară pentru DLH, la OTP mai ajung și de la Swiss (CS100 și CS300), destul de des. Swiss a fost clientul de lansare pentru modelul mai mic, CS100 (A220-100), primul fiind livrat către elvețieni în iunie 2016.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus