un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Cum să vedeți poziția pe hartă în avion, în timpul zborului

26 Mar 2019  ·

TURISM  ·

20 comentarii

Dacă zburați cu avionul și vă enervează că nu știți pe unde sunteți deoarece unele avioane nu mai afișează harta pe ecrane, puteți utiliza propriul telefon pentru asta. Eu am prins mereu poziție GPS în interiorul avioanelor, așa că mai este nevoie doar de o hartă offline pe care telefonul să arate poziția avionului și vă prindeți unde sunteți.

Țin minte o vreme când GPS-ul nu se prindea foarte ușor în avion, ci doar lângă fereastră și după multe minute de așteptare pentru recepționarea fără erori a semnalelor de la sateliții de poziționare. Acum telefoanele noi au receptoare mai sensibile sau poate că integrarea mai multor constelații în receptoare ajută suplimentar la poziționare, dar în ultimii doi ani am prins poziție GPS în avion inclusiv de pe un loc la culoare.

CUM PRINZI POZIȚIE GPS ÎN AVION

Nu trebuie să ieșiți din Airplane Mode. Telefoanele doar recepționează semnale de la sateliți, nu transmite nimic, așa că funcționează și în Airplane Mode. Dacă producătorul telefonului vostru dezactivează GPS-ul în Airplane Mode, este stupid.

Trebuie însă să deschideți un program ce utilizează GPS-ul, precum Google Maps, HERE Maps, GPS Test sau orice alt program. În acest moment, telefonul va activa receptorul GPS pentru a prinde poziția.

Asta va dura ceva timp, poate și în jur de un minut. Un program gen GPS Test vă arată exact câți sateliți sunt detectați și puterea semnalului. Ajută la poziționare dacă ridicați telefonul la nivelul ochilor, nu să-l țineți pe măsuța dintre scaune, de exemplu. Ajută la poziționare și dacă înainte să intrați în avion, când încă sunteți în aer liber sau lângă fereastra aeroportului, stabiliți poziția voastră pe Google Maps (pentru că se descarcă niște date de la sateliți și nu trebuie redescărcate complet în avion, ci doar parțial).

Odată poziția stabilită, o a doua stabilire va dura mult mai puțin, poate câteva secunde.

Este posibil ca trucul să nu meargă în avioanele mari widebody, dacă stați la mijloc, dar acele avioane de obicei inclus monitoare individuale pentru fiecare pasager și acestea includ o hartă.

CUM VEZI PE HARTĂ UNDE EȘTI

Aici este mai complicat. Fiind în avion, Google Maps nu are cum să tragă harta ca să-ți arate unde ești. Secretul este să încărcați harta dinainte, ca să rămână în cache. Dacă vă gândiți la opțiunea Offline Maps din Google Maps, nu funcționează. Aceea vă permite să descărcați o zonă de dimensiunea unui oraș, poate câteva zeci sau sute de kilometri pătrați. În avion, aveți nevoie de harta unui întreg continent.

Eu folosesc următorul truc: înainte să trec în Airplane Mode, deschid Google Maps, dau zoom out până văd pe ecran destinația finală a zborului, apoi închid programul și trec în Airplane Mode. Google Maps folosește un fel de cache și păstrează în memorie harta recent deschisă.

Iată-mă zburând peste ocean prin golful Biscaya:

Și aici mă apropiam de Otopeni:

Asta de obicei este suficient și la îndemâna oricui. Dacă vreți să vedeți și viteza sau altitudinea, folosiți GPS Test.

Mai sunt și alte programe ce stochează offline hărți și le puteți folosi pentru asta. Încercați Flyover Country, care vă dă și informații despre zona peste care zburați, Flight Map Free (există și o versiune Pro ce costă 5 lei), Maps.me.

Flyover Country pare a fi cea mai interesantă, este o aplicație făcută de o universitate și nu doar că-ți arată unde te afli, la ce altitudine și cu ce viteză zbori, ci îți dă și informații despre zonele peste care treci, despre tipurile de nori sau ce altceva se întâmplă pe sub tine. Din păcate, necesită un mic efort: înainte de călătorie, trebuie să-i spuneți traseul urmat pentru ca aplicația să downloadeze aceste informații și să le salveze offline. Un traseu București-Qatar-Thailanda a necesitat un download total de 100 MB cu hărți, articole și informații.

O altă aplicație interesantă este Flightradar24, care vă arată pe hartă avioanele. Bineînțeles că necesită conexiune de date, așa că am folosit-o în aeroporturi, dar cu succes pentru că mă uitam pe unde este avionul pe care eu îl așteptam, dacă a aterizat sau nu, ce întârziere are șamd. Are însă o interfață complicată și se adresează pasionaților de avioane, deci nu vă speriați dacă vă prindeți urechile în ea.

    20 comentarii

  1. Eu am cautat mult timp ceva de genul dar fara succes. Ajunsesem la “App in the air” (cel putin pe iOS, nu stiu daca e si pe Android) dar nu am apucat sa o inaugurez de atunci.

      (Citează)

  2. Folosesc Maps.me cu harti off-line, e foarte buna. Pozitia este mai precisa daca telefonul are si Glonass, nu doar GPS. Si cu asta poti obtine informatii online pentru diferite obiective ce au linkuri in descriere.

      (Citează)

  3. Here maps( by nokia, acum deținută de un grup de producători auto) permite sa downloadezi offline totul( Europa parcă are 14 GB)

      (Citează)

  4. Poți să tragi hărți întregi și pe Google Maps, am făcut o de mai multe ori. Selecționezi zona și o descarci in local.
    Singura problemă e că sunt țări care nu permit asta, de exemplu în Japonia Maps nu mă lăsa să trag hărți offline, nu am înțeles exact de ce, probabil legat de drepturi de copyright sau legislație locală.

      (Citează)

  5. Modulul GPS este parte integranta a modulului WiFi, motiv pentru care trebuie sa ai WiFi pornit ca sa poti prinde semnal GPS. Nu merge in Airplane mode (adica all radio off).

    Legat de pozitia pe scaun in avion, din testele mele a reiesit ca trebuie sa stai la fereastra pentru lock-in.
    In interiorul avionului creste timpul de lock-in pana la failure. Semnalul GPS satelit este de frecventa mare (1+ GHz), este relativ directional si la distanta aceea penetreaza greu carcasa metalica a avionului.
    https://en.wikipedia.org/wiki/GPS_signals

    Este adevarat ca ajuta daca te conectezi inainte de decolare pentru pozitionare insa atentie, acolo ajuta datele internet, nu receptia GPS.
    Lock-in doar pe baza receptiei GPS dureaza mult, se ia bucata cu bucata, se calculeaza pozitia din semnalele cu timestamp primite.
    Asistenta prin internet aduce pozitiile satelitilor direct, fara sa mai fie nevoie de calcule si ajuta foarte mult. De aceea un telefon modern face lock-in aproape instantaneu.

      (Citează)

    • Nu. Exista Wi-Fi assist, in ideea ca iti ia SSD-urile si te ajuta cu localizarea. Daca trebuie sa dai drumul la Wi-Fi ca sa ai localizare GPS, este o implementare stupida a producatorului de telefon, dar nu sunt interdependente.

        (Citează)

  6. Din păcate Flightradar24 are ceva probleme în ultima vreme. Check this out: https://www.isitdownrightnow.com/flightradar24.com.html

      (Citează)

  7. John:
    Here maps( by nokia, acum deținută de un grup de producători auto) permite sa downloadezi offline totul( Europa parcă are 14 GB)

    Fuckin’ this!! Nu inteleg de ce nu toata lumea foloseste aplicatia asta. Eu o aveam si pe Windows Phone. Oamenii radeau de OS, dar avea navigare offline gratuita pentru orice tara in care puteai calatori, de acum 5 ani. Google Maps nu are nici in rezent.

    PS: Aplicatia in prezent se numeste Here WeGo.

      (Citează)

  8. Decat sa te uiti tot zborul pe harta aia nu mai bine te uiti la un episod din “Air crash investigation” ?

    https://www.nationalgeographic.com.au/tv/air-crash-investigation/

      (Citează)

  9. vladutz: Modulul GPS este parte integranta a modulului WiFi, motiv pentru care trebuie sa ai WiFi pornit ca sa poti prinde semnal GPS. Nu merge in Airplane mode (adica all radio off).

    Fals. Poti porni Wifi in Airplane mode. Asa te conectezi la Wifi in avion (cand este).
    Exemplu: https://www.tarom.ro/tarom-airfi

      (Citează)

    • Airplane mode aduce all radio off implicit. Asta am zis si eu, ca poti sa activezi separat modulele de comunicatii, WiFi si BT.

        (Citează)

  10. Bine, si pilotii aia care in loc sa duca avionul din Anglia în Germania, l-au dus în Scoția, nu au aveau asa ceva? Sau chiar mai performant?

      (Citează)

    • Salut, ai citit si continutul stirii respective sau doar titlul?

        (Citează)

    • Pilotii aia stiau ca trebuie sa ajunga in Edinburg, chiar si la Eurocontrol planul de zbor fusese depus cu destinatie Edinburg. Personalul de la sol a gresit cursa.

        (Citează)

  11. Flightradar24 este cea mai bună unealtă pentru cei care se duc la aeroport să ia pe cineva. Mi s-a întâmplat recent să merg după cineva care avea întârziere. Ştiam că au plecat cu o oră mai târziu, dar nu eram sigur dacă recuperează ceva pe parcurs, iar traficul era infernal.

    Până la urmă am intrat pe site, am văzut că avionul era la Timişoara, aşa că mi-am dat seama că am timp să opresc şi la o benzinărie pentru un sandviş.

      (Citează)

  12. iGo Primo pentru android rulz: viteza, altitudine, hărți offline etc…

      (Citează)

  13. Aaaaa, deci de aia cand intri in flight mode ramane pornit GPS-ul, ca sa poti urmari avionul pe harta :D

      (Citează)

  14. Coco Moll:
    iGo Primo pentru android rulz: viteza, altitudine, hărți offline etc…

    Achiziții în aplicație?!

    Nu, merci. Mai bine plătești o dată și o folosești tot timpul.

      (Citează)

  15. Quote from stackexchange:
    Technically speaking, all GPS units are unintentional radiator of energy. The question are how much energy and at what frequency.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus