un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Consiliul Concurenței a confirmat ceea ce știam cu toții

3 May 2018  ·

TEHNOLOGIE  ·

35 comentarii

Consiliul Concurenței pare să fi descoperit acum ceea ce orice utilizator de Internet știa de ani de zile din două clickuri: că reducerile afișate de majoritatea magazinelor online la promoții nu sunt raportate la cel mai mic preț din ultimele 30 de zile, ci la alt preț.

Mai exact, știrea spune următoarele:

  • pentru 80% dintre produsele monitorizate, reducerea nu s-a raportat la cel mai mic preț din ultimele 30 de zile.
  • pentru 29% dintre produsele monitorizare, reducerea nu s-a raportat nici măcar la cel mai mare preț din  ultimele 30 de zile, ci la altul și mai mare, pe care produsul l-a avut în cine știe ce alt moment mai îndepărtat.

Atât au zis. Fără nume de magazine, fără nume de produse, fără alte detalii.

Cum ziceam, mulțumim Captain Obvious! Sunt pe net și pe la știri diverse înregistrări cu șefi de magazine explicând că raportează reducerile la prețul de listă al produsului; investigația Consiliului Concurenței doar a pus și o cifră procentuală pe acest fenomen.

captain obvious

Sigur, este o practică urâtă și ilegală și sper să se taie cândva și amenzi pentru practica asta, dar eu altceva mi-aș fi dorit să aflu: dacă de Black Friday cumpăr la cel mai bun preț din acel an sau nu. Nu-mi pasă dacă frigiderul de 800 de lei din ofertă este redus de la 2.000 de lei sau de la 200.000 de euro; îmi pasă dacă acum, în această zi, este cel mai bun moment să cumpăr un frigider sau un televizor sau un SSD. Asta ar trebui să fie grija oricărui cumpărător, nu să ia un produs de care poate nu are nevoie doar pentru că reducerea aparentă este mare.

Am auzit și altă situație în discuțiile mele cu diverși reprezentanți ai magazinelor: cineva mi-a spus că, începând cu 30 de zile înainte de Black Friday, n-au mai făcut deloc reduceri și promoții produselor ce vor fi la reducere de Black Friday, pentru a nu încălca legea (OG 99/2000, adică). Eu m-am întrebat, în sine mea, cine are de pierdut din toată treaba asta. Nu cred că legea a fost făcută în acest spirit.

Cum spuneam, poate se dau și niște amenzi în viitor pentru astfel de practici. Cu câteva amenzi, reducerile ar fi corect exprimate, iar raportarea la cel mai mic preț din ultimele 30 de zile ar mai pune frână fenomenului “câte o campanie la fiecare două săptămâni”, care pare scăpată de sub control.

Bonus: uitați-vă câte site-uri de știri scriu acum, precum de exemplu Digi24, “Black Friday de România, o mare păcăleală în 80% din cazuri. Prețurile sunt majorate anterior”, și apoi uitați-vă de Black Friday câte vor da știri legate de “este noaptea magică a shoppingului!”. Deși, de altfel, C.C. nici măcar nu a zis că prețurile sunt “majorate anterior”.

sursa foto: Tenor.

    35 comentarii

  1. plus asta https://www.zoso.ro/data-ecommerce/
    cine are un pic de minte stie cum sa nu si-o ia de bf. eu am patit de 2-3 ori sa comand produse si a2a zi sa scada pretul. comandat iar si anulat prima comanda.

      (Citează)

  2. Zise Radu în timp ce pune link-uri afiliate și advertoriale fără (P)!

      (Citează)

    • Nu, și chiar aștept să-ți ceri scuze.

      Eu am zis mereu că lucrurile trebuie cumpărate dacă ai nevoie de ele și dacă sunt la un preț pe care ți-l permiți, nu pentru că scrie în dreptul lor că sunt reduse cu 100 sau cu 10.000 de lei.

      Cât despre restul, linkurile afiliate sunt făcute pentru bloguri, așa că le folosesc. Nu văd de ce-ți pasă ție de acest aspect, că nu e ca și cum îți cer ție bani. Lasă capra vecinului în pace!

        (Citează)

  3. Shitmag anyone?

      (Citează)

  4. Ntz ntz..
    Legat de ultima fraza Radu, nu cumva acelasi lucru il faci si tu ?
    Acum spui de capitanul evidenta…insa de BF rupi blogul in doua cu tot felul de subiecte “live Black Friday…”

      (Citează)

    • O gramada de magazine online apeleaza la magaria asta cu pretul. Toata lumea stie ca se fac vanzari mai mari daca apar cu reduceri masive (in realitate reducerea e mica sau deloc… la fiecare campanie de bf am venit cu exemple dar stimabilul posesor de blog nu l-a aprobat tot timpul).
      Acum ce face radu, e simplu. Magazinele au programul de profitshare/rahatshare si raducu spameaza cu ele in speranta unui castig financiar. Pe radu nu-l intereseaza ca promoveaza o marlanie, il intereseaza sa scoata cascaveaua din buzunarul bibanilor si atat. Banu’ conteaza.

        (Citează)

    • calul: Acum spui de capitanul evidenta…insa de BF rupi blogul in doua cu tot felul de subiecte “live Black Friday…”

      Tot de BF am zis, chiar de mai multe ori, să cumperi produsele de care ai nevoie pentru că în acea zi sunt la un preț bun. Pentru mine asta contează, nu de la cât sunt reduse.

      De asemenea, să faci un live de BF nu e același lucru cu a spune acum că este o mizerie și atunci a face reclamă la magazine sau fenomen. Eu îți spun cine are oferte, la ce oră dă drumul, ce produse vor avea pe acolo, nu-ți bag mâna în buzunar și nu te forțez să cumperi ceva.

        (Citează)

    • Pew: Toata lumea stie ca se fac vanzari mai mari daca apar cu reduceri masive (in realitate reducerea e mica sau deloc… la fiecare campanie de bf am venit cu exemple dar stimabilul posesor de blog nu l-a aprobat tot timpul).

      Păi aici trebuie lucrat. Eu nu înțeleg de ce ai cumpăra ceva doar pentru că reducerea este mare. Cumperi ceva dacă ai nevoie de un astfel de produs.

      Sigur că sunt și excepții, așa numitele impulse buying, dar la valori mici. Nu cred că din senin te convinge cineva să iei un televizor de 6.000 de lei pentru că e redus la 10.000 de lei, deși tu nu ai nevoie de un televizor nou.

        (Citează)

  5. eu nu prea inteleg ce vrei sa spui cu articolul asta.

    mie asta mi se pare important:

    [citat]
    Comercianţii online nu respectă legislaţia în cadrul campaniilor de reduceri, a constatat Consiliul Concurenţei
    [citat]

    ei bine, eu unul nu stiam ca comerciantii nu respecta legea, si asta nu mi se pare putin lucru.

    eu tot timpul i-am “aparat” pe emag cand au tot fost relatari pe facebook etc pentru ca eu personal nu am dat peste o situatie din asta in care pretul sa fie crescut artificial doar ca sa fie redus

    apoi, una e ca gigel sau costel sa aiba o parere bazata pe hearsay si anecdotical evidence si alta e ca consiliul concurentei sa faca o ancheta oficiala in urma careia sa reiasa ca legea nu e respectata.

      (Citează)

    • Nici cei de la CC nu au spus că a fost crescut artificial prețul, ci doar că reducerea nu a fost calculată bazat la cel mai mic preț din ultimele 30 de zile.

      Magazinele fac cam așa: Produsul intră în stoc la 2000 de lei. După un timp îl vând cu 1800 de lei, reducere 200 de lei. Vine altă promoție, îl vând cu 1700 de lei și comunică o reducere de 300 de lei, nu de 100 de lei cum le-ar cere legea.

      Creșterea artificială a prețurilor ar fi cam așa: produsul stă la 2000 de lei toată perioada, apoi este scumpit 3 zile la 2500 de lei, apoi băgat la promoție cu 1800 de lei și ți se comunică o reducere de 700 de lei. Asta e o măgărie, deși rămâne de cercetat dacă a fost scumpit din burtă sau nu cumva și inainte era la 2000 de lei redus de la 2500 de lei, când nu mai este o măgărie clară, ci doar o încălcare a OG 99.

        (Citează)

  6. Chestia asta cu preturile e in cel mai nefericit caz reclama mincinoasa din partea retailerilor, dar aia intra sub jurisdictia ANPC, nu a Consiliului Concurentei. Iar OG-ul ala e semnat din Ministerul Muncii si cel al Sanatatii, fiind elaborat in anii 90 si publicat prin 2000 pentru a proteja populatia de vanzarea de alimente stricate la reducere sau alte minuni de genul.
    E imposibil sa notifici reduceri la zeci de mii de produse zilnic ceea ce face OG-ul inaplicabil. De aici: https://economie101.ro/consiliul-concurentei-face-lucreaza/

      (Citează)

  7. nwradu:

    Eu am zis mereu că lucrurile trebuie cumpărate dacă ai nevoie de ele și dacă sunt la un preț pe care ți-l permiți, nu pentru că scrie în dreptul lor că sunt reduse cu 100 sau cu 10.000 de lei.

    Radu, no offense: scrie in casuta de cautare de pe blogul tau “reducere”. Si o sa vezi ca te duce la o multime de articole in care chiar asta spui “20% reducere la electrocanice”, “30% reducere la haine” etc.

      (Citează)

    • Știu, dar chiar și acolo mesajul este “dacă ai nevoie de o mașină de spălat, vezi că acum este la preț mai mic decât ieri”, nu “ia-o pentru că reducerea este mare”. Important mi se pare să o iei la preț mai bun decât era anterior.

      Și eu cumpăr produse la majoritatea campaniilor de reduceri, dar nu prea mă uit la prețul tăiat, ci la cel de moment. Nu-mi pasă cu cât susține magazinul că l-a redus, că știu și eu cam cât era înainte și dacă oferta este bună sau nu. Trăim în vremea comparatoarelor de preț și a extensiilor de tracking de preț.

      Poate că analiza Consiliului Concurenței o fi utilă pentru unii oameni, dar sper că pentru cititorii acestui blog nu e ceva nou, că doar s-au dezbătut pe aici astfel de chestiuni de nenumărate ori.

        (Citează)

    • toata lumea se uita, volens nolens, la procentul de reducere.
      una e sa vezi un produs redus cu 9% si alta e sa vezi o reducere de 30%.

      de cele mai multe ori nici nu iti dai seama cum te impulsioneaza chestia asta, dar te impulsioneaza mai ales la bunurile de valori mari, pentru ca ti se pare ca economisesti mai multi bani, adica e ca si cum ai castiga ceva.

      adica, daca televizorul e redus de la 6000 de lei la 4000 de lei, ti se pare ca ai facut o mare afacere, desi obiectiv vorbind si 4000 de lei e mult pentru tine.

      daca insa e redus de la 4500 la 4000, reducerea pierde din importanta in luarea deciziei si ajunge sa cantareasca mai mult pretul de 4000 de lei, caz in care probabilitatea sa NU il cumperi creste.

        (Citează)

  8. Radu, cu ce ocazie a disparut articolul de 1 mai ? Vroiam sa vad ce a mai facut lumea dar nu mai e :).

      (Citează)

  9. Scrie cu manuta ta 30% reducere? Scrie. Restul e cancan, ca spui sa cumperi doar daca ai nevoie bla bla. Scrie undeva, la unul din zecile de articole de genul asta la tine pe blog ca acele procente s-ar putea sa fie abureala? Nu scrie.

    nwradu:
    Știu, dar chiar și acolo mesajul este “dacă ai nevoie de o mașină de spălat, vezi că acum este la preț mai mic decât ieri”, nu “ia-o pentru că reducerea este mare”. Important mi se pare să o iei la preț mai bun decât era anterior.

    Și eu cumpăr produse la majoritatea campaniilor de reduceri, dar nu prea mă uit la prețul tăiat, ci la cel de moment. Nu-mi pasă cu cât susține magazinul că l-a redus, că știu și eu cam cât era înainte și dacă oferta este bună sau nu. Trăim în vremea comparatoarelor de preț și a extensiilor de tracking de preț.

    Poate că analiza Consiliului Concurenței o fi utilă pentru unii oameni, dar sper că pentru cititorii acestui blog nu e ceva nou, că doar s-au dezbătut pe aici astfel de chestiuni de nenumărate ori.

      (Citează)

    • O să scriu doar “reducere” de acum. Eu însă nu plec de la presupunerea că toate reducerile sunt înșelătoare, așa că nu am motive să fiu extra-circumspect. Când fac o listă cu câteva oferte bune mă apuc și le verific pe price.ro, caut să fie și semnificative, nu doar le bag acolo de dragul de a avea ceva în listă. Așa că eu sunt destul de împăcat cu modul în care tratez problema.

        (Citează)

    • Nw: politicaly correct ar fi să îi asculți pe distinșii comentatori antiblog și să scoți de tot orice sursă din care întreții blogul. Ce căutat pe pricepunctro și pe comparipunctro pentru informarea lor?
      PS- cupoane GRATIS de reduceri nu le dai, un giveaway, o mocăngeală , nu le dai?

        (Citează)

  10. Stau de cativa ani pe reddit, in mare parte pe subreddit-uri straine, si de bf se plangeau de acelasi lucru ca si noi: ca amazon si alti retaileri au majorat preturile cu ceva timp inainte ca apoi sa prezinte o reducere mai mare.

      (Citează)

    • Multumim Capitanita Evidenta, doar nu credeai ca emag sunt singurii din Univers care fac acest lucru.

        (Citează)

  11. Vad ca sunt cativa suparati, ca apar aici anunturi de reduceri, fara sa fie semnalizate corespunzator sau chiar nesemnalizate, unde reducerile nu sunt ce ar trebui sa fie,ei musca si cumpara, ulterior isi dau seama ca nu a fost o afacere, dar banul a zburat si ,aici chiar te apuca pandaliile, o parte a aterizat in buzunarul lui Radu. Pai sa nu innebunesti si sa musti din pahar?

      (Citează)

    • Afilierea nu este foarte bănoasă pentru bloguri, eMAG are mai nou recurența 2 zile și comisioane pe la 2%. Eu fac bani din afiliere, dar din alte tipuri de articole, nu din linkuri aruncate prin review-uri sau alte subiecte.

      Banii adevărați din afiliere se fac prin PPC cu mii de euro investiți și ROI pe măsură sau din site-uri de farming de clickuri, dar nu mă pricep la așa ceva.

        (Citează)

  12. Ma uit la Xperia XA2 de cand a aparut la precomanda:
    – 1599 lei precomanda (si asta e pretul de referinta acum, cand afiseaza reducerile)
    – 1499 cand a intrat in stoc
    – 1449 la prima promotie
    – 1399 la urmatoarea promotie
    – 1339 e acum pentru culorile mai normale (argintiu si negru)
    De cateva ori a aparut si cu cadou selfie stick.
    Astept sa vad cum evolueaza.

      (Citează)

  13. Cum adica “ce stiam cu totii”? Stiam noi fraierii astia muritorii de rand ca voi bloggerii cand vi se aducea in fata dovezi clare ca se fac magari imediat veneati cu tot felu de explicatii contabile ca defapt nu stim noi cum se face business si din astea, acu ce faceti va dati dupa subiect? nu mai vin banuti de la emag sau ce?

    Bai cata ipocrizie in tara asta.

      (Citează)

  14. Si tu si Cetin postati acum articole cum ca da, domnle, aia pacalesc oamenii cu preturi marite si alte cacaturi iar peste cateva luni vedem ca iti umpli blogul de articole cu blackfriday, liste de cumparaturi, reduceri, haide cumparati.

    Te-n plua mea, pot sa inteleg ca traiesti din blog si asta e meseria, tre sa ii promovezi, dar macar nu mai posta articolele astea doar ca apoi sa le faci reclama iar.

      (Citează)

  15. Unde e Zoso sa ii apere onoarea lui Stanciu?

      (Citează)

  16. Legat de asta… Nu știu dacă e un subiect sensibil și neabordabil, dar aduc totuși în discuție:
    Care e treaba cu afilierea? Se fac bani din așa ceva? Adică tu știu că ai un job stabil, dar se poate ajunge ca venitul din (P)-uri si afilieri să înlocuiască un salariu bunicel de București? Sunt convins că o mare parte din timpul tău ți-l dedici blogului. Oricâtă pasiune ar fi la mijloc mai e si un stomac de hrănit pe acolo.
    Mi-ar plăcea ca unul din voi să ne spună cum funcționează treaba asta. Mi-ar plăcea de fapt ca tu să ne spui, probabil și pentru că stilul tău ingineresc e pe gustul meu ?.
    Nu e ca și cum v-am fura pâinea de la gură.
    Cine stabilește prețul pieței, cine vă plătește de fapt? Tu ai avut parte se vreun barter, de ex.?

      (Citează)

    • Tu crezi ca un om cu un job stabil si salariu bunicel ar avea timp sa scrie atatea articole, multe din ele bine documentate ?

        (Citează)

  17. Pai hai sa dam noi nume de magazine. Incep eu :
    1. EMag

      (Citează)

  18. “Eu altceva mi-aș fi dorit să aflu: dacă de Black Friday cumpăr la cel mai bun preț din acel an sau nu.”

    Ahhaahaaha ahhaaahahahaahah !

    Ce frumos ar fi, sa stam linistiti tot anul ca apoi, de BF, e acolo un ingeras care se asigura ca o sa fie cel mai bun pret :))))

    Tu nu vezi ca toate magazinele online au promotii gen “shock!” similare pe tot timpul anului?
    Stim cu totii the science, consumatorii intra mai repede in buying mode datorita factorului emotional daca e vorba de un chilipir. Iar la romani este exacerbat acest lucru. Asa e “cablat creierul”.
    Daca autoritatile stau cu mainile in san, comerciantii se intrec la exploatare necurata.

    Ce vreau sa spun: scopul acestor promotii soc este in cea mai mare parte de japca (yield management prin tehnica de phishing) si in foarte mica parte fair (vanzarile de volum cu adaosuri mici sau lichidari de stoc).

    Din pacate, tot price research-ul de gherila este cel care iti adue rezultate bune la achizitii. Ca si in alte domenii, nu exista o “pastila miraculoasa” care te salveaza.

      (Citează)

  19. Mvai, adorabila atitudinea asta, asta venind de la unii care au pus umarul, contra cost, la promovarea unor tepe. Pentru ca despre asta vorbim, despre inselatorie. Dar e firesc, atata vreme cat cititorii unui blog nu platesc un abonament lunar, iar cel ce scrie blogul ia bani de la branduri si de la magazine online, sa urmareasca interesul celor care-i baga banii in buzunar in mod direct. Altfel, daca s-ar fi urmarit interesul cetateanului ar fi fost pline blogurile inainte de BF cu avertismentul ca de fapt toata smenozeala cu BF se bazeaza pe faptul ca se pune 5-10 produse, din categorii diferite, cu reduceri pe bune, avand stocuri relativ mici, care se epuizeaza in maxim cateva minute, ca mai apoi sa se vanda sute de mii de produse cu reduceri care de fapt nu sunt.

      (Citează)

  20. Legea asta e in defavoarea consumatorilor si e defazata fata de realitatea prezentului. Magazinele au campanii tot mai dese de reduceri si vor sa scrie -30%, -40%, -50% langa cat mai multe produse. Pentru a putea face asta si a respecta si legea, ar trebui sa aiba reduceri cel mult o data pe luna si in restul timpului sa vanda produsele la pretul intreg, fara niciun discount. Asta ar insemna preturi mai mari in majoritatea timpului si vanzari mai mici: clientii pierd, magazinele pierd, statul pierde.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus