un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Pentru prima oară în istorie există zbor direct între Australia și Marea Britanie (și alte chestii avionistice)

27 Mar 2018  ·

TURISM  ·

21 comentarii

Primul Boeing 787-10 Dreamliner este chiar acum în drum spre proprietar, Singapore Airlines.


Zborul Qantas cu numărul QF9 a devenit al doilea cel mai lung zbor din lume. Traseul său este Perth, Australia—Londra, Marea Britanie, are oficial 14.499 kilometri și 17 ore și 5 minute de zbor.

QF9 a zburat până pe 24 martie pe ruta Melbourne–Dubai–Londra cu Airbus A380, escala în Dubai fiind necesară pentru realimentare. Zborul a fost modificat, acum se zboară Melbourne–Perth, adică din sud-estul Australiei în sud-vestul Australiei, iar din Perth direct la Londra, acel zbor de 17 ore și câteva minute.

Chestia asta este o premieră interesantă: pentru prima oară în istorie, Marea Britanie și Australia sunt legate cu un zbor direct de linie. Cât de mare a fost Imperiul Britanic de abia acum un avion este capabil să lege direct cele mai îndepărtate puncte ale sale?!

Cel mai lung zbor din lume este în continuare Qatar Airways QR921 din Auckland, Noua Zeelandă până în Doha, Qatar, dar e mai lung cu doar vreo 50 de kilometri și câteva minute. Practic, vor fi multe zile când QF7 va sta în aer mai mult timp decât QR921 dacă apar ceva întârzieri la aterizare, cum se întâmplă frecvent deasupra Londrei.

Zborul Qantas este efectuat cu Boeing Dreamliner 787-900, avion care, prin consumul redus de combustibil, permite astfel de segmente foarte lungi. 17 ore în avion… nu știu ce să zic, simt că m-aș urca pe pereți. Ar veni după un tip o stewardeză și mi-ar spune “sir, căpitanul a aprins becul de centură de siguranță, vă rugăm să vă dați jos de pe tavan și să vă așezați la locul dumneavostră!”.

Am zburat 12 ore Londra–Mauritius și recent 14 ore Paris–Santiago de Chile; a fost mai suportabil decât mă așteptam, dar au ajutat și elemente norocoase, precum faptul că scaunele au fost confortabile și n-am avut copii sau pasageri-problemă în jur. 17 ore… îh. Poate la business, unde ai pat în care să dormi și ecran mare și personal care-ți tot aduce mâncare și cocktailuri, dar, ca idee, un astfel de bilet ar costa cam 6.000 de euro dus-întors, zice site-ul Qatar.


Apropo de Qatar, în Doha am fotografiat din aeroport avionul de mai jos. Credeam că-i un Dreamliner. Ajuns acasă, am observat că ceva nu se potrivea pe la forma parbrizului, așa că o verificare suplimentară mi-a arătat că de fapt vedeam pentru prima oară un Airbus A350-900, un concurent pentru Boeing Dreamliner. Trebuie să actualizez articolul meu despre cum să recunoașteți avioane.


Air Canada a anunțat oficial zborurile directe din București către Montreal și Toronto și înapoi, începând din iunie. Zborurile sunt operate de Air Canada Rouge, divizia low-cost a Air Canada, adică sunt ceva mai multe rânduri în avion, scaunele nu au ecrane pentru divertisment și băuturile alcoolice sunt contra-cost.

Se va zbura de două ori pe săptămână spre Montreal și înapoi și tot de două ori pe săptământă spre Toronto și înapoi, aeronavele fiind Boeing 767-300ER. Este un zbor destinat în primul rând comunității de români din Canada, dar poate că și turiștii vor fi interesați de aceste destinații. Detalii găsiți aici, cu mențiunea că 1 dolar canadian este cam 0,65 euro sau 2,92 lei. Pe Vola le puteți găsi ușor prin căutări în data flexibilă și cu filtrul zbor direct, e cam 550 euro un bilet dus-întors spre Montreal.

Zborul este important și în contextul acordului semnat recent de UE cu Canada, acord ce a dus la ridicarea vizelor pentru românii ce vor să viziteze Canada în scop turistic, pentru maxim 6 luni. Este totuși nevoie de o autorizație eTA, dar asta se obține pe site-ul canadian după un proces simplu.

Primul zbor Air Canada va ateriza în București pe 8 iunie, dimineața.


Cei din Lanzarote au montat un webcam HD care filmează aeroportul, ba chiar au și chat și moderator pentru acesta. Puteți găsi și alte webcam-uri pe airportwebcams.net


Pe site-ul oficial Boeing puteți găsi un raport Current Market Outlook care spune prognozele de piață până în 2036. Din estimările lor, piața va fi de 2,5 ori mai mare peste 20 de ani, iar flotele de avioane se vor dubla. Găsiți acolo estimările pentru fiecare regiune și tip de avion în parte.


TAROM visează SF-uri precum 27 de noi avioane șamd, deși compania are pierderi de peste 40 de milioane de lei pe an. Mai noi promit și că în 2018 vor avea profit, unul modic de 27.000 lei, dar profit.

Recent, același director al companiei a declarat că este nevoie de investiții în calea de rulare a aeroportului Otopeni, unde gropile taie roțile aeronavelor și acestea sunt schimbate mult mai des decât ar fi cazul, ceea ce produce cheltuieli mari pentru TAROM (despre cheltuielile cu angajați căpușă n-a mai spus nimic, în schimb).

Luați chestia asta în contextul obiceiului pasagerilor de a-și desface centura imediat ce avionul atinge pista, deși încă rulează cu 200 km/h, iar în drumul spre terminal are cam 30-50 km/h. În caz de o pană sau o frână bruscă, un cap dat în plasticul scaunului din față la 50 km/h îi va învăța pe mulți să țină centura cuplată până la oprirea finală. Am explicat în alt articol de ce toate regulile aparent ciudate din avion sunt de fapt utile.

    21 comentarii

  1. Eu nu pricep un lucru, cu ce te tine centura care fixeaza fundul in scaun, sa nu dai cu capul de plasticul din fata?
    Cred ca am nevoie de o lectie de fizica marca nwradu…

      (Citează)

    • Rolul centurii e ca atunci cand se prabuseste avionul sa se poata face o identificare a cadavrelor dupa locul avut

        (Citează)

    • E mai simplu să te protejezi când centura ține un punct al corpului și tu-ți protejezi capul cu mâinile. Dacă nu ai nici centură, te miști cu tot corpul în față, te lovești și la genunchi sau cine știe ce pățești. Eu unul îmi țin centura cuplată întreg zborul pentru că nu mă deranjează sau incomodează cu nimic să fac asta.

        (Citează)

  2. Boeing văd că va prospera, ce se întâmplă cu Airbus?

      (Citează)

    • Cam la fel și ei, au peste 7000 de avioane de fabricat pe comenzi ferme. http://www.airbus.com/aircraft/market/orders-deliveries.html

      Financiar nu știu care stă mai bine, deși cred că ar putea fi aflat din declarațiile financiare. Boeing pare pe val cu Dreamliner și viitorul 777x, pe când Airbus are probleme din cauza modelului A380 și speră să compenseze cu A350 și noile single-aisle A320neo.

        (Citează)

    • A350 e avion de generatie noua competitor oarecum cu boeing 787 dreamliner.
      La fel ca Boeing 787-10 si Airbus A350 fabrica si varianta A350-1000 care deja a fost livrata catre clientul de lansare Qatar Airways si e in commercial service din 24 februarie anul asta, zborul QR16, avionul este A7-ANA.

      Am zburat cu Dreamliner de curand si mi-a placut.

        (Citează)

  3. …”din sud-vestul Australiei în sud-estul Australiei”

    what? baga o corectura!

      (Citează)

  4. Foarte tare articolul, multumesc pentru informatie.

      (Citează)

  5. putem inchide subiectul cu cea mai lunga cursa din australia-uk pe motiv ca a fost doar marketing overblown pt o mizerie?

      (Citează)

  6. Niciodata nu o sa pricep de ce la avioane se mentin centurile de siguranta ventrale si nu se trece la cele in 3 puncte.

      (Citează)

    • @ipo: Un rapsuns detaliat aici: https://www.quora.com/Why-are-seat-belts-on-planes-only-going-across-the-lap-and-not-the-shoulder-and-lap.

      tl;dr Centura din avion te tine in scaun ca sa nu zbori prin cabina la turbulente sau socuri la viteze mici, pe pista; nu e destinata sa-ti salveze viata la impact la vieze mari.
      Daca dai cu avionu de munte la full speed, centura in 3 puncte nu te ajuta; mori aproape sigur oricum.
      In schimb in avion e esential sa poti sa-ti desfaci singur si repede centura cand evacuezi avionul si o centura in in 3 puncte e mai mult incurca decat ajuta.
      (Acolo unde exista drumuri pe poduri de gheata exista obligatia sa-ti scoti centura).

        (Citează)

  7. @Radu: Tot ce-i Boeing nou, deci 787 si inclusiv 747-800 recunosti usor dupa forma motoarelor ce au la capat un fel de odulatii valurite. Tot ce-i asa e Boeing de generatie noua. Semnatura de la A350 e ca are la parbriz parca un fel de masca de bandit ca are un contur mai pronuntat pe negru.

    Deci 787 e mai inovator plus ca se cheama Dreamliner fata de secul XWB pentru A350, prefer A350 pentru ca e mai comod (are scaunele cu 2 cm mai late) si aerul din el mi se pare mai placut. Seamana a aer de munte :)

    Am inteles ca A350 1000 o sa faca legatura Sydney – Londra la final de an.

      (Citează)

  8. Mie mi se par criminale zborurile foarte lungi, mai ales ca in majoritatea avioanelor (mici) nu exista un loc unde sa te dezmorţeşti. Si la birou sunt obisnuit să mă ridic la 45minute, dar in avion stai ore în şir jos, ceea ce nu poate avea un impact tocmai pozitiv asupra organismului.

      (Citează)

  9. centuri în 3 puncte ca la mașină ar fi extrem de inconfortabile pt pasageri. Cum să stai tot timpul lipit cu spatele de scaun ?

    În plus, accidente de avion de același tip cu cele de mașină aproape că nu există. la avion pericolul e să zbori cu totul din scaun, în caz de depresurizare.

      (Citează)

  10. Se face o pauza de dezmortire a picioarelor pe o platforma in mijlocul oceanului Pacific.

    Si tot acolo sunt dati jos si calatorii fara bilet.

      (Citează)

  11. Franckie18:
    XWB e de la extra wide body, nu e sec deloc :)

    Știu de la ce e. Dar acum pune și tu Dreamliner lângă XWB și spune care suna mai bine? :)

      (Citează)

  12. Domnule Radu, puteti sa le transmiteti australienilor ca in romania avem un tren pe nume “foamea” care face pe putin 18 ore de la iasi la timisoara. Sa-i vedem apoi daca au ceva mai tare de atat.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus