un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Două clipuri cu rachetele Falcon aterizând în tandem

8 Feb 2018  ·

TEHNOLOGIE  ·

19 comentarii

Iată două clipuri video cu boosterele laterale aterizând simultan înapoi la Cape Canaveral, în Florida, filmate de la distanță de către amatori. Pentru a înțelege mai bine scara întregii operațiuni rețineți acest detaliu: boosterele acelea, care par să cadă precum pietrele din cer înainte de a frâna și stabiliza și ateriza vertical, au 45 de metri înălțime, cam cât un bloc de 15 etaje!

Dacă aveți sunetul pornit, veți auzi în primul clip un boom sonic puternic chiar înainte de pornirea motoarelor (sursa Jalopnik).

 

Boom-ul sonic apare pentru că “atomii de aer” din fața unui obiect ce are viteză supersonică nu se pot da suficient de rapid la o parte din calea acestuia. Aerul respectiv este comprimat, moleculele se mișcă asemenea unui val puternic, similar modului în care un vapor creează valuri atunci când desparte apa cu prova sa. Acel “val” determinat de viteze supersonice se propagă și este perceput asemenea unui sunet puternic.

Boom-ul sonic din primul clip nu are nici o legătură cu aprinderea motoarelor pentru aterizare. Boom-ul a apărut de fapt cu mult timp înainte, când cele două rachete se aflau la o altitudine mai mare și aveau viteză supersonică, și apoi s-a propagat spre sol ajungând la cel ce a filmat, total întâmplător, exact în momentul în care, la distanță, cele două rachete aprindeau motoarele.

În al doilea clip, filmat de la distanță mult mai mare, se aude cum boom-ul sonic ajunge la cel ce filmează la mult timp după ce rachetele au aterizat. Distanța fiind mai mare, intensitatea acestuia este mult redusă.

Tehnic vorbind, fiecare rachetă generează trei boom-uri sonice. Motoarele, picioarele retractabile și aripioarele de ghidaj din capăt generează fiecare câte unul, fiind elemente mari ce comprimă individual aerul din calea lor. Cele trei boom-uri (chiar șase, că sunt două rachete) sunt însă atât de apropiate în timp încât se aud ca un singur sunet puternic.

Iată o fotografie oficială cu rachetele ca să înțelegeți și mai bine dimensiunea lor:

Cred că imaginile celor două boostere aterizând vor rămâne emblematice în cultura noastră în anii viitori. Le veți vedea în tot felul de compilații și generice.

În ce privește mașina Tesla din spațiu, aceasta este pe drumul ei spre o orbită dincolo de Marte, prin centura de asteroizi, unde probabil va ajunge peste vreun an și ceva. O ultimă fotografie trimisă arată Pământul ceva mai mic pe fundal.

Falcon Heavy Demo Mission

Am citit un articol interesant pe Livescience care spune că e posibil ca mașina să nu reziste un an de zile în spațiu așa cum o vedem acum. Este constant bombardată de radiație de la Soare, iar radiația desface legăturile moleculare din materialele organice, incluzând aici plasticul sau fibra de carbon sau cauciucul.

Asta este ca și cum cineva ar tăia acel material, doar că la întâmplare. Anumite componente se vor descompune și vor dispărea, din mașină rămânând doar părțile metalice. Va rezista în spațiu mii de ani, poate chiar milioane, dacă nu lovește ceva, dar nu va arăta ca nouă. Spațiul nu este un fel de congelator uriaș ce păstrează totul intact.

    19 comentarii

  1. “Jonathan McDowell, an astronomer at the Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics and a noted space analyst, said the new data show the Tesla is, in fact, in a solar orbit with a high point just beyond Mars, as initially predicted by SpaceX, and not on a long drive deep into the asteroid belt.”

    (sursa https://spaceflightnow.com/2018/02/08/starman-puts-earth-in-the-rearview-mirror/)

    Probabil ca o sa aflam zilele astea orbita finala a masinii.

      (Citează)

  2. F… amazing ca pot cobori asa (practic in picaj) si sa porneasca reactoarele amortizand in cateva secunde, si fara sa se dea peste cap.

    Inginerie de calitate.

      (Citează)

    • German engineering. :))

        (Citează)

    • Fugi bre, eu făceam asta pe calculator în urmă cu 20 de ani. Îmi ieșea o dată din 30 de încercări… :D
      Înțeleg că nu dă bine unui asemenea eveniment și ar știrbi din reputația evenimentului, dar de curiozitate, al treilea segment care a ”aterizat” pe barjă să înțeleg că nu a reușit?

        (Citează)

    • @alexEAT

      “Our germans are better than their germans!”

      recomand sursa:
      http://www.imdb.com/title/tt0086197/?ref_=ttls_li_tt

        (Citează)

    • Da, segmentul care trebuia sa aterizeze pe barja a suferit de o eroare de calcul. Din ce a zis Musk, nu a mai avut suficient combustibil (amestec hipergolic trietlialuminiu-trietilbor) pentru a aprinde toate 3 motoarele (3 motoare din 9 sunt folosite pentru aterizare). Unul singur a functionat, ceea ce a dus la o aterizare cu o viteza de 480 km/h. Posibil sa fi luat cu el si doua dintre motoarele barjei care il astepta. Dupa intoarcerea ei din larg ar trebui sa ne asteptam si la publicarea filmuletului cu esecul, daca au supravietuit camerele de filmat.

        (Citează)

    • “23 of 29 landing attempts (79%) have succeeded in recovering the rocket’s first stage.”

      Not bad, având în vedere că majoritatea eșecurilor au fost la început. Acesta de zilele trecute e primul eșec din ultimii doi ani.

        (Citează)

  3. mircea 2:
    Fugi bre, eu făceam asta pe calculator în urmă cu 20 de ani. Îmi ieșea o dată din 30 de încercări… :D
    Înțeleg că nu dă bine unui asemenea eveniment și ar știrbi din reputația evenimentului, dar de curiozitate, al treilea segment care a ”aterizat” pe barjă să înțeleg că nu a reușit?

    Nu, a aterizat undeva la 100m de barja respectiva. Aterizat e mult spus. S-a prabusit la 100m de barja avand viteza mult prea mare.

      (Citează)

  4. Super tare, pare ireala aterizarea verticala !
    Acum cativa ani as fi spus ca este un trucaj, cu “pixeli albastrii”. ;)

      (Citează)

  5. Primul video pare secventa de filme SF in care aterizeara extraterestrii invadatori.
    Ma intreb cate G-uri suporta racheta cand pornesc motoarele sa incetineasca si daca un om aflat la bord ar supravietui.

      (Citează)

    • 3-10. Ar supravietui.

        (Citează)

    • Andrei: Ma intreb cate G-uri suporta racheta cand pornesc motoarele sa incetineasca si daca un om aflat la bord ar supravietui.

      Cred că mai mici decât la lansare pentru că probabil pică la o viteză terminală și accelerație mică.

      N-ar pune niciodată un om acolo. Dacă ceva nu merge bine, ar muri sigur. Dacă aterizează și apoi cedează un picior, e ca și cum s-ar răsturna un bloc de 15 etaje. Oamenii se vor întoarce întotdeauna cu parașute.

        (Citează)

  6. Începe o nouă religie Elon Musk Almighty https://imgur.com/gallery/lyvo8

      (Citează)

  7. Nu stiu care e politica lui Musk dar m-as fi asteptat sa vad o propulsare fara combustibili fosili.

    As fi acceptat, totusi, o propulsare prin fuziune (nu fisiune) nucleara :)

      (Citează)

    • Si eu voiam sa vad cum lanseaza o racheta alimentata de ganduri bune si moastele sfantului fanurie dar se pare ca politica lui Musk e “sa facem chestia asta intr-un mod posibil si economic”. That fucking asshole.

        (Citează)

  8. Sunetele provocate de Falcon Heavy la decolare cat si la aterizare sunt incredibile iar lansarea capata o cu totul alta dimensiune cand e urmarita cu sunetul potrivit.

    Cu o pereche buna de casti efectul este garantat…
    The Incredible Sounds of the Falcon Heavy Launch (BINAURAL AUDIO IMMERSION)
    https://www.youtube.com/watch?v=ImoQqNyRL8Y

      (Citează)

  9. nwradu: Oamenii se vor întoarce întotdeauna cu parașute.

    Dar ar putea invada in acest mod, ar avea efect maxim asupra inamicului.
    Ma gandesc ce simpla ar fi fost debarcarea din Normandia cu cateva de astea.
    Sper sa nu se gandeasca (inca) la aplicatiile militare ale aterizarii verticale.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus