blog demisec cu note fine de tehnologie

Urmăriți-mă pe Instagram și pe YouTube!

Îmi puteți recomanda cărți bune despre nutriție și cum procesează corpul diversele alimente?

17 Aug 2017  ·

FOOD & LIFESTYLE  ·

55 comentarii

Și mă refer la cărți scrise aproape inginerește, care să-mi explice nutriția din punct de vedere al corpului ca mașinărie complexă și cum procesează ea diversele substanțe sau combinații de atomi de mâncare, ce produc glandele, cum și de ce.

Nu mă interesează un sec “nu mânca friptură alături de cartofi”, ci vreau să știu explicația biologică pentru de ce carnea n-ar trebui consumată alături de carbohidrați.

Să vă dau câteva exemple. Într-un documentar văzut acum ceva vreme (Fed Up pe Netflix, extrem de bun despre industria zahărului, interese și consum), un medic spunea că nu-i bine să bei suc de portocale. Cantitatea mare de zaharuri din el dă un șoc pancreasului, care produce urgent insulină pentru a restabili echilibrul în corp, pe termen lung ducând la probleme. Mult mai bine este să consumi chiar portocala întreagă, în loc să-i storci interiorul, deoarece pulpa ei va asigura o absorbție mai lentă a aceleiași cantități de zahăr, corpul nemaiintrând în red alert.

OK, face sens, cum ar spune romglezii.

În alt documentar foarte mișto, What The Health tot de pe Netflix (avertisment: dacă-l urmăriți, veți avea dorința de a vă muta în vârful muntelui pentru a trăi vegan, dar dincolo de asta arată multe lucruri bune despre industria alimentară și este destul de echilibrat – are inclusiv subtitrare în română), am înțeles de ce persoanele grase sunt predispuse la diabet. Serios, tot auzeam treaba asta, că obezitatea duce la diabet, dar niciodată nu am văzut explicată legătura dintre cele două probleme. Până acum.

Se pare că grăsimea depusă pe vase și organe acționează ca un scut ce împiedică zaharurile naturale din mâncare să fie absorbite, așa că acestea rămân în sânge, schimbă funcționarea altor organe și se poate ajunge la diabet. Simplu. Ingineresc.

Asta caut și eu. Internetul e mare și opiniile sunt prea multe și n-am chef să cercetez a cui este dreptatea, așa că prefer să mă îndrept spre științe exacte, cum nutriția explicată în contextul corpului ca aparat biologic complex.

Știe cineva astfel de cărți? S-au scris?

    55 comentarii

  1. Nu știu să-ți recomand o astfel de carte dar, apropo de zaharuri, aș fi curios de părerea ta legată de dieta ketogenică, care pare să prindă “tracțiune” în zilele noastre. Pentru cei care nu sunt la curent cu subiectul: Dieta ketogenică presupune ca aportul de carbohidrați să fie redus la sub 5% din totalul nutrienților, obligând astfel corpul să intre într-un regim de funcționare în care nu se mai bazează pe glucoză ca principală sursă de energie ci pe așa numiții corpi cetonici, obținuți din metabolizarea grăsimilor, care devin astfel principala componentă a alimentației. Este o dietă relativ ușor de ținut iar avantajele sunt că, antrenând corpul să ardă grăsimi, slăbirea se poate realiza mult mai ușor și se obține o claritate mentală semnificativ crescută. Unii au ales să trăiască pe termen lung în acest regim. Mi se pare un fenomen foarte interesant, merită tratat într-un articol separat, la fel ca și subiectul adiacent numit “intermittent fasting”.

      (Citează)

    • Nu i se mai zice și Dieta Dukan? O urmez acum și pe aceleași principii se bazează.

        (Citează)

    • Dieta ketogenica e ca si comunismul, in teorie e buna, dar nu e sustenabila.

      Dieta Dukan e o cretinitate totala, practic inviti cancerul cu ea.

      Radu, cu miscarea cum mai stai? Si nu ma refer la miscarea mouse-ului pe birou.

        (Citează)

    • Dieta ketogenica este apropiata de Atkins, n-are treaba cu Dukan, iata o carte aparuta de curand pe aceasta tema:

      Slabeste mancand regeste – dr. Andrei Laslau
      https://bookzone.ro/produs/slabeste-mancand-regeste-dr-andrei-laslau/

        (Citează)

    • Eu tin keto as we speak si am tot tinut de-a lungul timpului. Daca-ti planuiesti din timp cam ce vrei sa mananci, e perfecta, atat doar ca respiratia iti miroase cumva a acetona.

      Dar avantajele sunt peste dezavantaje, sincer: pierzi apa retentionata din corp relativ facil, scazi rezistenta corpului la insulina, iti reglezi greutatea si, cel putin in cazul meu, dar cred ca are legatura cu hormonii sexuali care sunt tot de natura lipidica, creste libidoul.

      In plus, am observat ca ma pot concentra mai bine. Pe reddit lumea vorbeste ca ar avea efect de nootropic, dar nu stiu daca e din cauza dietei sau pur si simplu pentru ca am incercat sa fiu mai disciplinat.

      PS: o zi pe saptamana sau la 8,9 zile tin o zi de cheating in care mananc tot ce vreau, cat vreau. E ok, nu tragi decat apa inapoi, grasime nu.

        (Citează)

  2. Am citit acum ceva timp o carte foarte interesantă despre alimentație și anume “Studiul China”. Un studiu desfășurat pe zeci de ani despre cum ne influentează alimentatia sănătatea pe termen lung.

      (Citează)

  3. Recomand nutritionfacts.org … de departe cea mai buna sursa de informatii despre nutritie. Scot cate un clip de 4-5min odata la cateva zile in care totul e explicat cat mai pe intelesul tuturor si INTOTDEAUNA cu citate din studiile clinice in cauza. Simplu si la obiect, iar la sectiunea video e toata arhiva de vreo 10 ani, aranjata pe topics. Bate orice carte.
    https://nutritionfacts.org/video/what-causes-insulin-resistance/
    https://nutritionfacts.org/topics/cholesterol/

      (Citează)

  4. kimberl snyder
    pe sit-ul ei gasesti 3 carti pe care ar trebui sa le citeasca orice om.
    Apoi sigur se va lasa de junk food.
    In principiu orice aliment alcalin e bun.

      (Citează)

  5. Eu am citit cartea doctorului Pierre Dukan, “Nu știu sa slăbesc”. Explica foarte bine de ce are nevoie corpul si cum consuma alimentele.

      (Citează)

  6. A. Haulica mic tratat de fiziologie
    Krause’s Food and Nutrition Therapy (Food, Nutrition & Diet Therapy (Krause’s))

      (Citează)

  7. Power foods for the brain de Neal Barnard. Apare si in documentarul What the health. You Are NOT What You Eat; Better Digestive Health In 7 Simple Steps de Van Clayton Powel

      (Citează)

  8. Am vazut si eu documentarul What The Health si sunt de parere ca nu este deloc echilibrat ci aproape un elogiu adus veganilor mascat sub forma unui protest contra industriei alimentare. S-a folosit de studiul legat de carnea procesata si faptul ca saiturile asociatiilor nu s-au adaptat la asta si de aici a bagat in aceiasi oala tota carnea si oua si lapte. Cea mai buna reactie a fost a medicului intervievat care a vazut ca are de aface cu un obsedat si nu a mai vrut sa raspunda la intrebari (si eu insumi fiind medic).
    Teoria prezentata cu absortia zaharurilor nu am auzit pana acum de ea si nu stiu daca din punct de vedere metabolic este corecta. Diabetul de tip 2 apare mai mult la oamenii grasi deoarece insulina are si rol in metabolismul grasimii din organism si la un momet data poate aparea un cer vicios.
    Recomadarea mea este sa citesti lucrurile astea direct dintr-o carte de medicina interna, ca de ex: Harrison’s Principles of Internal Medicine (se gaseste si ca pdf :).

      (Citează)

  9. 4 hour body, Timothy Ferriss

      (Citează)

  10. Una dintre cele mai bune pe care le-am citit: https://www.amazon.com/Why-We-Get-Fat-About/dp/0307474259

      (Citează)

  11. Cartea dr-ului Robert Morse numită Să trăim sănătos fără toxine
    ( http://www.sanatatesiviata.ro/arhiva/carti/alimentatie-sanatoasa-nutritie-sanatoasa/Sa-traim-sanatos-fara-toxine-Ghid-fundamental-Alimente-si-plante-naturale-pentru-regenerarea-celulara-completa-Dr-Robert-Morse-Editura-Paralela-45-2005-prima-editie.pdf ).
    Poți încerca și Biologia Credinței de Bruce H. Lipton, pentru înțelegerea corpului la nivel celular.

      (Citează)

  12. Vezi si pe platformele MOOC – de ex. EdX: https://www.edx.org/course/subject/food-nutrition
    E o serie acolo, “Nutrition and Health”, are cursuri ca “Food risks”, “Macronutrients and overnutrition”, “Micronutrients and malnutrition”. Alte cursuri: “The Science of Weight Loss: Dispelling Diet Myths”, “Science & Cooking: From Haute Cuisine to Soft Matter Science” etc.

      (Citează)

  13. Deci gata cu Turul Burgerilor?

      (Citează)

  14. Cauta Fitness Confidential, de Vinnie Tortorich (este mai pe parte de fitness, dar explica foarte bine chestii de metabolism si alimente, scrisa de un tip care e “the real deal”)

      (Citează)

  15. Eu iti recomand, ca lectura lejera asa, http://www.healthline.com/health/nutrition . Este fostul AuthorityNutrition.com . Articolele sunt super documentate si totul este explicat ca pentru necunoscatori (eu unul ma consider a fi un profan in domeniu, asa ca mi s-au parut excelente articolele) . In plus, toate afirmatiile sunt intarite de studii clinice, deci pentru mine este o sursa de informare foarte credibila. Nu de alta, dar pe nisa asta abunda internetul de trash content.

    Spor!

      (Citează)

  16. “Se pare că grăsimea depusă pe vase și organe acționează ca un scut ce împiedică zaharurile naturale din mâncare să fie absorbite, așa că acestea rămân în sânge, schimbă funcționarea altor organe și se poate ajunge la diabet. Simplu. Ingineresc.”

    Hai sa fim seriosi. Asta ne e nicidecum o explicatie inginereasca, ci una babeasca. In acelasi registru poti argumenta ca soarele se invarte in jurul pamantului, iar la o analiza superficiala e o concluzie perfect logica.

      (Citează)

  17. ” Internetul e mare și opiniile sunt prea multe și n-am chef să cercetez a cui este dreptatea” – vezi ca tocmai ai pus o intrebare cu raspuns deschis pe internet.

      (Citează)

  18. Radu, ce postare inspirata (si neasteptata, de la tine :p), si eu sunt interesata de subiect, si sunt multe recomandari bune in raspunsuri.
    Referitor la portocale, eu obisnuiesc sa-mi fac suc de legume/fructe si am tot auzit recomandarea sa nu mai folosesc portocale, din acelasi motiv, ca ar fi prea dulci. Cu toata sinceritatea spun, nu stiu ce soi de portocale folosesc cei care au lansat teoria asta, dar eu inca nu le-am gasit. Portocalele pe care le folosesc eu din supermarketurile romanesti, si asta de vreun an de zile, aduc un plus de gust acru in sucurile mele.

      (Citează)

  19. Recent am văzut pe BBC Earth un documentar intitulat ‘Teoria se dezintegrează – Sugar’, nu știu titlul original, dar e o emisiune unde isi spun părerea doctori si oameni de știință.
    Alta emisiune BBC este The Truth About…

      (Citează)

  20. Cere carti despre nutritie. Ilustreaza articolul cu un burger.
    :)))

      (Citează)

  21. Explicatii foarte pertinente despre nutritie gasesti si la autori romani, am sa-ti dau doua nume: dr. Mencinicopschi si dr. Calin Marginean. Primul a scris cateva carti foarte faine (Si noi ce mai mancam vol I si II) iar al doilea are cateva conferinte inregistrate si postate pe youtube, cu subiecte mai mult decat sugestive ….(are si un blog)

      (Citează)

  22. Imi recomanda si mie cineva niste carti bune de invatat limba germana? Nu, nu intentionez sa invat limba germana, intreb doar asa de dragul discutiei.

      (Citează)

  23. Nu am citit, dar multi nutritionisti iti recomanda STUDIUL CHINA.

    Personal, cred cu tarie ca ar trebui sa consumam DOAR ceea ce ne-a dat natura si anume:

    -carne neprocesata ( inclusiv grasime animala, care este hrana creierului uman – si el facut din grasime!!! )
    -legume radacinoase
    -nuci/seminte
    -lichide: doar apa!

    si daca se poate spre deloc ( pentru ca acestea se consuma de DOAR 2000 ani – omul e de 200.000, deci organismul nu e NICI pe departe adapatat la asa ceva ) :

    -cereale de orice fel ( nici macar nu le digeram!!! iar in starea lor naturala, coapte, NU sunt comestibile!!! )
    -lactate de orice fel

    Ar fi multe povesti de spus aici, vorba aia:

    ” Daca mananci ceva ce e bun, scuipa! Nu este sanatos! ”

      (Citează)

    • Personal, cred cu tărie că ar trebui să citești
      ceva cunoștințe despre natură, manual pt. clasa a III-a

      -carne neprocesată–natura ne-a dat focul. carne+foc=> carne procesată.
      -natura ne-a dat și alte legume, nu doar rădăcinoase.
      -ne-a dat și fructe. Care nu sunt nuci.
      -ar fi multe povești de spus aici, vorba aia: toate ciupercile sunt COMESTIBILE- unele doar o dată.

        (Citează)

    • elenaangela9999

      01/04/2018 la 1:41 PM

      din pacate multi chiar nu fac legatura cand zici ceva si ti dau repede inainte cu cultura generala..carne neprocesata e f greu de facut legatura ca e carne fara hormoni fara e uri si antibiotice..e mai “inteligent” sa zicem sa citesti cartea de a 3 a

        (Citează)

  24. Daca gasesti o carte de genul sa ne spui. Eu stiu ca pentru a pricepe o parte din ceea ce-ti diresti tu ar trebui sa stii chimie si medicina. Una din probleme ar fi faptul ca sunt f multe lucruri pe care nu le intelegem. Sut o groaza e afectiuni care au loc, dar nu stim de ce, sau la unele de ce. Uite un exemplu: dermatita seboreica: se stie care sunt alimentele care o pot agrava, dar nu e cura, nu se stie de ce apare, etc.
    Pitiriazis rosat: se banuieste ca e cauzata de un virus necontagios, dar totusi au existat locuri in care mai multi oameni au facut p.rosat.

    Pb e ca e vorba de f multe elemente chimice, dar si micro organisme care interactioneaza. De aia si medicina este impartita pe atatea specializari.

    Cu mancarea lucrurile sunt complicate pt ca tot procesul e foarte elaborat, oamenii sunt si ei diferiti si feicare schimbare undeva paote impacta cumva modul de functionare. Probabil ca vom intelege mult mai multe cand vom putea accesa si procesa o cantitate f mare de informatii simultan, dar pana atunci mai dureaza.

      (Citează)

  25. Personal, cred cu tarie ca ar trebui sa consumam DOAR ceea ce ne-a dat natura si anume:

    Eu stiu ca am devenit Sapiens tocmai din cauza descoperirii focului si consumului de carne gatita. Daca tu vrei sa traiesti ca Homo Erectus, nu inteleg de ce postezi pe bloguri.

      (Citează)

  26. Nutriția e departe de a fi o știință. Pune mâna și fă sport!

      (Citează)

  27. Nu stiu care-i motivatia ta dar din cate am vazut eu aici,pe blog, tu esti si gurmand si gurmet. Baubau a zis bine : citeste un tratat de medicina . Vezi si functiile glandelor endocrine (toate). Eu stiu de exemplu ca painea/cartofii plus carnea sau carnea plus salata nu ingrasa. Ingrasa paine plus carne plus salata.
    Personal am slabit urmand dieta calorica si mancand orice ( slabire f lenta pt ca exemplu Teo Trandafir) Presupun ca ai si un regim de viata sedentar( o ora de gimnastica pe zi daca o faci nu se pune) Alcoolul ingrasa. Chestia cu fructele spusa de un nutritionist era urmatoarea: fructele se mananca in stare naturala; daca nu se poate , se taie feliute. Freshurile si sucurile sunt cele mai proaste moduri( nocive pt organism si lipsite de majoritatea nutrientilor ) Eu nu cred in cartile scrise de acei guru. In schimb cred in ceea ce spune un nutritionist sau un endocrinolog cand te duci la cabinetul lui. Dietele se tin personalizat in functie de varsta, gen, probleme medicale.

      (Citează)

  28. As putea sa-ti recomand multe carti excelente de nutritie, exact asa cum vrei tu, insa cele mai usor de inteles le consider cele scrise pentru armata americana:

    https://navyseals.com/wp-content/uploads/2012/12/special-operations-nutrition-guide.pdf
    si
    http://psychic.vibe.free.fr/stuff/US%20Navy%20SEAL%20Nutrition%20Guide.pdf

    Daca vrei iti mai pot arata cateva, insa nutritia umana este un domeniu foarte vast si complex, iar multa lucrari sunt prea avansate pentru omul obisnuit.

      (Citează)

  29. Adrian Mihalache

    17/08/2017 la 4:28 PM

    O alta carte buna: Always Hungry? https://www.amazon.com/Always-Hungry-Conquer-cravings-permanently-ebook/dp/B015NA9TLC .

    Merge la pachet cu acest film That Sugar Film (2014) http://www.imdb.com/title/tt3892434/. Poti sa iti faci o idee uitandu-te la film cam ce regim te astepta dupa ce citesti si cartea.

    Ideea pare a fi una simpla: niciodata stramosii nostri nu au avut la dispozitie atatea glucide si mai ales in forma rafinata.

      (Citează)

  30. Podcastul 2 keto dudes: http://2ketodudes.com

      (Citează)

  31. Michael Pollan are o mai multe carti scrise pe subiect, bine documentate.

    https://www.youtube.com/watch?v=TX7kwfE3cJQ

      (Citează)

  32. Michael Pollan are niste carti misto si niste prezentari la TED, Merita sa arunci o privire.

      (Citează)

  33. “Studiul China” cea mai bună. Cel puţin în limba română.
    Am studiat-o şi nu există argumente contra. Poate cel mult că nu face distincţie intre laptele natural şi cel industrializat.
    Dar fiind argumente ştiinţifice e mai greu de urmărit de cineva care nu e obişnuit cu studiile ştiinţifice.

      (Citează)

  34. Eu recomand cartea :https://www.books-express.ro/the-microbiome-solution/p/mbnh3,9781925228328 (The Microbiome Solution), mi-a creat alta viziune asupra nutritiei si a dietelor.

      (Citează)

  35. Te rog sa imi trimiți o adresa de e-mail privată și am sa îți transmit câteva cărți în pdf, cumpărare de mine, pe care le găsești foarte rar. Cred ca sunt potrivite pentru nevoia ta actuala. Am citit, nu vreau sa fiu rău sau critic, dar te hrănești nepotrivit, ca să nu zic mai mult. Chiar sper sa te ajut, dacă și tu dorești.
    In rest, sa știi ca îți citesc în fiecare zi blogul.
    Felicitări.

    Cu sinceritate,
    Cornel

      (Citează)

  36. “Sa traim sanatos fara toxine” de Robert Morse. Printre atatea carti cu diete, care ti-au fost recomandate, ce mai conteaza inca una :). Pe la pagina 25 incepe un capitol numit “Cum functioneaza corpul omenesc”. Restul cartii e de gustibus :).
    Da o cautare pe net.

      (Citează)

  37. Salut,

    Carti sa citesti doar cele care au aparut in ultimii 10 ani, fiindca s-a schimbat radical gandirea nutritionistilor fata de ce se stia prin anii 90. Inainte sa iti cumperi vreo carte, iti recomand articolele scrise de Lyle McDonald pe site-ul asta, toate sunt insotite de studii stiintifice si sunt bine scrise: http://www.bodyrecomposition.com/

      (Citează)

  38. Am vazut ieri ceva, mi-am adus aminte de articolul acesta si m-am gandit ca s-ar putea sa fie de folos.

    Nu este carte, nu vorbeste despre nutritie la modul pe care il cauti dar face parte din procesul de slabire si este o explicatie interesanta:

    https://youtu.be/vuIlsN32WaE

    Ce parere ai?

      (Citează)

    Alătură-te discuției, spune-ți părerea:

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verifică ce-ai scris. Dacă vrei să mai adaugi ceva, lasă un nou comentariu. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici, și fără mesaje doar de dragul URL-spam-ului. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt binevenite. Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pentru a le prelua doar pe acelea.

sus