un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Cum se vinde legal sub prețul de achiziție

30 Apr 2015  ·

GÂNDURI  ·

20 comentarii

Punguta cu doi baniS-a împământenit cumva ideea că produsele și serviciile nu pot fi vândute sub prețul de achiziție al vânzătorului, adică nu ți-l poate da mai ieftin decât l-a luat el din altă parte, de la un furnizor. Chestia asta este falsă, legea lăsând suficiente căi magazinelor pentru a vinde ce vor ele la ce preț vor ele, și vreau să vă arăt câteva astfel de căi.

În primul rând, însă, aș vrea să vă întreb de ce vă pasă. Noi suntem consumatori. Vrea un magazin să-mi dea un produs cu 1 leu? Mulțumesc, unde plătesc? Asta este singura întrebare pe care ar trebui să ne-o punem, restul fiind treaba autorităților.

Nu-i nici o problemă să cercetăm treaba asta din curiozitate, că poate suntem interesați de legi și practici contabile. Dar pe unii îi văd spunând asta cu prețurile cu un fel de ură în glas, de parcă ar fi descoperit o neregulă majoră, o manevră a unui magazin.

Revenind la subiect, în primul rând ar trebui să vorbim despre cazurile speciale când nici măcar nu cunoaștem cum s-a ajuns la preț și ce înțelegere are vânzătorul cu furnizorul mărfii. De exemplu zilele trecute a fost o discuție despre niște oferte de cazare la 1 euro/zi, la Târgul de Turism. Nu trebuie să fie neapărat un caz de vânzare sub prețul de achiziție. Poate că respectivele hoteluri au dat agenției câteva camere gratuit, în anumite perioade, tocmai pentru ca și aceștia să le dea mai departe gratuit, atrăgând astfel lume la stand.

Gândiți-vă la toate situațiile când ați primit ceva moca în magazine, precum o cutie de suc sau o cafea sau o felie de pâine cu noul pateu pe care vă invită o domnișoară să-l degustați! Păi ce fac, îl dau la preț 0, deși l-au cumpărat? Nu, e vorba de complet altceva, legile prevăd pentru vânzări de test, sampling șamd.

CONCRET DESPRE VÂNZĂRILE LA PREȚ REDUS

Înainte de a vorbi despre legi, să vă spun cum lucrează de obicei magazine. De exemplu de Black Friday au fost niște console de jocuri la un preț foarte bun, iar firma producătoare cu siguranță nu le-ar fi dat magazinului la un preț și mai mic decât acela din ofertă. Cum s-a întâmplat, deci?

Dacă vă uitați pe factura primită, în ea scrie “consolă gaming, preț 1700 lei”, adică prețul ei real, neredus. Magazinul a scos din stocul propriu un produs la valoarea lui reală dpdv contabil, nu sub prețul de achiziție. Ceva mai jos, pe factură, următoarea linie spune “discount conform ofertă -700 lei”. În total, factura devine 1700 – 700 = 1000 lei. Caz rezolvat.

Abia acum intervine de fapt ceea ce vor toți să afle: bine, dar dacă magazinul ia consola cu vreo 1600 de lei și o vinde la reducere, încasând efectiv pe ea 1000 de lei, cum mai face profit?

Am întrebat și eu asta. Răspunsul este chiar simplu. Producătorul dă magazinului niște bani, astfel încât acesta să nu iasă în pierdere. Îl subvenționează, dacă vreți să folosim termenul, deși nu-i chiar 100% bun aici.

Cum dă acești bani? Pe servicii de publicitate, de exemplu. Magazinul spune producătorului “dă-mi 700 de lei pentru publicitate, ca să fac reclamă consolelor tale”, iar acesta dă banii. Magazinul alege singur cum va folosi cei 700 de lei, pentru bannere, reclame TV, reclame în cataloage sau, în caz concret pe subiectul de mai sus, îi bagă pe toți ca discount de preț.

Deci magazinul plătește producătorului 1600 de lei pe consolă, dar primește de la acesta 700 de lei pe altă parte. Privind contul bancar, are 900 de lei mai puțin în cont, dar o consolă în depozit, pe care o vinde cu 1000 de lei, deci iese pe profit 100 de lei.

Producătorul… treaba lui. Are un calcul similar făcut. Primește 1600 de lei de la magazin, dar plătește 700 de lei promovare. Are acum în stoc o consolă mai puțin, dar în cont are 900 de lei mai mult. Dacă o consolă îl costa mai puțin de 900 de lei la producție, a ieșit pe profit. Dacă nu, reface operațiunea de mai sus cu diverse alte produse de-ale sale, eventual pe cantități mici, până când iese și el pe profit pe ansamblu, nu pe fiecare tip de produse în parte. Un producător de console poate că iese pe profit după 4 ani, pe măsură ce tu mai cumperi jocuri și accesorii pentru ea.

Chestia asta cu “oferim discount pentru că producătorul suportă o parte din el dându-ne bani” este legală. Aceeași situație poate fi și la turismul de care ziceam mai devreme, un fel de “ați cumpărat 1000 de camere la noi, dar vă rugăm să dați vreo 10 camere cu un euro/zi și vă dăm noi diferența ulterior”.

DACĂ NU TE ÎNȚELEGI CU FURNIZORUL

OK, n-are cine să-ți dea bani înapoi și trebuie să suporți tu integral reducerea de preț. Bine, o suporți. Poate că ieși pe minus vânzând acel produs, dar câștigi suficient din vânzarea altor produse (sau pe termen lung din clienții câștigați) încât să nu conteze acea pierdere. O privești ca pe o investiție, nu o cheltuială.

Singura chestie rămasă de discutat este cea legală privind interdicția de a vinde sub prețul de intrare, că doar despre asta vorbeam de fapt. Legea care interzice acest lucru (OG 99/2000) are numeroase excepții de la regulă, excepții pe care de obicei oamenii nu le cunosc:

  1. vânzări de lichidare;
  2. vânzări de soldare;
  3. vânzări efectuate în structuri de vânzare denumite magazin de fabrică sau depozit de fabrică;
  4. vânzări ale produselor destinate satisfacerii unor nevoi ocazionale ale consumatorului, după ce evenimentul a trecut şi este evident că produsele respective nu mai pot fi vândute în condiţii comerciale normale;
  5. vânzări ale produselor care într-o perioadă de 3 luni de la aprovizionare nu au fost vândute;
  6. vânzări accelerate ale produselor susceptibile de o deteriorare rapidă sau a căror conservare nu mai poate fi asigurată până la limita termenului de valabilitate;
  7. vânzarea unui produs la un preţ aliniat la cel legal practicat de ceilalţi comercianţi din aceeaşi zonă comercială, pentru acelaşi produs, determinat de mediul concurenţial;
  8. vânzarea produselor cu caracteristici identice, ale căror preţuri de reaprovizionare s-au diminuat.
  9. în cazul produselor aflate în pachete de servicii.

Toate sunt cazuri definite la articolele 16 și 17 din respectiva ordonanță. Să ne uităm un pic pe ele, fiind bine gândite.

Cazul 9 este cel mai clar. Operatorii de telefonie, de exemplu, cumpără 3000 de telefoane la un preț, dar le dau apoi gratuit la abonamente. Păi cum fac asta? Simplu, au voie să vândă sub prețul de achiziție dacă produsul face parte dintr-un pachet de servicii.

Cazul 2 – dacă lichidezi tot stocul de produse, poți să le dai cu cât vrei tu. Mă gândesc că așa se întâmplă, de exemplu, cu produsele resigilate.

Cazul 4 – se referă la ouă de paști, ciocolată în formă de iepure sau mucenici care pe 9 martie costă 3 lei bucata, iar pe 10 martie 1 leu bucata, că mai bine iei 1 leu decât să-i arunci.

Cazurile 5, 7 și 8 sunt exemple concrete de prevederi legale pe care un comerciant le poate aplica, iar cei care nu știu legea urlă “huo, vinde sub prețul de achiziție!”. Tocmai asta voiam să vă arăt, pot fi atâtea situații în spatele unui preț încât nici contabilii nu le dau bine de cap uneori, dacă e să te iei după toate articolele de pe forumurile și site-urile de contabilitate pe care le-am citit acum.

Adunați la un loc situațiile din lege, amestecați cu eventuale compensări cu furnizorul, luați în calcul că uneori magazinul poate accepta să iasă în pierdere vânzând un produs, făcând profit pe alte căi din vânzarea altor produse sau a clienților nou-câștigați. Un magazin mare are nenumărate metode de a regla lucrurile.

    20 comentarii

  1. Super tare articolul!
    M-am saturat sa vad in fiecare an bloggeri (cei de 2 bani) care de Black Friday scriu articole “senzationale” despre cum BF este o teapa pt ca nu e voie sa se vanda sub pretul de achizitie.
    Ca si cum au descoperit ei conspiratia vietii si din cauza la asemenea “strategii de pacalire a consumatorului” sunt ei frustrati.

      (Citează)

  2. Erorile de afisare a pretului pe magazinele online in ce categorie se incadreaza ?
    Caz concret care mi s-a intamplat mie: tableta pe siteul Evolio cu pret afisat la 5 lei, am comandat, am primit confirmarea comenzii, si cand sun aia incep sa dea din colt in colt. Fac reclamatie la Protectia Consumatorului si primesc raspuns oficial ca producatorul nu poate vinde sub pretul real.

      (Citează)

    • Contractul intre tine si magazin este incheiat atunci cand ii eliberata factura, pana atunci se poate retrage.

        (Citează)

  3. Foarte bine scris articolul si corect.
    Si spun asta pentru ca am lucrat in domeniu peste 7 ani de zile si stiu foarte bine cum se fac preturile la raft pentru produsele electronice si IT.

    Felicitari Radu, inca un articol foarte bine scris!

      (Citează)

  4. oreste:
    Erorile de afisare a pretului pe magazinele online in ce categorie se incadreaza ?
    Caz concret care mi s-a intamplat mie: tableta pe siteul Evolio cu pret afisat la 5 lei, am comandat, am primit confirmarea comenzii, si cand sun aia incep sa dea din colt in colt. Fac reclamatie la Protectia Consumatorului si primesc raspuns oficial ca producatorul nu poate vinde sub pretul real.

    Ești nou pe internet, nu? Vezi aici.

      (Citează)

  5. @Oreste: a scris chiar nwradu un articol foarte detaliat cu răspunsuri la întrebarea ta. Şi răspunsul pe scurt este: au voie să onoreze comanda (cum a făcut Emag o dată), dar au voie şi să nu o onoreze (aşa cum e normal, pt că a fost o greşeală) . Legea le permite.

      (Citează)

  6. Pentru a fi în ton cu noua modă: cine a plătit advertorialul acesta și de ce nu are (P) înainte de titlu? Spune repede câți bani ai primit pentru el și ce-ai făcut cu ei? Sper că nu i-ai folosit ca să te duci la restaurante scumpe și după aia să pui poze pe blog cu te miri ce terine de cartof, pilaf de homar sau mai știu eu ce! Crezi că poți să ne păcălești așa ușor? Ha!

      (Citează)

  7. Sa nu discutam si de magazinele online ce-si fac aprovizionarea din alte surse , si lipsa platii TVA-ului , lucru care poate duce oficial la ieftinirea produselor cu pana la 24% .

      (Citează)

  8. Liviu:
    Sa nu discutam si de magazinele online ce-si fac aprovizionarea din alte surse , si lipsa platii TVA-ului , lucru care poate duce oficial la ieftinirea produselor cu pana la 24% .

    Te rog detaliază partea cu ”lipsa plății TVA-ului”. M-ai făcut curios. Mulțumesc!

      (Citează)

  9. Reglementarile acestea exista pentru a proteja piata de derapaje si a creea un mediu concurential sanatos. Trebuie sa vedem imaginea de ansamblu.
    E ok ca acum am luat consola Sony la un pret exceptional, pentru mine ca si client pe termen scurt. Dar daca cu astfel de practici Emag, sau alt magazin ajung intr-o pozitie dominanta pe piata, s-ar putea ca pe termen mediu-lung eu ca si client sa nu mai fiu avantajat si sa cumpar de exemplu consola respectiva la pret dublu. De ce? Pentru ca a disparut concurenta.
    E foarte usor de imaginat un scenariu in care un magazin mare din Vest, intra in Romania (piata mica comparat cu vestul) si vinde 2 ani toate produsele in pierdere la jumate de pret. In 2 ani a omorat concurenta locala, si dupa aceea vinde produsele la ce pret doreste.

      (Citează)

  10. 7 e chiar simpatic. Un comeriant poate scoate cateva exemplare la promotie si dupaia toti au dreptul legal sa vanda la pretul ala fara sa isi bata capul cu resul articolelor din lege.

      (Citează)

  11. Cristi:
    Reglementarile acestea exista pentru a proteja piata de derapaje si a creea un mediu concurential sanatos. Trebuie sa vedem imaginea de ansamblu.
    E ok ca acum am luat consola Sony la un pret exceptional, pentru mine ca si client pe termen scurt. Dar daca cu astfel de practici Emag, sau alt magazin ajung intr-o pozitie dominanta pe piata, s-ar putea ca pe termen mediu-lung eu ca si client sa nu mai fiu avantajat si sa cumpar de exemplu consola respectiva la pret dublu. De ce? Pentru ca a disparut concurenta.
    E foarte usor de imaginat un scenariu in care un magazin mare din Vest, intra in Romania (piata mica comparat cu vestul) si vinde 2 ani toate produsele in pierdere la jumate de pret. In 2 ani a omorat concurenta locala, si dupa aceea vinde produsele la ce pret doreste.

    Aici e vechea dilema dintre binele tau (pe termen scurt-mediu) si binele tau pe termen lung sau binele general. Un si mai important aspect decat concurenta de care zici tu in povestea asta e daca achizitionezi ceva fabricat local vs ceva importat.

      (Citează)

  12. George: Pentru a fi în ton cu noua modă: cine a plătit advertorialul acesta și de ce nu are (P) înainte de titlu? Spune repede câți bani ai primit pentru el și ce-ai făcut cu ei?

    ANAF-ul, desigur. Primeau prea multe sesizări nefondate.

      (Citează)

  13. oreste: Erorile de afisare a pretului pe magazinele online in ce categorie se incadreaza ?

    Cum au spus ceilalți, sunt două metode prin care magazinul este protejat în caz de astfel de greșeli:

    1. Legea privind prețul derizoriu permite anularea comenzilor.

    2. Tu de obicei nu primești o confirmare a comenzii care să reprezinte un contract ferm la distanță, ci doar un email în care se spune că au luat notă de intenția ta de a comanda ceva. Fiecare magazin procedează cum vrea aici, unele zic in Termeni și condiții că o comandă fermă se numește atunci când emit ei factura. Până atunci au voie să anuleze orice.

    Uite aici două de citit:
    https://www.nwradu.ro/2014/01/tableta-samsung-galaxy-tab3-cu-3g-la-319-lei/
    https://www.nwradu.ro/2014/10/cum-s-a-terminat-povestea-evomag-note-4/

    Totuși, o tabletă la 5 lei este clar o greșeală de listare. De ce te-ai ambiționa să o primești, când știi că e o greșeală și ar fi o pierdere mare pentru magazin.

      (Citează)

  14. George: Te rog detaliază partea cu ”lipsa plății TVA-ului”. M-ai făcut curios. Mulțumesc!

    Adică le iau pe sub mână și le aduc în sacoșă peste vamă, neplătind taxe. Asta le permite să le vândă mai ieftin.

      (Citează)

  15. Mihai: 7 e chiar simpatic. Un comeriant poate scoate cateva exemplare la promotie si dupaia toti au dreptul legal sa vanda la pretul ala fara sa isi bata capul cu resul articolelor din lege.

    Dar, dar cel mai probabil nu-și permit să vândă așa, că ies în pierdere. Comerciantul inițial fie le are la preț redus din diverse motive, fie este pregătit să suporte pierderea.

    Asta îmi aduce aminte de o chestie mișto auzită la o discuție cu Profitshare și eMAG. Ne spunea chiar directoarea de marketing eMAG că de obicei promoțiile nu trebuie să țină mai mult de 2-3 zile.

    Unul din motive este că după vreo zi celelalte magazine din piață scad și ele prețul la respectivele produse, pentru a se alinia prețurilor reduse. Aici sunt două chestii, scad astfel vânzările magazinului mare pentru că niște clienți vor crede că nu-i mare reducere, ci doar prețul pieței, sau sunt pregătiți să dea câteva bucăți la același preț redus, în pierdere, pentru a nu pierde însă și poziție pe piață sau clienți, pe când magazinul mare are în stoc o mulțime de astfel de produse, că de obicei de la importatori obții discount bun când te angajezi la un volum mare cu ocazia vânzării respective.

      (Citează)

  16. nwradu: Adică le iau pe sub mână și le aduc în sacoșă peste vamă, neplătind taxe. Asta le permite să le vândă mai ieftin.

    Serios că nu pricep. Ce spui tu e valabil pentru produsele aduse din afara UE și vândute fără factură. Dar asta nu se poate face la nivel ”industrial”… Sau nu ar trebui să se poată!

    Și atunci revin, cine ar cumpăra produse fără factură de la magazine aparent legitime? Persoanele juridice nu ar avea interes iar persoanele fizice nu ar beneficia de nici un drept altfel conferit de lege (garanție, OPC, retur, etc.).

      (Citează)

  17. Liviu:
    Sa nu discutam si de magazinele online ce-si fac aprovizionarea din alte surse , si lipsa platii TVA-ului , lucru care poate duce oficial la ieftinirea produselor cu pana la 24% .

    Lipsa TVA din preț nu inseamna scăderea a 24% din preț, așa cum scăderea TVA la 9% nu înseamnă scăderea a 15% din preț. TVA se calculează la o bază.

      (Citează)

  18. Alt george: Lipsa TVA din preț nu inseamna scăderea a 24% din preț, așa cum scăderea TVA la 9% nu înseamnă scăderea a 15% din preț. TVA se calculează la o bază.

    Te-as contrazice putin. Dar sincer imi e prea lene acum. Baza sau ne-baza, daca tva scade de la 24 la 9%, scaderea corecta e chiar 15%. Sa fim clari.
    Si ca sa intelegi si mai bine. Cind s-a introdus TVA initial, absolut toate preturile au crescut cu valoarea TVA. Baza, nu?

      (Citează)

  19. Imi pasa pentru ca desi sunt cetatean european si am drepturi, pauza de ras, oricand ma pot trezi cu buza umflata si atunci tre sa ma raportez la pretul pietei…. ce depaseste cu 1 mil media, mai bine lasa.
    Cu totii suntem amatori de chilipiruri, dar cand vine vorba de garantie, parca toti se baga-n pamant. Garantie? Ridica din umeri.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus