un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Noua ordonanță privind drepturile consumatorilor a intrat astăzi în vigoare, cu modificări privind comerțul electronic

13 Jun 2014  ·

GÂNDURI  ·

60 comentarii

Mai cshutterstock_162619064orect spus, de astăzi intră în vigoare noua “Ordonanța de Urgentă 34/2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniştii, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative”, care printre altele include și detalii importante pentru magazinele online și pentru drepturile clienților. O puteți citi în întregime AICI.

Cu această ocazie lămurim și câteva confuzii majore, precum faptul că trebuie să comanzi produsele cu livrare prin curier pentru a avea dreptul de retur. Asta e fals, citiți mai jos.

Această ordonanță 34/2014 vine pe fondul unor modificări la nivelul UE și abrogă vechea ordonanță 130/2000, cea care prevedea, de exemplu, dreptul de retur în 10 zile lucrătoare, și-l înlocuiește cu un drept de retur în 14 zile calendaristice, valabil în continuare doar pentru persoane fizice. Mai sunt și alte modificări pe care este bine să le cunoașteți, iar toate magazinele electronice ar face bine să modifice rapid condițiile de comercializare.

Ordonanța este lungă, citești 30 de minute la ea, dar scrisă într-un limbaj ușor de înțeles. Consumator = client persoană fizică, profesionist = magazin.

Mai jos fac eu un rezumat. Intenționam de mult să fac o recapitulare a drepturilor consumatorilor, încă de când cu celebrul scandal de retur “scriitor la Adevărul vs PC Garage”, dar știam că vine această nouă ordonanță și prefer să o fac acum.

În câte zile ai voie să returnezi produsele cumpărate online, fără să explici de ce?

În termen de 14 zile calendaristice, conform articolului 9 Dreptul de retragere, pentru contractele încheiate la distanță. Înainte erau 10 zile lucrătoare, ceea ce înseamnă cam același lucru, în mare.

Cele 14 zile curg de la data primirii produsului, în cazul contractelor de vânzare, sau de la data încheierii contractului, dacă este e altă natură, desigur cu ceva excepții (dacă cineva ți-a văruit casa, n-ai cum să mai dai înapoi după aceea).

Mai mult, articolul 24 spune următoarele:

(2) Dacă un termen exprimat în zile se calculează din momentul în care intervine un eveniment sau se realizează un act, ziua în cursul căreia a avut loc acest eveniment sau se realizează acest act nu se ia în seamă la calculul termenului, cu excepţia cazului în care prezenta ordonanţă de urgenţă prevede altfel.
(3) În cazul în care ultima zi a termenului este o zi nelucrătoare, profesionistul prelungeşte termenul în mod corespunzător.

Altfel spus, dacă sâmbătă 14 iunie intrați în posesia produsului, prima dintre cele 14 zile este cea de duminică 15 iunie, iar cum cele 14 zile expiră sâmbătă 28 iunie, termenul se prelungește automat până luni, 30 iunie.

În ce condiții beneficiez de dreptul de retragere în 14 zile? Trebuie să comand online cu livrare prin curier la mine acasă sau pot ridica eu produsul de la magazin?

Poți ridica tu produsul. Important este să dai comanda online, că asta înseamnă contract încheiat de la distanță. Dreptul de retragere este aplicabil doar contractelor la distanță.

Conform noii ordonanțe, contract la distanță înseamnă

7. contract la distanţă – orice contract încheiat între profesionist şi consumator în cadrul unui sistem de vânzări sau de prestare de servicii la distanţă organizat, fără prezenţa fizică simultană a profesionistului şi a consumatorului, cu utilizarea exclusivă a unuia sau a mai multor mijloace de comunicare la distanţă, până la şi inclusiv în momentul în care este încheiat contractul; (Articolul 2 Definiții punctul 7)

Adică o comandă online, una telefonică șamd. Acesta este metoda de a încheia un contract la distanță. Atenție: pot fi și excepții, un magazin poate spune că se consideră încheiat contractul în momentul când se emite factura fiscală, iar dacă te duci tu să ridici produsele, aceasta se emite în fața ta și deci nu-i contract la distanță.

Când se consideră încheiat un contract la distanță?

(9) Momentul încheierii contractului la distanţă îl constituie momentul confirmării, pe un suport durabil, de către profesionist a acceptării comenzii transmise de consumator. (Articolul 8 Condiţii de formă pentru contractele la distanţă alin 9)

Deci este clar, da? Acel email care de obicei sosește cu mesajul “confirmarea comenzii” reprezintă și încheierea contractului la distanță.

Atenție: există magazine care fac o manevră și specifică în Termene și condiții că ei consideră contractul încheiat atunci când se emite factura fiscală. Dacă dai comanda online și te duci să o ridici personal, factura este emisă pe loc, în prezența ta și a “magazinului”, deci nu este contract încheiat la distanță. Verificați bine condițiile.

Odată încheiat acest contract la distanță, metoda de livrare aleasă nu are nici o influentă asupra dreptului de retragere în 14 zile. Poți primi prin curier, poți merge tu după produse, ai 14 zile să returnezi totul. Nu contează livrarea, ci doar faptul că este un contract la distanță.

Mai țineți minte situația tabletei mega-ieftine de la Domo? Acolo după comandă a venit un prin email care spunea “am primit solicitarea dumneavoastră de a comanda o tabletă, dar nu-i o confirmare de comandă și nu reprezintă un contract ferm”. Al doilea email, cel de confirmare a comenzii, nu a mai sosit niciodată în acel caz.

De obicei nu există vreun alt contract separat. Magazinul este obligat să vă informeze despre aceste lucruri, așa că puteți verifica totul înainte de a lansa o comandă.

Este important să cunoașteți ce înseamnă contract la distanță și când se consideră că ați încheiat așa ceva pentru a vă convinge că aveți dreptul de retur în 14 zile. Cele 14 zile curg însă din momentul primirii produselor, atunci când e vorba de acest gen de contract.

Ce înseamnă “suport durabil”?

Ați văzut exprimarea din aliniatul de mai sus, contractul este încheiat când primiți pe suport durabil acceptarea comenzii.

Definiția sa este următoarea:

10. suport durabil – orice instrument care permite consumatorului sau profesionistului să stocheze informaţii care îi sunt adresate personal, într-un mod accesibil pentru referinţe ulterioare pentru o perioadă de timp adecvată, în vederea informării, şi care permite reproducerea neschimbată a informaţiilor stocate; (art 2 Definiții punctul 10)

Și deci… e vorba de hârtie? Este și emailul un suport durabil?

Nu se precizează clar, dar în anexa A la punctul 3 se dă exemplu de formular de retragere unde se spune “… vă vom transmite fără întârziere, pe un suport durabil, de exemplu prin e-mail, confirmarea de primire a cererii…”. Prin urmare, suport durabil înseamnă și email.

Cum trebuie să anunț magazinul că vreau să returnez produsul?

Aici sunt mai multe posibilități, ordonanța nouă chiar oferă un model de formular sau magazinele vă pot pune la dispoziție unul propriu.

Important este altceva: intenția dumneavoastră de a retrage produsul trebuie comunicată magazinlui în termenul de 14 zile și asta se poate face printr-un simplu email.

Cel mai bine este să trimiți magazinului un email prin care să spui “Dragă magazin, eu XXX vă informez pe această cale că doresc să utilizez dreptul de retragere pentru produsul YYY din comanda ZZZ”.

Îl trimiți magazinului în termen, iar apoi poți să te apuci și de completat formulare RMA. În caz de scandal (gen “ne-ați anunțat abia în ziua 15!”), te duci la ANPC cu copia acelui email și spui “uite, le-am comunicat intenția mea în termen util”.

Iată Articolul 11 Exercitarea dreptului de retragere, care spune exact asta

(1) Înainte de expirarea perioadei de retragere, consumatorul informează profesionistul cu privire la decizia sa de retragere din contract. În acest scop, consumatorul poate alege una dintre următoarele variante:
a) de a folosi modelul de formular de retragere prevăzut în partea B din anexă;
b) de a face orice altă declaraţie neechivocă în care îşi exprimă decizia de retragere din contract.
(2) Consumatorul şi-a exercitat dreptul de retragere în perioada de retragere menţionată la art. 9 alin. (2) şi la art. 10 în cazul în care comunicarea cu privire la exercitarea dreptului de retragere este transmisă de către consumator înaintea expirării perioadei respective.

Cine beneficiază de dreptul de retragere? Doar persoanele fizice sau și PFA și juridice?

Doar persoanele fizice! Ordonanța se referă doar la persoane fizice!

PFA-urile și persoanele juridice nu beneficiază de dreptul de retur în 14 zile. Nici ANPC-ul nu intervine într-un contract între o persoană juridică și un magazin, acolo se consideră ca la orice alt contract încheiat între două firme și problemele se rezolvă la tribunal pe spețe de drept comercial.

Unele magazine, pentru că vor ele asta și pentru a-și atrage clienți, oferă un drept de retur mai lung sau și pentru persoane juridice. De exemplu eMAG permite returul în 30 de zile și pentru persoane fizice și pentru juridice și merită apreciați pentru asta. Dar este alegerea lor, nu o obligație legală.

Trebuie să returnez produsul în ambalajul original intact și cu toate accesoriile incluse?

În principiu, da. Dar asta nu este mereu posibil. Unele produse sunt ambalate în acele cutii de plastic lipit și care nu pot fi deschise decât prin tăiere. Aveți însă dreptul sa le returnați și pe acelea, chit că ambalajul l-ați făcut ferfeniță.

Citiți cu atenție ordonanța nouă: nu obligă consumatorul să returneze produsul în ambalaj intact. Există multe magazine care scriu în termene și condiții că vor refuza returul dacă ambalajul este deteriorat sau nu sunt incluse absolut toate elementele, inclusiv micile hârtii și etichete aflate în cutia inițială. În opinia mea și a altora, cerința lor este ilegală și o sesizare la ANPC vă va da dreptate.

Ordonanța 34/2014 vorbește însă despre câteva costuri:

Consumatorul este responsabil doar în ceea ce priveşte diminuarea valorii produselor rezultată din manipularea acestora, diferit de ceea ce este necesar pentru determinarea naturii, caracteristicilor şi funcţionării produselor. Diminuarea valorii produselor nu trebuie să fie descurajantă pentru consumator în a-şi exercita dreptul de retragere.

Altfel spus, ți se poate cere o sumă de bani pentru a face din nou produsul vandabil, dar nu poate fi mare. Dacă vi se pare mare, lăsați ANPC-ul să medieze problema, nu bociți pe net ca un copilaș.

Cine plătește returul, tu sau magazinul?

Clientul plătește returul, exceptând cazul în care magazinul nu l-a informat de la început că va avea de plătit acest retur.

Magazinul îți dă înapoi banii în maxim 14-30 zile, iar suma trebuie să includă și costul livrării inițiale, cu excepția cazului în care ai cerut o livrare mai rapidă decât cea standard (gen cea same-day sau în 3 ore, cum au unele magazine contra unei taxe speciale).

(1) Profesionistul rambursează toate sumele pe care le-a primit drept plată din partea consumatorului, inclusiv, după caz, costurile livrării (Articolul 13 Obligaţiile care revin profesionistului în cazul retragerii, alin 1)

CONCLUZIE

Când a fost acel scandal cu PC Garage și retur, i-am întrebat care-i situația. Mi-au spus că omul a cumpărat pe persoană juridică, pentru care legea nu prevede drept de retur, și în plus a amenințat că el scrie pe la Adevărul și îi face de kkt pe net dacă nu-i primesc înapoi produsul, moment în care magazinul n-a acceptat șantajul și știți ce-a urmat.

Cu altă ocazie, tableta foarte ieftină listată de Domo, unde mii de oameni au dat comenzi în noapte, am văzut iarăși foarte multe comentarii de genul “nu, trebuie să ne onoreze comenzile, o să fac plângere la ANPC și la CEDO și la Obama!”. V-am spus de atunci cum stă situația (comanda nu fusese confirmată, deci nu exista contract, deci nu erau obligați să onoreze comenzile; în plus, îi apără o prevedere din Codul Civil care vorbește despre preț derizoriu), dar oamenii au continuat să insiste că dreptatea va fi de partea lor. N-a fost, v-am arătat răspunsul ANPC.

Concluzie: studiați un pic legile! Este bine să știți dinainte să lansați o comandă ce drepturi aveți și în ce condiții. Da, pe persoană juridică sau PFA vă deduceți cheltuielile, dar legea nu vă garantează dreptul de retur.

Dacă aveți o problemă cu un magazin, studiați din nou legea, citiți cu atenție toată corespondența cu ei și mergeți la ANPC! Lăsați legile să vă rezolve problemele, nu bociți pe net ca niște copii, acuzându-i pe alții că v-au nedreptățit, deși nu este cazul. Sunt și pe aici comentarii de la oameni care se plâng că nu știu ce magazin sau operator le-a dat țeapă și, când îi întreb ce-a zis ANPC-ul la sesizarea făcută de ei, răspund că n-au făcut una, preferă să spameze netul de pomană.

Două idei suplimentare:

  1. magazinele trebuie să-și modifice urgent toate mesajele automate, toate formularele de acceptare a comenzilor și a retururilor și toate secțiunile de informații de pe site-uri. Altfel, dacă ele vă informează în continuare despre vechea ordonanță 130/2000, care a fost abrogată, se cheamă că de fapt nu v-au informat bine despre drepturile pe care le aveți, iar noua ordonanță 34/2014 prevede niște amenzi pentru asta și alte termene, precum creșterea dreptului de retragere de la 14 zile la 12 luni!
  2. lege5.ro este cel mai bun site de studiat legi. Pentru diverse articole trebuie să caut legi și ordonanțe, iar acest site le prezintă excelent, cu adnotări și linkuri și observații atunci când un articol a fost modificat prin altă lege mai nouă. Pe alte site-uri la care ajungi prin Google nici măcar nu știi dacă ceea ce citești mai este în vigoare. (Întâmplător pentru această ordonanță n-au apucat să facă formatarea necesară, că-i nouă).

Disclaimer: nu sunt avocat, nu sunt jurist, mi-am dat și eu cu părerea despre noua lege și v-am semnalat articole interesante. Pentru dezbateri de finețe, apelați la un avocat sau la ANPC.

sursa foto: Shopping Cart on computer keyboard de la Shutterstock.

    60 comentarii

  1. asta imi aduce aminte sa comand de la domo un frigider dublu si sa ii informez dupa cateva ore ca a fost o eroare de sistem!

      (Citează)

  2. PC Garage sunt un pic batuti in cap, cred ca vor intelege mai greu partea cu returul in caz de ridicare la sediu. N-au fost in stare sa priceapa nici cu articolul din legea precedenta dat pe mail ca nu conteaza modul de livrare ci modul de incheiere al contractului.

      (Citează)

  3. Aici vorbeşti de produse fizice, care sunt condiţiile din legislaţia românească privind produsele digitale (gen e-book, programe, mp3 etc.)? Din ce ştiu eu, legislaţia europeană spune că acestea nu pot fi returnate (condiţiile de pe site-urile care comercializează aşa ceva în RO spun acelaşi lucru) din momentul în care clientului i s-a transmis şi a primit link-ul de descărcare. Există prevederi legale româneşti în acest sens? (Am dat o privire pe legislaţie şi nu am reuşit să găsesc nimic relevant).

      (Citează)

    • @George Damian: este ce-a zis @matthers, Articolul 16. Mai sunt niște excepții cu produse de igienă personală și din astea.

      Articolul 16 se referă și la licențe software, apropo, nu doar la chestii ieftine precum mp3 și ebook.

        (Citează)

  4. @George Damian , vezi aici:

    ARTICOLUL 16 Exceptări de la dreptul de retragere

    Sunt exceptate de la dreptul de retragere prevăzut la art. 9-15 în ceea ce priveşte contractele la distanţă şi contractele în afara spaţiilor comerciale următoarele:

    m) furnizarea de conţinut digital care nu este livrat pe un suport material, dacă prestarea a început cu acordul prealabil expres al consumatorului şi după ce acesta a confirmat că a luat cunoştinţă de faptul că îşi va pierde dreptul la retragere.

    Eu inteleg ca mp3-urile si ebook-urile sunt continut digital si nu sunt livrate pe suport material.

      (Citează)

  5. Mai degraba aceasta ordonanta reglementeaza toate contractele incheiate prin telefon intre abonati si operatorii de telefonie. Iar ei trebuie sa stie, abonatii acestor companii, ca pot denunta oricand in termen de 14 zile un abonament pe care l-au acceptat initial. In acelasi timp, aceeasi abonati, ar trebui sa stie ca operatorul de telefonie mobila e obligat sa le trimita fie pe mail, fie prin posta contractul impreuna cu termenii si conditiile. Eu stiu cel putin un operator care nu prea face asta, Vodafone. Caz in care acel operator, daca va fi reclamat la ANPC, cel mai probabil isi va lua o amenda intre 1.000 si 4.000 de lei.

      (Citează)

    • @coke: eu l-am primit prin poștă după un timp.
      Nu știu ce zicea legea veche despre transmiterea contractului, dar probabil acum cu cea nouă se vor trimite și fizic.

        (Citează)

  6. Mulţam!

      (Citează)

  7. Radu, referitor de ce i-ai raspuns lui Gaelex, m-am lovit de aceeasi problema la Sigmanet: comanda online, ridicare produs de la sediu, solicitare retur, refuz. Sesizat ANPC, care au raspuns sec ca in baza conditiilor de cumparare de pe site-ul magazinului, dreptul de retur se aplica doar in cazul produselor livrate prin curier si in consecinta nu am dreptate, bifand la comanda faptul ca sunt de acord cu termenii si conditiile magazinului. Facut revenire, acelasi raspuns, lasat balta.
    Sa speram deci ca legea noua este mai clara si va fi aplicata asa cum trebuie, doar suntem consumatori europeni si avem drepturi. :)

      (Citează)

    • @alexduduman: mi se pare bizar. În lege nu scrie că dacă un magazin își face propriile termene și condiții, atunci se ignoră legea. În acest caz, legea ar fi inutilă, toate magazinele și-ar face propriile reguli și gata.

        (Citează)

    • @alexduduman: m-am uitat pe site-ul Sigmanet, exprimarea lor este

      Returul produselor se supune acestei legi numai pentru produsele care sunt livrate clientilor prin curierat rapid. Comenzile care au fost ridicate de la punctele de livrare sau livrate direct clientilor prin intermediul personalului propriu site-ului nu sunt considerate achizitionate prin comert la distanta, intrucat pot fi vizualizate, verificate, probate, acceptate personal si considerate corespunzatoare scopului si nevoilor Cumpărătorului

      Au găsit ei o șmecherie interesantă pentru a nu face contracte la distanță atunci când comanzi online și ridici tu produsul. Problema este că în alt loc ei spun:

      Momentul incheierii contractului este momentul emiterii facturii fiscale sau in lipsa acesteia: bonul fiscal, avizul de expeditie. Factura fiscala are statut de contract comercial.
      Facturile proforme si ofertele comerciale au valabilitate limitata la 2 zile lucratoare de la emitere. Dupa acest termen isi pierd de drept orice fel de obligativitate comerciala sau contractuala. Comenzile neachitate si neridicate de la punctele de livrare in termen de 48 de ore (lucratoare) de la confirmarea facturarii comenzii se anuleaza.

      Prin urmare, dacă te duci în magazin și-ți face pe loc factura, nu mai este contract la distanță, că l-ai încheiat față în fața cu vânzătorul. Dacă ți-l aduce personalul lor acasă, mă îndoiesc că-ți emite factura la ușă, deci este contract la distanță, a venit cu ea emisă.

      Nu pot decât să-ți recomand să cumperi de la magazine pentru care contractul la distanță se încheie prin confirmarea comenzii, nu prin emiterea facturii.

        (Citează)

  8. Foarte misto articolul. La mai multe de acest gen. Problema-i ca nu prea ne cunoastem drepturile si olbigatiile legale in activitati ce au devenit destul de uzuale. Ma refer aici la comenzi online, la intarzierea avionului etc.

    Eventual un articol pe viitor despre ce drepturi au posesorii de bilete de avion (low cost vs. normal) in cazul in care avionul intarzie. Cred ca ar fi interesant.

      (Citează)

  9. serban cristian

    13/06/2014 la 9:45 AM

    Poate intr-o lege viitoare vor preciza si in ce termen trebuie sa ajunga la comerciant produsul anuntat ca si retur. Conform “reglmentarilor” in vigoare este obligat sa anunte returul in 10( acum 14 ) zile si ti l poate trimite anu viitor, ca legea ii permite.

      (Citează)

    • @serban cristian: articolul 14 spune:

      (1) Cu excepţia cazului în care profesionistul s-a oferit să recupereze el însuşi produsele, consumatorul returnează produsele sau le înmânează profesionistului sau unei persoane autorizate de profesionist să recepţioneze produsele, fără întârziere nejustificată şi în decurs de cel mult 14 zile de la data la care acesta a comunicat profesionistului decizia sa de retragere din contract în conformitate cu art. 11. Termenul este respectat dacă produsele sunt trimise înapoi de consumator înainte de expirarea perioadei de 14 zile.

        (Citează)

  10. Apropo de magazine care mai gresesc preturile si lumea incearca sa profite. Cum adica daca ai platit cu cardul si banii au fost retrasi aia sa nu livreze tableta ca vezi doamne nu ti-a trimis confirmarea pe mail, asa ca primesti banii inapoi si nu tableta?
    Nu ar trebui sa se considere contractul incheiat in momentul in care ti-au blocat banii?

      (Citează)

    • @Adrian: Nu, conform legii contractul este încheiat când primești confirmarea de comandă. Ideal ar fi să primești confirmarea înainte să intri în interfața de plată, dar deh…

        (Citează)

    • @Adrian: am uitat să-ți spun. Faptul că Domo nu trimisese confirmarea de comandă a fost doar un noroc prin care au putut să anuleze și mai simplu toate acele comenzi.

      În practică însă ar fi putut scăpa chiar și de comenzi încheiate prin intermediul prevederii de preț derizoriu.

        (Citează)

  11. foarte, foarte de ajutor articolul

      (Citează)

  12. serban cristian

    13/06/2014 la 10:41 AM

    Radu: eu inteleg ca in 14 zile ma poate anunta, iar de la anunt are inca 14 zile termen sa returneze

      (Citează)

  13. @coke: Eu l-am primit prin e-mail a doua zi.

      (Citează)

  14. deci din 10 zile lucratoare s-au facut 14 calendaristice?:)) Depinde de ziua in care faci cererea e cam acelasi lucru

      (Citează)

    • @cipoc: cred că-i mai simplu pentru toată lumea să calculeze în funcție de cele calendaristice. Cu cele lucrătoare puteau apărea probleme.

        (Citează)

  15. Foarte bun articolul. Multumesc pentru documentare.

      (Citează)

  16. Nu doar Sigmanet are exprimarea cu incheierea comenzii si a contractului de furnizare la distanta legata de emiterea facturii. Problema e ca toate aceste tertipuri sunt ilegale, pur si simplu.

    Esenta incheierii contractului la distanta sta in modul de prezentare a produselor, alegerea acestora si trimiterea comenzii. Momentul emiterii facturii NU are relevanta pentru incheierea contractului la distanta.

    Probabil dupa cateva amenzi usturatoare de la ANPC vor invata cu forta si onlinerii nostrii ca legea mai trebuie si respectata. Mai ales in cazul inexistentei unui banc de proba, ne-declararii show-room-ului ca punct de desfacere retail si produse gen o placa video la care nu ai ce sa verifici in momentul ridicarii.

      (Citează)

    • Nu e deloc ilegal. Este o practica usuala sa se lucreze pe stoc furnizor, asta se intampla in toata lumea. Este imposibil din punct de vedere tehnic sa sincronizezi stocurile cu toti furnizorii la secunda. Deci ca atare, sa e normal ca un magazin care lucreaza asa sa isi asume faptul ca este posibil – nu din rea credinta – sa nu poata livra o comanda.
      Iar in ceea ce priveste erorile de pret, acum pe bune, numai cine nu munceste, nu greseste. Daca un salariat al unui magazin baga din gresala un pret de 1000 de ori mai mic pe un produs, magazinul ala nu o sa aibe cum sa isi recupereze paguba de la angajat, poate eventual sa ii taie 10% din salariu. Poti falimenta un business in felul asta. Ti se pare echitabil? Ce, tu daca vii la mine la magazinul fizic si din gresala imi dai o hartie de 100 de lei in loc de una de 10 eu ar trebui sa iti pastrez toti banii, ca ai gresit, asuma-ti?

        (Citează)

  17. @cipoc: nu, inainte erau exceptate si sarbatorile legale, asa ca cele 10 zile lucratoare se puteau intinde pe o perioada si mai mare de 14 zile calendaristice. Cel mai bun exemplu: comanda facuta in ajunul Craciunului, cand primesti “bonus” doua zile de craciun, doua de anul nou si inca doua pe 6 si 7 ianuarie, parca. :)

      (Citează)

  18. Se pare ca nu e chiar numai cum vor magazinele.
    http://www.avocatura.com/cel-ro-pierde-in-instanta-precedent-judiciar-creat-de-scp-calin-si-asociatii–s10788.html

    PS. jur ca nu stiam azidimineata cand am pus prima intrebare ca o sa apara stirea asta

      (Citează)

  19. Foarte bun articolul, dar observ ca majoritatea stau gata să crtice magazinul x sau y fara sa se puna macar 1 secunda in locul lor.

    Legea este ok atata timp cat cumpărătorul este de buna credinta , dar pe lumea asta nu toti sunt asa :( Stiu persoane care cand se plictisesc incep sa faca comenzi pe site-uri doar de placere, dupa care refuza coletele, sau firme de consultanta care comanda pe persoana fizica produse de care au nevoie pentru diverse teste si comanda online testează, dupa care invoca returul si vor si toti banii pentru produs chiar daca a fost folosit.

    Pe baza legii cred ca putem sa avem cu toti in casa ultimul model de televizor, telefon, etc pentru ca avem nevoie doar de un buget tampon , urmand ca din doua in doua saptamani sa schimbam produsele ca dehh nu ne place cartonul de la ambalaj :)

    Câtă vreme nu este desigilat este ok returul si la 30 de zile dar daca il folosesti trebuie sa existe o taxa pentru devalorizare si doar ceva modic.

    Maine comand un Logan online il tin 13 zile si il dau retur ca nu se asorteaza culoarea masinii cu sosetele :) si dupa comand altul etc pana termin culorile :) si uite asa am avut masina pentru 6 luni fara chirie :)

      (Citează)

    • @Dan: magazinele se protejează împotriva celor care fac multe comenzi și apoi le returnează. După un timp te pun pe lista neagră și îți refuză comanda, se întâmplă de mult timp asta, partea bună este că încă nu au o listă partajată între ele.

        (Citează)

    • Ma indoiesc ca este legal sa existe o lista neagra pe care sa o partajeze magazinele. Nu cred ca este legal din punctul de vedere al protectiei datelor cu caracter personal sa partajezi informatii in acest scop.

        (Citează)

  20. Salut, Radu!
    bun articolul, necesar dar comerciantii o sa abuzeze in continuare de gaselnita cu livratul cu personal propriu.

    SI pana acuma situatia era definita clar:

    A. OG nr. 130/2000 la articolul 2 aliniatul 1
    Art. 2. – (1) In sensul prezentei ordonante, urmatorii termeni se definesc astfel:
    a) contract la distanta – contractul de furnizare de produse sau servicii incheiat intre un comerciant si un consumator, in cadrul unui sistem de vanzare organizat de catre comerciant, care utilizeaza in mod exclusiv, inainte si la incheierea acestui contract, una sau mai multe tehnici de comunicatie la distanta;

    B. Art. 9 din legea 365/2002 numit „ Incheierea contractului prin mijloace electronice” :
    „(1) Dacă părţile nu au convenit altfel, contractul se consideră încheiat în momentul în care acceptarea ofertei de a contracta a ajuns la cunoştinţa ofertantului.

    si treaba cu livratul prin personal propriu era un abuz.

    Ma reclam cu Ideall Tech de o luna la OPC pe motiv de refuz si oamenii aia dau raspunsuri complet fara legatura numai ca sa protejeze societatea respectiva. Refuza sa precizeze pe ce articol din OG se bazeaza treaba cu livrarea prin personal propriu.

    Eu le fac zilnic aceeasi reclamatie pana binevoiesc sa-mi raspunda concret.
    Din pacate OPC-ul nu protejeaza consumatorii in .ro.

    Inca o chestie cool la OPC: n-au si ei standardizate problemele. Banuiesc ca 80% din problemele reclamate se incadreaza intr-un nr. limitat de situatii si ar putea sa raspunda foarte rapid la ele daca si-ar face raspunsuri standard la situatiile respective.

      (Citează)

  21. Factura fiscală nu poate ţine loc de contract, acesta considerându-se încheiat după cum prevede legea şi nu după cum doreşte furnizorul. Deci, nu contează dacă se ridică personal factura de la furnizor, atât timp cât comanda s-a făcut la distanţă, se aplică toate prevederile legale ale contractelor încheiate la distanţă.

      (Citează)

    • @Leo: păi eu zic că merge în continuare treaba cu factura. Pur și simplu magazinul nu îți trimite o confirmare a comenzii, ca să se cheme încheiere de contract, ba chiar scrie în termeni că abia emiterea facturii este acea confirmare. Nu știu cât de legală este treaba asta, dar după cum vezi ANPC-ul a respins plângerea omului pe acest motiv.

        (Citează)

  22. Analiza Dvs acopera doar punctul de vedere al consumatorului si are un usor aer partinitor. Pentru acuratete, ar trebui sa acoperiti si punctul de vedere al comerciantului online. Aceasta ordonanta populista nu va face decat rau consumatorului in final, pentru ca foarte multi comercianti seriosi nu isi vor putea asuma costurile (si riscurile) asociate cu produsele returnate nejustificat, cu transportul lor, cu incrementul de complexitate, etc. Exista o practica in randul consumatorilor de a comanda simultan pe mai multe site-uri, a comanda produse pentru distractie, a folosi produsele si a le returna, etc. Justificarea returului era esentiala. De dezbatere publica inca nu au auzit guvernantii …

      (Citează)

    • @MDG: păi eu sunt client, din perspectiva magazinelor n-au decât să analizeze magazinele pe blogurile lor situația. Să nu crezi că voi plânge cu lacrimi de crocodil pentru ele.

        (Citează)

  23. Salutare!
    Vin si eu cu o intrebare, dupa ce am citit OUG (mai pe diagonala, recunosc, ca nimic nu-mi e mai putin clar decat textul de lege) si articolul tau. Unde scrie explicit cine plateste returul? Am inteles ca profesionistul (magazinul) returneaza contravaloarea produselor si costul transportului la livrare, dar cine plateste costul transportului la retur?

      (Citează)

  24. @Dana: trebuia să citești acest articol, este o secțiune cu titlu mare alb pe fond albastru, numită “Cine plătește returul, tu sau magazinul?”

      (Citează)

  25. La tine am vazut, dar din lege nu gasesc de unde ti-a reiesit tie asa.
    (1) Profesionistul rambursează toate sumele pe care le-a primit drept plată din partea consumatorului, inclusiv, după caz, costurile livrării (Articolul 13 Obligaţiile care revin profesionistului în cazul retragerii, alin 1)
    In articolul de mai sus inteleg ca se refera doar la costurile produselor + ale livrarii initiale. Sa insemna asta, oare, ca daca costul transportului la retur nu este specificat la obligatiile profesionistului, cade in sarcina consumatorului?
    Recunosc, nu prea mi-e clar. :(

      (Citează)

    • Păi prin excludere. Magazinul îți dă banii înapoi, inclusiv transportul inițial, dar ca să le duci produsul înapoi îl duci tu. Nu e nicăieri specificat altceva.

        (Citează)

  26. Bună seara,
    Considerând că nu am citit suficient de atent articolul de față, aș dori totuși să știu dacă, în conținutul lui, se face referire la dreptul unui client de a verifica ceea ce a comandat, înainte de a plăti (ramburs). Personal, de câte ori am încercat acest lucru, curierul (care mi-a adus coletul acasă) s-a arătat foarte nemulțumit de intenția mea, spunându-mi că el a venit doar să-mi aducă produsul și să încaseze banii. În rest, dacă voi întâmpina probleme, să mă adresez magazinului on-line. Totuși, chiar și în această dimineață, la știrile de la Pro-TV, s-a menționat clar ceea ce auzisem și din alte surse, faptul că noi, clienții, avem dreptul de a ne verifica produsele comandate, înainte de a plăti respectivului curier.
    De aceea, aș dori să știu precis dacă există o lege clară în acest sens, pe care s-o pot menționa oricui care îmi refuză un asemenea drept. Dacă da, care este aceasta (doresc, fie un citat din respectiva lege, fie un link).
    Mulțumesc tuturor acelora care m-ar putea lămuri.

      (Citează)

    • Nu stiu sa existe o astfel de prevedere, dar iti spun sigur ce exista: serviciul oferit de unele firme de curierat, “Deschiderele la Livrare”. Ideea e ca serviciul asta costa in general suplimentar, vreo 3 lei. Poti solicita magazinului sa iti trimita coletul cu deschidere la livrare. Daca nu accepta, ia din alta parte. Eu pana acum am acceptat de cate ori mi s-a cerut. De acum gata, nu va mai fi cazul sa accept, pentru ca l-am introdus obligatoriu la toate comenzile, pe cheltuiala mea, fara sa solicit bani inplus de la clienti si fara sa cresc costul de transport. De ce? Pentru ca ma lasa nervii in momentul in care imi returneaza vreunul un produs zgariat si zice ca nu l-a zgariat el. Asa ca acum le-am scris mare, pe site: vine cu deschidere la livrare, dechideti coletul in prezenta curierului, daca exista deteriorari ale produsului vizibile cu ochiul liber, incheiat proces verbal impreuna cu agentul firmei de curierat (e obligat in cazul serviciului de Deschidere la livrare). Daca nu faci asta si mi-l dai inapoi cu zgarieturi, platesti matale pentru aducerea produsului in stare de nou.

        (Citează)

  27. Salut, poti sa imi spui daca pot livra personal produsele catre clienti persoane fizice daca am magazin online, dar nu si fizic? Vreau sa iau casa de marcat pentru treaba asta. E posibil?
    nu gasesc un raspuns la intrebarea asta…

      (Citează)

  28. Buna ziua.
    Se specifica in aceasta ordonanta calitatea produselor returnate? Banuiesc ca nu pot fi folosite 14 zile si apoi returnate.
    Multumesc

      (Citează)

    • E discutabil, probabil decide ANPC-ul în caz de probleme.

      La nivel european există o listă de recomandări pentru implementare. Acolo zice că, de exemplu, la haine ar fi suficietn să le probezi ca să-ți dai seama că nu sunt bune, nu să le porți 14 zile. Pentru produsele împachetate în ceva transparent ar fi suficientă o privire prin ambalaj ca să-ți dai seama că nu sunt bune, de exemplu un card de memorie SD când tu voiai de fapt un microSD. Astea nu sunt în lege, dar spiritul ei este să folosești produsul respectiv foarte puțin, chiar deloc, înainte de a-l returna pentru că nu-i ceea ce voiai.

        (Citează)

    • E prevazut destul de clar in lege: ” consumatorul este responsabil doar în ceea ce priveşte diminuarea valorii produselor rezultată din manipularea acestora, diferit de ceea ce este necesar pentru determinarea naturii, caracteristicilor şi functionarii produselor.”
      Deci poti sa il folosesti cat sa iti dai seama de functionalitati si caracteristici. Deci exact cum zice recomandarea europeana, daca iei o haina si o pui pe tine si nu iti place cum vine, o dai inapoi. Daca o iei la nunta, o transpiri, o murdaresti de fond de ten si de nitel ulei de la sarmale (cum se mai intampla de altfe) atunci esti responsabil pentru aducerea produsului in stare de nou. Daca tu produci urme de uzura pe produs mai mult decat ar fi fost necesar pentru determinarea caracteristicilor, platesti.

        (Citează)

  29. Va salut!

    “Atenție: există magazine care fac o manevră și specifică în Termene și condiții că ei consideră contractul încheiat atunci când se emite factura fiscală. Dacă dai comanda online și te duci să o ridici personal, factura este emisă pe loc, în prezența ta și a “magazinului”, deci nu este contract încheiat la distanță. Verificați bine condițiile.”

    1. Este legal ca un site sa practice aceasta metoda?

    2. Am plasat o comanda pe un site incluzand mai multe produse in aceasta. Am fost contactat de o anume domnisoara pe adresa de e-mail de la departamentul vanzari si am convenit sa renunt la cateva accesorii, generandu-se alta comanda, anulandu-se astfel cea din urma. Nu mi-am dat acceptul pentru termenii si conditiile site-ului, nefiind intrebat pe e-mail: sunteti de acord cu termenii nostri? Intrebarea mea este daca se poate contesta aceasta explicatie in instanta?

    Am incercat returul produsului din cauza nefunctionalitatii acestuia, dar am fost redirectionat catre service pentru preluare in garantie, datorita practicilor mentionate mai sus.

    3. Daca produsul este deja trimis in service unde s-a solicitat negatia, ce se intampla cu cele 14 zile calendaristice de retur? Se reiau dupa solutionare/creditare?

    Multumesc!

      (Citează)

  30. Salut,

    Spui ca “Magazinul îți dă înapoi banii în maxim 14-30 zile”. Poti preciaza, te rog, de unde ai retinut acest aspect? Eu, din cate am vazut, in lege este precizat doar ca:

    ARTICOLUL 13
    Obligaţiile care revin profesionistului în cazul retragerii
    (1) Profesionistul rambursează toate sumele pe care le-a primit drept plată din partea consumatorului, inclusiv, după caz, costurile livrării, fără întârziere nejustificată şi, în orice caz, nu mai târziu de 14 zile de la data la care este informat de decizia de retragere din contract a consumatorului în conformitate cu art. 11.

    Din punctul meu de vedere este o gresala aici, pentru ca si consumatorul are tot 14 zile la dispozitie pentru a retrurna produsul dupa ce si-a manifestat dreptu de retragere. Si asta nu e ok, pentru ca daca mi-l returneaza in a 14-a zi eu ar trebui sa ii fac plata in aceiai zi. Daca este cazul ca produsul sa fie transmis spre un service autorizat pentru expertiza in cazul in care acesta nu e returnat in aceiasi stare in care a fost primit, treaba asta nu o sa se intample in aceiasi zi, poate dura cateva zile si aici ar trebui sa existe un termen rezonabil.

      (Citează)

    • Mi se pare că ți-ai răspuns singur. După cum citezi chiar tu, banii trebuie dați în maxim de 14 zile de la data la care clientul te informează că înapoiază produsul. Clientul are 14 zile și pentru a se decide dacă-l înapoiază sau nu.

      14+14 = 28 zile. Eu vorbeam din perspectiva clientului, nu-mi pasă așa tare de cea a magazinului.

        (Citează)

  31. Eu cred ca interpretezi gresit :)
    Momentul la care te informeaza ca doreste sa returneze nu este acelasi cu momentul la care ti-l returneaza efectiv. Deci nu se aduna zilele. De la data la care te informeaza, clientul are 14 zile sa il returneze si magazinul 14 sa returneze banii. Aceleasi 14, nu se aduna, in opinia mea.

    nwradu:
    Mi se pare că ți-ai răspuns singur. După cum citezi chiar tu, banii trebuie dați în maxim de 14 zile de la data la care clientul te informează că înapoiază produsul. Clientul are 14 zile și pentru a se decide dacă-l înapoiază sau nu.

    14+14 = 28 zile. Eu vorbeam din perspectiva clientului, nu-mi pasă așa tare de cea a magazinului.

      (Citează)

    • PS: Eu zic ca e normal sa ne intereseze si perspecitva celeilalte parti. Daca privesti lucrurile si din perspectiva celulilat, intelegi niste chestii altfel si te comporti, poate, altfel. Si devenim cu totii mai civilizati. Altfel ramanem cu frustrari ale lucrurilor pe care nu le intelegem si cu injuraturile.

        (Citează)

  32. Buna, stiti daca se aplica ordonanta 34/2014 si la contractele de telefonie incheiate in spatii comerciale? Adica, pot renunta la un contract in primele 14 zile fara penalitati?

      (Citează)

    • Din câte știu, nu, că nu a fost contract la distanță. Cred însă că poți denunța unilateral un contract, câtă vreme dai înapoi telefonul cumpărat și plătești ce-ai consumat din contract, eventual inclusiv câteva zile pentru acel telefon.

      Cred că poți găsi mai multe pe Google decât aici, probabil mulți alții au vrut să renunțe brusc la un contract. Caută reziliere contract sau denunțare unilateral contract.

        (Citează)

  33. Am cautat pe google, dar pana acum nu am gasit nimic concret, o sa mai dau un search.
    Multumesc!

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus