un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Cum să recunoașteți avioanele și să deosebiți un Airbus de un Boeing

8 Apr 2014  ·

TEHNOLOGIE, TURISM  ·

59 comentarii

Îmi plac avioanele. Îmi plăceau dinainte de primul meu zbor ca pasager, dar așa cum am mai spus cu câteva ocazii, acel prim zbor a fost un moment magic de conștientizare a puterii ingineriei de a face un cilindru de metal, greu de sute de tone și plin cu pasageri legați în scaune, să se înalțe în aer.

Dacă sunteți ca mine și vă place să vă uitați la avioane atunci când ajungeți prin diverse aeroporturi, am compus mai jos un ghid simplu de recunoaștere a avioanelor. Sigur v-ați întrebat “acesta o fi Boeing sau Airbus? Ce model? O fi un Boeing 737 MAX?”. Veți vedea că este destul de simplu și nu trebuie să rețineți decât câteva detalii.

Un culoar vs două culoare

Ne concentrăm pe Boeing și Airbus și recunoașterea modelelor, dar nu a variantei exacte. Acelea sunt chestiuni pentru experți și trebuie reținute foarte multe detalii.

O metodă de clasificare a avioanelor este după lățimea lor, care are impact direct asupra capacității lor. Cele “widebody” au de obicei 8-10 scaune pe un singur rând (configurație 2-4-2 sau 3-4-3 scaune) și deci două culoare (“twin aisle”); cele înguste (“narrow-body”) au un singur culoar și locurile în format 3-3 sau chiar mai puține pe un singur rând.
narrowbody_interiorwidebody_interior

După cum probabil ați observat zburând, în România nu prea calcă avioane late decât la ocazii speciale, precum a fost finala cupei UEFA. Așa că avioanele uzuale de la noi sunt unele mici, narrow-body, dar pe aeroporturile mari din străinătate puteți vedea de toate felurile.

De cele mai multe ori pe avioane scrie și tipul lor, dar se poate întâmpla să fiți prea departe sau să nu aveți unghiul potrivit pentru a vedea respectivul marcaj. Atunci devine util acest ghid. Ne bazăm pentru recunoșterea avioanelor pe numărul de motoare, numărul roților și forma parbrizului.

CUM DEOSEBEȘTI RAPID UN BOEING DE UN AIRBUS

Uitați-vă la parbrizul cockpit-ului. Airbus are ferestrele laterale drepte în partea de jos (și ultima are un colț tăiat sus), în timp ce avioanele Boeing au ferestrele laterale în V.
Airbus_nas_1SONY DSC

De asemenea, botul avioanelor Airbus este mai rotunjit, mai amplu, în timp ce Boeing-urile au botul mai ascuțit, mai lung. Asta, însă, este mai greu de văzut inițial.

Trucul cu ferestrele în V nu este mereu valabil, dar este foarte ușor de reținut. Dacă are ferestre în V în partea de jos, este sigur Boeing. Iată încă un exemplu, Airbus în stânga, Boeing în dreapta.
Airbus_nasBoeing_nas

Update: câteva avioane foarte moderne (Boeing 787 Dreamliner, Airbus A350 etc) nu mai respectă această regulă, dar au alte semne ușor de identificat.

AVIOANE DE CAPACITATE MICĂ, PRECUM CELE CE ZBOARĂ ÎN ROMÂNIA

Cele de la Airbus sunt din seria A320, iar de la Boeing din familia 737. Toate au în interior un singur culoar central. Mai exact, în ordinea lungimii, avem:

  • Airbus – A318, A319, A320, A321. (în ciuda numelor, oficial fac parte din familia A320. Diferă doar lungimea— și deci capacitatea de pasageri— plus ceva diferențe la ușile de pe aripi.)
  • Boeing – 737-300, 737-600, 737-700, 737-800, 737-900 și noile 737 MAX (la fel, diferă doar lungimea lor și configurația ușilor de evacuare).

Cum recunoașteți avioanele de dimensiuni mici? Toate cele de mai sus au:

  • două motoare, unul sub fiecare aripă.
  • o singură pereche de roți în fiecare pilon al trenului de aterizare spate (adică 2+2 roți în total pe spate).
Două motoare și 2+2 roți înseamnă că este unul dintre modelele de mai sus. Ferestrele sunt de Airbus.

Două motoare și 2+2 roți spate înseamnă că este unul dintre modelele de mai sus. Ferestrele sunt de Airbus (colț decupat), deci poate fi orice între A318 și A321.

Practic, în aeroport, vă uitați direct la roți. Dacă pe spate are doar câte o pereche, este unul dintre avioanele de mai sus. Apoi vă uitați la ferestrele cockpit-ului: dacă sunt în V, este un Boeing.

Nu vedeți ferestrele? Nu-i nimic, vă uitați la coada avionului (mai exact la stabilizatorul vertical, cum se numește oficial). Boeing are stabilizatorul format din două bucăți, una mai mică ce se înalță cu o pantă mică, apoi urmează stabilizatorul adevărat. Airbus-urile (imaginea din dreapta) nu au acea mică bucată în fața stabilizatorului vertical.
B737-600_LN-RPA_Schiphol_6122006A318_British_Airways_Airbus_A318_at_London_City_Airport

Simplu, nu? Să vedem și modelele. Acum știți că-i Airbus sau Boeing, dar de care?

Schema de mai jos arată diferențele de lungime în gama Airbus între A318, A319, A320 și A321.

A318 și A319 nu pot fi deosebite așa ușor, ci doar după lungimea lor. În schimb, A320 are două uși de urgență pe aripi, nu doar una ca la frații mai mici. A321 are tot două uși de urgență, dar nu pe aripi, ci chiar în fața și în spatele aripii.

Cam același lucru particularizează și Boeing-urile. 737-600 are ca echivalent A318, 737-700 pe A319. 737-800 are două uși de urgență pe aripi, ca A320, iar 737-900 are ușile în același loc și este ceva mai mare.

Practic vorbind, nu mă aștept să deosebesc între ele un 737-600 de un 737-700 și un 737-800 de un 737-900 fără să le măsor cu ruleta sau să rețin alte detalii (forma aripilor, prezența aripioarelor verticale în capătul aripilor șamd), ceea ce nu intenționez să scriu aici.
B737Familyv1.0

BOEING 737 MAX

Multă lumea ar vrea să recunoască noile 737 MAX pentru a fi siguri că nu zboară cu ele după problemele pe care le-au avut, deși în practică sunt imposibil de evitat. De obicei nu știi cu ce vei zbura până nu ajungi la poarta de îmbarcare, iar în acel moment nu cred că cineva va decide să-și anuleze concediul pentru că trebuie să între într-un MAX.

Boeing 737 MAX are caracteristicile uzuale ale unui Boeing: bot ascuțit, cockpit cu ferestre în V, ferestre ușor înnegrite, o singură pereche de roți pe trenul spate. Uitați-vă după următoarele două elemente pentru a recunoaște un MAX:

  1. aripile terminate cu wingtip dublu, în sus și în jos, nu doar în sus precum au multe avioane. Mai sunt modele cu split wingtip, dar foarte rare.
  2. nacela motorului, “carcasa” lui, are franjuri în partea din spate de zici că-i bluza lui Fred Flintstone.

 

AIRBUS A220

În 2018, Airbus a anunțat că preia majoritatea participației la seria de avioane canadiene Bombardier C-Series și le redenumește în Airbus A220. Sunt avioane cu formă clasică, dar de dimensiuni mai mici, potrivite pentru zboruri scurte.

În România, Lufthansa operează câteva zboruri cu astfel de avioane, deși sunt inscripționate cu Air Baltic. Citiți aici despre cum am zburat cu A220.

Airbus A220 are un parbriz regăsit pe mai multe avioane foarte moderne, unul înnegrit și cu mai puțin spațiu între ferestrele individuale (care sunt patru la număr, nu șase), încât de la distanță poate părea un parbriz continuu. Avionul are o ușă de urgență micuță în dreptul aripilor, iar aripile sunt ușor rotunjite în sus la capete. Vedeți cele trei “fusuri” de sub fiecare aripă? Acelea se numesc flaps track fairing și sunt niște cutii ce conțin motorașele flapsurilor, iar pe A220 sunt foarte subțiri și ascuțite.

Update: eu recunosc avionul pentru că pare unul mic, iar apoi mă uit la parbriz. Ferestrele apropiate, diferite de ale Airbus A320 și Boeing 737, mă fac să mă gândesc că este un Airbus A220.

EMBRAER

Stați că mai sunt. Adaug aici și Embraer seria E, avioanele producătorului brazilian ce sunt utilizate și în Europa în special pe curse regionale, unde este nevoie de avioane de capacitate mai mică, concurate de acum de Airbus A220 și de avioanele cu elice despre care scriu mai târziu. Jeturile Embraer arată precum cele de mai sus, adică au 2+2 roți și doar două motoare în total, dar pot fi deosebite ușor deoarece:

  • ferestrele cockpit-ului sunt destul de drepte, pe când Airbus A220 le are ceva mai arcuite.
  • stabilizatorul vertical are o mică bucată secundară în prima parte (mai mică decât la Boeing 737, dar mai mare decât la A220).

Iată imagini. Modelele sunt E-170, E-175, E-190 și E-195, diferența dintre ele fiind lungimea și numărul pasagerilor. Nu intru mai în detaliu, e suficient să le identificați drept Embraer.

Airbus A220 este mai arcuit în partea din față, mai rotunjit, iar Embraer mai “drept” și cu un mic stabilizator vertical în fața părții principale.

AVIOANELE MARI CU 4 MOTOARE

Aici e cel mai simplu. Doar 3 modele de avioane au 4 motoare, anume Boeing 747, Airbus A340 și Airbus A380. Acestea sunt foarte simplu de recunoscut. Dacă ați văzut 4 motoare, vă uitați la ferestrele pasagerilor.

Boeing 747 are un nivel superior parțial, etajul 2 ocupând cam o treime din aeronavă. Cocoașa aceea de pe spate este vizibilă din orice unghi. Dacă vedeți asta, este un Boeing 747.
B747-400_British_Airways_Boeing_747-400_Spijkers

Airbus A380, cel mai mare avion din lume, are un nivel superior complet. Dacă vedeți două punți, două șiruri de ferestre pe toată lungimea aeronavei, este Airbus A380. De asemenea, este mega-enorm și nu poate fi confundat cu altceva.
A380-800_of_Lufthansa_in_Frankfurt_Germany_-_Aircraft_ground_handling_at_FRA_EDDF

Dacă are 4 motoare și doar un singur șir de ferestre, nu poate fi decât cel rămas, Airbus A340. Și acesta este un avion foarte lung și ușor de recunoscut. Ce-i drept, majoritatea companiilor l-au retras din funcțiune pentru că avea consum mare de combustibil, deci este mai rar de întâlnit pe aeroporturi acum.
A340_Cathay.pacific.a340-600.b-hqb.arp

La Boeing 747 se pot identifica și variantele. Boeing 747-200 are câteva ferestre pe puntea superioară…
B747-200_Alitalia_Boeing_747-243B_I-DEMV_Bidini

… în timp ce 747-300 și 747-400 au puntea superioară mai lungă, număr dublu de ferestre și cu o ușă de acces în mijlocul lor. Diferența între 747-300 și 747-400 nu este ușor de reținut.
B747-400_Air_New_Zealand_B747-400_ZK-SUI_at_LHR

Toate trei sunt treptat retrase din funcționare pentru că nu mai sunt eficiente din punct de vedere al consumului.

AVIOANE DE DIMENSIUNI MEDII ȘI MARI CU 2 MOTOARE

Aici e mai grea treaba. Aceste avioane sunt toate widebody și au două motoare, deci ar putea fi confundate cu prima categorie. Avem următoarele modele:

  • Airbus: A300, A310, A330, A350. Primele două sunt aproape toate retrase din funcționare și deci le voi ignora în acest ghid, altfel devine prea complicat.
  • Boeing: 757, 767, 777, 787 Dreamliner

Primul pas: toate au mai mult de o pereche de roți pe trenul spate. Au două perechi sau chiar trei perechi de roți pe fiecare pilon principal (adică în total 4+4 sau 6+6 roți). Dacă vedeți două perechi, este un avion widebody dintre cele de mai sus. Apoi vă uitați la ferestrele cockpit-ului pentru a vedea dacă-i Boeing sau Airbus, după cum v-am spus mai sus. Să le luam pe rând.

Airbus A330

Avionul acesta este ușor de recunoscut pentru că are:

  • ferestrele cockpit-ului aliniate pe lateral în partea de jos și cu un colț decupat în partea de sus.
  • 4+4 roți pe spate.
  • câte 3 uși mari, full-size, pe fiecare parte

A330_Tam_Airbus_A330-223_PT-MVP

Singurul alt Airbus cu 4+4 roți este modelul A350, dar acela are un parbriz foarte diferit și ușor de identificat.

AIRBUS A350

Acesta este un model nou, lansat de doar câțiva ani pe piață. Pare destul de popular pe aeroporturile mari din străinătate.

A350, ca și Boeing Dreamliner, are un design modern în care botul avionului nu mai este bine individualizat, ci pare o continuare a fuselajului superior și a parbrizului.

Uitați partea frontală a unui Airbus A330, de exemplu:

Și uitați un Airbus A350 și un Boeing 787 Dreamliner, când se vede mult mai bine că vârful avionului este orientat ușor în jos și continuă linia parbrizului:

Elemente definitorii pentru Airbus A350:

  • Cockpitul are ferestre înnegrite, cu ramă mică, ca și cum ar avea o mască pe ochi. Unii îi spun racoon eyes la acest design.
  • Ultima fereastră laterală este un semicerc. Acest element este foarte important, de altfel, deci rețineți-l pentru viitor.

A350_First_Flight_-_Low_pass_02

A350 se produce în mai multe variante de diverse capacități de pasageri. Diferențele între ele sunt:

  • A350-900 are doar două perechi de roți pe trenul din spate.
  • Cea mai lungă, Airbus A350-1000, are trei perechi de roți pe fiecare pilon al trenului spate.

Singurul alt avion cu trei perechi de roți este Boeing 777, care însă are elementele tradiționale Boeing ce-l fac ușor de recunoscut (ferestre în V, bot ascuțit).

BOEING 787 DREAMLINER

Un alt avion modern și foarte popular, acest Boeing nu mai are ferestrele cockpit-ului în V, dar rămâne ușor de recunoscut prin felul în care fuselajul se continuă în botul avionului, ca la Airbus A350.

Elemente ușor de recunoscut pe un Dreamliner:

  • forma modernă a părții frontale.
  • parbrizul are 4 ferestre, nu 6 ca la Airbus A350, iar ultima fereastră laterală are un colț ascuțit spre spate
  • carcasa motoarelor are franjuri în partea din spate.
  • 4+4 roți în toate configurațiile.

Dreamliner este ușor de încurcat cu Airbus A350 pentru că au o formă similară a părții frontale, de fapt. Eu mă uit rapid la motoare, unde franjuri = Boeing, iar dacă acestea nu se văd bine, mă uit la cockpit, unde fereastră laterală rotundă = Airbus A350, pe când fereastră laterală mai unghiulară = Boeing Dreamliner.

B787_All_Nippon_Airways_Boeing_787_Dreamliner_twoB787-Boeing_787_first_flight_taxi_turn

BOEING 777

Simpla lungime a acestui avion îl face ușor de recunoscut. Dacă un 767 poate primi maxim 350 de pasageri, într-un 777 intră chiar și 500, deci avionul este mai lung.

Poate fi recunoscut ușor după trenul de aterizare, unde are 3 perechi de roți pe fiecare pilon din spate, o configurație 6+6.

Airbus A350-1000 are tot 6+6 roți, după cum am spus mai sus, așa că uitați-vă la partea frontală a avionului. Dacă are cockpit cu parbriz în V și vârful avionului este unul clasic, este un Boeing 777.
B777_Boeing-777-300_chassisB777-200_Boeing_777-212_Singapore_Airlines_JP7720458

BOEING 757 vs BOEING 767

Acestea sunt avioane vechi, deci partea frontală include parbriz tipic de Boeing în V și bot proeminent. Avioanele acestea sunt foarte asemănătoare și diferă de fapt lungimea lor.Există totuși o șmecherie prin care le puteți identifica ușor.

Ambele au:

  • două motoare.
  • 4+4 roți în trenul principal.
  • ferestrele în V specifice Boeing pentru cockpit.

Diferența este că 757 are ușa spate sub stabilizatorul vertical (coada verticală, cum se spune), pe când 767 are ușa spate un pic mai în față decât coada. Imaginile de mai jos arată clar diferența. Ambele avioane sunt treptat retrase din operare.

757 are ușa în dreptul stabilizatorului vertical

757 are ușa în dreptul stabilizatorului vertical

767 are ușa un pic mai în față de stabilizatorul vertical

767 are ușa un pic mai în față de stabilizatorul vertical

 

ANTRENAMENT

Pentru avioane mari, uitați-vă la clipurile de mai jos, utile pentru că scrie în ele ce avioane apar pe ecran:

AVIOANE CU ELICE

Dacă zburați pe curse locale veți vedea și avioane mai mici, cu elice. Acestea sunt de obicei Bombardier Dash-8 Q400, ATR-42 sau ATR-72, ușor de identificat.

  • ATR-42 are trenul de aterizare integrat în fuselaj. Roțile ies din carena avionului.
  • ATR-72 are același tren de aterizare, dar este mai lung. TAROM a renunțat la avioanele sale ATR-42 și acum operează doar ATR-72 cu elice.
  • Bombardier Dash-8 are motoare cu nacele mari, iar trenul de aterizare iese din nacelele motorului, astfel încât roțile spate sprijină de fapt aripile.

Foarte ușor de recunoscut.

TREI MOTOARE

Pe acesta nu l-aș fi pus dacă n-aș fi scris chiar eu despre acest avion în trecut. Dacă are câte un motor pe fiecare aripă și un al treilea motor deasupra fuselajului, integrat în stabilizatorul vertical, cel mai probabil este un McDonnell Douglas MD-11, o companie care acum aparține de Boeing, dacă nu mă înșel. Aceste avioane apar rar pe aeroport, doar companiile de curierat mai au câteva în utilizare. Ar putea fi și un McDonnell Douglas DC-10, care-i un pic mai scurt.

mcdonnell_douglas_md11f_1mcdonnell_douglas_md11f_2

JET-uri MICI

Aici intră Fokker F100, Embraer-uri și eventuale Bombardier CRJ-uri folosite pe curse regionale sau low-cost. Am zburat de câteva ori cu Fokker F100, este un zbor foarte plăcut, sunetul motoarelor are o frecvență mult mai puțin deranjantă și amplasarea lor în spatele avionului contribuie la confort.

Au un aspect total diferit față de avioanele prezentate mai sus:

  • sunt mai mici decât cele narrow-body A320 și Boeing 737.
  • coada avionului este în formă de T, adică cele două stabilizatoare orizontale sunt amplasate pe cel vertical, în partea de sus, nu sub el.
  • motoarele sunt amplasate în spatele avionului, nu pe aripi.

BOMBARDIER seria CRJ
Începem cu aceasta, deoarece este ușor de identificat. Uitați-vă la motoare: vedeți cum partea lor posterioară este mult mai subțire și argintie, de parcă n-ar fi avut suficientă tablă să o acopere? Așa arată toate CRJ-urile.

Avem CRJ-100 și CRJ-200, avioane mici, apoi CRJ-700, 900 și 1000, ceva mai mari (70-100 de pasageri), dar nu cât un Airbus A318 sau Boeing 737.

FOKKER F100
Acestea sunt ușor de recunoscut: cockpit-ul are 6 ferestre, dintre care ultimele sunt aproape semicercuri. Motoarele sunt “dintr-o bucată”, nu ca la Bombardier.

În funcție de dimensiune, poate fi Fokker 70 sau Fokker 100. Am zburat de câteva ori cu Fokker 100 cu Austrian Airlines de la Viena spre București, este un avion foarte plăcut, silențios, lin la aterizare.

EMBRAER seria ERJ
Alt jet regional de la Embraer; și acesta are coada în T. Poate fi recunoscut ușor față de cele dinainte:

  • față de Bombardier, are motoare “dintr-o bucată”.
  • față de Fokker, are cockpit cu 4 ferestre și un bot ascuțit de zici că-i ac.

În ordinea mărimii, avem Embraer ERJ-135, ERJ-140 și ERJ-145, fiecare cu diverse variante.

Prin urmare, pentru recunoașterea avioanelor cu coada în T urmați pașii: 1. stabiliți dacă-i Bombardier sau nu, după motoare; 2. uitați-vă la cockpit și stabiliți dacă-i Fokker (multe ferestre) sau Embraer (4 ferestre și bot ascuțit).

TESTE

Mai jos găsiți o serie de fotografii cu imaginile și sub ele ce avion reprezintă. Încercați să le ghiciți voi întâi.

Citiți și: cum am zburat cu un hidroavion.

Dacă v-a plăcut articolul, dați-i un share/RT cu butoanele de mai jos, măcar pentru multele ore de muncă investite de mine în scrierea lui.

sursă foto: Wikipedia și site-uri oficiale ale companiilor. Completez în timp cu mai multe detalii.

    59 comentarii

  1. Salut, ai uitat de avioanele Bombardier folosite la zboruri regionale in Europa, cam ca cel din imagine. Motoarele sunt montate aproape de stabilizatorul vertical si ies foarte usor in evidenta.
    http://www.airliners.net/photo/Hop-(Air-France)/Bombardier-CL-600-2E25-Regional/2236257/L/

      (Citează)

    • @Catalin: da, le-am cam ignorat pe acestea. Mi se par și foarte asemănătoare. Eu am zburat doar cu Fokker de acea formă, dar am văzut că și Bombardier și Embraer sunt în dotarea liniilor regionale.

        (Citează)

  2. Super articol! Tocmai am venit dintr-o vacanta destul de mare in America si am zburat cu foarte multe avioane. Ma bucur ca am putut sa citesc articolul tau si sa-mi aduc aminte cu ce avion am zburat si ce avioane mari am vazut in aeroporturi. Chiar vazusem un A380 si nu stiam exact ce este, eu am avut placerea sa zbor cu un 747-400, super experienta. Am zburat si cu niste Bombardiere cu elice, interesante avioane.

      (Citează)

  3. Felicitari pentru articol! Se vede ca ai muncit mult la el.

      (Citează)

  4. misto articol, felicitari pentru efort si rezulat! cred ca am 1-2 imagini cu niste avioane cu elice (nu ai tipul asta in articol). daca vrei, da-mi un semn si ti le dau.

      (Citează)

  5. Eu cand vreau sa ma relaxez si am timp liber, pierd in jur de o ora pe http://www.flightradar24.com
    Mi-am cumparat chiar si aplicatia din PlayStore care face toti banii.

    Foarte tare articolul.

      (Citează)

  6. Eu sic ca trebuia sa scrii si despre Embraer care e deja la moda in Europa. KLM, Lofthansa, LOT s-au reorientat deja pe reinnoirea florei de mediu curier spre Embraer. E170, 175 si 190. Pe Otopeni aterizeaza 175 de la LOT si E190 de la Lufthansa. Zilnic

      (Citează)

  7. altfel, foarte bun articolul

      (Citează)

  8. Apropo de disclaimerul tau de la sfarsit, si eu m-as fi asteptat sa gasesc un astfel de ghid pe airlinestravel.ro.

    Oricum, gg, foarte misto ghidul!

      (Citează)

  9. Tare articolul, mai ales ca sunt “de-al casei”.
    Uite, daca vrei sa aprofundezi ai aici un link catre manualul de introducere in inginerie aerospatiala folosit in cadrul Facultatii de Inginerie Aerospatiala al UPB (sectia Air Nav – de aceea e in engleza). Are multe poze si explicatii.

    http://www.aero.pub.ro/Resurse-studenti.html

    Bafta in continuare!

      (Citează)

  10. Bravo pentru articol. Ai muncit ceva la el.

      (Citează)

  11. Foarte bine facut articolul. Felicitari Radu! De mult cautam informatiile astea si acum le-am gasit pe toate intr-un singur loc.

      (Citează)

  12. model pentru “articolul anului”. bravo!

      (Citează)

  13. @Geantă: am și eu aplicația, dar mă enervează că accelerometrul și busola sunt decalate. Oricum, mă prind ce văd pe cer.

      (Citează)

  14. cel mai cool articol, mai astept. eu am doua binocluri si ma uit dupa avioane cu fr24 cand am ocazia. si eu am observat regula cu forma botului… iar a380 e un monstru, dar am citit ca nu e profitabil, nici pt airbus nici pt companii, b777 fiind mai cost effective.

      (Citează)

  15. Wow, super articol, documentat și cu multă pasiune în el. Sper să îți fie recunoscut efortul. Mie mi-a plăcut!

      (Citează)

  16. Diferenta semnificativa din A330 si A300 este ca A330 are winglets pe cind A300 nu are.

      (Citează)

  17. Tare articolul, felicitari. Ca si completare cred ca ai putea detalia si Embraer, printre altele, o data am zburat cu un Embraer E-195 Munchen-Florenta, a fost unul dintre cele mai ‘smooth’ zboruri ale mele, cat despre avion parea foarte, foarte nou.

      (Citează)

  18. Un articol scris din pasiune, asta se vede, dar in acelasi timp cu mici inexactitati, se vede ca esti doar un pasionat fara a avea prea mult de a face cu aviatia.

    1. Uite aici un A320 care are cam multe roti :P .
    http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/1/6/0/1656061.jpg
    Se gasesc prin India o gramada.
    2. Uite aici un A319 care are cam prea multe usi :P
    http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/8/2/6/2420628.jpg
    Si din astea se gasesc o gramada pe la EasyJet. A319 are intotdeauna pe motoare o mica aripioara suplimentara, care lipseste la A318 ( denumit si supozitor sau baby Airbuz ) sau la A320.
    3. Diferenta intre Boeing 757 si 767 e enorma. Unul e narrow-body in timp ce celalalt e widebody si se vede clar cu ochiul liber. 757 e zvelt si cu nasul coroiat in timp ce 767 e mai gras. Motoarele par mult mai mari la 757.

    A300 si A310 se aseamana foarte mult, dar nu au nici o legatura cu A330 si mai ales cu A333. La A332 si A333 te uiti la varful aripilor si o sa vezi acele mini winglets, care nu sunt prezente la variantele vechi A300 si A310.

    A343 si A346 sunt foarte diferite chiar daca fac parte din aceeasi familie de Airbus A340. La A343 motoarele sunt subdimensionate in timp ce la 346 e exact invers.

    Boeing 738 ( 737-800 ) se poate deosebi foarte usor de un B733 sau 734 in primul rand prin faptul ca are winglets ( nu toate, cam 95%)

    Mai nou si Airbus a introdus sharklets, tot un fel de winglets.

      (Citează)

    • @George M: îmi place ce spui, ai dreptate. Cât despre roți și din astea, sunt multe variante, nu mă aștept să pot recunoaște 100% din avioane după ce-am scris în articol.

      Dar sunt cele mai ușor de reținut sfaturi. Nu stau să rețin cine are winglets și cine nu, mai ales cu atâtea variante și retrofit-uri. Cât despre “este mai zvelt”, e o chestie bună de știut doar când vezi cele două avioane unul lângă altul, gata de comparație. Când vezi un singur avion în față… o fi zvelt? Ție cum ți se pare? Cum definești zvelt?

      Trebuie căutate lucruri ușor de reținut și obiective pentru a putea identifica avioanele, asta am căutat în primul rând pentru mine, chestie care apoi s-a transformat în acest articol.

        (Citează)

  19. Da, un articol foarte bun, dar mai sunt elemente prin care se pot deosebi avioanele…Ar fi o idee sa completez si cu alte modele, alti producatori. Bogdan, iti voi indeplini dorinta :). Mereu e loc si de mai bine. Voi face ceva mai practic si pentru spotteri.

      (Citează)

  20. ai muncit ceva. In curand o sa-l vezi pe toate saiturile!

      (Citează)

  21. “757 looks like a sausage with wings” descriere de la instructor :P

      (Citează)

  22. O idee, 757 poate fi recunoscut usor dupa figura de motan ce o are

      (Citează)

  23. Salut, ai uitat de avioanele Bombardier folosite la zboruri regionale in Europa, cam ca cel din imagine.

    Si de Embraer. Eventual poti pune de un nou articol de succes, “Cum sa deosebesti un Bombardier de un Embraer”, urmat de ceva mai aprofundat, “Care este diferenta intre un 737-800 si un -900?”

      (Citează)

  24. Pe langa subiect, in caz ca ai si cititori sub 25 de ani pasionati de aviatie… http://www.eurocontrol.int/articles/apply-air-traffic-controller-job

      (Citează)

  25. felicitari !

      (Citează)

  26. Mai presus de cat ai muncit, se observa ca ai muncit cu placere, esti un pasionat. Same here.
    Felicitari, este foarte util articolul.
    Ps: ti-am share-uit articolul pe grupul nostru de pasionati, “I <3 sitting by the window in the airplane". :)

      (Citează)

  27. Felicitari pentru articol, o delectare cititul lui.
    Cat despre diferentierea intre A350 si B787, se va face foarte usor, Boeingul are partea din spate a motoarelor “dantelata” (decupata in valuri, nu stiu exact cum sa-i zic).

      (Citează)

  28. @Bogdan (fara nici un fel de aroganta, pur informational) partea din spate a motorului se numeste ajutaj (nozzle) iar “dantelarea” se numeste chevron si are rolul de a crea turbulente in gazele de ardere ale motorului pentru a grabi amestecarea cu aerul atmosferic si a reduce zgomotul.

      (Citează)

  29. Ar fi dragut din partea unei companii de avioane sa-ti dea un avion in teste.

      (Citează)

    • Ar fi drăguț să zbor cândva cu un A380, sunt curios cum se simte, dar mai durează până îmi voi permmite să trec oceanul sau să merg spre Asia, și chiar și atunci sunt șanse mai mari să nimeresc un alt avion mare.

      Altfel, am zburat destul cu MS Flight Simulator, aveam și joystick :)

        (Citează)

  30. Pff, ce articol minunat. Nu sunt pasionat de avioane, dar tot nu am putut să nu îl citesc până la capăt. Felicitări!

      (Citează)

  31. Si eu sunt pasionat de zbor. Iti plac si avioanele GA/microlight? Daca mai vii in UK si vremea e buna te scot la zbor :) am un Jabiru UL

      (Citează)

  32. Tiberiu Sufitchi

    09/04/2014 la 8:29 PM

    Airbusurile 319 de la Easyjet au cate doua iesiri de urgenta pe fiecare aripa, deci o sa le confunzi intotdeauna cu A320 daca te ghidezi doar dupa aspectul asta.

      (Citează)

  33. Octavian Thor Pleter

    09/04/2014 la 9:31 PM

    felicitari! mai exista o diferenta Airbus-Boeing interesanta: farurile stroboscopice au doua lumini in succesiune rapida respectiv pulsatie regulata la Boeing… asta imi permite sa le diferentiez de la mare distanta inclusiv noaptea.

      (Citează)

  34. A380-ul nu este cel mai mare avion din lume (asa cum ai zis in articol), ci modelul AN-225 de la Antonov. E adevarat ca e unul singur in lume si ca e de marfa, dar in articol n-ai adaugat amanuntul ca A380-ul e cel mai mare avion de pasageri. Iar ca avioane cu patru motoare utilizat pentru transportul de pasageri mai sunt si IL-86/96, mai rare ce-i drept, dar tot trebuie luate in considerare.
    In rest, foarte bun articolul!

      (Citează)

  35. Damn it Radu, numai tu eşti de vină pentru că acum, când m-am pus să revăd seria “Mayday – Air Crash Investigations” (după ce am terminat sezonul nou, mi s-a redeschis apetitul) am ridicat o sprânceană când, prezentând avionul de mai jos, naratorul spune că pasagerii s-au îmbarcat întrun Airbus A340. Uneori e mai bine să nu ştii anumite lucruri… :))
    http://goo.gl/hLrCpS

      (Citează)

  36. 777 nu ai cum sa-l gresesti niciodata. Vezi capatul fuzelaj-ului (la spate), este singurul avion de mari dimensiuni care il are aplatizat, pe verticala. Restul au capatul rotunjit, ascutit.

      (Citează)

  37. Pentru cei pasionati tare de tot: noaptea cand cerul e senin, se pot diferentia usor Boeing-urile de Airbus-uri prin faptul ca cele americane sunt mult mai bine luminate, ma refer la stroboscoape si pozitii. Chiar si modele mari, A330, 340, 380 abea se disting, pe cand B777, 767, 757, 747, 737 se vad foarte clar si puternic, sa nu mai zic de 787 care e demential.

    Util articolul mai ales pentru incepatori in ale avioanelor si pe intelesul tuturor.

      (Citează)

  38. am o intrebare -cam ce diametru au rotile la avion? va multumesc !

      (Citează)

  39. Salut,
    Intre A300, si A330 mai exista o diferenta usor de observat, si anume wingleturile din capatul aripilor la A330

      (Citează)

    • Sunt atâtea variante cu winglets încât nu mi se pare ușor să reții avioane după acest criteriu, mai ales că unele sunt vechi sunt echipate ulterior cu așa ceva.

        (Citează)

  40. Excelent …de curand am fost la Frankfurt si am avut ce vedea ….!

      (Citează)

  41. mihail amzulescu

    11/04/2016 la 7:55 PM

    Cel mai repede eu recunosc B 737 dupa motoarele tesite la partea de jos , spre pista .

      (Citează)

  42. Boeing-ul 757 şi 767 se pot deosebi foarte uşor după forma botului, 757 având botul mai jos decât majoritatea celorlalte modele.

    În gama “jet-uri mici”, asemanatoare cu Fokker 100 am mai zburat cu MD80 care într-o vreme era “majoritar” pe Alitalia. Specific acestui model era lungimea mare a fuselajului şi aripile plasate mai în spate.

    Am mai prins şi câteva zboruri cu ROMBAC 1-11, care mai pot fi văzute la capătul zonei de parcare de pe aeroportul Otopeni.

    Presupun însă că articolul se limitează la modelele curente. Ar mai fi de amintit aici, ca exotisme, avioanele de transport Antonov, care mai pot fi văzute pe diverse aeroporturi, şi care se disting prin 6 motoare şi muuuuulte roți

      (Citează)

  43. Chiar daca cele 2 tipuri de avioane nu sunt atat de greu de distins daca esti macar pasionat de avioane eu sincer prefer sa zbor cu un Boeing decat cu Airbus .
    Astfel pot spune ca, dupa ce am avut ocazia sa zbor cu cele 2 tipuri de avioane, nu am sesizat vreo diferenta majora si m-am simtit in siguranta cu ambele.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus