un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Cum se fabrică motoarele la Uzina Dacia Mioveni

22 May 2018  ·

AUTO, TEHNOLOGIE  ·

15 comentarii

Am vizitat la Dacia Mioveni și fabrica de motoare, pe numele ei oficial Uzina Mecanică și Șasiuri (spre deosebire de Uzina vehicule), unde 930.000 de motoare și peste 630.000 de cutii de viteză și 1.271.000 de șasiuri sunt produse în fiecare an. Cum uzina de vehicule produce 350.000 de autoturisme pe an (și nu toate dotate cu motoare românești), vă dați seama că o mare parte din producție de motoare, cutii de viteză și șasiuri pleacă la export.

Trei motoare se produc aici:

  • TCe 90 benzină, 90 CP și 136 Nm, Euro 6, nume de cod H4xx ce echipează gama Sandero și Logan, dar și Clio 4.
  • SCe 70 benzină, 70 CP și 91 Nm, Euro 6. Acesta este trimis în Slovenia pentru a fi montat pe Twingo 3.
  • TCe 110 benzină, 110 CP și 170 Nm, Euro 6. Acesta este trimis tot în Slovenia pentru a fi montat pe Twingo 3 GT; atunci când vrei un Twingo, dar mai rapid!

Am vizitat pe repede-înainte fabrica, dar fluxul de fabricație este simplu. Blocul de aluminiu este produs în clădirea adiacentă, la Turnătorie, pe ușa căreia intră lingouri de aluminiu ce sunt topite, turnate în matrițe, frezate pe unde e cazul și la final și ies chiulase și alte piese necesare.

Departamentul motoare, care are 676 de angajați, 18 linii de producție și ocupă o suprafață de 44.550 mp, preia aceste blocuri și, cu restul pieselor mari și mici ce alcătuiesc un motor, le asamblează pe o linie de producție unde fiecare angajat face câte o mică parte din treabă. Multe piese vin de la diverși furnizori, în total 103 la număr. Turbinele, de exemplu, vin de la Turbomecanica din București.

Motoarele se produc în grupuri de câte 6. Câțiva angajați stau într-un soi de depozit și pun, în 6 containere diferite, piesele pentru 6 motoare. Aceste containere sunt apoi trimise prin fabrică, uneori purtate de cărucioare robotizate, spre diversele bancuri de lucru.

Cărucioarele robotizate sunt cool. Se numesc AGV-uri, automatic guided vehicle, și se deplasează pe benzi marcate cu negru pe podea, cea mai simplă soluție pentru ca un senzor optic să “vadă” traseul și să-l urmărească. În față au un mic radar care, dacă detectează un obstacol la mai puțin de 1,5 metri, oprește mișcarea AGV-ului și acesta începe să dea echivalentul său de claxoane și flash-uri ca să-i eliberezi calea.

Dacă privești cu ochii închiși pe jumătate, pare o scenă din Star Wars în care prin diverse baze se mișcă roboței în diverse direcții.

Mai mult, descărcarea celor 6 containere de pe spatele AGV-ului se face tot automat. AGV-ul intră într-un fel de cadru metalic ce are două aripioare pe care containerele cu piese rămân agățate, iar AGV-ul iese fără ele pe partea cealaltă și se întoarce la depozit pentru o nouă tranșă. La bancurile de lucru angajații au diverse alte tipuri de sertare în care pun tot felul de mărunțișuri, cu înălțime reglabilă, iar munca se face asistată de tot felul de mecanisme robotizate ce-i ajută să monteze rapid și fără mare efort fizic piesele pe motoare.


Motoarele trec, de-a lungul procesului, prin diverse teste și verificări individuale. Chiulasele sunt inspectate vizual, un braț robotic rotindu-le pentru ca un operator să le verifice pe toate părțile. Apoi se trece la teste mai avansate, unele efectuate doar de roboți. De exemplu, chiulasa este închisă ermetic și presurizată pentru a se verifica dacă are defecte invizibile. Păreau mulți roboți și multe teste.


Odată asamblat motorul, și acesta trece prin mai multe tipuri de teste. Am văzut un banc de probe unde este rotit la rece, altul în care este conectat la sonde și testat complet, ca și cum ar fi pe mașină.


Cam asta e pe scurt cu motoarele. 61% sunt folosite de Renault, 14% de Dacia, 8% de AvtoVaz și 17% de alți clienți din lume. Dacă vă întrebați de unde vin motoarele diesel pentru gama Dacia, ele sunt produse la Bursa, în Turcia, într-o fabrică asemănătoare.


    15 comentarii

  1. “17% de alti clienti din lume” = 0.9 TCe de 110 e instalat pe Smart ForTwo Brabus.

      (Citează)

  2. Singurul motor serios este cel de 110 CP. Cel de 90 este o gluma proasta. Am vrut sa-mi cumpar un Logan pe benzina. Am facut drive test. Motorul de 90 CP este cel mai puternic motor pe benzina cu care este dotat Loganul.

    Trebuia turat in 4000 rpm ca sa simti un pic din aia 90 CP. Desi am vrut sa-mi iau Logan cu motor pe benzina, n-am avut de ales si mi-am luat varianta diesel cu motor tot de 90 CP, dar pe care ii simti de la 2000 rpm.

      (Citează)

  3. 70 cai, 90 cai??
    in ce lume traiesc astia nene?

    am 258 cai pe bmw, si golful 5 dzeu sa il ierte avea 105 cai din 2005.

      (Citează)

    • Pai cred ca ar trebui sa compari si preturile, nu doar motoarele.
      Dacia incepe de la 7000 de euro iar un BMW cu motor de 258 HP incepe de la 45.000 euro.

        (Citează)

    • Asa e, avem toti aceeasi nevoie: 400 cai.
      Sa ce ma obtuzule?

      Ai nevoie de 300 cai pt mers in aglomeratie, sa mergi cu copii la drum, sa mergi la shopping?

      Minte obtuza care nu vede mai lung de propriul nas.

      Natie de prosti, voi ne definiti.

        (Citează)

    • @Rvl
      cum, nu stii?
      ai nevoie de macar 200 de cai ca sa “te ajute la depasiri”

      si motorul tre’ sa aiba macar 2 litri, de exemplu nu e ok un motor de 1.4, chiar daca are 200 de cai – pentru ca “e fortat”.

      mai zic?
      :))

        (Citează)

  4. Unii n.o sa priceapa niciodata ca exista piata si ptr masini de 50 cai si ptr alea de 600 cai. Dusteru rupe pe vanzari cu ai lui cativa cai lesinati.
    Is curios unde se pot folosi sutele de cai pe minunatele sosele romanesti. Poate pe astea cateva crampeie de autostrada sa.i dai in goarna cu 250. Sau sa pleci primu de la semafor in oras.

      (Citează)

  5. Nu știam ca producem motoare și pentru rușii de la AvtoVaz.

    Întrebare pentru chestionarele de la școala de șoferi:
    Care sunt organele mobile ale mecanismului motor ?
    A. blocul motor, cilindrii, chiulasa şi carterul;
    B. pistonul, segmenţii, bolţul, biela, arborele cotit şi volantul;
    C. roțile directoare și cele tractoare.

      (Citează)

  6. Jenel:
    Unii n.o sa priceapa niciodata ca exista piata si ptr masini de 50 cai si ptr alea de 600 cai. Dusteru rupe pe vanzari cu ai lui cativa cai lesinati.
    Is curios unde se pot folosi sutele de cai pe minunatele sosele romanesti. Poate pe astea cateva crampeie de autostrada sa.i dai in goarna cu 250. Sau sa pleci primu de la semafor in oras.

    +1..mare dreptate ai, inca ma minunez de indivizii care bat campii cu ‘jdemii’ de cai si nu inteleg ca masina nu inseamna doar sa stai in 5000 de ture si acceleratii non-stop ca un berbec doar ca sa ajungi cu 45 de secunde inaintea aluia care are motorul de 90 de cai. si aia 90 de cai te duc la 90km/h pe DN, 100km/h pe europene si 130km/h pe autostrada. altceva conteaza mai mult decat cei 90 de cai, cat de bine e izolata fonic masina, de aia da, te poti lega, ca de acolo vine confortul. dar asta e, asta e tara, pacat ca e locuita.

      (Citează)

  7. sunteti niste saraci si saraci o sa muriti.
    cu aia 90 de cai e cum e si denumirea, suna in interior de zici ca esti la herghelie, comfort 0 barat.
    daca vrei si nitel comfort, primesti si niste cai bonus asa.

    zetanu: +1..mare dreptate ai, inca ma minunez de indivizii care bat campii cu ‘jdemii’ de cai si nu inteleg ca masina nu inseamna doar sa stai in 5000 de ture si acceleratii non-stop ca un berbec doar ca sa ajungi cu 45 de secunde inaintea aluia care are motorul de 90 de cai. si aia 90 de cai te duc la 90km/h pe DN, 100km/h pe europene si 130km/h pe autostrada. altceva conteaza mai mult decat cei 90 de cai, cat de bine e izolata fonic masina, de aia da, te poti lega, ca de acolo vine confortul. dar asta e, asta e tara, pacat ca e locuita.

      (Citează)

    • “sunteti niste saraci si saraci o sa muriti”

      Nu stiu altii cum sunt, dar eu plec de la presupunerea ca esti un taran prost.
      Sper ca si fata in fata vorbesti la fel, e mai usor sa te identifice lumea.

        (Citează)

  8. daca esti sarac si nu ai condus cu putere sub capota, asa gandesti.
    da – te ajuta la depasiri, fix de aia.
    motorul trage, dar ghici ce – e si silentios.
    si esti in siguranta, ai airbaguri peste tot, in dacia aia zici mersi daca te arunca din masina in caz de accident, si asa sa scapi.

    mai zic?

    Robo:
    @Rvl
    cum, nu stii?
    ai nevoie de macar 200 de cai ca sa “te ajute la depasiri”

    si motorul tre’ sa aiba macar 2 litri, de exemplu nu e ok un motor de 1.4, chiar daca are 200 de cai – pentru ca “e fortat”.

    mai zic?
    :))

      (Citează)

    • da, poate sunt sarac – e o problema sa fiu sarac sau ce vrei sa spui? :))

      eu personal nu am simtit niciodata nevoia de a avea mai multa putere decat am la depasiri, dar poate e din cauza ca stiu cum sa fac depasirile – la asta te-ai gandit?

      In plus, daca ai tendinta sa te bagi ca animalul si sa te pui in pericol nu numai pe tine, ci si pe ceilalti, atunci lucrul de care ai nevoie este o masina mai slaba, nu una mai puternica – e mai sanatos in primul rand pentru tine, sa stii

        (Citează)

  9. john:
    70 cai, 90 cai??
    in ce lume traiesc astia nene?

    am 258 cai pe bmw, si golful 5 dzeu sa il ierte avea 105 cai din 2005.

    Ce tare ești, ai bembeu! Și ai avut golf tedeifrateh!

      (Citează)

  10. fratica mai bine golf din 2005 cu 105 cai decat dacia din 2018 cu 70 cai.
    chiar si dupa 13 ani, golful tot e peste :))

    Emil C: Ce tare ești, ai bembeu! Și ai avut golf tedeifrateh!

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus