un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Cum funcționează soluția de plăți cu mobilul de la Banca Transilvania

12 Mar 2018  ·

TEHNOLOGIE  ·

25 comentarii

Banca Transilvania a lansat soluția BT Pay pentru plăți folosind telefonul mobil la POS, în loc de un card contactless. M-am înregistrat rapid în aplicație (chiar în timpul conferinței, de fapt) și 20 de minute mai târziu făceam prima mea plată cu telefonul mobil. Sistemul BT Pay funcționează și este gratuit.

via GIPHY

Iată și un clip filmat pe ascuns după lansare pentru acest articol:

Funcționează la orice POS unde ar funcționa și carduri contactless, inclusiv în străinătate și chiar și fără semnal. Toate detaliile sunt în pagina oficială BT Pay, dacă nu aveți chef să citiți articolul în continuare. Pe scurt, însă, aveți nevoie de:

  • telefon cu Android 5.0 sau mai sus și NFC. Pe iPhone, sistemul Apple are restricții ce fac imposibilă dezvoltarea unui modul de plăți, dar există alte soluții (vedeți mai jos)
  • să fiți clienți ai Băncii Transilvania și să aveți card bancar emis de ei, desigur, indiferent de tipul său, indiferent că-i VISA sau MasterCard, debit sau credit

Eu sunt client din 2016 și am un card de credit și pe acela l-am înscris în aplicație.

Pe Android merge direct totul. Pe iOS, unde Apple nu acceptă altă soluție decât Apple Pay, aveți nevoie de un sticker primit de la Banca Transilvania, care poate fi comandat gratuit prin aplicația BT Pay. Eu am Android, iar informațiile de mai jos pentru acesta sunt.

Am descărcat aplicația BT Pay din Google Play. Pentru înrolare vă introduceți numărul de telefon și numele, iar un cod de validare sosește pe loc prin SMS. Programul vă cere apoi data nașterii; vedeți că aici este un schepsis: la o primă vedere, interfața vă cere să derulați lună cu lună până ajungeți la anul nașterii voastre, dar un click pe an, în partea din stânga sus, deschide o listă din care acesta se poate alege mult mai rapid.

După introducerea acestor date, programul vă spune ce carduri aveți înregistrate pe numele și telefonul respectiv. Alegeți unul sau mai multe carduri pentru înrolare și, după ce introduceți codul CVV pentru verificare și încă o validare prin SMS, cardul este înrolat și telefonul este gata de plăți. Poate pare complicat, dar se rezolvă totul într-un minut.

Cu această ocazie mi s-a activat și un meniu Tap and Pay din setările de NFC ale telefonului. Aveți grijă ca acolo să activați BT Pay ca unealtă default, nu Google Pay, acesta nefiind disponibil în România.

Aplicația este simplu de utilizat și are un design modern, intuitiv. Mi-a plăcut că este de sine stătătoare; ar fi putut să integreze plata cu mobilul în soluția de Mobile Banking, dar poate că nu toți clienții folosesc așa ceva. Îmi place și că serviciul este gratuit; sincer să fiu, mă așteptam să fie contra-cost.

Dacă umblați prin setările aplicației, veți vedea că puteți alege între trei moduri de a efectua plata la POS:

  1. cu telefonul blocat.
  2. cu telefonul deblocat, dar fără să fie nevoie să lansați aplicația BT Pay pe ecran.
  3. cu aplicația BT Pay activă pe ecran și verificare de securitate.

Eu am lăsat activă opțiunea 2.

Nu vi se cere PIN-ul la tranzacții sub 100 de lei, exact ca la carduri contactless. Peste această sumă trebuie să folosiți verificarea de securitate a telefonului, adică PIN, parolă, pattern pe ecran sau amprentă, după caz. Atenție că BT Pay nu funcționează dacă telefonul nu este securizat printr-o astfel de metodă.

Mai există și alte verificări: la un număr de 10 tranzacții fără PIN se va cere totuși parola telefonului, iar dacă plătiți de câteva ori fără rețea de date activă se va solicita, tot așa, o verificare de securitate. La chiar prima plată după activare, apropo, vi se cere aceeași verificare. Asta a fost așa: am spus că vreau să plătesc cu cardul, am atins telefonul de POS, pe ecran mi-a apărut să introduc parola sau amprenta pentru verificare, am făcut asta, am atins din nou telefonul de POS și plata a fost procesată.

La următoarele plăți, nu a mai apărut această nevoie de verificare, fiind sume sub 100 de lei. Până acum, toți vânzătorii au făcut ochii mari când au văzut că ating telefonul de POS și începe să se tipărească chitanța.

Am plătit, în luna de când folosesc BT Pay, inclusiv în străinătate și fără rețea de date disponibilă; aplicația nu necesită una.

Sistemul este securizat prin token-uri VISA sau MasterCard, o tehnologie lansată de aceste organizații în anii anteriori. Practic, cardul vostru nu va fi clonat în telefon, ci se va crea un token de acces care-l simulează. Dacă pierdeți telefonul, de exemplu, cred că e suficient să dezactivați acel token prin intermediul băncii, nu să înlocuiți cardul bancar. Oricum, dacă pierdeți telefonul, nu-l poate debloca nimeni fără să vă știe parola sau amprenta; un hoț îl va reseta complet din combinația de butoane și se vor șterge toate datele din el.

Chiar și dacă vă știe parola sau amprenta, nu vă va putea afla datele cardului. Acestea nu figurează în telefon, sunt vizibile doar ultimele 4 cifre din seria acestuia și data expirării (eu le-am ascuns în screenshot-uri ca să evit direct orice discuție pe acest subiect).

Aplicația BT Pay vă arată și istoricul tranzacțiilor și soldul disponibil, iar pentru cardurile de credit arată situația rambursărilor. Sper să introducă, în curând, posibilitatea de a particulariza notificarea de plată cu un sunet ales de mine (vreau un clanc de casă de marcat de pe vremuri :P). Tot în aplicație sunt disponibile și oferte din cadrul programului Star, adică niște discount-uri cu partenerii băncii, și posibilitatea de a trimite rapid bani unor prieteni, folosind numărul lor de telefon, dacă sunt și ei clienți BT.

De ce să plătești cu telefonul? Pentru că există studii care spun că portofelul îl mai uiți pe acasă, dar telefonul nu (confirm, am pățit). Sau dacă mergi până jos la parterul clădirii ca să cumperi un sandviș, poți lua doar telefonul cu tine. Un alt motiv bun este următorul: telefonul este de obicei mult mai la îndemână, poate chiar în mână în timp ce așteptați la casa de marcat, decât portofelul și cardurile din acesta. Mă gândesc inclusiv la situațiile când sunt la un drive-through, cu centura pusă, și îmi este incomod să scot portofelul din buzunar, în timp ce telefonul este pe bord.

În luna de când folosesc serviciul, acesta mi s-a părut cel mai mare avantaj. Nu am mai fost nevoit să scot portofelul din buzunarul hainei sau din geantă și să extrag cardul din el, ci am folosit direct telefonul, care îmi era mult mai la îndemână. A mers întotdeauna fără probleme.

Cam asta a fost. Componenta de plată cu telefonul a BT Pay vine după alte lansări, Banca Transilvania punând la dispoziția doritorilor și brățări sau ceasuri cu tehnologie contactless.

    25 comentarii

  1. Poate e dumb question dar… Funcționează NFC-ul dacă ai o husă mai groasa pe telefon?

      (Citează)

    • Da. Trece și prin portofel, am pus telefonul cu NFC activat peste acesta și-mi tot bipăia pentru că simțea cardurile contactless. Eu am plătit printr-o husă de silicon destul de babană fără probleme. Important e să știi unde e senzorul NFC și în zona aia să-l apropii de POS.

        (Citează)

    • Un pic mai greu, dar funcționează. Eu am o husă UAG și a mers mereu.

      Singura problemă am avut-o la un soi de POS care pentru contactless folosește un fel de extensie, un aparat doar “de contactless” și care exact în zona în care trebuie atins are niște aripioare în sus ce funcționează ca distanțiere. Un card încape acolo, telefonul e ținut prea sus și n-a mers de cele 2-3 ori când am dat de așa ceva.

      Poate merge în alte poziții, dar n-am încercat prea tare în acele cazuri.

        (Citează)

  2. Il folosesc si eu cam de o luna si functioneaza fara probleme peste tot… mai putin la McDonalds, unde POS-ul fie nu reactioneaza deloc la apropierea telefonului, fie da un mesaj de genul “APROPIATI UN SINGUR CARD”. Cred ca e un semn ca nu ar trebui sa mai mananc pe acolo :)

      (Citează)

    • Florin, mă gândesc să nu fie din cauza faptului că nu ai selectat ce serviciu să se activeze când plătești cu telefonul: Google Pay sau BT Pay. Accesează aplicația și vezi dacă îți apare mesajul ăsta și alegi BT Pay.

        (Citează)

  3. Sunt maxim 10 orase in tara in care chestiile astea functioneaza. Eu traiesc in Cluj, dar lucrez pe coclauri. La 10 minute distanta cu masina de marginea Clujului, daca nu ai cash, mori de foame cu banii pe card. Si asta probabil e valabil in 95% din suprafata Romaniei.

      (Citează)

    • Mie îmi pasă să funcționeze în locurile unde altfel aș plăti cu cardul normal, din portofel. Faptul că România stă prost la adopția de carduri nu înseamnă că eu nu pot folosi o soluție cât mai comodă pentru mine.

        (Citează)

    • In Romania inca mai vezi cozi la bancomate in zilele de salariu. Romanul nu se simte ok daca nu atinge banii :) Cu cat sunt mai putini – cu atat mai mare disperarea…

        (Citează)

  4. Nu trebuie sa ai activ serviciul Mobile banking ca sa poti folosi plata cu telefonul? Si acest serviciu nu e gratis.

      (Citează)

  5. Banuiesc ca serviciul merge doar cu ceasurile lor nu?Ar fi interesant daca ar merge si pe alte ceasuri care au nfc. Am vazut plati efectuate cu ceasul in Luxembourg dar in Romania nu e disponibil serviciul.

      (Citează)

    • Nu știu nimic despre ceasuri. Probabil că merg doar cu cele Mondaine oferite de ei, iar ce-ai văzut tu e bazat pe Apple Pay sau Google Pay.

        (Citează)

    • Catalin Tanase

      12/03/2018 la 9:07 AM

      E, usor usor vor aparea si la noi astfel de servicii. E normal sa existe o intarziere. La noi, procentul de plati cu cardul este mai mic decat media europeana, e normal ca astfel de nise precum platile cu telefon sa intarzie.

      Eu sunt client Raiffeisen. Momentan astept ceva asemanator si de la ei. Nu as vrea sa schimb banca doar pt plata cu telefonul

        (Citează)

  6. Au făcut o măgărie – 2 aplicații doar pt ca la bt în 2018 aplicația de mobile costă 4 lei!

      (Citează)

  7. Sticker-ul ala e de toata jena. L-am comandat de black friday si l-am primit de craciun. Pentru activarea lui trebuie sa faci o plata, cand am vrut sa fac plata aparea pe POS eroarea lipsa host. Sun in call center si aia ma pune sa il dezlipestc de pe iphone ca cica interfereaza cu airdrop, cu totu ca eu am inchisa functia asta pentru ca nu o folosesc. De multe ori am patit sa nu fie cicit deloc acel stiker si dupa cateva rateuri trebuia sa scot cardul din buzunar. Dupa o luna l-am returnat si am inchis si contul la ei.

      (Citează)

    • Ciudat. Eu folosesc stickerul (lipit pe IPhone) de aproximativ o lună și n-am avut niciodată probleme cu el. L-am primit intr-o lună, activarea a durat 2 min, totul simplu și frumos.

        (Citează)

    • Catalin Tanase

      12/03/2018 la 11:58 AM

      Ia-ti si tu un smartphone :)

        (Citează)

  8. Am incercat cu 2 versiuni consecutive, si la introducerea nr. de securitate de pe spate nu imi aparea nici o casuta in care sa scriu. Problema e valabila pentru multa lume, am vazut in reviewuri in Play Store.

      (Citează)

  9. Daca ai card de firma si card personal, cum functioneaza? Setezi doar un card? Setezi ambele si unul va fi default? E usor de facut switch intre ele ?

      (Citează)

  10. Am cont la ei (inca), dar nu am card. Ar fi fost misto de folosit dar pentru mine faptul ca vor 6 lei la fiecare incasare in cont e deal breaker.

      (Citează)

  11. Am incercat chiar ieri sa platesc cu aplicatia la Auchan, aparatele de plata separate si nu am reusit. Am un Oneplus 3t cu un bumper de plastic, subtire. Am ales din meniu plata cu card ( se poate si cu cash), am apropiat telefonul de cititor, mi-a cerut parola telefonului, dar apoi cand l-am apropiat iarasi a inceput o numaratoare, cum ca nu poate comunica. Am tot miscat telefonul pe cititor, pt ca nu stiu exact unde e senzorul NFC, dar degeaba. Am scos apoi portofelul si am platit cu cardul contactless. Nu stiu ce a fost problema.

      (Citează)

    • Pare să fi fost de la POS-ul lor, care poate s-a dezactivat așteptând ca tu să bagi parola la tastatura casei de marcat. Cine știe ce-o fi în alea automate.

        (Citează)

  12. Bă băete.. n-ajungea că trebuie să umblu cu cardu-n folie de aluminiu să nu-mi fure golanii/mansonii/etc banii de pe el în tramvai/aglomerație/club cu contactless-ul ăsta, acum trebuie să am și grija telefonului că pot păți același lucru. Mi se pare prea de tot progresul ăsta! Plăți cu telefonu’ ne trebuie nouă!?!

    Dacă pun ăștia un POS sub masă-n club și io când mă ”etalez”, să să vadă valoarea, fac și o plată fără voie? Păi frumos-îi așa?

      (Citează)

  13. Ai scris tu mai demult ceva de ING Pay, mai exista asa ceva?

      (Citează)

  14. Buna dimineata, puteti sa-mi spuneti daca dupa fiecare tranzactie efectuata cu tel. primiti si SMS de confirmare?

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus