un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Cum se fabrică Ford EcoSport la Craiova și diverse statistici despre piața SUV-urilor

22 Feb 2018  ·

AUTO, TEHNOLOGIE  ·

6 comentarii

Dacă citiți acest blog în mod regulat, probabil că știți deja cum se fabrică autovehiculele, că am prezentat de-a lungul timpului cum funcționează vreo 2-3 fabrici auto din lume. Așa că nu vă veți mira aflând că și Ford EcoSport este fabricat exact după o rețetă similară la Craiova.

Voi trece, deci, mai rapid prin procesul de producție, ceea ce pe acest blog înseamnă în mai puțin de 2000 de cuvinte. La final am pus diverse statistici și alte date despre fabrică și piața SUV-urilor, aflate pe acolo, pentru amatorii de cifre.

Cum este noul Ford EcoSport ca mașină puteți citi în testdrive-ul detaliat scris acum câteva zile. Iată cum se fabrică.

VIDEO

Telefonul meu și aplicația Quik au făcut acest clip de 2 minute:

CAROSERIA

Aici sunt două etape mari, presajul diverselor elemente metalice în formele necesare și sudarea lor pentru a da mașinii forma pe care o știți.

Presele nu le-am văzut, dar imaginea de mai jos este dintr-o altă fabrică Ford, iar la Craiova este cam același lucru. O foaie de metal intră sub presă, iar greutatea aplicată o îndoaie în forma necesară. Nu toate componentele se fabrică la Craiova, multe venind de la alți furnizori din țară și străinătate deja presate și poate chiar și îmbinate.

Părțile mari se îmbină apoi prin sudare, operațiune făcută aproape în totalitate cu roboți care sudează constant și precis. Prin părți mari, înțeleg îmbinarea dintre planșeu, laterale și pavilion, operațiune numite framing. Ulterior se atașează ușîle, haionul și capota, operațiune numită hanging, rezultând ceea ce se numește în industrie body in white.

Caroseria rezultată este inspectată de un grup de persoane, iar prin sondaj unele sunt măsurate cu precizie și comparate cu planurile inițiale.

VOPSIREA

Caroseria intră la vopsire, care bineînțeles că are și ea mai multe etape. Dacă body shop-ul este puternic robotizat, vopsitoria are alte particularități: acces foarte strict controlat, toată lumea poartă combinezoane din cap până în picioare pentru a nu lăsa pe mașini praf sau fire de păr. Astfel de “defecte” ar însemna întoarcerea mașinii pentru retușuri, operațiune care nu-i deloc simplă.

Spuneam de mai multe etape. Caroseria este foarte bine curățată, se trece printr-o etapă de fosfatare (oferă protecție la coroziune) și apoi vopsire. Pentru mașinile în două culori se vopsește întâi partea superioară, apoi acele zone sunt protejate (cred că manual) și mașina reintră în vopsitorie pentru a primi a doua culoare în zona inferioară. Operațiunea suplimentară de mascare și vopsire este și cea care ridică prețul unui model two-tone față de unul normal, de altfel.

Am văzut acolo și cuptoare de mari dimensiuni, bănuiesc că pentru uscarea rapidă a mașinilor, acestea curgând neîntrerupt pe bandă. Tot în această zonă, angajați introduceau în diverse elemente de caroserie bucăți de material fono-absorbant, iar unele operațiuni de vopsire se execută manual, de exemplu pe la îmbinări de uși și alte locuri unde roboții nu pot ajunge prea ușor.

Iată o mașină pregătită pentru vopsire în două nuanțe, cu negru în partea superioară:

La final, o altă echipă verifică rezultatul, utilizând lumini puternice pentru a vedea orice imperfecțiune a vopselei sau problemă cu culoarea aplicată. Dacă totul este în regulă, caroseriile vopsite călătoresc mai departe spre asamblarea finală.

Se lucrează cu un fel de stoc. Pentru a nu risipi vopsea la schimbările de culoare, roboții vopsesc mai multe mașini de aceeași culoare înainte de a trece la altă culoare.

ASAMBLAREA FINALĂ

Aici există o ordine a operațiunilor bine pusă la punct, o bandă lungă de lucru pe care diverși angajați ai fabricii fixează elementele mașinii.

Caroseriile circulă pe o parte și sunt echipate cu diverse elemente, de exemplu portierele sunt demontate, cablate și remontate pe mașină, parbrizul este amplasat cu ajutorul unor roboți de poziționare șamd.

În paralel, pe altă linie de asamblare își fac apariția motorul și trenul de rulare, care de-a lungul benzii sunt asamblate.

Apoi, undeva în fabrică are loc ceea ce englezii numesc the marriage, adică unirea șasiului cu motorul și cutia de viteze. De obicei caroseriile vin pe sus (fabrica are mai multe nivele, benzi transportoare ducând unele elemente pe deasupra capului nostru), trenul de rulare pe jos, iar mașina este amplasată peste aceasta. Urmează instalarea tuturor celorlalte subansambluri, conducte, rezervor și ce mai cuprinde mașina.

Am văzut tot felul de sisteme de asistență a producției. De exemplu, în loc ca o persoană să se bage pe sub mașină și să înșurubeze pe rând fiecare șurub, manevrează în poziție o sculă, un fel de platformă ce cuprindea vreo 10 șurubelnițe de diverse mărime, amplasate la diverse unghiuri, totul fiind măsurat ca acele 10 șurubelnițe să strângă deodată toate șuruburile la care au acces.

Asamblarea continuă apoi prin montarea cablajelor, care vin deja legate și dimensionate după caz, amplasarea covorului pe podea, montarea bordului, volanului, scaunelor șamd. Uneori oamenii sunt asistați de roboți, de exemplu de un braț ce întoarce mașina într-o poziție mai facilă pentru om sau un fel de braț lung pe care muncitorul stă, braț ce-l introduce într-o mașină în poziția confortabilă pentru a conecta cabluri și monta subansambluri.

Operațiunile acestea se desfășoară în serie pe o lungime de câteva sute de metri. Mașinile sunt purtate de brațe mecanice până la ultimul pas, montarea roților, care vin deja echipate pe jante și un braț robotic asistă un om în a le amplasa pe mașină. Pe roțile ei, EcoSport-ul trece pe o bandă de transport pentru ultimele etape: programarea și apoi testarea.

Programarea înseamnă că software-ul mașinii este scris în calculatoarele și sistemele ei de control, practic prinzând viață. Testarea înseamnă că ea trece prin mai multe tipuri de inspecții și verificări, atât ca aspect și îmbinări și lipsa oricărei zgârieturi, cât și dacă toate dotările sunt funcționale, fiind inclusiv condusă pe un banc de teste. Inclusiv claxonul este testat, câte un bip-bip punctând momentul când un nou EcoSport ieșea de pe bandă.

Astfel se produc 600 de Ford EcoSport pe zi, în acest moment, la Craiova, în două ture. Un nou EcoSport iese pe poarta fabricii la fiecare 80 de secunde, adică mai puțin timp decât v-a luat să citiți până aici.

Computerele știu încă din primul moment ce mașină produc. Codul de șasiu este primit încă de la prima îmbinare a pieselor pentru caroseriei și evidența aceasta continuă automat, astfel încât roboții știu întotdeauna ce mașină au sub brațe, iar oamenii au întotdeauna la îndemână piesele necesare acelei dotări și culori.

Din loc în loc există și niște zone tampon. Dacă apare o problemă într-un punct, nu se oprește întreaga fabrică, ci producția curge încă o vreme până la cel mai apropiat punct tampon anterior, timp în care problema poate fi remediată.

Aceeași metodă am văzut-o în toate fabricile auto vizitate de mine de-a lungul timpului, indiferent că vorbim de Ford EcoSport sau de Porsche Macan. Linia de producția de la Craiova, fiind printre cele mai noi din lume, este însă și cea mai modernă din portofoliul Ford Europa. Un exemplu auzit este că partea frontală nu se mai fixează prin metoda clasică, întâi într-o partea și apoi în cealaltă, prinzând pe rând elementele de îmbinare, ci un robot măsoară cu precizie caroseria și apoi fixează elementele frontale dintr-un singur foc, cum s-ar spune, eliminând astfel diverse jocuri sau deformări ce-ar putea duce, în timp, la vibrații sau îmbinări nu tocmai reușite.

STATISTICI DESPRE FABRICĂ ȘI VÂNZĂRI FORD

Fabrica de la Craiova are o capacitate totală de 300.000 de unități pe an.

  • Momentan se produc 600 de EcoSport în fiecare zi lucrătoare, în două ture. Producția ar putea crește cel mai simplu trecând la trei ture, dacă piața va cere acest lucru.
  • 1200 de motoare sunt fabricate zilnic tot la Craiova.
  • În total sunt 4200 de angajați, iar investiția Ford a trecut de 1,5 miliarde de euro de la preluarea fabricii și până acum.
  • Ford are 9% cotă de piață în România, depășită doar de Dacia. Au vândut 12.100 de mașini în 2017.

  • Apropo de SUV-uri, se estimează că 34% din mașinile vândute în Europa în 2020 vor fi SUV-uri. SUV-urile mici, precum EcoSport, au avut o creștere de 13% fața de anul anterior.
  • Ford are o gamă foarte tânără pentru 2018: Fiesta este nouă, EcoSport la fel, un nou Edge a fost anunțat ieri, vine și un Mustang îmbunătățit și tot în 2018 apare generația următoare de Focus.
  • 13,6% din vânzările Ford în 2016 au fost SUV-uri; în perioada ianuarie-octombrie 2017 deja cota lor urcase la 17,1%

Am fost și în alte fabrici de-a lungul timpului. Citiți aici articole asemănătoare.

    6 comentarii

  1. Felicitari pentru articol.
    Foarte profesionist si documentat.

    Poate vedem ceva asemanator facut si la fabrica de la Mioveni, sau poate la fabrica de cutii de viteza de la daimler.

    Succes in continuare.

      (Citează)

  2. super articol. păcat ca tehnologic nu este o noutate dar mă bucur că totuși se fabrică în românia.

    ai 10+ pentru munca depusă.

      (Citează)

  3. Ai folosit gimbal la filmare?

      (Citează)

  4. Frumos scris articolul. Felicitari!

      (Citează)

  5. Te-ai aștepta ca Olguta Vasilescu, fost primar al Craiovei si ministru in Guvernul PSD, sa facă un lobby pentru construirea de autostrăzi in România.

      (Citează)

  6. Mulțumim pentru articol, foarte bine scris și documentat. Detalii privind Nr angajați, salariu mediu, medie de vârstă se pot afla. Mă gândesc la impactul social și economic în zona. Bravo.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus