un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

S-a lansat Tribuna Consumatorilor, un site de informare despre drepturile consumatorilor

6 Dec 2017  ·

TEHNOLOGIE  ·

9 comentarii

Am fost ieri la conferința de lansare a Tribunei Consumatorilor, tribunaconsumatorilor.ro, o platformă online care dorește să informeze cititorii despre drepturile consumatorilor prin materiale text și video realizate de ei și de diverși parteneri.

Proiectul aparÈ›ine AsociaÈ›iei “Sută la sută românesc” È™i este susÈ›inut de ANPC (ProtecÈ›ia Consumatorilor), MasterCard ARMO (asociaÈ›ia magazinelor online), CSALB (Centrul de SoluÈ›ionare Alternativă a Litigiilor din Domeniul Bancar), IBR (Institutul Bancar Român), Ministerul Agriculturii È™i alte asemenea organizaÈ›ii private È™i de stat. OrganizaÈ›iile acestea nu au contribuit musai cu fonduri pentru a susÈ›ine funcÈ›ionarea proiectului, ci cu materiale informative.

Momentan sunt patru mari arii acoperite: Tehnologie, Bani, Casă și Familie, Auto și Călătorii. Am umblat prin ele și iată câteva exemple de materiale ce pot fi utile pentru a educa publicul:

  • Ce facem când firma de asigurări a dat faliment?
  • Drepturile consumatorilor care cumpără online.
  • Cum să nu mai primeÈ™ti SMS-uri publicitare.
  • Cum putem primi pensie pentru munca efectuată peste hotare?
  • Ce paÈ™i trebuie să urmăm pentru înmatricularea unei maÈ™ini?
  • Ce reprezintă semnele de pe eticheta unui produs de îmbrăcăminte.

Cum ar fi, lucruri bune de È™tiut, fiind în mod evident o nevoie de educaÈ›ie în domeniu. Momentan răspunsul la astfel de întrebări poate fi găsit pe tot felul de bloguri sau forumuri, dar multe nu reprezintă o părere avizată, nici măcar una corectă. Dacă nu mă credeÈ›i, căutaÈ›i “codul rutier” pe Internet: sunt zeci de site-uri, unele optimizate SEO, ce-l redau online alături de reclame, dar aproape toate prezintă versiuni vechi, neactualizate, fără să precizeze clar ce variantă prezintă.

Altfel spus, Tribuna Consumatorilor este un început bun, mai ales cu sprijinul unor organizații oficiale și a diverșilor experți în domeniu ce au realizat acele materiale. Sper să văd site-ul dezvoltându-se atât prin noi parteneri (de exemplu mi-ar plăcea o secțiune medicală care să explice de ce e bine să vezi întâi un medic în loc să te tratezi singur sau să arate cum poți avea asigurare medicală de călătorie în mod gratuit direct de la Casa de Asigurări de Sănătate, câtă vreme ai cotizat periodic) și prin noi subiecte, poate printr-un sistem gen Reddit unde lumea să propună ce-ar vrea să vadă abordat și numărul de voturi să prioritizeze implementarea lor.

Cum ar fi, Tribuna Consumatorilor încearcă să fie un fel de Consumer Reports românesc, chiar dacă momentan majoritatea articolelor sunt scrise într-un limbaj cam prea generalist, fără exemple concrete și fără tratarea situațiilor particulare care, de multe ori, generează discuții. Exemplu concret: ai drept de retur în 14 zile la o comandă online chiar dacă apoi ai ridicat tu din magazin produsul, pentru că în majoritatea cazurilor contractul se consideră încheiat la distanță în momentul primirii confirmării de comandă. Aha, dar dacă magazinul precizează în ToS că contractul se consideră încheiat la emiterea facturii fiscale, ceea ce, dacă se face cu tine în magazin la ridicarea produsului, înseamnă că n-a mai fost la distanță? Chiar am discutat zilele trecute situația aceasta cu un cititor și concluzia a fost că rămâne să vedem ce-i răspunde ANPC la sesizarea depusă, pentru noi ordonanța 34 fiind confuză în această privință.

Alt exemplu concret: citiți articolul lor despre cele două tipuri de garanții și apoi articolul meu despre garanții și spuneți-mi din care ați înțeles mai bine despre ce e vorba.

OK, deci să zicem că-i un început bun și proiectul trebuie continuat și crescut.

Sunt însă curios în viitor cum vor aborda anumite subiecte, ceea ce va determina direct și succesul și utilitatea unui astfel de site:

  1. Cât de des vor actualiza informația? Știți cum se întâmplă acum, citești pe net ca ai nevoie de câteva acte pe undeva la stat și acolo descoperi că sunt cu totul alte acte, că între timp s-a schimbat regulamentul și site-ul nu l-a updatat nimeni. Sau, să zicem, dacă mâine apare o nouă isterie că telefoanele mobile produc cancer, care va fi poziția lor?
  2. Vor spune sau nu brandurilor pe nume? Consumer Reports nu se teme să spună “ocoliÈ›i marca X, a dat rezultate slabe în teste”. Tribuna Consumatorilor cum va face?
  3. Se vor băga în subiecte sensibile? Ce vor sfătui consumatorii legat de vaccinurile medicale? Dar de organisme modificate genetic sau de influența zahărului asupra bolilor de inimă?

Asta rămâne de văzut.

O altă chestie pe care nu o înÈ›eleg este prezenÈ›a unor articole precum “cum alegem un smartphone pentru fotografii” sau “cum să alegem sistemul audio potrivit” sau “cum să alegem televizorul în funcÈ›ie de dimensiunea livingului”. E un site despre drepturile consumatorilor sau un concurent pentru Cavaleria? Pentru că, dacă semnele de pe haine sunt un fel de È™tiință exactă, cum alegem sistemul audio potrivit e o discuÈ›ie subiectivă.

    9 comentarii

  1. mie personal mi se pare mult prea complicat site-ul. am stat 2 minute pe el, prea multe categorii, meniu pe tot ecranul, fuck it. macar indexare in google sa aiba, ca de pe el nu vad cum ai putea ajunge usor la informatia cautata.

      (Citează)

  2. @matthers subscriu, daca pana si tag-ul title este lipsit de continut, cam greu cu indexatul…

      (Citează)

  3. Dragut ca design, putin cam complicat de navigat prin el ca si structura. Insa, nu prea conteaza atunci cand chiar esti interesat si stii ca acest site te poate ajuta sa-ti rezolvi o problema! :)

      (Citează)

  4. E de bine, e de rau?
    Crde ca nu va suscita interes atat de mare, incat sa fie viabil.

      (Citează)

  5. Ooops, eroare: http://joxi.ru/l2ZK58OI8GZogA …poate vad si ei

      (Citează)

  6. “Cum să nu mai primeÈ™ti SMS-uri publicitare.” – asta mi-e de folos. As fi interesat daca exista si o solutie sa scap de spam-ul (zilnic) cu pliante din cutia postala (https://www.youtube.com/watch?v=On3cQ0sPvSY).

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus