blog demisec cu note fine de tehnologie

Cum funcționează noul depozit eMAG / Fashion Days, de unde pleacă zilnic 20.000 de comenzi

Clock icon

11 Nov 2017

Tag icon

TEHNOLOGIE

Comments icon

56 comentarii

Depozitul pe care l-am vizitat în 2012 este astăzi numit cel mic. Între timp, eMAG a ajuns să închirieze patru clădiri în campusul logistic P3 de la ieșirea din București prin Militari.

Clădirea pe care am vizitat-o acum are 43.000 de metri pătrați, un sfert din spațiul total de depozitare folosit de eMAG în România, și de aici se livrează produse mici și mari din oferta eMAG și Fashion Days. 20.000 de comenzi și în jur de 50.000 de produse pleacă zilnic din acest depozit.

Aici s-a făcut recent o investiție de aproape 10 milioane de euro prin montarea unui conveior (da, este un cuvânt) care preia coletele din zona de ambalare și le sortează și împarte automat curierilor și un sistem de stocare a produselor mici pe 4 niveluri, fiecare de 8.000 mp.

Iată cum funcționează totul:

 


Pentru cei în vârstă care vor text clasic, iată pe lung povestea. Mai jos vedeți zona de intrare marfă. Aici furnizorii descarcă produsele, iar angajați eMAG le scot din colete, le scanează și le trimit spre depozit. Pe aici intră și hainele pentru zona fashion de pe eMAG.ro și pentru Fashion Days, cu un pas suplimentar ce presupune inspecția vizuală pentru a descoperi eventuale probleme sau defecte.

Zona este uriașă și este cea mai haotică din întreg depozitul deoarece marfa este încă nesortată. Produsele sunt așezate în cutii de transport, fiecare cu un cod de bare astfel încât computerele știu întotdeauna ce produse sunt în ce cutie și unde este aceasta, iar o bandă le duce în depozitul de produse mici, unde alți angajați le pun la raftul lor.

Marfa de dimensiuni mari este ridicată cu stivuitorul în rafturi adecvate mărimii ei. Electrocasnicele mari sunt în alt depozit, dar principiul este același.

Sistemul de stocare este cel numit depozitare haotică, adică “la întâmplare”. Pe un raft se află beteală pentru Crăciun, lângă ea pantofi, lângă aceștia plăci video. O zonă securizată ține produsele mici și scumpe, precum telefoane sau ceasuri. Computerul știe la ce etaj, rând, poliță și celulă se află fiecare produs, iar angajații află acest lucru scanând codul de bare al produsului cu un PDA de la încheietură, care le spune unde să-l ducă.

Bun. Vine o comandă. La un magazin online de dimensiuni normale, un angajat se duce în depozit, ia produsul din raft, îl ambalează și-l dă curierului. La eMAG vă spuneam că în fiecare zi se livrează 20.000 de comenzi, cu o medie de 2,3 produse per comandă, așa că zilnic scot zeci de mii de produse din depozit și atunci sistemul este mult mai complex.

Angajații primesc, prin PDA-ul de la mână, misiunea de a ridica multe produse din depozit. Din ce-am văzut eu, un angajat are patru cutii în care pune în total vreo 15-20 de produse, apoi le trimite pe o bandă de transport. La fiecare nivel al platformei de depozitare există o astfel de bandă de transport, iar în capăt un soi de lift coboară cutiile la nivelul solului.

 

Aici conveiorul se ramifică și anumite cutii o iau pe alt traseu. Unele comenzi lansate de clienți au un singur produs în ele. Cutiile ce conțin produse pentru astfel de comenzi ajung la zona de ambalare marfă, unde angajații le împachetează în plicuri sau cutii, le lipsesc AWB-ul de ele și le pun în continuare pe banda transportoare ce le va duce la zona curierilor.

Cutiile ce conțin produse pentru comenzi cu poziții multiple merg în continuare și trec prin câteva etape intermediare de separare și apoi de grupare. Există niște rafturi speciale, cu celule de dimensiuni variabile, unde se vor aduna toate produsele comandate de cineva la o comandă. Angajații scanează produsul (să zicem un telefon) și PDA-ul le indică în care celulă să-l pună. După câteva minute apare husa telefonului, computerul indică să fie pusă în aceeași celulă.

Un astfel de raft este împărțit în celule, fiecare urmând să țină produsele de pe o comandă. Când toate celulele sunt completate, întreg raftul este dus unui angajat din zona de coletare, care va împacheta toate acele comenzi. Practic, este ca o zonă buffer ce va fi procesată abia când se umple total. Computerul are grijă să scoată din depozit produse ce vor umple cât mai rapid aceste rafturi.

Angajatul de la coletare scanează fiecare produs, îl învelește în hârtie dacă e cazul, le pune pe toate într-o cutie adecvată și lipește AWB-ul pe ea. Cutia este pusă pe banda conveiorului ce o va duce la curieri.

Partea cea mai interesantă a noului conveior acum începe. Construit de Vanderlande, montat începând cu luna iulie și pus în funcțiune pe 3 noiembrie, are o lungime totală de 400 de metri și o viteză de 2 metri pe secundă. Fiecare secțiune a benzii transportoare primește un pachet, scannere automate de pe traseu verifică transportarea lor prin depozit, iar la final aceeași bandă varsă fiecare colet pe un tobogan, în funcție de curierul ce-l va prelua.

Chiar și toboganele au fost deștept proiectate. Folosesc la mijloc un șir de role aderente ce încetinește viteza produsului, ca să nu se lovească între ele, iar senzori dacă nu cumva toboganul s-a umplut  și cineva n-a fost pe fază să mute produsele într-un container ce va fi preda curierului. Dacă toboganul se umple, produsele destinate acestuia rămân pe conveior și mai dau o tură prin depozit. În paralel, la toboganul respectiv se aprinde un bec și cineva mută produsele în containerul aferent.

Containerul este dus direct la rampa de încărcare a curierilor. Clădirea are aproape 40 de rampe, am numărat eu.

Conveiorul și toboganele pot prelua colete de maxim 30 de kilograme și de dimensiunile unui televizor de 32 de inchi. Orice mai mare de atât este stocat în altă parte a clădirii, în depozitul de produse mari. Am găsit acolo televizoare, saci de mâncare pentru animale, mobilier, aspiratoare șamd. Marfa este ținută pe paleți, iar cei de la nivelul solului sunt desfăcuți pentru a lua produse individuale de acolo.

Iată și imagini din depozitul de electrocasnice, cu marfă pentru Black Friday. Acestea sunt dintr-un clip oficial eMAG.


Pe aceste produse de obicei se lipește AWB-ul. Dacă dimensiunea și greutate alor permite, sunt trimise tot pe conveiorul de mai sus. Dacă sunt prea mari, sunt duse direct cu liza la rampa de încărcare a curierului.

În acest depozit se află și zona Poștei Române. Produsele livrate prin poștă sunt duse acolo, unde angajații Poștei le fac recepția și le împart pe zone de livrare.

În total eMAG are aici marfă de 600 de milioane de euro. Conveiorul și sistemul nou de grupare a produselor aferente aceleiași comenzi vor fi folosite din plin de Black Friday și în perioada sărbătorilor, când eMAG spune că va trece de la media de 20.000 de comenzi trimise zilnic cumpărătorilor spre un vârf de 200.000 de comenzi/zi, probabil sâmbătă 18 noiembrie.

    56 comentarii

  1. In fine un depozit cu logistica la zi, ca dotare si proceduri.

      (Citează)

  2. La anul s-ar putea să te duci să-i vizitezi într-o hală și mai mare. La P3 va începe în curând construcția uneia de 100,000 mp. Și din ce am înțeles eMAG-ul e unul dintre clienți, dacă nu unicul.

      (Citează)

    • De fapt știi ce? eMag-ul își face propria hală la km 18 și va avea 140,000 mp. Terenul lor, hala lor. Deja se lucrează în forță.

        (Citează)

  3. Nimic interesant ! Un depozit ca oricare altul, cu logistica si dotari de acum 10 ani.Am vazut recent un clip care arata cum se desfasoara activitatea la chinezi, la aliexpress. TOTUL E ROBOTIZAT, doar cativa supraveghetori. Imca suntem im urma rau si cu imvestitiile si cu tehnologia.

      (Citează)

  4. Ce folos daca se livreaza f greu coletele
    Eu ridic doar din showroom crangasi.acum cativa ani veneau produsele din depozit in showroom in cateva ore,stiai clar cand vine si te puteai baza pe asta.
    Acum in cel mai feticit caz vine a 2-a zi seara sau in cateva zile
    Multe comenzi nu le mai ridic pentru ca efectiv nu mai am nevoie de ele .

      (Citează)

    • Comanzi cumva mancare? ce poate fi atat de urgent incat sa comanzi ceva si daca nu iti ajunge in cateva ore sa nu mai ridici comanda?
      2-3-4 zile este un termen de livrare absolut rezonabil.

      Pentru oamenii care au nevoie urgent de un produs, au livrare in 2 ore. Vrei urgent, platesti in plus.

      Dar pentru ca tu nu esti capabil sa stii azi ce vei avea nevoie peste doua zile, vrei sa iti livreze emagul in cateva ore.

        (Citează)

    • @vio – Nici nu ma stiu cand am primit ultima oara un produs in 2-3-4 zile.
      @Marian – Nu cred ca marfa ajunge mai repede la ei in showroom, decat la utilizator. Poate ne lamureste Radu. In plus, la multe produse nu exista varianta cu ridicat din showroom.

        (Citează)

    • Cum sa ajunga repede daca infrastructura e la pamant ? Centura e blocata mai mereu, doar noaptea e mai libera (probabil de asta ajung produsele de pe o zi pe alta in showroom). Lucreaza cu toate firmele de curierat si tot nu se poate face sa fie mult mai rapid (iar infrastructura, numar din ce in ce mai mare de comenzi).

        (Citează)

  5. Amazoned approved :) .Sunt gata de preluare.Mai lipsesc robotei.

      (Citează)

    • Nu cred ca o sa-i cumpere cei de la Amazon. Dar, cu siguranta, dupa ce o sa intre pe piata romaneasa, Amazon o sa-i bage in faliment pe astia de la emag.

        (Citează)

    • Cred ca daca s-ar hotari sa intre pe estul Europei, ca nu ar intra doar pe Romania, atunci ar fi mai degraba interesul emagului sa se vanda :).
      Vad ca Amazonul e deocamdata interesat sa ia Carrefourul.

        (Citează)

    • gigi:
      Nu cred ca o sa-i cumpere cei de la Amazon. Dar, cu siguranta, dupa ce o sa intre pe piata romaneasa, Amazon o sa-i bage in faliment pe astia de la emag.

      O atitudine perfectă. Să vină Amazon, să dea faliment companiile românești, să plece acasă 4000 de oameni :))

        (Citează)

    • zzzz:
      Amazoned approved :) .Sunt gata de preluare.Mai lipsesc robotei.

      Nu cred că Amazon va intra prea curând în zona asta, puterea de cumpărare fiind foarte mică. Au întâi de crescut pe piețe precum Polonia sau Ungaria, unde oamenii cumpără mult online. În Polonia, de exemplu, sunt vreo 4 jucători de mărimea Altex-ului de la noi, plus multe alte magazine mai mici.

      Doi la mână, n-am înțeles niciodată de ce lumea consideră că Amazon va face vreo magie în România. Tot cu curierii de la noi vor lucra, tot pe drumuri proaste și în trafic blocat vor sta coletele.

        (Citează)

    • nwradu: O atitudine perfectă. Să vină Amazon, să dea faliment companiile românești, să plece acasă 4000 de oameni :))

      Stai linistit, ii angajeaza Amazon pe salarii mai bune.

        (Citează)

    • gigi: Stai linistit, ii angajeaza Amazon pe salarii mai bune.

      Nu cred, Amazon are deja totul pregătit, nu mai are nevoie de atâția dezvoltatori. Au centrul lor de IT în România, aia e ce angajează ei. eMAG are 4000 de angajați din care maxim 1000 în depozite.

        (Citează)

    • Am auzit ca la Amazon au niste piscoturi de juma de metru.

        (Citează)

    • De la amazon iti vin produsele in 2 saptamani.
      Plus ca site-ul tot la nivelul anilor 90 a ramas. Multe produse au descriere foarte sumara, ceea ce pentru un magazin onlne, unde nu poti sa vezi produsul sau sa intrebi vanzatorul, e foarte suparator.
      Ridicarea produsului de la sediu (care sediu?), plata ramburs sau livrarea la oficiul postal sunt deja concepte SF pentru amazon. Asa ca eu deocamdata prefer emag-ul

        (Citează)

  6. Mai au de lucru pana se pun la punct cum ar trebui.

      (Citează)

  7. Mda, un depozit ca oricare altul. Pot spune ca am vazut un clip cu un depozit de la un anume magazin din strainatate, unde totul era automatizat, in tot depozitul erau doar o mana de oameni. Ce are emagul, nu e cine stie ce minune tehnologica.
    Cat despre amazon sa intre si pe piata noastra… mai e mult si bine.

      (Citează)

  8. As vrea sa vad un video când nu mai estimează pe site că ajunge produsul a doua zi lucrătoare până să dai comanda și după ce ai dat comanda te mai alegi cu 2-3 zile de așteptare :)

      (Citează)

  9. Pe bune ca nu inteleg de ce va tot plangeti, mai ales cei din sudul tarii.
    De cate ori am dat comanda la eMag, mereu se incadrau in perioada estimata si in 2-3 zile ajungeau coletele la mine. Doar cand erau campanii mari, gen BF se intampla sa ajunga intr-o saptamana, dar stau in Baia Mare…e de inteles.

      (Citează)

    • Nemultumirile vin din schimbarile aparute in ultimii ani.
      Din ce am observat eu iti pot enumera:
      – S-a marit numarul de zile in care se livreaza coletul. Si nu doar atat, a aparut si o oarecare nesiguranta in perioada de livrare, mai ales ca acum impart in bucati o singura comanda. Uite eu, am luat patru anvelope. Pe o perioada a unei saptamani au venit, doua, apoi una si in aceeasi zi inca una. Cu firme de curierat diferite…
      – Lipsa de comunicare sau de decizie din partea celor care se ocupa de comenzi. Inca un exemplu personal: a trebuit sa vorbesc cu trei operatori diferiti in aceeasi zi pentru a ii indupleca sa imi trimita 29 de plicuri de mancare pentru pisici din 30 (se vindeau la bucata). Al treizecelea nu era pe stoc, se estima ca peste trei saptamani va veni.
      – Actualizare eronata a informatiilor din cont. Inca am comenzi primite dar afisate ca nelivrate. Sau primesc notificare din aplicatia de pe mobil ca a sosit coletul la showroom si cand intru in aplicatie coletul inca nu ajunsese (inca mai e trecut ca e pe drum).

      Dar per ansamblu sunt multumit. Am comenzi din 2006 si se intind pe 17 pagini de site. Am cumparat, am returnat, am trimis in garantie. Majoritatea comenzilor le fac cu plata online. Nu a fost nevoie niciodata sa ma iau de par cu ei, poate doar niste telefoane in plus, dar pana la urma a fost totul ok.

      Pe de alta parte daca e sa gasesc acelasi produs la PCGarage nu ezit. Il iau de acolo. Pentru ca procesul de preluare a comenzilor este mai transparent si mai prietenos cu noi, clientii.

        (Citează)

    • Când ai 20.000 de comenzi pe zi normal că sunt mai multe șanse să meargă ceva aiurea. Dacă 1% din comenzi au probleme, tot înseamnă 200 pe zi.

      Alte magazine de IT&C din România n-au atâtea ÎN TOTAL pe zi.

      În plus, numărul românilor care comandă online a crescut mult, toată piața e pe o creștere mare și ca volum și ca valoarea. Drumurile au rămas la fel. La mine în cartier, FAN Courier a trecut de la 1 la 3 curieri și abia fac față. Alte firme au ajuns să aibă curier dedicat pentru o singură clădire de birouri, că are ăla de muncă toată ziua doar acolo.

      De acum se va face gruparea comenzilor, după cum am văzut în depozit. Conveiorul acela e pus în funcție de 7 zile și acesta va fi principalul său avantaj. Bine, grupare pe produse mici. Dacă iei un telefon, o husă și un frigider, probabil vor sosi în două livrări diferite.

        (Citează)

    • Scuze, era pentru Iona, nu pentru Cristian

        (Citează)

    • paul:
      Scuze, era pentru Iona, nu pentru Cristian

      Am vrut și eu să-i zic, dar n-am vrut să-i stric omului plăcerea :P

        (Citează)

    • @Iona am pățit-o și eu cu mâncarea de pisici Abia așteptau mâțele plicurile. După câteva zile sun la ei. Aveau cu un plic în minus și din această cauză nu au livrat comandă.

      Cam singura interacțiune negativă cu emag în care pot să ii blamez direct.

        (Citează)

    • Hai mai, normal ca stiu ca PcGarageul a fost luat de eMag. Dar asta e in fundal, pentru ca eperienta pentru client a ramas aceeasi de dinainte, cu avantaj pentru echipa care se ocupa ade PcGarage.

        (Citează)

  10. Tot cu curierii de la noi vor lucra, tot pe drumuri proaste și în trafic blocat vor sta coletele.

    Exact la asta ma gandeam dupa ce am scris mai jos de nemultumiri. Ca problema cea mai spinoasa la momentul de fata sta in livrare de fapt.

      (Citează)

  11. Pentru ca numai cei nemultumiti isi fac timp sa scrie.

    Eu nu am avut decat o singura data o problema (comanda intarziata din cauza unui produs cadou), dar am sunat in call center, au scos cadoul din comanda si am ridicat-o in aceeasi zi.

    Anul trecut, de BF, am facut comanda cu plata ramburs tocmai in ideea ca poate nu ajunge coletul… si a doua zi alergam prin fata firmei ca sa gasesc un bancomat, pentru ca nu ma asteptam sa vina atat de repede si nu aveam cash.

      (Citează)

  12. gigi:
    Nu cred ca o sa-i cumpere cei de la Amazon. Dar, cu siguranta, dupa ce o sa intre pe piata romaneasa, Amazon o sa-i bage in faliment pe astia de la emag.

    Cum le stii tu pe toate ca un om mare…

      (Citează)

    • Ce sa fac si io? Strang comentarii pentru viitoarele concursuri.

        (Citează)

    • ma indoiesc ca amazon ii baga in mormant pe cei de la emag. cand vreau sa cumpar ceva ma uit si pe amazon, ca am colegi de munca in de si uk care mi-ar putea aduce lunar ce comand. nu prea am gasit preturi fenomenale vs local la ce ma intereseaza. m-am tot uitat in perioada asta la niste modele de samsung phillips. emag/altex bat amazonul detasat la oferte.

        (Citează)

  13. Foarte tare eMag, good job Radu !
    N-am crezut ca exista asa ceva la noi, pe la Amazon am mai vazut ceva similar.
    Pe cand asa ceva la Posta Romana ? :) Never, ever, de asta trebuie desfiintata.

      (Citează)

    • Poșta Română are niște oameni tot în depozitul eMAG. E o zonă a lor acolo, coletele ce pleacă prin poștă sunt predate angajaților și le fac ei o presortare pe regiuni.

        (Citează)

  14. Nu cred ca trebuie generalizata problema cu timpul de așteptare. Eu am luat de curand doua parfumuri de la Emag si am ales sa le ridic de la un oficiu poștal la care au ei punct de livrare in C-TA. Le-am primit a doua zi. Mai mult de atât chiar nu cred ca aș avea ce sa le cer.

      (Citează)

  15. Iona:

    – Actualizare eronata a informatiilor din cont. Inca am comenzi primite dar afisate ca nelivrate. Sau primesc notificare din aplicatia de pe mobil ca a sosit coletul la showroom si cand intru in aplicatie coletul inca nu ajunsese (inca mai e trecut ca e pe drum).

    Eu am comenzi pe Amazon care apar ca nelivrate de 2 ani de zile la care am primit produsul la timp. Doar pt ca e companie romaneasca nu inseamna ca automat e de cacat si altii o fac mai bine. Probleme sunt peste tot.

      (Citează)

    • La fel mi se intampla si pe Amazon, asa este. Nu m-am plans de companiile romanesti ca ar fi de cacat in mod automat. Exemplificam doar anumite hibe. Problemele se pot corecta doar dupa ce au fost depistate.

        (Citează)

  16. ” eMAG spune că va trece de la media de 20.000 de comenzi trimise zilnic cumpărătorilor spre un vârf de 200.000 de comenzi/zi” Exista solutii cu mai multa automatizare dar acele automatizari costa si sunt rentabile de la un anumit volum in sus.
    Acum trebuie sa copieze modelul amazon, curierii lor cu anumita ruta. La amazon sunt produse pe care le pot comanda pana la 10 ziua, ajung aceeasi zi acasa, daca aleg sa le trimita la birou ajung in 2 zile cu alti curieri. Ai si posibilitatea sa le trimiti la un locker, un fel de casuta postala mai mare pe care o deschizi cu un cod.

      (Citează)

  17. Tare.

    As fi curios sa stiu de ce la comenzile care sunt la livrate la posta se impacheteaza uneori fiecare produs in alt colet (cu numar etc). E risipa de timp si la ei si la posta si e si iritant pt client pt ca nici clientul din personalul de la posta nu stie cate colete au de primit/ cautat.
    Dar presupun ca exista un motiv intemeiat si de aia sunt curios.

      (Citează)

    • Cred că toate se împachetau așa.

      Metoda de a livra fiecare produs cu un AWB separat a apărut acum vreo 2-3 ani la Black Friday. Înainte curierii așteptau să le sosească fiecare produs al unei comenzi, ceea ce producea întârzieri, stăteau cu marfa prin depozit șamd. Nu puteau nici să facă livrări parțiale – tu comandai 3 produse, curierul aducea 2, pe factură era trecută suma pentru toate 3, tu nu voiai să dai banii.

      Așa că au trecut la un produs per trimitere. Acum, cu noul conveior și sistemul de rafturi celulă, le fac o grupare mult mai bună. După gruparea asta le predau Poștei și curierilor, deci se va mai rezolva problema.

        (Citează)

    • Ok, stiu de BF, dar cand nu e BF doar la posta produsele ajung in mai multe colete, desi ajung in acelasi timp. La comenzile livrate prin curier e intotdeauna 1 singur colet (mai putin de BF).

        (Citează)

  18. Curiozitate : văd electrocasnice mari depozitate destul de mult pe verticală. Ce protecție a mărfii la cutremur există?

      (Citează)

  19. Ca fapt divers, văzând că s-a menționat și de infrastructură și de durată expedierii unui colet; am comandat din statele unite un produs de pe Amazon.com, marți seară la 18:00 ora Franței și mi-a ajuns acasă joi dimineață la 11:00. Genial nu? Pachetul pleca din Kentucky.

      (Citează)

  20. Nu stiu ce sa zic… Acum cateva luni am comandat un aparat foto resigilat, dupa 2 sapt. de telefoane si mailuri am primit alt aparat (un model vechi de cativa ani) dar cu accesoriile(charger,capac obiectiv si curea de gat) de la ce comandasem…Am fost foarte dezamagit, dar macar mi au dat banii inapoi…Am zis ca nu am sa mai comand de la ei vreodata pana cand am citit articolul cu investitia in depozit :) Cum cautam niste cauciucuri am zis sa le dau inca o sansa, asa ca am cautat ceva vandut de emag si “in stoc” . Asta impreuna cu faptul ca suntem chiar inainte de black friday ,cand m am gandit ca lumea cumpara mai putin, am zis ca va face imposibila o situatie similara cu ce am experimentat cu aparatul foto… Dar surpriza, am comandat luni cauciucurile si pana joi nici macar nu le predasera curierului, desi erau facute pana si AWB urile … Am anulat si mi am luat direct de la un service… Poate sunt eu ghinionist…sau poate nu…

      (Citează)

  21. nwradu:
    Da, dar acesta este transportul aviatic și folosirea unor curieri cu volum mai mic în România.

    apropos: am comandat Essential phone. Incearca sa faci rost de el pt review. Sigur iti va placea

      (Citează)

    Alătură-te discuției, spune-ți părerea:

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verifică ce-ai scris. Dacă vrei să mai adaugi ceva, lasă un nou comentariu. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici, și fără mesaje doar de dragul URL-spam-ului. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt binevenite.

sus