un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

A început producția de Ford EcoSport la Craiova, iar eu am fost acolo să văd mașina

14 Oct 2017  ·

AUTO  ·

24 comentarii

Am fost ieri la Craiova, la fabrica Ford, pentru lansarea oficială a producției modelului EcoSport. Noua generație a acestuia se produce aici momentan într-o singură tură, iar la finalul anului, după ce suplimentarea personalului va fi încheiată, se va trece la două ture pentru a asigura volumul necesar pe piață.

Mașina o puteți vedea mai jos. Prețurile finale n-au fost anunțate, urmând să ajungă în vânzare la începutul anului viitor. Generația anterioară începea de la 16.000 de euro și probabil cea nouă cam tot pe acolo va fi plasată.

Ziua a început, pentru mine, cu o plecare la 5 dimineața spre Craiova, unde am ajuns cu puțin timp înaintea președintelui Iohannis și a premierului Tudose, iar discursurile oficiale și dezvelirea mașinii s-au făcut într-o hală alături de mii de angajați Ford. Printre principalele lucruri spuse a fost și promisiunea de a îmbunătăți drumul de la Craiova spre ieșirea din țară, foarte necesar industriei auto. Eu, însă, îl țin minte pe președintele Băsescu declarând același lucru acum mulți ani, la lansarea producției B-Max, așa că sunt sceptic.

Mi-a plăcut mult și o declarație a ambasadorului SUA în România, Hans Klemm: a spus că în tinerețe, înainte de a intra în serviciul diplomatic, a lucrat într-o fabrică Ford, fratele său a lucrat pentru Ford, iar tatăl lor a lucrat toată viața pentru Ford. Mesajul acesta, faptul că slujba la Ford i-a permis să întrețină o familie numeroasă, cred că a fost foarte plăcut pentru angajații de la Craiova.

Toți cei trei de mai sus și directorii companiei au reafirmat și importanța industriei auto pentru România și a uzinei de la Craiova în planurile globale Ford. EcoSport dovedește din plin acest lucru: mașina face parte din segmentul cu cea mai mare creștere a vânzărilor în ultimii ani și producția de la Craiova va merge nu doar în Europa, ci în total pe 4 continente. Haideți să punem în altă perspectivă aceste lucruri: mașinile produse la Craiova vor ajunge inclusiv în Noua Caledonie sau Africa de Sud.

Alte cifre interesante aflate acolo:

  • Se fac 1700 de noi angajări pentru noua linie de producție. Majoritatea personalului a fost deja angajată, ultimii 400 de oameni urmând să fie recrutați în curând.
  • 200 de milioane de euro au fost investite de Ford pentru a produce EcoSport aici.
  • În total, investițiile Ford în Craiova/România au trecut de 1 miliard de euro de când au preluat fabrica, în 2008.
  • Volumul zilnic de mașini produse nu a fost declarat, dar când se va lucra în ture, pe final de an, probabil va urca spre 500 de unități pe zi.

Începerea producției de EcoSport vine ca o gură de oxigen nu doar pentru zona Craiovei, ci pentru întreaga economie a României. O fabrică de asemenea anvergură atrage în jurul ei alte investiții și locuri de muncă, indiferent că ne-am referi la furnizorii direcți de piese (25-30% din componentele lui EcoSport sunt produse în România) sau la afaceri ce nici măcar nu sunt contorizate la industria auto, cum ar fi, de exemplu, faptul că-i nevoie de mai multe servicii de catering de mâncare pentru a hrăni acești angajați.

La fel de important mi se pare și următorul aspect: B-Max a fost un experiment care n-a confirmat pe piețele mondiale, așa că producția a fost mică. Acum în România se va produce un model mai scump, în cantități mai mari și într-un segment ce crește mult de la an la an. ZF estimează că Ford ar putea genera exporturi de peste 2 miliarde de euro, în timp ce B-Max depășea doar un miliard de euro în momentele sale de maxim. Adăugați la asta și motoarele de 1 litru, ce sunt produse în continuare și la Craiova (vedeți aici un tur de fabrică și cum sunt produse).

OK. S-a dezvelit mașina, s-au făcut fotografii, președintele Iohannis a dat o tură pe pista de testare a fabricii, apoi a făcut câteva declarații, dar întrebările ziariștilor au fost legate în special de politică și guvern, nu de Ford. N-am stat să le ascult, m-am dus să văd mașina din care coborâse președintele. Practic, am fost primul ce a atins-o, lucru ce poate va figura într-un vlog de-al lui Mariciu, care a filmat întreaga fază.

În principiu, imagini cu mașina fuseseră de mult făcute publice, dar mai jos o puteți vedea în detaliu, pipăită de subsemnatul:

Are o formă foarte similară cu generația anterioară, dar partea frontală este mult mai impunătoare, asemănătoare cu design-ul de pe Kuga. În spate a rămas problema vechii generații – ușa spate are balamale laterale, nu trebuie parcată prea aproape de un zid dacă vrei să o deschizi complet. Interiorul arată frumoșel, ecranul e pus la înălțime, interfața se mișcă bine, consola centrală are un aspect plăcut, scaunele păreau confortabile.

În altă ordine de idei, m-am mai uitat acolo la o Kuga. Generația trecută mi-a plăcut când am condus-o, generația actuală arată bine și are un motor de 182 CP. Trebuie să văd cam ce discount poate da un dealer pentru un model Titanium, că momentan iese din bugetul meu de maxim 25.000 euro.

    24 comentarii

  1. Daca eram in locul tau, intrebam si eu de ce dracu nu construiesc si autoutilitara care sa se preteze la diverse versiuni de echipare. IMHO, piata estica ar absorbi mult mai repede aceste masini decat ce au facut ei pana acum.

      (Citează)

    • N-au rost întrebări din astea, primești un răspuns politicos de genul “avem altă strategie” și “nu putem produce chiar tot ce vrem”. Gândește-te că orice linie de producție înseamnă sute de milioane de euro investiție în tehnologizarea ei, e nevoie de mii de oameni și de infrastructura de a scoate mașinile din țară. România abia le poate asigura astea pentru EcoSport.

        (Citează)

  2. Cand vine un politician in Craiova, spune că face autostradă. Când se duce la Iași, la fel. La Pitesti, Cluj, Brasov etc, la fel. Cu toate astea, nu se face nimic. Între timp, avem cea mai ridicată rată de accidente rutiere grave..si tot creste.

    Oricum, un Craiova-Pitești, fără Pitești-Sibiu, e degeaba.

      (Citează)

    • Nici nu știu dacă-i vorba de Craiova-Pitești. Cred că e vorba de celălalt coridor de ieșire din stradă, de la Craiova pe la sud de munți.

        (Citează)

  3. Sincer nu cred ca vei vedea multe Ecosport in Romania, poate cei care au copii si nu vor un Duster in schimb am remarcat multe Renault Megane, Ford Focus și Opel Corsa.

      (Citează)

  4. Puterea actuala este total depasita de realitatile momentului. Este ca si cum ai lua un maturator si l-ai pune sa conduca o multinationala. S-au cheltuit zeci de miliarde de euro pentru reabilitarea culoarului IV de cale ferata (este gata Bucuresti-Constanta si Bucuresti-Predeal) si alte tronsoane sunt in lucru (Sighisoara-Coslariu) iari guvernele nu sunt capabile sa cumpere material rulant nou sa se poata circula cu viteze pana la 160 km/h. In Bucuresti sunt linii de tramvai de viteza pe care ruleaza niste harburi. Pe cine vedeti capabil sa analizeze si sa conexeze producerea noilor masini Ford cu posibilitatea transportului rapid pentru export?

      (Citează)

  5. La Kuga, eu am primit 22% discount. Dacă nu o luam de pe stoc și eram dispus sa aștept 3 luni, probabil ar fi fost undeva la 25%.

      (Citează)

    • Mnu, reducerile mari sunt la masinile de pe stoc..

        (Citează)

    • Nu-i rău, totuși. Eu aveam impresia că un Kuga Titanium, costă vreo 28.900 preț de listă, dar apoi am observat că ajunge pe la 30.000 cu niște dotări absolut normale ce sunt opționale aici (camera video spate, cruise control).

      O să întreb la un dealer ce discount pot da.

        (Citează)

  6. Vai, era sa vars o lacrima cind ai zis de Klemm… eu ma mir ca nu l-a rechemat portocaliul inapoi, dar probabil a atirnat greu achizitia de catre iohannis de armament american angro.

      (Citează)

  7. Ce sa imbunatateasca la drumul de la Craiova spre iesirea din tara?! Sau tu zici de iesirea spre Ucraina, sau nu ai mers niciodata de la Craiova la Arad..

      (Citează)

  8. Ai fost acolo si nu ne zici preturile? Ai fost degeaba, la piscot!
    Free refill la benzina dau? (troll mode off)
    Vad ca unii comentatori stiu ei mai bine ce s-ar vinde in Europa de Est, “trebuia o utilitara”, de zici ca fabricile de masini se fac pentru tara respectiva si cele din jur, nu pentru continente intregi sau chiar mai departe (Noua Caledonie? m-am uitat pe harta sa vad unde e).
    Sper sa mearga bine vanzarea, ar contribui o gramada la economia Romaniei.

      (Citează)

  9. Din pacate modul in care se deschide portbagajul il face inutilizabil in zonele urbane.

      (Citează)

  10. Ejti nebooon? Primul care ai atins-o?

      (Citează)

    • Adica te-ai convins ca 20.000 nu sunt sificienti si ai sarit la 25 ?? In sfarsit! Dar tot la prostiile astea de asa-zis SUV ai ramas!! Ce va mai pacaleste marketingul asta! Si ce sedan de vis iti iei cu 25.000!

        (Citează)

    • Adi: Adica te-ai convins ca 20.000 nu sunt sificienti si ai sarit la 25 ?? In sfarsit! Dar tot la prostiile astea de asa-zis SUV ai ramas!! Ce va mai pacaleste marketingul asta! Si ce sedan de vis iti iei cu 25.000!

      Păi la 20.000 e doar Vitara și nu m-a convins. Dacă vreau nouă, trebuie minim 25.000, da. Chiar filosofam zilele trecute că la banii ăia iei Passat cu dotări bune sau 508.

        (Citează)

  11. Bai Radule …. serios … daca nu umbla la preturi e fail … cel putin pe piata din RO. Am 3 cunostinte ce si-au luat KUGA cu 18000 in perioada ce tocmai a trecut (august-sept) . Cand ECoSport are pret de plecare 16000 … nu prevad performante mari in vanzari, mai ales cu noul Duster ca si concurent.

      (Citează)

    • Stai așa. Prețul de listă e una, cât dă dealerul discount e altă treabă. Nu le poți compara cum o faci tu, ci eventual preț de listă versus preț de listă.

      Chiar și acolo e dificil. De exemplu Kuga e mai mare, poți pune alte dotări pe ea. Poate că începe pe la 17.800 sau cât este, dar majoritatea clienților probabil dau mult mai mult pe un model, că aleg o echipare mai bună.

      Cred că știu ei mai bine ce model de prețuri și discount-uri adoptă, au 100 de ani de experiență în asta :P

        (Citează)

  12. Nu a fost 16000 pretul de plecare pe piata estica niciodata.
    Eu am vrut sa iau anul trecut la sotie modelul asamblat in China (singurul diaspinibil la noi) si costa aprope cat b-max ul construit la Craiova..

    Va fi la 10-12000 modelul cel mai saracios..

      (Citează)

  13. Tot incerc sa imi imaginez argumente pentru alegerea deschiderii pe lateral a usii spate. Dar se pare ca nu mai am imaginatia aia bogata din copilarie.

      (Citează)

    • Preț mai mic. Balamalele verticale probabil sunt mai scumpe, că trebuie să susțină toată ușa aia, au amortizare șamd.

      Metoda de pe EcoSport e un inconvenient, dar dacă studiile pe generația anterioară au arătat că nu-i un break or make, ceva ce te alungă complet de la acest model, or fi mers așa în continuare.

        (Citează)

  14. Iona:
    Tot incerc sa imi imaginez argumente pentru alegerea deschiderii pe lateral a usii spate. Dar se pare ca nu mai am imaginatia aia bogata din copilarie.

    Ca sa mareasca spatiul din portbagaj, masina are un spate aproape vertical. O usa normala nu cred ca functioneaza intr-o astfel de geometrie. Ar iesi oricum foarte mult in exterior, chiar daca ar avea deschidere conventionala. Sistemul de deschidere a usii e un inconvenient, dar nu major in opinia mea. Trebuie doar sa parchezi masina invers, cu botul la perete.

      (Citează)

  15. Sa ne spui si noua cat discount scoti la Kuga, si eu sunt interesat de un ST Line sau Titanium, cel de 182CP EcoBoost, automata. :)

    Arunca o privire si la Tiriacauto, erau cateva pe stoc la pret bun.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus