blog demisec cu note fine de tehnologie

euCitiți review-ul complet: noul Samsung Note8 este aproape de perfecțiune. Am făcut și analiză foto.

De ce nu trebuie ignorată conversia offline (p)

Clock icon

13 Sep 2017

Tag icon

GÂNDURI

Comments icon

17 comentarii

Îmi plac oamenii care muncesc din greu pentru succesul afacerii lor și care încearcă fiecare soluție posibilă pentru a le crește. Într-o lume în care mulți visează la un tun rapid, cei care și-au dat seama că un business onorabil se construiește lent și prin muncă asiduă devin de admirat, deși ar trebui să fie o normalitate.

Zilele trecute întreb pe cineva cum mai merg lucrurile la magazin.

– Bine… săptămâna următoare ne montăm și POS.
– Foarte bine. Dar de ce, a început lumea să ceară plata cu cardul?
– Nici măcar, nu mai vin deloc. Vor un produs, le zic că nu am POS și pleacă. Nu se duc la bancomat, ci nu mai revin deloc. Pierdem vânzări din cauza asta.

Asta nu m-a mirat, că la fel fac și eu. Banii mei intră pe card și ies direct de pe card, iar cash prin mână îmi trec doar ca să plătesc întreținerea și asta pentru că scara noastră n-a reușit să asigure un cont IBAN pentru un transfer direct. Uneori scot cash câte 190 de lei (ca să-mi dea și mărunt) și cred că-i țin în buzunar chiar și o lună fără să-i cheltui, fiind mai mult pentru bacșișuri și neprevăzute.

În străinătate am folosit numai cardul în ultimele deplasări. 5 zile în Alsacia și am plătit o singură dată cash, nu mai știu de ce. Două zile în Marea Britanie și n-am avut nici o liră sterlină în buzunar. Străinii sunt ceva mai dezvoltați decât noi, mulți acceptă inclusiv bacșiș cu cardul. Le zici tu cât să pună în plus în POS peste ce scrie pe bon, ei se prind despre ce-i vorba și îți mulțumesc, eu habar n-am cum explică în contabilitate banii și cum ajung aceștia la angajați, dar nu-mi pasă așa tare. Important este că, de la două cappuccino la un mic chioșc și până la două stele Michelin, am putut plăti peste tot cu cardul, fără vreo limitare. Mie asta mi se pare tot ceva normal și modern.

Revenind la magazinul despre care vorbeam, este unul mic, în afara Bucureștiului, care vinde în principal cărți. Un antreprenor bun își notează astfel de lucruri, trage niște învățăminte și face ce poate ca să vândă mai mult. Nu-i nevoie de o lege care să te oblige să ai POS, un om deștept vede singur că are nevoie de el și îl montează din timp.

Și nu sunt singurii despre care aud că fac o introspecție a propriei afaceri sau, cum se numește altfel, business analytics. La o scară mult mai mică, o analiză poate face oricine. O altă persoană, cu alt magazin, îmi spunea că notează pe o hârtie câți clienți intră în fiecare zi ca să observe eventuale pattern-uri. Și chestia asta simplă, cu tras linii pe un carnet pus lângă el la casa de marcat, i-a arătat că vineri intrau mai mulți oameni decât în celelalte zile și asta l-a făcut să prelungească programul zilei cu două ore.

Altcineva, acum doi ani, cu un magazin de haine, îmi povestește că nu credea că are o problemă pe undeva, până ce nu i-au făcut un bine alți doi prieteni, ingineri și ei, care în sfârșit i-au zis ce-i deranjează pe acolo. Se pare că avea o cabină de probă mică de abia aveai loc să te răsucești în ea și nu foarte înaltă, iar spoturile din tavanul acesteia încălzeau foarte tare aerul din acel mic spațiu. Era mai cald în cabină decât în magazin, iar clienții probau cam chinuit o cămașă și li se făcea cald și li se făcea lehamite de a proba mai multe, de a încerca și alte haine. Plecau rapid.

În plus, avea și alte mici probleme, genul la care nu te-ai gândi prea mult. Luminile erau cam galbene, prea calde cum s-ar zice, și insuficiente, iar în plus băteau fix de deasupra. În loc să ilumineze bine haina pe care o probezi, îți făceau umbre pe față, iar trunchiul era mai slab iluminat. Chestii la care poate că nici nu te-ai gândi vreodată sau, în lipsa unui mecanism de feedback de la vizitatori, nu-ți dai seama de ele.

A schimbat cabinele de probă. Le-a înălțat cu vreo 40 de centimetri și a înlocuit spotul călduros din plafon cu unul LED, iar în plus a montat o bandă cu LED-uri pe pereții interiori ai cabinei, asigurându-i un iluminat uniform și în unghi de 45 de grade, ca să pice lumina pe haine. A dat aerul condiționat mai tare și, schimbând becurile, cabina oricum nu se mai încălzea așa mult ca înainte.

Vânzările au crescut cu aproape 25% imediat după asta. Pur și simplu clienții stăteau mai mult în magazin, probau mai multe haine, aveau confortul necesar pentru a aștepta în momentele când vânzătoarea spunea “stați să caut dacă avem și măsura 43” sau “stați să vă arăt și un alt model, cu nasturii ascunși”.

Chestia asta am observat-o cu diverse ocazii. În lumea Internetului se pune accent puternic pe optimizare pentru conversie, cum se zice. Se fac teste A/B, se schimbă culoarea butonului din verde în albastru, se scriu tratate întregi despre câte date trebuie completate în pagina de comandă și ce-ar trebui scos mai degrabă în evidență, prețul final sau reducerea acordată.

În acest timp, conversia offline, cum îi zic eu, este ignorată de mulți oameni. Prea cald în cabina de probă, rafturi prea aglomerate, vânzători care fie sar hămesiți pe tine imediat ce intri în magazin sau nu-ți acordă deloc atenție, lipsa unor explicații privind de ce un produs este mai special decât altul șamd. Serios, data viitoare când intrați într-un magazin, în special din cele mici, observați câte lucruri ar putea fi îmbunătățite.


Banca Transilvania sprijină antreprenorii din România prin noul pachet Nelimitat BT – un nou pachet de cont curent pentru companii cu operațiuni nelimitate în cea mai mare rețea de IMM-uri din România. Indiferent de numărul de plăți și încasări realizate, costul este fix, doar 21 lei/luna. Există și un pachet Nelimitat pentru persoane fizice, unde cu un leu pe lună puteți avea cont curent, card Visa și Internet Banking.

 

    17 comentarii

  1. Suedia este o țară unde aproape s-a eliminat cash-ul, vânzătorii au dreptul să accepte doar plata cu cardul.
    La noi mai este mult până vom avea așa ceva mai ales din partea celor care nu declară toți banii încasați.

      (Citează)

    • Noi involuăm, vezi Uber care testează acceptarea de cash, ca-n India.

        (Citează)

    • Societatea cashless este comoda… daca nu te deranjeaza faptul ca in felul asta nu mai poti sa cumperi nimic fara ca tranzactia sa fie inregistrata undeva si folosita ca sa ti se faca un profil de consumator atat de precis, de ajunge o masina sa stie ce-ti doresti inainte sa stii tu ce-ti doresti.

      Si daca nu te deranjeaza faptul ca intr-o zi s-ar putea sa te trezesti ca nu-ti mai poti accesa banii… de exemplu atunci cand dobanzile sunt negative sau cand banca ta are probleme de lichiditatea.

      Dar sigur, e comod, si mie-mi place sa platesc totul contactless.

        (Citează)

    • Nu e peste tot asa in vest. In Olanda, in multe orase, sunt magazine care nu accepta card. Mici magazine unde trebuie sa platesti cash.

        (Citează)

  2. In UK vine ospatarita cu POS-ul la tine, introduce suma de pe bon (in cazul in care tips-ul nu e deja inclus), iar apoi iti inmaneaza POS-ul. Abia atunci apare pe ecran un mesaj care te intreaba daca vrei sa lasi tips. Ar fi ciudat sa ii spui ei (sau lui) cat sa introduca in POS.

      (Citează)

    • Eu am văzut și alt sistem. Aduce bonul și poți scrie tu pe el noua sumă, ca să-l păstreze ei ca dovadă.

      În Franța le ziceam eu “pune 35” și era suficient.

        (Citează)

  3. -Tigari cu cardul? Nu pot sa va vand!
    -De ce?
    -E mai mare comisionul decat adaosul.

    M-am enervat la inceput, dar dupa aia am citit despre Banca Transilvania si mi-am spus: “Mai da-l dracu de mic comerciant! – Eu vreau ca banii sa mearga la banci”!

      (Citează)

  4. @nwradu Am 2 comentarii in moderare (unul de 6 zile) pe acelasi nick dar alta adresa de e-mail. Fara linkuri, fara spam. Mai arunca si tu un ochi la ce ai in moderare.

      (Citează)

  5. In Muntenegru, tara turistica – 22% din PIB provine din turism fata de 1.3% in Romania – nu am fost intrebat nici macar o data daca vreau sa platesc cu cardul. Pe Booking era precizat ca la hotel se poate plati numai cash. La restaurante – cash. Biletele de autobuz pe rutele interne se cumpara din autobuz, din mers – e un fel de taxator care vine si iti ia banii. POS nu are. Ca sa urci la cetate in Kotor ai de plata 3 EUR de persoana, e un tip cu o masuta si o cutie cu bani. Cash only.
    Ca sa schimbi bani trebuie sa mergi la banca (cei cu care eram au vrut sa schimbe dolari in euro), nu exista case de schimb valutar, programul bancilor in orasul turistic Herceg Novi se termina la 15.30-16.00 si ai nevoie de pasaport ca sa schimbi, desi sa intri in tara poti si numai cu buletin.
    Muntenegru – cash is king.

      (Citează)

  6. ce e aia conversie offline pen tru tine? poate vrei sa zici conversatie, dar vad ca si in text folosesti la fel, un termen incorect.

      (Citează)

  7. % de plati cu cardul imi spune nivelul de civilizatie al unei tari.

    Cunosc oameni tineri de 20 si ceva de ani care isi scot toti banii de pe card in ziua de salariu. “Se fura banii de pe card”, “sa am banii in mana”,”ne fura banca”, sunt vorbe care vin de la oameni care stiu foarte bine niste lucruri si argumentele nu le modifica opiniile.

    E imposibil ca un om tanar, absolvent al unei facultati si cu un iq peste medie sa inteleaga ca poti sa blochezi o tranzacte daca nu e facuta de tine, ca poti sa primesti sms instant cu tranzactii, ca un depozit este garantat de stat.

    Asta vin din faptul ca educatia, si nu doar cea financiara, este la prima generatie in familia aia, si nu perpetuata in generatii si generatii, ca in orice tara civilizata. Parintii lui luau banii in mana si asa l-au educat mereu.

    Pe de alta parte scosul banilor de pe card e o problema suficient de mare pentru multi oameni.

      (Citează)

  8. ionut:
    ce e aia conversie offline pen tru tine? poate vrei sa zici conversatie, dar vad ca si in text folosesti la fel, un termen incorect.

    Bancile accepta conversia valutara pe aplicatiile bancare online. La cursuri mai bune decat cele “reale”. Poate la asta

      (Citează)

    • De fapt e vorba de conversia din “prospect”, “client potential” sau cum vrei sa-i zici, in “client”, cumparator, adica persoana care iti da banii si iti ia marfa/serviciile.

        (Citează)

  9. Interesante povestile business analytics din prima parte.
    Pacat ca ai stricat la sfarsit cu promotia BT. Sau poate le-ai dat-o cu revers, in genul ca “BT optiuni nelimitate.. de imbunatatire a relatiei cu clientii”. ;)

      (Citează)

  10. Lucrez la o firma cu peste 100 salariati si peste 50% dintre ei isi ridica integral banii de pe card in ziua de salariu. Sunt din provincie, salariile sunt mici, foarte multi dintre ei isi platesc in ziua de salariu datoriile + bautura si tigarile luate pe caiet :) . Nu radeti, chiar asa stau lucrurile. Si noi vorbim aici de unghiul in care trebuie sa cada lumina in cabina de proba?

      (Citează)

  11. Nu am plătit cu cardul în străinătate pt că nu mi-e clar cum e cu comisionul.
    Am ca 99% din români un card de debit “normal” în lei. Nu scrie nicăieri clar cît e comisionul dacă folosesc acest card la restaurant în străinătate.
    Sau poate tb făcut un card special în euro ?
    Dar în UK de ex oricum nu e nici leu nici euro, cum e cu comisionul de schimb ?

      (Citează)

    • Nu exista niciun comision de plata cu cardul la comercianti nici in tara, nici in strainatate (cel putin eu nu am auzit de asa ceva si folosesc cardul peste tot ca mijloc de plata). Nu trebuie sa ai card in EUR sau alta valuta, conversia o face automat bancala cursul ei de schimb.

        (Citează)

    Alătură-te discuției, spune-ți părerea:

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verifică ce-ai scris. Dacă vrei să mai adaugi ceva, lasă un nou comentariu. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici, și fără mesaje doar de dragul URL-spam-ului. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt binevenite.

sus