blog demisec cu note fine de tehnologie

euOameni care mă enervează rău (nu faceți chestiile de aici).

Utilizarea unor AI-uri complexe ar putea schimba jocurile de strategie

Clock icon

12 Aug 2017

Tag icon

TEHNOLOGIE

Comments icon

18 comentarii

Dacă v-ați jucat jocuri de strategie, știți că problema lor majoră este legată de inteligența computerului ca oponent. AI-ul se descurcă de obicei onorabil în misiunile din campania single-player pentru că acestea au un scenariu bine pus la punct, dar lucrurile încep să scârțâie într-un mod skirmish uzual, când se pleacă pe picior de egalitate și AI-ul trebuie să gândească și să acționeze ca un oponent uman.

Paranteză pentru nostalgici.

Eu am jucat multe jocuri de strategie. Primul cred că a fost Dune 2, cel din 1992, care era foarte enervant pentru că nu putea selecta mai multe unități pentru a le da același ordin. Am continuat cu Warcraft 1 și 2, Command and Conquer, Red Alert, Lords of the Realm, Dark Reign (care a fost foarte mișto), Total Annihilation și desigur Starcraft, lansat în 1998 și, peste câteva zile, remasterat pentru o nouă lansare. Știți ce n-am jucat niciodată dintre cele mai cunoscute? Age of Empires. Și nici ceva din seria Warhammer.

Am continuat cu Warcraft III și am încercat și jocuri mai noi precum Star Wars: Empire at War, Sins of a Solar Empire, Battle for Middle-Earth și altele care nu m-au prins foarte mult. Am jucat și unele mai puțin știute, precum KKND sau Z. Am încercat diverse din seria Total War.

Trei jocuri mi-au plăcut mult și-mi pare rău să văd că n-au ajuns foarte populare: acest Z, unde conta mult tactica și priceperea în a mânui trupele și a atrage dușmanul în capcane; Dark Reign, care avea unități mișto de tot; și World in Conflict, care a fost foarte bun -foarte bun!- și-mi pare rău că nu l-au continuat. Poate îl voi cumpăra de pe GoG, că n-am jucat și expansion-ul său.

Despre jocurile de strategie “tip Bullfrog” nici nu mai zic, precum Dungeon Keeper sau Theme Hospital. Nici despre cele turn-based strategy precum Heroes sau X-Com sau despre seria Commandos, care tot un fel de strategie era.

Le găsiți pe majoritatea pe GOG.com, dacă vă tentează, iar altele au fost reeditate pentru Android și iOS.

Mă simt nostalgic scriind acestea. Paragrafele de mai sus rezumă ani întregi din copilărie, mii de ore petrecute în fața calculatorului luptând în Azeroth, Europa sau Aiur. Nu regret timpul petrecut altfel, ba chiar mi-a făcut mare plăcere, dar imensitatea sa devine aparentă doar când faci o astfel de listă și te gândești la cât le-ai jucat. Și e doar un gen din multe altele; nici nu vreau să mă gândesc cât Quake am jucat sau cât Tie Fighter sau câtă FIFA.

Gata.

Ideea este că ne apropiem de o mică revoluție în domeniul AI-ului pentru astfel de jocuri, acesta urmând să sară câteva niveluri mai sus, dacă și dezvoltatorii sunt dispuși să facă investițiile necesare. Un AI construit de Google, numit DeepMind, urmează să fie antrenat pentru Starcraft II. Blizzard participă activ în acest experiment, punând la dispoziția AI-ului mii de înregistrări de meciuri de Starcraft.

Aceasta este una dintre principalele metode de a antrena un AI, prin “expunerea” sa la mii de situații diferite, astfel încât începe să tragă concluzii și să învețe pe baza lor. Vă spuneam într-un articol anterior că aceeași metodă a fost folosită pentru a învăța un computer să citească pe buze sau senzorul Kinect să recunoască mișcările.

Să zicem că DeepMind va învăța să joace StarCraft mult mai bine. Va ști să dea un rush, să facă o fentă într-o parte ca să te atace din alta, să vină în recunoaștere ca să se prindă de planurile tale, să folosească mai bine vrăjile șamd. Ar fi mișto.

Acum închipuiți-vă aceeași metodă de antrenare a unui AI aplicată în jocuri precum Total War, cu toate unitățile lor realiste. Genul RTS s-ar putea schimba, ar putea reapărea în mainstream, chiar. Probabil că ar fi nevoie de o conexiune continuă la Internet, AI-ul urmând să fie găzduit în cloud, dar asta n-ar fi o problemă.

 

    18 comentarii

  1. Daca tot vine vorba de AI, Submarine Titans (in 2000) a fost unul dintre cele mai bune RTSuri la acea vreme, era miles ahead dpdv al implementarii AI-ului. Păcat că a fost massively underrated si nu a prins. Momentan e abandonware, dar tare as vrea sa ii vad pe GoG.

      (Citează)

    • Deci nu am fost singurul care am jucat Submarine Titans, iar la vremea respectiva mi s-a parut chiar mai tare decat StarCraft si Red Alert 2….Din pacate eram singurul din anturaj care-l juca

        (Citează)

  2. Și cum sa uit de Original War, un alt RTS strălucit! Dar din fericire, a primit binecuvântarea de la producător și este inca patchuit și îmbunătățit de comunitate.

      (Citează)

  3. Inca am Red Alert instalat. Face bine la destindere.

      (Citează)

  4. S-ar putea ca in cazul in care se imbunatateste AI-ul din jocuri sa nu mai cumpere nimeni jocuri pentru ca AI-ul va fi mai bun decat majoritatea jucatorilor (daca nu decat toti) si nimeni nu o sa vrea sa cumpere un joc care e imposibil de castigat. Vezi ce s-a intamplat in sah si go.
    Asa ca nu as paria pe faptul ca AI-ul din jocuri va deveni foarte destept :-)

      (Citează)

    • Cam ce s-a întâmplat cu șah? Oamenii au început sa folosească Ai în pregătirea jocurilor, au învățat și au devenit mai buni.

      Anand a fist primul care a văzut oportunitatea, a fost de 5 ori campion mondial.

      Astăzi toți folosesc stockfish, komodo, etc in pregătire și se vede, ELO a crescut constant.

      Nu înseamnă că poți să bați Ai, dar poți reproduce idei și devii mai bun în lupta cu alți oameni.

        (Citează)

    • Pai cam care crezi ca e procentul celor care participa la competitii in totalul cumparatorilor de jocuri video?
      Ideea mea e ca dezvoltarea AI-ului nu este in interesul producatorilor pentru ca s-a putea sa duca la scaderea vanzarilor.
      Nu stiu cum sunt jocurile acum, ca nu ma joc, dar as zice ca sunt deja suficient de challenging. Erau suficient de challenging si acum 20 ani cand jucam eu Age of Empires. AI-ul dintr-un joc trebuie sa nu fie cretin, dar in nici un caz nu trebuie sa fie mai bun decat media celor care cumpara jocul, ca ii scad vanzarile.

        (Citează)

  5. Din seria pentru “nostalgici”, Age of Empires a fost de departe cel mai bun. Genul de joc la care de-abia asteptai sa ajungi acasa ca sa il continui. Erau vremurile cand te interesa mult mai putin grafica decat calitatea “actiunii” . Cand am jucat Mafia pe un AMD Duron la 800Mhz (procesor pe care il am si acum in cutiile cu amintiri) impreuna parca cu o Nvidia MX200, nu-mi venea sa cred ce grafica are. Mda, amintiri frumoase…

      (Citează)

  6. Aseara la The International Dota 2, au facut un bot de 1vs1 de poate sa bata pe cei mai buni playeri din lume:

    https://www.youtube.com/watch?v=92tn67YDXg0

      (Citează)

    • Exact ce spuneam. Mi se pare chiar mai usor sa faci un AI care sa fie mai bun decat orice om la jocuri video decat un AI care sa fie mai bun decat orice om la sah sau go pentru ca in jocurile video este foarte importanta si viteza de reactie (spre deosebire de sah sau go), ori este stiut ca la viteza oamenii nu se pot compara cu computerele. Deci chiar si daca nu e mai bun la strategie, te invinge pentru ca e mai rapid.

        (Citează)

  7. Mai era și Heroes. Aveam niște prieteni obsedați de el :)
    La sală majoritatea jucau Rally, MK4, apoi Delta Force, Quake 2, Unreal, Red Alert, Starcraft și apoi Counter Strike. #cevremuri

      (Citează)

  8. Ce e mai dubios în tot articolul ăsta pentru mine? Am jucat toate, dar toate titlurile menționate aici, inclusiv în comentarii, și despre 90% dintre ele am și scris :))

      (Citează)

    • Si ca, sa aduc totusi un plus discutiei, uite si cateva titluri care ar putea fi adaugate:

      1. KK’ND (Krush Kill’N Destroy) – In special al doilea joc din serie. Nu avea un A.I. prea destept (mult prea agresiv si axact pe expansiune, nu tehnologie), insa KKND 2 avea posibilitatea de a construi unitati, iar unele combinatii erau excelente, chiar si cele create de A.I. Fusese creat tot de australieni, ca si Submarine Titans.

      2. Homeworld – Pentru ca pana atunci A.I.-urile nu se descurcau cu adevarat in trei dimensiuni. Sigur, de la Total Anihilation la Ground Control si Sacrifice, jocuri de strategie in 3D mai existasera, dar A.I.-ul nu era cu adevarat obligat sa gandeasca in toate dimensiunile. Sacrifice merita si el mentionat ca un fel de strabunic al MOBA-urilor de acum, desi jocul a fost unic pentru perioada respectiva.

      3. Rise of Nations – Formula AoE dusa la perfectiune. Daca nu era bug-ul ala mizerabil de la finalul ultimei epoci (care-ti permitea sa faci unitati in prostie), jocului nu i s-ar fi putut reprosa prea multe. Mai echilibrat decat Empire Earth.

      4. Seven Kingdoms Ancient Adversaries si Seven Kingdoms 2 – Ceva mai apropiat de sah (nu ca asta ar fi neaparat un lucru bun) decat strategiile clasice.

      5. Lords of the Realm 2 – Pana la seriile Creative Assembly (Shogun, Medieval, Rome, Empire etc) a fost bijuteria asta, iar A.I.-ul putea sa-ti rezerve surprize pe harta de lupta (nu si pe harta mare, unde calculatorul era un dezastru economic).

      6. Cossacks – Pentru simplul motiv ca A.I.-ul avea de descurcat mii de unitati pe harta.

      7. Battle Realms & Kohan – Ambele trageau spre RPG, ambele au fost excelent, inclusiv la nivel de provocare.

      P.S: Daca imi amintesc bine, Submarine Titans permitea sa si editezi A.I.-ul, ceva nemaivazut pana atunci.

        (Citează)

  9. submarine titans a fost bun rau! Il luasem intai ca demo de pe un CD Level parca..

      (Citează)

  10. Jucam starcraft 1. Ore intregi. Eu contra Ai. La un moment dat intr o vacanta de vara (prin 2004-2005) (eram la faculta in alt oras) am stat in camin cu un tip care fusese in echipa romaniei de starcraft. M-o rupt baiatul. Apoi m-a bagat in universul battle net unde au sters cu mine pe jos coreenii. 3-5 minute dura partida. Ala o fost momentul in care am incetat sa mai joc jocuri de strategie.

      (Citează)

  11. age of mythologi – clona de AOE, dar foarte misto.. pt ca era plina de creaturi din mitologia greaca, fiind fan declarat, pe la vremea aia.

      (Citează)

  12. Z intr-adevar avea un AI bun, imi amintesc ca-l bateam destul de greu.

      (Citează)

  13. @alexcd – ” am stat in camin cu un tip care fusese in echipa romaniei de starcraft. M-o rupt baiatul” poveste oarecum asemanatoare, internet/sala deschisa noua in brasov de niste bucuresteni (marcy design si acum imi amintesc numele), prima luna au fost angajati din bucuresti care sa pregateasca lumea, sa aranjeze sala. intr-o sambata eram la un long night si pe strategie cam batea vantul, am gasit pe unu “prietenul la cea care <> sala” care a zis ca vrea sa joace starcraft. primul meci ma bate dupa 20-25 de minute, al doilea cam in 35, in al 3lea in bat eu in vreo 40, pleaca ala nervos. tipa de acolo imi povesteste ca iubitul fusese cu vreo 2 luni inainte la wcg pe partea de starcraft :)) ne-am mai intalnit de cateva ori acolo, n-a mai vrut sa mai joace :)

    nu stiu de ce, Starcraft 2 nu m-a prins. poate n-am prins eu momentul cand s-a lansat, nu mi-au placut trupele initiale (am jucat vreo 2 saptamani).

    red alert2 a fost iarasi superb, acolo am reusit cu un alt prieten sa carpim 6 insi la o sala, care se credeau isteti si ziceau ca nu joaca cu incepatori si i-am provocat la un joc 2 vs 6. pacat ca ai-ul era slab de tot iar cu sistemele noi jocul a devenit aproape imposibil de jucat – pe viteza maxima se misca cam 3-4x mai rapid decat in mod normal (iar grafica nu mi-a mai placut)

    cel mai bun joc ca si grafica/AI mi se pare ca este Supreme Commander – Forged Alliance (este un expansion al primei versiuni. a aparut dupa 2 ani si Supreme Commander 2 care este o aberatie facuta sa mearga si pe console dar mult mult mult slabita partea de management). singura chestie de care ma pot plange la jocul asta este lipsa de varietate a trupelor, sunt 4 rase dar diferentele reale sunt doar la trupele experimentale, pana acolo cam totul seamana 80%. a mai fost un minus la inceput (a aparut prin 2007 parca) cand sistemele nu puteau sa duca jocul, foarte prost optimizat (aveam un q6600/4gb ram/8600gts – singurul minus fata de un sistem de gaming atunci era placa video care a fost 500 ron// sistem care dupa 2 ore de joc incepea sa sacadeze sanatos). sa nu uit – ai-ul de baza e slab, devine foarte tare in momentul in care adaugi ceva dezvoltat de comunitate numit Sorian.

    ai-ul adaugat in joc eu zic ca o sa aduca mult mai multi jucatori, sigur nu sunt aia tampiti sa-l faca imposibil de batut ca nu sunt cretini, sau il pot face extrem de greu de batut dar sa permita un coop vs acel AI. probabil o sa fie cu optiuni de dificultate diferita – dupa 20-50 de jocuri sa iti creasca dificultatea astfel incat sa te tina concentrat. pe ideea asta imi aduc aminte de un tip foarte bun la quake3 care batea botii pe nivel maxim de dificultate pe dm13 (spatiul), si acum imi aduc aminte cum trimitea rachete la intalnire si terminau botii pe – din cauza sinuciderilor :) (bullets aka fulgerica e personajul)

    vremuri frumoase, chiar ma bucur ca am prins perioada respectiva

      (Citează)

    Alătură-te discuției, spune-ți părerea:

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verifică ce-ai scris. Dacă vrei să mai adaugi ceva, lasă un nou comentariu. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici, și fără mesaje doar de dragul URL-spam-ului. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt binevenite.

sus