O săptămână în Colmar, Franța, și în satele pitorești din jur

23 Aug 2017  ·

TURISM  ·

36 comentarii

Am stat o săptămână în Colmar, Franța, și în satele din jur, inclusiv vizitând o zi întreagă Strasbourg-ul. De doi ani plănuim să vizităm acea zonă a Alsaciei pentru că fotografiile o arată ca o regiune idilică, cu sate frumoase, pline de flori, vin de calitate și cofetării de top.

Am plecat așteptându-mă la o vacanță plăcută. A fost una extraordinară. Colmar-ul și satele vizitate în jur sunt parcă scoase din povești. Adăugați la asta faptul că se află pe Drumul Vinului Alsacian, că au câteva zeci de castele și fortărețe pe acolo și veți descoperi și mai multe motive să o vizitați.

Iată un clip video ce prezintă totul:

Și mai pe larg în imagini:

COLMAR

Colmar are aproape 70.000 de locuitori, fiind un oraș tipic franțuzesc, dar centrul său este cel interesant, o zonă ușor de bătut la picior ce include străzi cu case pitorești precum vedeți mai jos, o catedrală mărișoară, o zonă cu apă numită Mica Veneție și multe, multe localuri inedite, inclusiv restaurante cu stele Michelin.

Nu sunt multe de făcut pe aici. Turiștii se bucură de atmosfera fericită și de zecile de restaurante, cofetării, gelaterii artizanale, de cele 7 tipuri de vinuri făcute în regiunea Alsaciei, servite aproape în orice local cam în orice dimensiune de carafă vrei să bei, de un mic-dejun luat chiar în piață, eventual pe terasa ei exterioară cu bărci turistice trecând ușor pe lângă tine.

Zona este foarte liniștită, o liniște care se simte și mai bine în satele pe care vi le prezint mai jos. Majoritatea turiștilor sunt chiar francezi, n-am văzut gălăgie, n-am văzut cerșetori (decât în Strasbourg, oraș mare și diferit de celelalte), n-am fost asaltat de zeci de branduri ce le poți vedea în orice colț al lumii.

Intuiam că acest gen de turism, să-i zicem ceva mai liniștit, mai rural, poate fi foarte mișto. Intuiam asta de când am vizitat insulele Azore. Colmar și satele din jurul său mi-au confirmat-o.

RIQUEWIHR

Pronunțat “ricvir” (regiunea Alsacia a oscilat între germani și francezi de-a lungul secolelor, influența nemțească fiind pronunțată în multe domenii), acesta este unul dintre cele mai cunoscute sate din zonă, inclus pe lista de cele mai frumoase din Franța. Este mic și are o formă pătrată, ceea ce-l face foarte ușor de vizitat, toată acțiunea fiind concentrată pe strada principală.

Ca și restul localităților de mai jos, Riquewihr este înconjurat de viță de vie, aflându-se în zona dealurilor. Colmar, la 10 kilometri distanță, nu are acest noroc.

KAYSERSBERG

Acest sat arată la fel de bine, ba chiar are avantajul unui pârâu ce-l străbate prin centru, înfrumusețându-l suplimentar. Cu o populație de nici 3000 de locuitori, ascunde în centrul său un hotel de 5 stele ce are și un restaurant cotat cu 2 stele Michelin, asta apropo de ce te poate surprinde pe acolo.

RIBEAUVILLÉ

Se pronunță “ribovile”, că are accent pe ultima literă. Satul este asemănător cu Kaysersberg și, acum câțiva ani, a câștigat competiția anuală de ce sat are cele mai frumoase flori în regiunea Alsaciei. Așa e pe acolo, satele se întrec în astfel de lucruri; la ei nu se pune problema să ai iarba necosită în fața casei sau gropi pe șosea, ci dacă fiecare casă are 10 sau 20 de ghivece cu flori.

Aici am luat și un mic tur făcut cu tractorașul cu remorcă, tur ce ne-a dus prin oraș, prin satul vecin Honewihr și prin vița de vie dintre cele două localități. A fost o excursie foarte plăcută.

EGUISHEIM

Un sat mai mic, dar la fel de pitoresc, remarcabil și prin faptul că acum o mie de ani l-a dat pe Papa Leon al 9-lea, care de aici venea. Toate localitățile au o astfel de istorie. Chiar și în Colmar poți vedea case construite inclusiv pe la 1300. Cele de la 1400-1500 sunt deja ceva uzual în centrul vechi al localității.

CE-I DE REȚINUT

E cam greu de ajuns acolo. Puteți zbura la Frankfurt și de acolo să luați trenul sau autobuzul Flixbus (mai ieftin) spre Colmar. Alte variante includ București-Paris-Strasbourg cu avionul sau low-cost-ul București-Basel, care-i la 60 km spre sud, dar problema este că se aterizează acolo la ora 22, când e destul de greu să mai găsiți transport spre Colmar.

Mâncarea este, de asemenea, ușor dubioasă. Tradițională este… pizza, doar că ei o numesc tarte flambée (tartă flambată i-am zis eu). E ca o pizza, doar că aluatul este mult mai subțire și mai crocant, iar deasupra se pune ceapă, bucățele de bacon și brânză. Costă cam 9 euro una. Al doilea tip tradițional de mâncare este carnea fiartă și servită pe un pat mare de varză acră, din aia de-ți mută nasul.

Platoul lor clasic arată chiar ciudat, nu-i ceea ce te-ai aștepta de la bucătăria franțuzească. Primești ceafă de porc, dar fiartă, ceea ce noi numim kaizer, ciolan fiert, ba chiar și doi cremwursti, totul pe varză. Ei cumva rezistă să mănânce așa ceva destul de des. Tradiționale mai sunt și ceva tarte cu carne și clătite sărate, dar nu vă așteptați la minuni: o simplă clătită în care au învelit un cremwurst se numește Clătită Alsaciană cu cârnat strasburghez, ceea ce sună mult prea fancy pentru ceea ce este de fapt.

Și nu doar că majoritatea restaurantelor servesc doar astfel de preparate tradiționale, dar au și un program foarte scurt. Unele deschid doar în intervalul 12-16, altele seara de la 19 la 22. Multe acceptă un singur serviciu pe seară, adică așează pe cineva la o masă și, după ce acel consumator termină de mâncat și pleacă, masa nu este refăcută pentru a primi noi clienți. Le ajunge unul pe seară per loc.

Secretul este, deci, să faceți rezervare la restaurantele care vă atrag. Am pățit în câteva seri să nu mâncăm unde voiam noi pentru că nu aveam rezervare sau pentru că serviciul se încheiase. Nu vă speriați de preparate, se pot găsi și unele mai clasice franțuzești (sau poate că vă va plăcea tarta flambată sau varza acră), și loc fără rezervare, dar dacă aveți preferințe clare sau vreți să mâncați la restaurantele bine recomandate pe Tripadvisor sau Michelin, treceți cu o zi înainte și rezervați locul.

Vinul este bun, iar deserturile sunt magice. Au multe cofetării de mare artă, multă înghețată artizanală. În centru este un local unde săptămânal alt producător de vin își vinde la pahar băuturile, iar uneori seara are loc câte un concert sau o demonstrație de dansuri. Diverse braserii stau deschise până târziu, atrăgând lume pentru încă o bere sau un vin.

Transportul între localități este de asemenea prost pus la punct. Un autobuz turistic gen hop on, hop off ar fi fost ideal, dar nu există. Noi am luat un tur de o zi care ne-a dus la fortăreață Haut-Kayserburg, în Riquewihr, Eguisheim și la o degustare de vin. Există din Colmar un autobuz pentru Ribeauville, dar are orar ciudat, câte o cursă dimineața, la prânz și seara, iar din Ribeauville e greu de ajuns în altă parte ieftin.

Sigur, se poate închiria o mașină și cu aceasta puteți face tot Drumul Vinului pe îndelete, dar cineva trebuie să fie șofer.

Dacă treceți prin zonă, vizitați Colmar. Dacă aveți încă niște ore la dispoziție, Ribeauvillé și Riquewihr sunt la 10 km de Colmar și la 3 km unul de altul, așa că pot fi vizitate ușor amândouă.

36 comentarii

1. Turul din estul Frantei a foat printre cele mai misto (si obositoare) concedii. Mai planuiesc sa ma intorc si pe Valea Loarei, cu o masina de data asta, sa o vad pe indelete.
    Franta e misto de fiecare data, daca nu te duci la Paris.

(Citează)

2. Uitandu-ma la aceste poze, imi dau seama ca noi suntem la ani-lumina de civilizatia din Franta. Nu cred ca vom scapa vreodata de balcanismul asta adanc inradacinat, pentru ca si la noi exista (ceva) potential. Superbe poze!

3. Superbe poze, superb loc. Ar fi interesanta o vacanta aici

4. dumniezo! Deci asa arata vestitul turism rural, pe care ar trebui sa il facem noi??

(Citează)

5. iar mancarea e nemteasca 100%.

Mai mult, as paria ca e nemteasca pastrata ca acum 200 de ani. Se intampla, la fel cum si mancarea romaneasca a pastrat bucataria turceasca medievala (ciorbe, sarmale etc).

• Amuzant este că fac și covrigi exact ca ăia bavarezi. Le zic Bretzel.

(Citează)

• Pentru ca si Alsacia a fost parte din Germania.
      In centrul Strasbourgului casele cele mai vechi au o arhitectura tipic nemteasca iar unii batrani inca vorbesc germana intre ei.

De ajuns in Strasbourg nu e tocmai greu. Lufthansa are direct din Bucuresti (zbor pana in Frankfurt si autocar de acolo in acelasi bilet, vandut direct ca Bucuresti – Strasbourg)

Ai incercat Cremant?

(Citează)

• C: Pe langa asta, tarte flambée nu e pizza. Are smantana in loc de sos de rosii, e mult mai subtire si obligatoriu are ceapa.

Așa zic și ei, dar realist vorbind, e o pizza.

Am băut mult cremant, da. Puteai cere oriunde la pahar.

Autocarul Lufthansa nu l-am luat pentru că pleca la câteva ore după ce aterizam noi în Frankfurt, am preferat să luăm următorul tren. Nu-i rea nici soluția cu autobuzul, însă, că nu mai schimbi 3-4 trenuri în diverse gări și nu stai cu emoții că le pierzi.

(Citează)

• Vezi ca, desi biletul de avion + autocar iti spune sa iei autocarul de la o anumita ora, e pus la distanta foarte mare tocmai ca sa aiba mamaie timp sa gaseasca locul din care pleaca autocarul (in aeroport, usor la subsol, intr-o parcare).
      Autocarul, in schimb, pleaca din ora in ora si te primeste chiar daca ai bilet la o ora mai tarzie.

• Sunt multe de zis aici.

Autocarul Lufthansa pleca mai târziu și noi am preferat să luăm trenul.

În particular acum, calea ferată avea ceva lucrări, trenul a ocolit, am făcut 6 ore și am schimbat 5 trenuri.

Recomand tuturor să facă simulări de acasă folosind site-urile DB, SNCF și Flixbus, dar să pună minim o oră între aterizare și conexiune, că nu știi ce și cum se întâmplă.

(Citează)

6. Știți care e culmea? Că zona privită de la distanță nu arată mai bine decât zona Făgărașului sau a Sibiului, de exemplu.

La ce câștigă ei este aspectul bine pus la punct la localităților, drumuri perfecte, număr mare de localuri și, chestie pe care noi nu o putem rezolva ușor, tradiție: secole de cultivat viță de vie, zeci de castele, de case vechi șamd.

• Traditiile sunt unul din lucrurile care nu pot fi rezolvate, al doilea e mentalitatea posibililor investitori in restaurante/hoteluri/pensiuni. Pai daca ti-ai deschis pensiune si nu iti iei x5 dupa un an merge prost.

Program ciudat la restaurante am mai gasit si in zona “rurala” a Italiei. Desi e prima data cand aud ca nu servesc de mai multe ori la aceeasi masa.

(Citează)

7. Eu in Alsacia am mers doar pe “B-roads”, o data pentru ca eram sarac si autostrazile is scumpe la astia si pentru ca is mult mai pitoresti si gasesti locuri misto din intamplare.
    Ei, la un moment dat m-a dus GPS-ul prin parcul national Haut-Jura prin padure, pe un drum forestier, de o banda. Asfaltat.
    Eu am luat la rand satele dintr-un top “cele mai misto sate din Franta”, iar orasel de departe cel mai misto mi s-a parut Annecy.

(Citează)

8. Choucroute – varza acra mi s-a parut si mie “neatragatoare” initial, dar acum o ador. Cat despre zona, exact cum ai scris, e superb. Totul e foarte bine organizat, ai drumuri bune, parcari mari (cu plata bineinteles) si multe multe optiuni de restaurante.

9. Bucătăria alsaciana înseamnă mai mult decât flamenkuche și choucroute. În n primul rand este regiunea cu cele mai multe restaurante cu stele Michelin. La Kaysersberg ai Le Chambard 62° al lui Olivier Nasti unde sper ca ai mâncat ca pe lângă restaurant cu stele au și restaurant mai puțin fitos. Se vizitează bucătăria și e o experienta interesanta. La Illhausern, aproape de Ribbeauvilé ai l’auberge du l’Ill al familiei Haeberlin care este unul din cele mai vechi și mai frumoase restaurante cu 3 stele. Un meniu de degustare, pentru tineri, e 100 de euro și eu zic ca merită, e practic un templu al gastronomiei.
    Apoi bucătăria alsaciana e foarte variată. Pe lângă multele feluri de tarte flambé, cu diverse tipuri de brânză, cu ierburi, ciuperci, ai și alte feluri de mâncare. Tu ai mâncat ca pentru turisti. Mai poți încerca friptura de cal rossbeef cu spaetzle, niște paste speciale, munster sau alte brânzeturi prăjite, cu salate. Sparanghelul este tipic. Se mănâncă destul de mult pește. Etc.
    E o regiune frumoasă, de parcurs cu mașina, intre Colmar și Strasbourg mai ai o grămadă de atracții, muntele cu maimuțe, parcul cu berze, rezervația de fluturi. În Strasbourg mai e frumos de vizitat parcul L’orangerie cu o mini zoo, asta pentru copii și făcut o plimbare cu băteau mouche pe Ill, de văzut multele poduri, instituții europene mica Franța.
    Felicitări pentru vacanta

(Citează)

• Am mâncat la JY’S, în Colmar.

Aș fi vrut rosbif. Era într-un singur loc, din ce-am văzut eu în meniu, și mi s-a spus că nu-l au disponibil acum, fusese în intervalul prânzului.

Munster nu mi-a plăcut în particular. Am mâncat mai bine ribeaupierre, un alt soi de brânză din zonă. Spaetzle am mâncat în Strasbourg, mi s-au părut niște paste cam dulci și atât.

Un ciolan de porc fiert în pinot noir, nu copt, a fost foarte bun, la fel și niște pește și melci. Toate astea se întâmplau la S’Kaechele din Strasbourg, dacă ajungi pe acolo http://www.skaechele.fr/en/

În Strasbourg am fost și la Orangerie și cu vaporul (Batorama îi zice companiei, nu Bateau Mouche). Frumos turul, da.

(Citează)

• “muntele cu maimuțe, parcul cu berze, rezervația de fluturi” ha, lol, bifat si eu astea.

am mai oprit intr-un satuc unde se pregateau de un targ/balci ceva si am fost la un restaurant unde ne-au luat 15 euro de caciula, si ne-au hranit fara meniu & shit, ce-aveau ei facut. foarte buna mancarea de altfel.

10. Suplimentar in Alsacia:
    Chateau du Haut-Koenigsbourg – http://www.haut-koenigsbourg.fr/en/
    Mulhouse – https://en.wikipedia.org/wiki/Mulhouse ce gazduieste, printre altele, cel mai mare muzeu auto din lume

(Citează)

11. Colmar nu e un oraș tipic franțuzesc (așa ceva nu există) ci mai degrabă tipic alsacian. Sunt multe regiuni în Franța, fiecare cu specificul ei, unele mai pronunțate decât altele.
    Apoi, după cum ar zice mai sus, de vede că locul ăsta era pina ieri la nemți, inclusiv la mîncare.
    Apoi, marea problemă a zonei asta e că e ultra turistică, daca nu te miști cu mașina ta o să fii într-o bulă (servicii, mîncare, atracții) de chestii create exclusiv numai pt turiști. De aia e mai mișto să închiriezi o mașină că să ieși de pe pista balizată pt turiști. Da știu, vinul …

Când mai vii pe la Paris să vă scot la niste chestii bune de mîncare? :)

12. C:
    unii batrani inca vorbesc germana intre ei.

Ai incercat Cremant?

Bătrânii vorbesc alsaciana care nu e germană dar se aseamănă
    Crémant este vin spumant care nu vine din regiunea Champagne. Există și crémant de Bourgogne dar tot alsacian e mai bun
    Se ajunge ușor prin Frankfurt în România. Autocarul ala e inclus din preț, confirm

(Citează)

13. Bateau mouche este tipul ala de ambarcațiune deschisă cu care se vizitează diverse,compania doar se cheamă ca ambarcațiunea.
    Merci de recomandări de restaurante. Friptura de cal s-ar putea sa fie în meniul de iarnă.

14. Diana:

(Citează)

15. privind pozele am intrat in depresie ……bine eu stiam ce este acolo , printr un noroc chior cand am fost mic am fost trimis in vacanta cate trei luni in fiecare an in Alsacia ( satul nostru s a infratit cu Alsacia ) , eram cazati la cate o familie , asa am vizitat tot ce inseamna alsacia si lorena ……castelele , satele traditionale ……ce frumoasa , linistita poate sa fie viata , si in ce mizerie , morala mai mult, traim noi …..eu sunt din maramures care se vrea o zona turistica …..eu cred ca poporul roman este cel mai prost de pe tot globul …..

16. nwradu:
    Am înțeles că și Făgăraș este înfrățit cu Colmar.

Satul nostru (din Maramures ) s a infratit cu o asociatie . Imediat dupa revolutie sa facut aceasta asociatie in Franta , Le Flocon …..si au venit in Romania cu ajutoare . Noi fiind catolici de fapt , prin biserica au aparut la noi . In fiecare vacanta de vara cei mai buni 5 elevi din fiecare clasa mergeau automat in Franta toata vacanta. Eram cazati la cate o familie toata vara . Am fost imprastiati prin toata Alsacia . Acest lucru a schimbat foarte mult viata micului nostru satuc din Maramures. Multi inca tinem legatura cu prietenii nostrii de acolo . unii s au casatorit pe acolo , altii fac afaceri in turism , multi francezi vin si astazi ca turisti……vedeti ce au ei acolo si totusi le place si la noi …de asta imi este ciuda , din lipsa unei strategii , pierdem foarte mult ……scuzati aceasta postare dar am devenit nostalgic , cand am vazut materialul asta …..

(Citează)

17. Cu ce ai facut pozele astea picture perfect??

18. nwradu:
    Cu telefonul. Nici nu cred că sunt editate, am îndreptat vreo 2-3.

Cu telefonul e un raspuns foarte abstract, poti dezvolta? :)))

19. nwradu:
    Samsung Galaxy S8+

Ala e! Eu eram pornit sa imi iau un G7X, pentru site-ul de travel, dar acum vazand pozele astea si clipul, nu merita investitia. Mai bine imi iau un S8+, am si telefon de ultima speta, si camera video, si camera foto. Imi iau un gimbal de telefon si am totul intr-un device. Era sa fac buba, bine ca am intrebat :D

(Citează)

20. Mamicule da ce-si facu duduia Matilda la par ?! Au’ vru sa-i socheze pe alsacieni!?