blog demisec cu note fine de tehnologie

euCitiți review-ul complet: noul Samsung Note8 este aproape de perfecțiune. Am făcut și analiză foto.

Cum am zburat cu Qatar Airways către Doha și Zanzibar

Clock icon

3 Jul 2017

Tag icon

TURISM

Comments icon

37 comentarii

Am fost în Zanzibar, 10 zile la plajă, zburând pentru prima oară cu Qatar Airways și având escală în Doha, hub-ul lor central. A fost o călătorie plăcută, chiar dacă nu memorabilă.

Aeronavele au fost, atât pe București-Doha cât și Doha-Zanzibar, Airbus-uri A320-200. Acest tip de avioane au un singur culoar pe mijloc și în Europa sunt de obicei utilizate pe curse scurte și medii, dar autonomia lor le face potrivite și pentru zboruri de 6-7 ore, cum au fost acestea, dacă numărul pasagerilor nu depășește 160-180 (și pe aceste curse, nu depăsește).

Pentru mine a fost singurul element ușor deranjant al călătoriei. Speram să zburăm cu Dreamliner sau alt avion modern, că în flota Qatar se găsesc diverse tipuri de aeronave, dar n-a fost să fie. Chiar și așa, avioanele lor A320 includ monitor în scaun cu o selecție largă de filme, muzică și chiar și jocuri (de exemplu jocul 2048), iar spațiul în clasa Economy este suficient chiar și pentru persoane de 1,86 metri, cât am eu.

Scaunele la locurile Exit nu se pot lua la check-in-ul online, ci doar dacă le cereți la aeroport, așa că încercați să faceți asta. Noi le-am obținut pentru București-Doha, în rest nefiind disponibile pentru că le luaseră alții mai din timp. Dacă nu vă interesează locuri pe rândul Exit (cu spațiu mult mai mare pentru picioare), faceți check-in-ul online pentru că astfel puteți merge la ghișeul mult mai rapid de baggage drop cu check-in făcut.

În ce privește scaunele din avion, rețineți că rândul din fața celui de Exit nu are scaune ce se pot lăsa pe spate. De asemenea, locul de la fereastră de pe rândurile de Exit (sunt două consecutive pe A320) nu se lasă pe spate pentru a nu obstrucționa accesul la ușă. Scaunele de la mijloc și culoar se pot lăsa pe spate.

Scaunele Business pe Buc-Doha sunt ceva mai banale, oferind doar spațiu suplimentar într-o configurație 2+2, plus desigur serviciu la bord mult mai bun. Pe Doha-Zanzibar avionul avea scaune business care se pot face pat, cu spațiu unde să pui picioarele și ecran mult mai mare. Pentru un zbor de 8 ore, cred că merită diferența de preț pentru cei cu dare de portofel.

Entertainment-ul la bord a fost foarte bun. Am văzut în total vreo 6 filme, precum:

  • Hicksaw Ridge, un film de război foarte bun, inspirat din fapte reale
  • Suicide Squad – bunicel, mai plăcut decât mă așteptam
  • John Wick 2 – am adormit pe la jumătate
  • XXX Xander Cage ăla nou – acceptabil
  • The Great Wall – acceptabil
  • Keanu – o comedie ok

și includea multe titluri recente precum Logan, Beauty and the Beast, Fantastic Beasts and Where To Find Them, Batman vs Superman, X-men Apocalypse șamd. Aveau acolo și întreaga colecție Star Wars de 8 filme, vreo 10 filme de Hitchcock, diverse alte filme clasice din ultimii ani, vreo 20 de Ted Talks, câteva seriale șamd. Sunt zeci de ore de filme bune și sigur veți găsi multe nevăzute cu care să vă ocupați timpul.

Mi s-a părut amuzant că meniul de filme arabe includea de fapt niște predici din Islam, iar muzica arabă la fel, era cu rugăciuni din Coran.

Am primit o pătură, o pernă și căști. N-am primit o mască de ochi și nici nu aveau, că am cerut, ceea ce mi s-a părut un mare minus.

La plecarea din București, avionul avea 50 de pasageri, așa că majoritatea s-au reorganizat prin avion și au dormit pe câte trei scaune. Restul zborurilor au fost aproape pline.

Avionul include și wireless la bord, oferit într-un parteneriat cu Ooredo, un operator din zona arabă. Gratuit ai 10 MB, ceea ce s-a dovedit suficient pentru a încărca două fotografii pe Facebook, citit titlul știrilor și verificat emailul. Dacă vreți mai mulți MB, se pot cumpăra, costă 10 dolari pentru 100 MB. Acoperirea nu-i permanentă, se aprinde un bec la bord atunci când avionul nu mai poate comunica cu serverele sale, dar aceste momente sunt destul de puține.

Iată, pentru posteritate, primul mesaj scris de mine de la bordul unui avion, de la 10.000 de metri deasupra golfului Aden:

Un meniu înmânat de personalul de la bord mă punea să aleg tipul de carne dorit, fiecare venind cu diverse garnituri:

Iată vita gătită lent cu sos, servită cu orez și legume la abur, plus o salată ca aperitiv, o chiflă cu unt și brânză topită și un desert bunicel. Au și alcool la bord, precum vinuri, whisky Johnny Walker, vodcă, gin șamd.

Miel în sos de mentă, cu cartofi wedges, morcov și mazăre, o salată grecească și un desert cu fructe de pădure. Cutiuța pe care scrie Rayyan este apă plată.

Pui cu cartofi wedges și morcovi:

Iată meniul de mic-dejun de pe zborul de retur Doha-București, întâi partea mea vegetariană, apoi omleta cu cremwurst:

Eu l-am luat pe cel vegetarian, care include câteva legume și, cred eu, două tipuri de pâine băgate acolo. O brioșă și un iaurt completau totul.

Cafea la bord n-au băut, dar ceaiul negru este bunicel. Personalul a mai trecut de câteva ori cu băuturi (puteai oricum să ceri orice apăsând butonul de deasupra capului), apoi chipsuri sau KitKat. Însoțitorii de bord au fost amabili și politicoși, iar pe unul dintre zboruri erau aproape toți români.

Am ajuns în Doha la 5 dimineața și deja erau 35 de grade. La întoarcere am aterizat acolo la 1 noaptea – tot 35 de grade erau. Ziua temperaturile în exterior se apropie de 50 de grade. Avioanele de pe cursa de București nu trag la terminal, ci ești luat cu autobuzul din zona platformei de parcare, ceea ce este un alt minus.

Aeroportul este mare, modern, impresionant prin dimensiunea construcției, dar în rest nu foarte memorabil (bine, e cu ani-lumină înaintea Otopeniului). Prefer oricând Heathrow, de exemplu, care are zeci de restaurante, cafenele și baruri, fiecare cu alt specific și alt design interior, sau Schipol din Amsterdam. Aeroportul Hamad din Doha are o zonă centrală unde se află celebrul urs al lui Urs Fisher (ce coincidență de nume în română, nu?), o “operă de artă” din bronz, înaltă de 7 metri și cântărind 20 de tone, cumpărată la licitație cu aproape 7 milioane de dolari de cineva din Qatar și montat aici, în aeroport.

Ursul este în centrul aeroportului, de unde pleacă cele cinci zone de îmbarcare A-E. Legătura între AB și DE se face cu un tren fără șofer, ce parcurge vreo 200 de metri pe o linie dreaptă, dar nici măcar asta nu e ceva impresionant, că în Paris au un tren automat cu un traseu mai complex în terminalul 2.

via GIPHY

Magazinele din aeroport sunt mixul uzual de duty-free-uri cu bomboane, sucuri, parfumuri și ceva alcool (dar slăbuț la acest capitol) și magazine de la marile branduri fashion. Am văzut și câteva cafenele și restaurante, dar noi am intrat la lounge-ul contra-cost, despre care vă zic cu altă ocazie.

Ce nu mi-a plăcut a fost verificarea de securitate, care a fost simbolică. Nashu_mare a trecut prin aeroport cu cremele de plajă și spray-uri în bagajul de mână, obiecte care în Europa ar fi fost imediat detectate și aruncate la gunoi. În Qatar nu i-a păsat nimănui, așa că înțeleg și de ce SUA i-a pus pe lista de “fără laptop și alte electronice mari la bord”.

Statul Qatar are niște probleme cu vecinii și acuzațiile de terorism, iar compania aeriană le resimte din plin. Avionul trebuie să ocolească peninsula Arabică, ceea ce adaugă aproape o oră călătoriei. Cu câteva zile înainte, am fost anunțați că zborul Doha – Zanzibar va decola cu vreo 50 de minute mai repede decât era inițial prevăzut, asta nefiind însă o problemă, escala inițială fiind de peste 2 ore. Momentan se zboară, dar ocolul suplimentar poate duce la întârzieri dacă aveți escale în altă parte, așa că verificați cu atenție itinerariul și folosiți Flightradar24 pentru a vedea cât durează acum cursele respective.

Iată cum se zbura Doha-Kilimanjaro înainte de începerea crizei și cum am zburat eu:

În particular pentru călătoria către Zanzibar, cursa Qatar Airways face o oprire tehnică în Kilimanjaro pentru aproximativ 60 de minute, unde avionul este realimentat, iar jumătate dintre pasageri coboară, semn că mergeau acolo pentru safari. Apoi zboară încă vreo 30 de minute până în Zanzibar, de unde pleacă spre Doha.

Aeroportul din Zanzibar este un loc dubios, mai urât decât orice gară din România. La aterizare, în terminal, un paznic a lătrat la noi să completăm declarația pentru viză (România nu plătește viză, dar majoritatea țărilor da – costă între 30 și 50 de dolari), declarație care cere o mulțime de detalii, apoi am fost fotografiați și amprentați complet la mâini.

Înainte să ieșim din aeroport un alt paznic a lătrat să punem bagajele la scanat, la raze X. Omul care privea monitorul aparatului cu raze X părea mort, n-a schițat nici un gest, așa că am ridicat bagajul la ieșirea din aparat și am ieșit din aeroport, unde sar pe tine vreo 20 de taximetriști. Transferul spre hotel îl aveam aranjat din țară, ceea ce vă recomand și vouă (scrieți un email hotelului, vă aranjează ei, sau apelați la o agenție de turism de aici).

La plecare, situația a fost și mai rea. Sare din prima pe tine un tip cu cărucior de bagaje, gata să ți le care 10 metri până în aeroport pentru un bacșiș, dar l-am refuzat. Îți pui singur bagajul în aparatul de raze X, iar supraveghetorul din nou n-a schițat vreun gest. Am trecut prin securitate fără probleme cu o apă în bagajul de mână, iar nashu_mare cu creme de plajă și alte recipiente ce depășeau lejer cantitatea maxim acceptată la bord.

Check-in-ul la aeroport se face manual. Personalul cântărește bagajele pe un cântar mare de alimentară, lipește etichetele și apoi duce manual bagajele, câte două, spre tractorul care le duce la avion, neexistând benzi automate sau sisteme de sortare. Ce-i drept, doar Qatar și OmanAir aterizează acolo cu avioane mai mari, în rest cursele fiind asigurate de avioane mici, de maxim 10 persoane.

Zona de așteptare pentru îmbarcare are scaune suficiente și vreo două magazine. Ca să fie experiența completă, bagajele noastre au rămas în Zanzibar, lucru aflat de noi abia la București, unde la ușa avionului ne-a așteptat o domnișoară de la Qatar Airways cu vestea proastă și scuzele de rigoare. Nu pot da vina pe Qatar pentru asta (deși au personal în acel aeroport), cred că cei de la sol, din Zanzibar, pur și simplu n-au chef de muncă. Bagajele ne-au sosit a doua zi, intacte și fără nimic lipsă din ele, fiind livrate acasă de cineva de la Menzies (operatorul de bagaje din Otopeni).

Scuza oficială a celor din Zanzibar a fost că n-au mai încăput în avion pentru că acesta era deja plin, ceea ce e doar o scuză  pentru incompetența lor. Avionul nu era 100% ocupat, iar spațiu de bagaje era suficient, că doar e un A320 mare. Nu mă mir, întreg Zanzibar-ul pare mai sărac decât cel mai sărac sat din România, o să vă arăt în alt articol fotografii.

Trăgând linie, am călătorit bine cu Qatar Airways, nu mă pot plânge de nimic. Dacă statul Qatar își rezolvă problemele de politică externă, aș avea și mai mare încredere în companie pentru viitoare zboruri.

România este slab conectată direct spre est, cele trei huburi pentru a călători spre Asia-Australia fiind Istanbul, Doha și Dubai. Către primii zboară TAROM și Turkish, spre Doha doar Qatar Airways, iar spre Dubai doar companii low-cost precum Fly Dubai și Wizz Air. Dacă doriți o călătorie clasa normală către est, Qatar este o opțiune bună. Alternative cu escale întâi spre vest (gen Paris, Amsterdam, Munchen șamd) le-aș lua în considerare doar dacă prețul este mult mai bun, că altfel adaugă lejer 6 ore suplimentare călătoriei spre Asia-Australia.

    37 comentarii

  1. Deocamdata nu vad vreun motiv sa merg in Zanzibar. Dupa ce ca e drumul lung gasesti o tara mai bananiera decat Teleormanul.

    O fi ieftin, o fi plaja cu nisip alb, dar nu merita deranjul.

      (Citează)

  2. Excelent documentat!

      (Citează)

  3. 1 sa zbori cu QA e ca si cum ai zbura cu ISIS…mai degraba te doboara o drona americana decat un terorist
    2 hipsterii de Bucuresti sunt socati ca in Africa nu prea sunt conditii :)

      (Citează)

    • De ce? QA este ditamai compania. Mi se pare chiar interesant cum cele mai mari companii vin din astfel de state mici și bogate. Emirates din Dubai, Etihad din Abu Dhabi sau de unde este, Qatar din Qatar. Marii giganți ai deceniilor trecute au fost prinși în ofsaid de ascensiunea acestor companii.

        (Citează)

    • Pai si eu ce am zis? Ca ai chiar avantajul de a fi terror friendly 😀

        (Citează)

  4. Ai uitat sa zici și cat a costat avionul…

      (Citează)

    • Nu știu, am cerut agenției pachet cu tot cu hotelul ales de noi, asigurare și transfer. Era în perioada de reduceri la Qatar din ianuarie, așa că vreo 400 de euro probabil a fost biletul la vremea aceea.

        (Citează)

  5. Ai tu ceva cu QR… Și la București vine cu Airbusuri care au în Business scaune “full lie flat”, iar la ZNZ mai zboară și alții cu avioane de +50pax, nu doar QR și Oman Air, mai e și TK, Precisionair, etc. E posibil ca bagajul tău să fi rămas la ZNZ, a se citi lăsat intenționat, din cauză că piloții au solicitat să alimenteze puțin mai mult decât de obicei, din cauza restricțiilor, așadar pentru a nu depăși limita de MTOW au lăsat jos niște lucruri mai neimportante. La DOH nu doar zborurile de București au bus transfer, ci și alte zeci sau sute :) inclusiv zboruri efectuate cu avioane widebody.

      (Citează)

    • Alimentarea se face în Kilimanjaro, nu în Zanzibar. Cursa nu-i atât de lungă încât să se ajungă la MTOW, plus că asta ar însemna că nici a doua zi n-ar fi putut încărca bagajele mele. Pur și simplu ăia în aeroport uită să le ducă la timp.

      Nu cred că a înțeles cineva că doar acest zbor are transfer cu autobuzul, ci că așa este situația pentru cursa de București.

        (Citează)

  6. De la ce agentie ai achizitionat pachetul?

      (Citează)

  7. Gabriel:
    Ai tu ceva cu QR… Și la București vine cu Airbusuri care au în Business scaune “full lie flat”, iar la ZNZ mai zboară și alții cu avioane de +50pax, nu doar QR și Oman Air, mai e și TK, Precisionair, etc. E posibil ca bagajul tău să fi rămas la ZNZ, a se citi lăsat intenționat, din cauză că piloții au solicitat să alimenteze puțin mai mult decât de obicei, din cauza restricțiilor, așadar pentru a nu depăși limita de MTOW au lăsat jos niște lucruri mai neimportante. La DOH nu doar zborurile de București au bus transfer, ci și alte zeci sau sute :) inclusiv zboruri efectuate cu avioane widebody.

    Zborurile din Bucuresti nu au toate bus transfer tot timpul. Dar tot mai des :) Qatarul avea intr-adevar Airbusuri cu scaune full flat dar de cand au trecut la 2 curse/zi n-am mai vazut. Banuiesc ca au prea multi la economy deci s-au hotarat sa le aloce mai mult loc.

    Aeroportul din Qatar e un fel de mall din care mai decoleaza si avioane. Nemtii ce il gandisera s-au retras din prooiect ca nu erau de acord cu modificarile lipsite de sens pe care le voiau localnicii. Drept urmare, l-au deschis abia in 2014, de atunci trenul automat e tot in teste (si oricum nu are nici un sens) si in general e un aeroport inutil de mare unde in continuare te duce cu busul la avion. Asta ca sa vezi eficienta.

    Radu, statele de acolo au linii aeriene pentru ca sunt pozitionate geografic ideal sa preia tot traficul dinspre Asia spre Europa si Africa. Plus c-au abut bani aia. Daca te uiti la ce oameni sunt pe acolo e mai rau ca-n gara de nord. Marii pierzatori sunt Istanbul, Addis Ababa si Johannesburg.

    Cat despre aia care cred ca zbora cu ISIS… banuiesc ca datorita intelectului se si plang ca Romania e de rahat.

      (Citează)

    • Iulian: Radu, statele de acolo au linii aeriene pentru ca sunt pozitionate geografic ideal sa preia tot traficul dinspre Asia spre Europa si Africa. Plus c-au abut bani aia. Daca te uiti la ce oameni sunt pe acolo e mai rau ca-n gara de nord. Marii pierzatori sunt Istanbul, Addis Ababa si Johannesburg.

      Nu sunt de acord cu asta, aeroportul părea liniștit și curat. În Istanbul am petrecut recent 3 ore și n-am găsit nici un loc unde să nu pută a transpirație și nespălați.

        (Citează)

  8. am zburat de cateva ori cu QA si a fos bestial, mai ales zborurile cu A380. am avut si norocul sa fiu upgradat la business pe un Doha-Baku, tot intr-un A320, a fost probabil cel mai confortabil zbor din viata mea.
    apoi, daca compar Emirates cu Qatar, probabil Emirates mi-a placut mai mult…

    in alta ordine de idei, nu ai vazut echipaj de bord din Romania in avion ? am avut cel putin un roman (mai exact, o romanca) la fiecare zbor cu ei.

      (Citează)

    • stefan: nu ai vazut echipaj de bord din Romania in avion ? am avut cel putin un roman (mai exact, o romanca) la fiecare zbor cu ei.

      La primul zbor parcă a fost o româncă. La Doha-Buc au fost cred că 4 sau 5.

        (Citează)

  9. Ah, apropo de controlul de securitate de la Doha… E la fel și în Europa, doar că foarte putini sunt cei care încearcă să treacă cu lichide (recipiente mai mari de 100ml)… Testat recent în HEL, FRA, VKO, TLL și BCN :)

      (Citează)

    • Ce legătură are? Ar trebui să-l identifice ăia la raze X, nu să mă lase să trec cu el, indiferent de câți alți pasageri au pe oră cu lichide în bagaje.

      Apoi, în Europa se uită suspicios la electronice mari și la cabluri, te pun să le scoți din bagaje ca să le vadă șamd. Aici n-au contat, am trecut tot rucsacul cu electronice și cabluri fără nici o întrebare. Mi s-a părut mai slab controlul, deși nu era nici o grabă, că nu erau mulți pasageri la ora aceea.

        (Citează)

  10. Misto selfie-ul ala cu ursul si cu @nashu_mare in fundal! :D

      (Citează)

  11. Bun raportul, dar așteptăm cu interes povestirile de la hotel.

      (Citează)

  12. Deci din articol intelegem ca nashu_mare nu crede in reguli. Sau ca regulile sunt facute doar pentru a fi incalcate.

      (Citează)

  13. Zburat de 14 ori cu Qatar Airways. Cel mai mult mi-a placut ca poti sa iti alegi un meniu special, eu il alegeam pe cel Raw Vegan. Asta la Economy, fara niciun cost in plus, se poate face acest request din aplicatia lor, dar trebuie facuta din timp, macar cu cateva zile inainte.

      (Citează)

    • La cam toate companiile poți alege alt meniu, dar toate sunt cu cerințe speciale: vegetarian, fără gluten etc.

      Avantajul este că ți-l aduce ție primul. La Qatar au adus vreo 5 meniuri speciale prin avion, iar după 30 de minute mâncarea pentru restul pasagerilor.

        (Citează)

  14. Cat a costat toata distractia?
    Ai avut ceva sponsorizari sau ai platit totul din buzunarul tau?

      (Citează)

  15. De la ce agentie ai primit oferta?

      (Citează)

    • OVI Travel. De fapt am primit una bună de la TUI, apoi am scris și la OVI, le-am zis ce oferte am deja, au venit cu 20 de euro mai ieftin :P

        (Citează)

  16. Sper ca ai facut poza la terminalul sosiri din stone town :)

      (Citează)

  17. Fumos articol si plin de informatii. Eu am fost in Seychelle cu Turkish airlines. Conditiile de zbor sunt asemanatoare poate usor mai bune facand o comparatie cu ce ai prezentat tu. Legat de vacantele exotice, lumea trebuies a stie ca acele tari sunt mult diferite de Romania. Lucruri care noua ni se par necivilizate pentru ei sunt normale. Exista inca multa dictatura pe acest pamant si lume saraca, si doar calatorind poti sa vezi ca sunt tari mult mai sarace ca noi dar si tari mult mai bogate.

      (Citează)

  18. have I got stories… airline of the year my ass.

      (Citează)

  19. A se nota: daca un segment al borului n-are legatura cu vreun aeroport din EU, e considerat zbor separat si n-ai nici un drept, pot sa se cace in capul tau si n-ai ce sa le faci.

      (Citează)

  20. Va salut.
    Vreau sa calatoresc la Seoul cu Quatar Airways. Avionul face escala la DOH Quatar.Ma intereseaza daca trebuie viza pentru Quatar.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, spune-ți părerea:

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verifică ce-ai scris. Dacă vrei să mai adaugi ceva, lasă un nou comentariu. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici, și fără mesaje doar de dragul URL-spam-ului. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt binevenite.

sus