un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

TAROM a cumpărat două aeronave Boeing 737-800NG

6 May 2017  ·

TURISM  ·

17 comentarii

TAROM a anunțat, ieri seară, achiziția în leasing operațional a două aeronave Boeing 737-800 NG. Ambele vor ajunge în țară acum în mai sau în iunie. Este o veste foarte bună, iar achiziția menține TAROM în lupta pentru pasageri și dezvoltare.


(NG-ul vine de la Next Generation. Modelele 737 -600, -700, -800, -900 sunt considerate din generația nouă a clasei 737.)

Comunicatul TAROM nu zice mai multe, fiind destul de misterios. De fapt, comunicatul spune “urmează a fi livrate în cursul lunii mai 2017”, în timp ce anunțul postat pe pagina de Facebook a companiei spune “care vor fi livrate luna viitoare”. Nu-mi dau seama nici dacă sunt noi sau nu. Comunicatul oficial nu folosește acest cuvânt, în timp ce anunțul pus pe pagina de Facebook spune “2 aeronave noi”. Noi în flotă sau noi în general, proaspăt scoase din cuptor? Comunicare de nota 10!

Este posibil să fie noi, da, pentru că modelul este foarte popular și, în această perioada agitată, e foarte posibil ca vreo companie aeriană să fi renunțat sau amânat achiziția unor aeronave, așa că poate două au fost redirecționate spre TAROM.

Nu au fost date mai multe detalii despre configurația aeronavelor, precum numărul de locuri în echiparea curentă, tipul motoarelor sau prețul de achiziție.

737-800 este un avion cu un singur culoar și gândit pentru rute scurte și medii, având o autonomie maximă de aproximativ 5000 km. În funcție de modul în care vor fi configurate, avioanele pot avea între 160 de locuri în două clase sau 189 de locuri într-o singură clasă (configurație tipică pentru low-cost), iar speranța mea este că TAROM a ales o echipare ceva mai confortabilă, ca o companie normală de linie.

Având în vedere clasa și autonomia lor, cele două avioane nu vor putea ajunge direct la New York, Montreal, Toronto, Beijing sau alte destinații ce erau prin zvonuri anterioare, dar nu-i nici o problemă. TAROM le-a cumpărat pentru a putea susține rutele curente și creșterea cererii călătorilor, nu pentru a deschide noi segmente de distanță mare.

În ciuda cârcotașilor de Facebook ce-și doreau zboruri directe spre SUA sau Beijing, eu sunt chiar fericit că TAROM nu a cumpărat două avioane lung-curier, cum se zvonea acum vreo lună. Să cumperi avioane e simplu, semnezi un contract și gata, a doua zi ți le livrează curierul la ușă. Să le operezi zilnic cu încărcare mare pentru a obține și profit de pe urma lor este dificultatea adevărată, iar TAROM nu consider că ar putea avea zilnic 300-400 de pasageri spre astfel de destinații îndepărtate. România nu este genul acesta de țară, iar Otopeni nu este un hub de tranzit dinspre Orientul Mijlociu sau Asia spre Europa de Vest sau SUA, ca să obțină pasagerii din alte surse.

După această achiziție, flota TAROM arată astfel:

  • 2 avioane Boeing 737-800
  • 4 avioane Boeing 737-700
  • 4 avioane Boeing 737-300
  • 4 aeronave Airbus A318
  • 7 avioane ATR-42
  • 2 avioane ATR-72

Un următor pas logic ar fi să renunțe la acele Airbus A318 pentru a se concentra pe o flotă “all Boeing”, eficientizând astfel costurile. Probabil însă că nu vor face asta, având în vedere că acele avioane, cu vârste de 9-10 ani, sunt printre cele mai tinere din flotă. ATR-urile tip 42 au între 17 și 19 ani, de exemplu, Boeing 737-300 au 22-23 de ani, Boeing 737-700 au între 13 și 16 ani.

Citiți și: cum să recunoașteți avioanele și să deosebiți un Boeing de un Airbus.

    17 comentarii

  1. Cele mai profitabile rute Tarom erau cele catre USA si Asia (directe, una catre USA si una in Asia) pana sa le scoata :)

      (Citează)

  2. Ce inseamna leasing operațional ? Am vaga impresie ca in realitate avioanele nu apartin Tarom, sunt practic inchiriate. SI taromul trebuie sa isi schimbe, preturile si atitudinea angajatilor.

      (Citează)

    • Leasing operațional este un fel de chirie, da. Jumătate din avioanele din lume zboară într-un astfel de mod, că puțini își permit să dea 80 de milioane de euro dintr-o dată pe un avion. Leasingul îl face chiar producătorul sau o firmă specializată pe așa ceva. În cazul de față, ei dau către TAROM două avioane timp de 10 ani și încasează niște bani pentru asta. După cei 10 ani, TAROM poate continua contractul, poate cere alte avioane mai noi, mai mari, mai mici, iar cu acestea vechi e treaba companiei de leasing să le plaseze mai departe către alții.

        (Citează)

  3. Stirea mileniului

      (Citează)

  4. La Tarom este vorba de dry leasing. Dry leasing presupune doar închirierea avionului iar wet leasing presupune închirierea lui cu tot cu echipaj.

    Nu știu care sunt nemulțumiții că nu au avion direct spre Beijing sau USA. Spre Beijing există o grămadă de variante prin Istanbul (aeroport supraaglomerat) UAE și Qatar cu escale de sub 2 ore. Nu mai vorbesc de variante prin Paris, Amsterdam și Frankfurt pentru că acolo să zicem că ocolești.

    Probabil ar vrea să zboare câte 10 în avion și să spună ce bine a fost că era liber. Acum mulți ani le-au scos pentru că nu mai aveau grad de ocupare după ce prețurile au început să scadă că o vacă de muls e mereu bună. Plus că nu mai suntem în comunism când se zbura doar spre Beijing. Au și ei mai multe orașe cu care facem afaceri ?

    Apoi avioanele de cursă lungă trebuie să fie echipate cu sistem de entertainment ce costă și nu puțin. Că tot ălora de pe Facebook le-ar puți să nu aibă Facebook și filme în timp ce zboară în mama China.

    Păcat în schimb că Tarom nu s-a poziționat ca și carrier spre orientul mijlociu că înainte de primăvara arabă era printre foarte puținele companii din Europa ce avea curse spre toate destinațiile alea. Cred că nici Lufthansa nu zbura atât de des ca Tarom spre unele.

      (Citează)

    • Exact, scăderea prețului petrolului, în anii mai recenți, și concurența din piață a scăzut foarte mult costul biletelor. Poți zbura la New York cu 400 de euro. Pe o astfel de piață pot intra doar companiile care au redus la maxim costurile operaționale, au eficientizat procesele șamd. TAROM n-a făcut asta și nu cred că ar fi putut veni cu un preț competitiv pe astfel de rute.

      Iulian: Păcat în schimb că Tarom nu s-a poziționat ca și carrier spre orientul mijlociu că înainte de primăvara arabă era printre foarte puținele companii din Europa ce avea curse spre toate destinațiile alea. Cred că nici Lufthansa nu zbura atât de des ca Tarom spre unele.

      Nu cred că am fi putut concura cu Istanbul la acest capitol. Suntem prea aproape de ei, iar turcii au dezvoltat mult mai repede aeroportul și compania aeriană. De Dubai ca hub spre acea parte a lumii nici nu mai zic.

      Noi am fost ocoliți și în sensul opus. Eu în achiziția Alitalia de către Etihad am văzut intenția arabilor de a duce călători spre Roma pentru ca de acolo să-i
      repartizeze în diverse direcții din Europa. Ar fi putut cumpăra TAROM, dar tot prea aproape ar fi fost de Istanbul și probabil că nu merita efortul.

      Sigur, nu le-a ieșit prea bine nici cu Alitalia, dar asta din vina italienilor.

        (Citează)

  5. Cred ca problema e alta.

    O companie de transport cumpara 2 aeronave si asta e stire nationala si subiect de dezbatere.

      (Citează)

  6. fara suparare, asta e o stire falsa facuta ca sa aiba guvernul ceva pozitiv de zis, ca incep sa fie disperati.

    daca cumpara 2 avioane, da era o victorie, pt ca e scump si e ceva sa acumulezi banii astia.

    stirea adevarata e “tarom a inchiriat 2 avioane, la care chiria s-ar putea sa fie mai scumpa decat castigurile”

      (Citează)

    • Repet, să cumperi avioane nu e vreo mare scofală. Dacă voia, guvernul cumpăra două A380. Să semneze e simplu, la fel și să obții un credit de undeva, când îl garantează țara. Nu e ca și cum restul companiilor țin banii la saltea când fac achiziții, ci tot în leasing sau în rate se iau.

      Știrea nu este că au cumpărat două avioane, ci că vor putea ține toate cursele programate și că trebuie urmărit cum vor evolua indicatorii de performanță în acest context.

        (Citează)

  7. nwradu:

    Noi am fost ocoliți și în sensul opus. Eu în achiziția Alitalia de către Etihad am văzut intenția arabilor de a duce călători spre Roma pentru ca de acolo să-irepartizeze în diverse direcții din Europa. Ar fi putut cumpăra TAROM, dar tot prea aproape ar fi fost de Istanbul și probabil că nu merita efortul.

    Etihad este prezent in regiune prin Air Serbia. Deci nu prea au de ce sa intre in acționariatul Tarom. Ca de ce au intrat in Air Serbia si nu in Tarom e deja o altă întrebare. Dar mai mult ca sigur conducerea Tarom si politicienii nu a vrut sa mai piardă o firmă in care oti poti baga rudele si prietenii

      (Citează)

    • Problema Air Serbia e ca nu sunt încă membri ai EU. Deci au dezavantaje. Plus din București prin Belgrad ai niște escale de 8 ore de îți rupi spatele ?

      Cu Alitalia cred că au subestimat puterea sindicatelor. Ca na, vii din Golf și acolo noțiuni de genul ăsta mai greu ?

        (Citează)

  8. penibil,

    blue air cred ca au luat pt extinderea de anul asta 6-7 avioane, fara a face vreun eveniment national din asta.

    e ca la o firma de transport Marfa cum ca isi mai iau 5 tiruri, doar handicapatii de la tarom se lauda cu asa ceva, in lipsa de altceva

      (Citează)

    • Ba da, toți se laudă cu cele noi, inclusiv Blue Air și TAROM. Dar acolo te aștepți să se dezvolte, pe când la TAROM e mereu o surpriză plăcută.

        (Citează)

  9. Avioane noi, abia scoase din cuptor. Pegasus renunta la comanda de avioane 737-800, deci facand loc TAROM-ului.

    Vor fi echipate intr-o clasa cu 189 de locuri. Vor beneficia de Boeing Sky Interior.

    Primul este asteptat luna aceasta. Ar putea fi si al doilea, dar cel mai probabil la inceput de iunie.

    Sa le vedem la treaba. Pentru ca trebuie sa zboare full.

    Tarom a mai avut 737-800, dar UE a obligat compania sa renunte la contractul de leasing.

    Sa vedem ce vor face. Eu mizez pe o actiune pe termen scurt, cele 2 venind in completarea flotei mai ales pentru chartere.

    Sa nu uitam ca Tarom a pensionat 2 A310, care asigurau 1/5 din capacitatea de transport (conform comunicatului).

      (Citează)

  10. Pai daca e un fel de chirie… Schimba si tu titlul din “a cumparat” in “a inchiriat”. ;)

    nwradu:
    Leasing operațional este un fel de chirie, da. Jumătate din avioanele din lume zboară într-un astfel de mod, că puțini își permit să dea 80 de milioane de euro dintr-o dată pe un avion. Leasingul îl face chiar producătorul sau o firmă specializată pe așa ceva. În cazul de față, ei dau către TAROM două avioane timp de 10 ani și încasează niște bani pentru asta. După cei 10 ani, TAROM poate continua contractul, poate cere alte avioane mai noi, mai mari, mai mici, iar cu acestea vechi e treaba companiei de leasing să le plaseze mai departe către alții.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus