un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Noua aeronavă TAROM Boeing 737-800 “Sarmizegetusa” a sosit la București și intră oficial în flotă

24 May 2017  ·

TEHNOLOGIE, TURISM  ·

40 comentarii

Primul avion Boeing 737-800 din cele două luate recent de TAROM a aterizat pe Otopeni acum câteva ore, după o trecere inițială pe deasupra aeroportului în compania a două avioane de vânătoare. Avionul a fost apoi întâmpinat cu tradiționalul salut cu tunuri de apă.

Iată-l fotografiat înainte de sosire:

Avionul, înregistrat cu numărul YR-BGJ și botezat Sarmizegetusa, este nou. Prima sa cursă a fost de la fabrica Boeing din Seattle spre Reykjavik, Islanda, un zbor de 7 ore și 5800 km, la limita autonomiei sale. Din Islanda a zburat pe aeroportul East Midlands, Marea Britanie, unde a fost vopsit la compania Airbourne Colors, iar de acolo la București.

Avionul a fost vopsit în modelul TAROM și interiorul dispune de scaune negre și de sistemul Boeing Sky Interior de iluminare, ce folosește mai multe surse LED ce-și pot schimba culoarea. Spațiile de depozitare pentru bagajele de cabină sunt mult mai mișto, fiind genul a căror ușă se deschide în jos, nu în sus, ceea ce le crește capacitatea.

Ca să înțelegeți mai bine avantajul noilor spații de depozitare, iată o fotografie de pe un Boeing similar al companiei Norwegian. Observați că gențile pasagerilor practic pot sta și pe “ușa” cutiei de depozitare, deoarece ulterior această ușă culisează în sus cu tot cu trollerele respective.

Problema avionului este că e configurat într-o singură clasă cu 189 de locuri, fiind inițial destinat companiei low-cost Pegasus. Nu e că-mi doream să zbor business, dar fiecare rând va avea ceva mai puțin loc la picioare decât un avion configurat pentru zboruri “non-low-cost”.

Conform site-ului T2T.ro, scaunele nu se rabat. Deloc. Dacă rândurile mai înguste nu sunt o problemă pentru persoanele de sub 1,80 metri, faptul că nu poți lăsa scaunul pe spate nici măcar 2 cm afectează toți pasagerii, mai ales pe zboruri lungi. Asta mă face să mă întreb dacă chiar vreau să călătoresc cu acest avion, având în vedere că prețul unui bilet nu va fi ca la Ryanair sau Wizzair, companii ce folosesc de asemenea scaune fixe.

Al doilea avion nou, YR-BGK, urmează să sosească luna viitoare. Încă n-au precizat pe ce curse vor fi utilizate noile avioane, probabil că pe toate, prin rotație, deși un newsletter TAROM recent spunea de oferte către Alicante, Amsterdam, Madrid, Tel Aviv șiValencia cu ocazia intrării în flotă a noilor avioane.

Sursa foto: TAROM.

    40 comentarii

  1. Vin eu de la AMS peste 2 saptamani si iti zic daca-l prind si cum e cu spatiul.

      (Citează)

  2. Nu stiam ce se auzea azi dimineata cand beam cafeaua pe balcon dinspre Otopeni. Au fost balalaici sau F16 insotitorii? Ma gandesc ca poate F16 de la Borcea, ca e mai aproape de Bucuresti.

      (Citează)

  3. Au fost F16 cele doua avioane militare din formatie.

    Cat despre cursele pe care va opera, uite ce zice doamna de la soșăl media Tarom: https://www.facebook.com/tarom.ro/posts/10154488032852483?comment_id=10154488059862483&comment_tracking=%7B%22tn%22%3A%22R9%22%7D

      (Citează)

  4. Pe mine personal ma enerveaza cand imi rabateaza persoana din fata scaunul direct in ochi. Nu cred ca e cazul sa-ti rabatezi scaunul neaparat la zboruri in jur de 2 ore – eu n-o fac ( tocmai ca sa nu deranjez – pentru ca stiu cum e).

    In consecinta – faptul ca nu se rabateaza – nu e crucial.

    Distanta insa face de scaunul de fata e o problema totusi.

      (Citează)

    • Mie mi se pare crucial. E dificil să stai la 90 de grade cu spatele. Eu nu-l rabatez la maxim, ci vreo 3-4 cm, cât să modific unghiul. Inclusiv dacă vrei să dormi e bine, că stai ușor pe spate cu capul.

        (Citează)

  5. nwradu: Bucharest Airports

    O singura poza am gasit, par F16 cu rezervoare suplimentare, ceea ce ma duce cu gandul la un Fetesti dus-intors fara oprire.

      (Citează)

    • Ce autonomie au F16 daca nu pot zbura de la Fetesti la Tg Jiu (pe acolo s-a facut interceptarea)?

        (Citează)

    • Autonomie vreo 2*400 de mile parcă. Eu credeam că l-au însoțit de la intrarea în spațiul aerian, așa că dacă socotești că au venit d la Fetești și probabil au dat cocs, se potrivește.

        (Citează)

  6. mama, ce fain au numit-o! Sarmisegetuza! ce patrioti!

    dar am o intrebare: daca o dau inapoi ca ies pe pierdere, se faci o slujba de dez-botezare? sau e deajuns o modificare notariala in acte?

      (Citează)

  7. Vin maine prin Hamsterdam… vedem daca il prind :))

      (Citează)

  8. Nu simti un moment mai penibil decat asta decat daca ai de a face cu angajati Tarom cu responsabilitati manageriale pe partea tehnica. #dinozauri

      (Citează)

  9. Atat circ ieftin s-a facut in legatura cu aeronava asta inchiriata de Tarom incat chiar si la un articol tehnic dezgustul ramane.
    2 avioane F-16, politicieni, bla, bla – pentru un avion inchiriat fara sa stim pe ce suma.
    Inteleg nevoie de a face publicitate dar atata timp cat serviciile raman jos (intarzieri, conexiuni si rute nepopulare, preturi necompetitive permanent, personal ‘de stat’ ) Tarom o sa mearga in aceeasi directie.

      (Citează)

  10. penibil reportaj…

    am vazut toata floarea cea vestita a psd la inaugurare , zici ca au inaugurat un portavion

      (Citează)

    • Păi na, dacă ministrul a cumpărat rapid avioanele după intrarea în funcție, se laudă cu modernizarea țării.

      Dacă ar fi luat și măsuri de eficientizare a companiei ar fi fost și mai bine.

        (Citează)

  11. Cat de penala este Romania? Atat de penala ca nu poate vopsi un avion si trebuie facut asta la Londra.

    Cat de stiinta spatiala trebuie sa fie asta cu vopsitul unui avion de nu se poate face in Romania? OK, inteleg ca bat din ala cu fagure ca sa iti pui miere in ceai trebuie facut in Turcia pentru ca noi nu avem cum, necesita tehnologie prea avansata si mecanica prea fina. Dar o bidinea si Savana nu gaseam dracu’ in Dedeman sa dam o pensula peste avion?

      (Citează)

    • Avioanele nu se vopsesc cu bidineaua, vopselurile sunt speciale, aplicarea urmărește niște standarde șamd.

      De ce ar fi in România vopsitorie? Pentru cine, pentru cele 20 de avioane ale TAROM ar trebui cineva să construiască ditamai hangarul cu toate dotările necesare pentru vopsire? Că dacă bagă cineva 10 milioane de euro în asta, sigur ai zice că ce nevoie avem de așa ceva.

      Zi bine că încă avem companii care pot face mentenanța unor avioane la Băneasa sau Bacău, că altfel și aia se făcea în afară.

        (Citează)

    • Poate în contractul cu compania de la care au închiriat avionul era inclusă vopsirea la o bază aleasă de către compania respectivă. De obicei, când se livrează un avion nou, se livrează gata vopsit în culorile operatorului care va prelua avionul.

        (Citează)

  12. deci practic cand ai investitii zero e bun si un avion nou sa faci poze taind o panglica.
    bravo boșilor.

      (Citează)

    • Păi nu asta e investiția, un avion nou? Companiile au nevoie de avioane, în primul rând. Că în paralel se poate umbla la restul costurilor e altă idee, aia nu se va face niciodată la noi pentru că e în sistem de stat. TAROM o să intre în faliment înainte să o eficientizeze sau privatizeze cineva.

        (Citează)

  13. Oameni buni, voi nu vedeti esentialul! Astia ne cumpara avioane ca sa nu ne mai faca autostrazi.

      (Citează)

  14. nwradu:
    Nu înțeleg de ce folosești “închiriat” în sens negativ. Voiai să cumpere?

    Pai daca 90% din romani sunt proprietari de ce asm lua avionul in chirie?:)

    Pus ca e ok sa-ti iei perdele si telefon in rate dar avion de 40 milioane USD arata ca n-avem valoare :)

      (Citează)

    • Da, ideea de proprietate e bine înrădăcinată la noi.

      în domeniul transportului mie mi se pare că nu merită să cumperi mașini (sau avioane) când există leasing operațional. Mai bine iei flota în leasing și o pui la produs bani, urmând să o plătești lunar chiar din acei bani pe care-i produce.

      De asta și mai mult de jumătate din avioanele din lume sunt în leasing, e mult mai avantajos. Probabil oamenii își închipuie și că, atunci când o companie comandă 80 de avioane, scoate 4 miliarde de euro din buzunar și le plătește cash.

        (Citează)

  15. Macar daca luau si ei un Boeing 787-8.
    Cu avionul asta au marit capacitatea de transport dar tot nu avem avioane capabile sa opereze pe rute de lung parcurs.

      (Citează)

  16. Franckie18:
    Macar daca luau si ei un Boeing 787-8.
    Cu avionul asta au marit capacitatea de transport dar tot nu avem avioane capabile sa opereze pe rute de lung parcurs.

    Nu ai idee ce inseamna sa operezi pe rute long haul. :)Pur si simplu nu au oameni pentru asa ceva. Oricum e penibil cat tamtam au facut pentru un singur avion. Plus ca noi toti am platit pentru mig-urile alea care au zburat degeaba pe langa avion.(nu, nu reprezinta un plus pentru piloti un astfel de zbor)

      (Citează)

    • Și eu zic că degeaba iau avioane lung-curier. E un alt nivel al afacerii și nu ar trebui să-l acceseze acum.

        (Citează)

    • Am vazut acum un post al celor de la Ryanair pe fb. “De ce sa ti iei un bilet la Tarom cand iti poti lua 10 bilete la ryan air cu aceeasi bani” si zbori in aceleasi conditii.

      Orice companie de linie are macar un Airbus A330 sau un Beoing 777 in flota.

      Daca ofera conditii de low cost macar sa practice si preturi de low cost si sa se pozitioneze pe segmentul asta.

        (Citează)

    • Lucruri nu vor sta cum crezi tu că ar trebui să stea, nici nu se fac pe principiul “să fie avioane mari!” și “să fim proprietari!”.

      Unde să zboare TAROM cu 777? Cu ce să-l umple, cu cine să-l opereze, de unde să ia pasageri zilnic pentru așa un avion? Ți se pare că zilnic pleacă 400 de oameni la New York?

        (Citează)

    • Exista varianta mai scurta 777 -200 de vreo 300 locuri.
      Airbus A330-200 are vreo 250 locuri.
      Am spus asta pentru ca Tarom nu (mai) are zbor catre New York, Beijing si alte destinatii pe care le servea pentru ca nu are cu ce sa ajunga pana acolo.
      Nu am scris ca sa critic dar se poate face mai mult.

        (Citează)

    • Eu cred că se poate face mai mult doar în stabilizarea prezenței short-haul.

      Pe zboruri lungi nu există suficienți pasageri români, iar Otopeni nu e vreun hub de tranzit din alte zone.

        (Citează)

  17. Din penibil in si mai penibil!

      (Citează)

  18. Am zburat cu Tarom, angajati erau niste scarbe acum vreo 15 ani. In ultimii 4-5 ani toti angajati au fost foarte de treaba si mult peste alte companii.
    Intarzierile alea de care pomeneste lumea nu le-am prins din cauza Tarom, de cele mai multe ori din cauza aeroporturilor si conditiilor meteo.
    Din 4051 de zboruri Tarom, 3100 au fost sub 15 minute, 500 pana in 30 de minute si vreo 500 pana in 45 minute asa arata statiticele.
    Tarom m-au dus de cateva ori pe alte aeroporturi din cauza vremii, am facut check in si apoi ne-au trimis acasa din cauza vremii, au anuntat ca intarzie avionul si au venit cu mancare, apa, suc pentru toata lumea.
    Nu vreau sa ridic Tarom in slavi dar dupa mai multe zboruri pot sa spun sa sunt decenti comparat cu altii, avionele curate si spatiu la picioare.

      (Citează)

  19. Cat de penala este Romania? Atat de penala ca nu poate vopsi un avion si trebuie facut asta la Londra. Cat de stiinta spatiala trebuie sa fie asta cu vopsitul unui avion de nu se poate face in Romania?

    Stii care e cea mai scandaloasa chestie? Ca baza tehnica TAROM de la Otopeni are capacitati si expertiza ok de vopsire si revopsire, oamenii fac treaba asta in mod curent pentru aeronavele care exista deja in flota iar nea Huilã ãsta umbla cu vopsitorii prin Anglia. Nu s-a vopsit la Londra ci in East Midlands.
    A, si mai e o chestie: cine naiba a avut imaginatia asa de inflamata incat sa boteze avionul ala Sarmizegetusa, adica un nume imposibil de pronuntat pana si pentru majoritatea romanilor? Câmpina ce avea, de exemplu? Iar suntem pãşunisti si paseişti?

    Probabil oamenii își închipuie și că, atunci când o companie comandă 80 de avioane, scoate 4 miliarde de euro din buzunar și le plătește cash.

    Nimeni nu face asa ceva, nici macar seicii din Golf, singurii care realmente si-ar putea permite treaba asta fara mari eforturi.

      (Citează)

  20. rutele sunt de ceva vreme încărcate în sistem… iar oferta făcută de TAROM pe acele rute și doar pe anumite zborur de pe rutele respective nu au fost din pură coincidență…

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus