blog demisec cu note fine de tehnologie

euOameni care mă enervează rău (nu faceți chestiile de aici).

Drivetest cu Nissan Leaf, cea mai bine vândută mașină electrică

Clock icon

19 Apr 2017

Tag icon

AUTO

Comments icon

75 comentarii

Nissan Leaf este cea mai bine vândută mașină electrică din lume, cu peste 250.000 de unități vândute de-a lungul timpului. Inclusiv în 2016 a reușit să depășească la mustață vânzările de Tesla, un rezultat excelent pentru acest model.

Cei de la Badsi, dealer Nissan, mi-au oferit ocazia de a conduce mașina timp de 4 zile prin oraș, așa că iată mai jos impresiile mele despre acest model.

VIDEO

Dacă nu doriți să citiți compunerea de mai jos, urmăriți clipul video despre această mașină:

TEHNOLOGIA

Leaf este un model pur electric, nu hibrid, ce folosește un motor sincron în curent alternativ, alimentat de la un banc de baterii de tip litiu-ion cu catod de dioxid de mangan. Puterea mașinii este de 110 CP, cu un cuplu motor de 250 Nm, iar autonomia este de aproximativ 140 km în varianta de baterii de 24 kWh (există și un model de 30 kWh). Autonomia poate părea mică, dar Nissan Leaf este o mașină gândită pentru mediul urban și naveta zilnică la muncă, ideală pentru metropole aglomerate.

Motorul folosește un rotor cu magneți permanenți; pentru conversia curentului continuu din baterii în curentul alternativ necesar pentru alimentarea bobinei de câmp din stator (care generează câmpul magnetic în care rotorul se rotește) se utilizează un invertor.

Modelul testat de mine este cel cu “facelift” tehnologic făcut după 2013, unde alte sisteme critice necesare unei mașini electrice, precum cel de încărcare și de distribuție a energiei electrice sunt grupate într-un element ceva mai compact, numit Power Delivery Module (PDM). De-a lungul anilor (Leaf a fost lansat în 2011 și îmbunătățit constant), greutatea întregului ansamblu a fost redusă cu 80 kilograme.

Motorul acționează puntea față prin intermediul unei cutii cu o singură viteză, ca la majoritatea mașinilor electrice.

Mașina folosește frână regenerativă, bineînțeles. Dacă în mod normal curentul electric din baterii generează câmpul magnetic din stator ce pune în mișcare rotorul, când frânezi sistemul se întoarce “pe dos”: curentul din baterii este tăiat, iar mișcarea rotorului generează un curent electric în stator, curent ce este utilizat pentru a reîncărca bateriile. Leaf dispune și de un mod de condus numit “B”, tipic și altor mașini electrice, în care, atunci când iei piciorul de pe accelerație, mașina începe deja să frâneze (echivalentul unei frâne de motor clasice) și reîncarcă astfel acumulatorii.

Mi-a plăcut mult acest mod B deoarece te obișnuiești rapid cu el și este foarte util odată ce încep să anticipezi traficul din fața ta. Dacă vezi în depărtare un semafor pe roșu sau o mașină semnalizând că reduce viteza, tu nu mai pui frână, ci iei de pe accelerație și mașina frânează singură, chiar și până la oprire, în mod lent și constant. Acest mod, pe care l-am apreciat mult și pe noul BMW i3, este foarte util inclusiv pentru micile variații de viteză din trafic, unde nu mai apeși frâna pentru a micșora viteza cu 5-10 km/h, ci doar ridici piciorul de pe pedală.

Bateriile, cu o greutate totală de peste 200 kg pe mașină și dispuse în podeaua acesteia, sunt grupate în mai multe module și fabricate în colaborare de Nissan și NEC în Japonia. Nissan are mare încredere în aceste baterii, spunând că după 10 ani de utilizare păstrează cam 70-80% din capacitatea inițială, iar în aprilie 2016 au declarat că schimbă doar în jur de 5 baterii anual pentru probleme.

Autonomia declarată în fișele tehnice este de aproximativ 200 km, ceea ce mie mi se pare că arată o slăbiciune a ciclului NEDC de testare. Absolut toți cei care au testat Nissan Leaf și inclusiv indicatorul de bord privind autonomia arată un maxim de 130-150 km cu o încărcare completă și cam atât se și obțin în realitate. Mașina condusă de mine avea peste 30.000 de kilometri la bord, apropo, și se ținea bine din toate punctele de vedere.

Încărcarea se poate face și în mod rapid, de genul 80% în 30 de minute, la stațiile de încărcare rapidă ce pot oferi 480 VDC, 125 A; din câte știu, există și în România astfel de stații, precum cea montată la Kaufland Barbu Văcărescu. Celelalte moduri de încărcare sunt de 3,6 kWh (230 VAC, 30 A, în jur de 8 ore) sau de 6,6 kWh (230 VAC, 40 A, în jur de 4 ore).

Mi se par cifre bune. Presupunând că dai banii în plus pe încărcătorul de de 6,6 kWh, să încarci în 4 ore mașina pentru câteva zile de autonomie este rezonabil. Mașina se pretează și în flotele auto ale companiilor ce vor să pară prietenoase cu mediul înconjurător, unde stații de încărcare pot fi ușor montate în parcările respectivelor companii. Autonomia mică face însă practic imposibilă utilizarea lui Nissan Leaf pe distanțe mari, chiar și cu multe stații cu încărcare rapidă în teritoriu, că doar nu vei opri pentru 30 de minute de încărcare la fiecare 100 de kilometri parcurși.

Leaf dispune de doi conectori pentru încărcare, montați în partea frontală sub un capac încuiat electric. Am găsit acolo un conector de tip SAU J1772 pentru încărcarea normală (dreapta) și unul CHAdeMO pentru cea rapidă (stânga). Un cablu de încărcare standard, cu ștecher pentru priză normală, este livrat cu mașina. Ca la diverse gadgeturi, sub parbriz se află trei LED-uri albastre ce semnalizează prin aprindere și clipire nivelul de încărcare, ca să-l vezi dintr-o privire din exteriorul mașinii.

Mi-a plăcut că, ascunsă undeva prin opțiunile ecranului din consola centrală, există posibilitatea de a vedea și consumul sistemului de aer condiționat, în caz că-ți faci probleme că acesta ar putea descărca acumulatorii. Este foarte redus, aproximativ 1-2 kW, grație unei pompe de căldură cu performanță foarte bună.

Aceasta este prima mașină electrică pe care o conduc ce generează sunete pentru a avertiza pietonii. Sunetul respectiv, un fel de șuierat subtil, poate fi dezactivat dintr-un buton, deși șoferul nu-l aude. Din ce-am condus eu, nici pietonii nu-l aud – am speriat câțiva trecând cu mașina pe lângă ei, iar alții nu mă auzeau deloc și mergeau liniștiți pe mijlocul străduței, Leaf-ul în spatele lor, urmărindu-i lent, spre disperarea subsemnatului șofer.

EXTERIOR

Nissan Leaf arată controversat, aș spune eu. Design-ul mașinii este diferit de al altor modele uzuale de pe stradă, având partea frontală alungită în jos și partea din spate mult bombată tot în zona barei. Pare să fi fost inspirată de vremurile când producătorii auto credeau că mașinile electrice trebuie să și arate diferit de mașinile normale, ceea ce ulterior s-a dovedit că nu-i necesar.



Farurile sunt supradimensionate și ieșite în sus, cu o formă ușor ascuțită ce împarte în două fluxul de aer. Stopurile sunt și ele lunguiețe și bine reliefate pe mașină.

Dincolo de asta, Leaf arată și este dimensionată ca o mașină clasică din clasa compactă, segmentul C, cum mai este numit. Leaf are 4445 x 1770 x 1550 mm (L x l x î), ceea ce o face cu 20 de cm mai lungă decât actualul Golf, un pic mai îngustă și un pic mai înaltă.

Încărcarea, vă spunea se face prin botul mașinii, porturile fiind ascunse sub sigla Nissan, care este escamotabilă electric. Pe spoilerul din spate sunt amplasate câteva celule fotovoltaice ce încarcă o baterie clasică din mașină, utilizată pentru activarea sistemelor de bord în cazul în care bancul principal nu este disponibil.

Eu am condus o mașină alb perlat. Dacă mă întrebați pe mine, cel mai bine arată pe roșu, după cum vedeți în fotografiile acestea oficiale.

INTERIOR ȘI DOTĂRI

În interior, Leaf este o mașină cu un aspect destul de clasic, chiar cuminte. Cea condusă de mine avea scaune din țesătură (făcută din trestie de zahăr, spune pliantul), destul de confortabile, cu încălzire electrică.

Bordul este în întregime electronic, color, aprinzându-se cu un jingle ca la pornirea telefoanelor mobile. Îți afișează autonomia actuală a mașinii, viteza, cât de economic conduci și alte asemenea informații.

Deasupra acestui bord se află unul mai mic pe care vezi viteza actuală. Consola centrală are un ecran tactil color de 7 inchi, de o calitate bună (în sensul că răspunde rapid la apăsări – am văzut și mult mai rele), complementat de o suită de butoane ce te pot introduce rapid în diverse “secțiuni” ale opțiunilor. Harta României părea de bună calitate, ba inclusiv avea opțiunea de a afișa stațiile de încărcare din apropiere, deși n-am verificat cât de bune sunt informațiile.

Sub acest ecran se află butoanele pentru sistemul automat de climatizare, ușor supradimensionate.

Între scaune se află “schimbătorul de moduri”, că nu-i mai pot spune de viteze, având în vedere că are una singură. Acest schimbător comută între R, N și D cu revenirea comutatorului la o poziție neutră, iar dacă dai din nou în Drive se trece în modul B, de frânare automată regenerativă. Frâna de mână este electrică, acționată din buton.

Volanul multifuncțional oferă butoanele uzuale de control vocal, cruise control și volum. Controlul vocal este destul de complex, dar și destul de anevoios. Mașina îți recită comenzile disponibile, apoi tu pronunți una (în engleză). Odată intrat pe acel arbore de comenzi, mașina îți recită noile comenzi disponibile acum și apoi așteaptă să audă ce vei zice; chit că știi deja ce comandă vrei să dai, tot trebuie să asculți ce-ți recită înainte de a o spune.

Integrarea cu telefonul mobil, prin bluetooth, a funcționat fără cusur. Am ascultat muzică din Deezer în boxele mașinii fără să fie nevoie să mă pricep la setări sau altceva.

Nu știu dacă modelul testat de mine avea așa ceva (nefiind al meu, n-am putut testa), dar Leaf se poate conecta la Internet și la o aplicație de telefon specială pentru proprietari. Cu acest sistem numit Connect EV, poți afla de la distanță ce autonomie mai are mașina, poți primi notificări atunci când încărcarea a luat sfârșit, poți controla climatizarea pentru a găsi mașina răcorită înainte de a te urca în ea. Se pare că există și o interfață web în care vezi diverse statistici despre consumul electric al mașinii pe termen lung, planifici deplasări și-ți verifici eficiența electrică a șofatului.

Computerul de bord nu-i la fel de bine lucrat. Butoanele pentru a-l controla sunt în partea stângă a bordului, lângă portieră, iar interfața sa pare lucrată de altă echipă decât cea care a făcut bordul color, fiind mult mai rudimentar.

Mașina pare spațioasă, spațiul pentru pasagerii din spate mi s-a părut suficient și satisfăcător. Portbagajul are 370 de litri, ceea ce este mai mult decât suficient pentru o mașină de oraș, plus că se pot plia scaunele din spate pentru a încărca obiecte mai lungi.

Leaf are diverse alte dotări bune. Mi-a plăcut mult posibilitatea de a monta camere 360 de grade (Around View Monitor îi spune oficial), ce-ți oferă o imagine reală în jurul mașinii, ca și cum ai vedea-o din satelit, făcând posibil să vezi diverse mici obstacole în manevrele de finețe; este o dotare pe care am văzut-o pe acum doar pe mașini din clasele superioare.

Modelul condus de mine era dotat doar cu cameră pentru marșarier, o altă funcție bună. Sistemul audio era unul standard, dar opțional poți lua sistem BOSE cu 7 difuzoare.

În ce privește siguranța, Leaf are airbag-uri frontale cu deschidere în două trepte, airbag-uri laterale și unele tip cortină. Mașina a obținut 5 stele în testele Euro NCAP, iar bateriile amplasate sub podea (și protejate și de un scut exterior) coboară centrul de greutate pentru a asigura o stabilitate suplimentară.

LA VOLAN

Mașina se comportă ca una tipic electrică atunci când o conduci: este silențioasă, singurul zgomot auzit fiind cel de rulare, și este neașteptat de rapidă, acel cuplu de 250 Nm permițându-i să plece de obicei prima de la semafor. Accelerația pare mult peste ce te-ai aștepta de la o mașină de dimensiunea ei, cu aspect “cuminte”, și mi-a făcut plăcere să profit de asta atunci când am condus-o.

Chiar dacă cifra nu-i impresionantă (10 sec pentru 100 km/h), când apeși pedala și mașina te bagă în scaun țâșnind ca din glonț în față, dar complet silențioasă dincolo de un ușor țiuit caracteristic motoarelor electrice, te simți ca-n rollercoaster. Am condus deja multe mașini electrice, dar încă nu m-am obișnuit cu această senzație de viteză, de accelerație plăcută, fără “urletul” tradițional al unui motor ce însoțește de obicei astfel de senzații.

Leaf oferă o experiență confortabilă pentru șofer. Poziția la volan este bună, vizibilitatea este mare, ajutată de oglinzile laterale de dimensiuni mari și o lunetă prin care am văzut mai bine decât mă așteptam.

Există un mod ECO ce poate fi activat și dezactivat cu un buton de pe volan. Activarea acestui mod reduce puterea totală a mașinii, accelerația reducându-se simțitor pe întreaga plajă de viteze, iar în schimb autonomia totală crește cu câțiva kilometri, să zicem 10% în plus. E un mod util pentru mersul prin trafic, prin oraș, când n-are rost să pleci ca din pușcă spre următorul semafor. Totuși, dacă vrei să simți un pic avantajele unei mașini electrice, îl dezactivezi și te bucuri de tot ce-ți oferă Leaf.

Silențiozitatea mașinii mi-a ridicat probleme pe unele străduțe de cartier, când pietonii nu mă auzeau. Am dat peste o situație în care o femeie își împingea copilul în căruț pe mijlocul străzii, eu rulam în spatele ei cu 2 km/h și nu puteam nici să o claxonez, că n-am voie. A tresărit un pic atunci când, oprindu-se să aranjeze ceva la copil, a văzut mașina chiar în spatele ei, deși eram deja oprit tocmai ca să nu o sperii. Așa e cu electricele și hibridele la viteze mici.

N-am ieșit pe autostradă. Leaf are o viteză maximă constructivă de 144 km/h, ceea ce pare puțin, dar nu dacă ne gândim la faptul că este un model ideal pentru mediul urban, eventual pentru naveta din afara localității spre locul de muncă din oraș, pe drumuri unde oricum 130 km/h sunt viteza maxim acceptată. Nu pot să nu observ cât de similară este la astfel de caracteristici cu VW Golf electric, ce are aproximativ aceeași putere, autonomie, accelerație și viteză maximă.

Pe total, mașina s-a dovedit o experiență foarte agreabilă și confortabilă, exact ceea ce trebuie pentru oraș. Am fost fericit să bâzâi dintr-o parte în alta cu ea, bucurându-mă de accelerația ei și de silențiozitatea ei. Dacă e să-i reproșez ceva, sunt doar lucruri minore, precum faptul că butoanele de pe volanul multifuncțional sunt cam mici și apropiate, deși îmi închipui că, dacă ar fi mașina mea pe termen lung, le-aș reține locul fără probleme.

Mă așteptam și ca mașina să fie ceva mai bine antifonată. Auzeam parcă prea puternic zgomotele străzii, deși este întru totul posibil ca lipsa motorului de combustie să mă facă să observ mult mai bine restul sunetelor din jur atunci când conduc.

PREȚURI ȘI NIVELURI DE ECHIPARE

Un Leaf în dotarea de bază, cu baterii de 24 kWh, costă 29.510 euro la Badsi. Este mai ieftin decât un Golf Electric. Mai important, dacă intră în vigoare programul Rabla Plus, guvernul va acorda un bonus de 10.000 de euro pentru achiziția unui autoturism pur electric, iar programul acesta ar trebui să debuteze pe 10 mai. Să vedem dacă această prevedere se păstrează.

Există trei niveluri de echipare: Visia, Acenta și Tekna. Varianta de 30 kWh este disponibilă doar în ultimele două niveluri de echipare.

Acenta pare a fi varianta cea mai bună deoarece cele mai importante dotări suplimentare sunt camera video pentru marșarier, cruise control, sistemul Connect EV pentru comunicare la distanță cu telefonul tău, plus modul B de conducere, faruri și ștergătoare automate și pompa de căldură cu consum foarte redus. Mai important, opțional poți dota mașina cu încărcătorul de 6,6 kW, acesta încărcând-o în 4 ore de la o stație de acea putere.

Tekna include, printre altele, scaune, volan și oglinzi încălzite, sistemul audio BOSE cu 7 difuzoare, camerele 360 Around View Monitor și jante de 17 inchi.

Sunt destul de sigur că le poți combina în diverse moduri. De exemplu, mașina condusă de mine avea încărcătorul de 6,6 kW, scaune încălzite, cameră video de marșarier, dar nu sistemul 360, încărcătorul de 6,6 kW.

Prețurile sunt următoarele:

Nivel echipare 24 kWh 30 kWh
Visia 29.510 €
Acenta 32.657 € 34.674 €
Tekna 35.077 € 37.094 €

Cum spuneam, cu Rabla Plus puteți scădea 10.000 de euro din aceste prețuri, dacă se pune în aplicare. Din păcate pentru noi, în străinătate Nissan Leaf se vinde mult mai ieftin, fiind practic cea mai accesibilă mașină electrică. Au deja o infrastructură de încărcare bine pusă la punct, guvernele dau bonusuri mari, furnizorii de electricitate dau alte bonusuri pentru clienții lor (ca mulțumire că le ești client), încât mașina ajunge chiar și mai jos de 15.000 de dolari. Poate cândva și la noi.

Ce dotări vrea fiecare pe mașină nu-i treaba mea, dar, tehnologic vorbind, orice cumpărător ar trebui să aleagă încărcarea la 6,6 kW și varianta cu acumulatori de 30 kWh, pentru că ceva autonomie în plus nu strică niciodată.

Pe lângă dotarea mașinii cu un încărcător de 6,6 kW, stația de încărcare pentru casă mai costă aproximativ 1500 de euro. O stație de încărcare rapidă este mult mai scumpă și de obicei accesibilă companiilor sau spațiilor publice, mai ales că trebuie să ofere o putere foarte mare.

Mașina nu este vândută “în serie” în România, ci este adusă de dealer la cerere. Detalii suplimentare aflați chiar de la Badsi.

CE E BINE

CE E RĂU

  • Plăcută la condus, bună de oraș.
  • Dotări opționale bune.
  • Multiple puteri de încărcare.
  • Este la final de generație.

CONCLUZIE

O mașină bună pentru oraș, chiar dacă lăsată un pic în urmă la capitolul autonomie de modele de ultimă oră. Sunt însă destule motive pentru care Leaf s-a vândut în număr mare, cei de la Nissan construind un model cu dotări bune, ce-a rezistat bine anilor. Să vedem ce-o fi în 2018, când se va lansa următoarea generație Leaf.

    75 comentarii

  1. eram curios de comparatia cu BMW i3, multi zic ca e diferenta enorma intre modelul 2014 si cel din 2017. DIn pacate Nissan a venit cu leaf in 2011 si l-a mai schimbat in 2013, speram ca modelul 2018 va fi imbunatatit.
    In america masinile electrice nu se cumpara cu exceptia Tesla, restul se iau pe “lease” Fiat 500 era la 100$/luna, BMW i3 la 220$. Dupa 3 ani le scade valoare la 30-35% fata de pretul initial. Au aparut pe piata 2014 Fiat 500 de la “lease” la 4-5000$.

      (Citează)

    • Și la noi poți lua în leasing mașina, poate chiar e recomandat pentru cele electrice, doar că pe total plătești mai mult, ca la orice leasing/credit.

      BMW i3 nou are autonomie mai mare, în rest e identic. Au mai evoluat bateriile.

        (Citează)

  2. Salutare. Ai scris ca masina se livreaza cu un cablu cu stecher normal pt incarcare, adica pot sa o incarc la o priza normala din casa? Daca da, de ce mai e nevoie si de statia de incarcare?

    Totodata, ceea ce nu prea am gasit in nici un drivetest la masini electrice este (sau nu ma pricep eu sa le gasesc) informatia despre consum: ok, dureaza x ore sa incarc bateriile, sistemul “mananca” y KW pe ora deci “un plin” ar costa w lei. Pentru Leaf unde as gasi asemenea informatii?

      (Citează)

    • Pentru că o priză normală este de obicei limitată la curent, așa că puterea e mică. O stație de încărcare, pe care o montezi în garaj, se cuplează direct la magistrala de curent și trage de acolo o putere mult mai mare decât duce cablul normal tras prin pereții casei către prize.

      Calculul e simplu. Un kW costă cam 0,6 lei în România. Leaf are 24 kWh de încărcat, deci un “plin” te costă 15 lei și mergi 120 km cu această sumă. L-am mai făcut prin alte articole pe subiect, dar voi actualiza. OK, nu 15 lei, că poate randamentul nu-i perfect, dar să zicem 20 de lei pe un “plin”.

        (Citează)

  3. Varianta 2018, decembrie 2017 de fapt pe piață, va avea o autonomie reală de puțin peste 200 km acesta fiind îmbunătățirea majoră adusă mașinii. Forma exterioară precum și ceva noutăți la interior sunt anunțate ca și surprize plăcute motiv pentru care vânzările noului model sunt estimate a fi cu mult peste cele ale actualului model.

      (Citează)

  4. Cum e cea mai vanduta cand nu a auzit nimeni de ea pana acum?

    Masina electrica ar trebui sa fie mult mai economica decat cea pe combustie pentru ca are mult mai putine parti in miscare si consuma curent electric nu benzine sau motorine super-mega-accizate de un guvern impotent.

    Asa ca ar fi de studiat o comparatie de costuri si de chestii practice pornind din Bucuresti:
    – poate sa ajunga la Brasov si inapoi pe o singura incarcare?
    – poate sa ajunga la Vama Veche si inapoi pe o singura incarcare?

      (Citează)

    • Mașinile electrice nu se fac fix pentru dorințele tale și există și dacă nu ai auzit încă de ele.

      Ca să-ți răspund la întrebare, doar Tesla poate face Buc-Brașov și retur, iar pentru Vama Veche încă nu există una. Poate Tesla S, la limită. Mai util ar fi să fie un încărcător în Vama Veche sau pe drum.

        (Citează)

    • Sau, si mai bine, un studiu legat strict de ce vrea Gaelex.
      Faptul ca nu ai auzit de Leaf nu contrazice nimic din ce spune Radu. La fel, daca ti-as zice de Martha Argerich ai zice probabil ca e o nimeni, ca doar nu ai auzit tu de ea.

      (Sa imi fie cu iertare, dar m-am saturat de comentariile astea autocentrice si pe langa)

        (Citează)

    • Stii ce se intampla cu produsele care nu sunt facute pe dorintele clientului?
      Nu se cumpara ;)

      Ce-o sa facem acum, o sa ne luam 2 masini? Una electrica pentru oras si una pe combustie ca sa putem sa mergem la munte si la mare?

      Da, pentru oras masina electrica este misto, te duci cu ea la Kaufland, o lasi la incarcat 2 ore cat iti faci cumparaturile. Practic ii faci plinul pe GRATIS. Nu stiu masina pe combustie cu care sa poti merge gratis.

        (Citează)

    • Gaelex: Ce-o sa facem acum, o sa ne luam 2 masini? Una electrica pentru oras si una pe combustie ca sa putem sa mergem la munte si la mare?
      Da, pentru oras masina electrica este misto, te duci cu ea la Kaufland, o lasi la incarcat 2 ore cat iti faci cumparaturile. Practic ii faci plinul pe GRATIS. Nu stiu masina pe combustie cu care sa poti merge gratis.

      Momentan, da. În lipsa unei rețele publice de stații de încărcare, pe distanțe lungi nu poți merge decât cu pauze lungi.

      E ca și cum n-ar fi benzinării pe drumuri.

        (Citează)

  5. Stii ca există si Logan electric? E produs chiar la noi. http://Www.primemotors.eu

      (Citează)

    • Logan electric începe de la 17000 eur, dacă este valabil ajutorul de stat de 10,000, deja îţi iei logan nou de la 7000 eur?

      Ar trebui să sară taximetriştii şi uberiştii pe ele imediat, până e curentul gratis măcar, şi poţi încărca mereu când aştepţi între curse…

        (Citează)

    • Unde să încarci între curse? 30 de mașini la două prize la Kaufland, toate încărcând câte 2 ore? Plus că Loganul electric nu-i oficial, ci o conversie făcută de unii.

        (Citează)

  6. nwradu: Ca să-ți răspund la întrebare, doar Tesla poate face Buc-Brașov și retur,

    in timpul saptamanii :D

      (Citează)

    • Nu, aici e un avantaj al mașinilor electrice. Dacă stau pe loc, nu consumă. Ba chiar, dacă pui frână din când în când, mai recuperează ceva baterie.

      O mașină electrică are autonomie mai mare în oraș decât pe autostradă, unde consumă ceva putere pentru a ține mașina la acea viteză și nu are cum să o recupereze.

        (Citează)

  7. nwradu:
    Pentru că o priză normală este de obicei limitată la curent, așa că puterea e mică. O stație de încărcare, pe care o montezi în garaj, se cuplează direct la magistrala de curent și trage de acolo o putere mult mai mare decât duce cablul normal tras prin pereții casei către prize.

    Calculul e simplu. Un kW costă cam 0,6 lei în România. Leaf are 24 kWh de încărcat, deci un “plin” te costă 15 lei și mergi 120 km cu această sumă. L-am mai făcut prin alte articole pe subiect, dar voi actualiza. OK, nu 15 lei, că poate randamentul nu-i perfect, dar să zicem 20 de lei pe un “plin”.

    120 km – 20 lei, la 4.89 lei benzina ar ieși, 120 km – 4 litrii. Un consum de 3 la sută ? În medie un benzinar, diesel ar avea consum de 7-8 % ? Mă așteptam la un randament mai bun din partea electricului. 3% e consum de Smart.

      (Citează)

    • Care Smart? Eu nu știu nici unul care să scoată atât în realitate. Plus că nu poluează, este silențioasă și are o accelerație mai bună.

        (Citează)

  8. “încredere în aceste baterii, spunând că după 10 ani de utilizare păstrează cam 70-80% din capacitatea inițială” Renault prin chiria pe baterie la Zoe face o mega afacere.

      (Citează)

    • Nu mi se pare, că e scumpă. Eu n-aș vrea acel sistem.

        (Citează)

    • La fel ziceam și eu ca nu se justifica chiria pe baterii, dar ce sa vezi: Renault a lansat noul battery pack cu autonomie de 400km și toți cei care plătesc chirie primesc gratis acest nou ansamblu de acumulatori. Pare super deal sa treci de la 200 la 400 km autonomie atât de simplu.

        (Citează)

    • Nu as zice

      Upgrading to the new ZE 40 battery packs will apparently cost €9,900 for those who already own their battery packs, and upgrading a leased battery pack will apparently cost €3,500 (coupled with higher monthly fees and a new leasing contract).

      razorsbk:
      La fel ziceam și eu ca nu se justifica chiria pe baterii, dar ce sa vezi: Renault a lansat noul battery pack cu autonomie de 400km și toți cei care plătesc chirie primesc gratis acest nou ansamblu de acumulatori. Pare super deal sa treci de la 200 la 400 km autonomie atât de simplu.

        (Citează)

  9. Felicitari pentru articol Radu, este muncit, vad ca cititorii sar direct cu intrebarile gandindu-se mai putin la cata munca nevazuta este in spatele celor prezentate. Intr-o tara a superficialitatii si imposturii trebuie sa apreciem munca adevarata chiar daca ni se pare ca gasim unele minusuri.
    In ceea ce ma priveste te-as intreba daca in cele patru zile ai fost nevoit sa faci “plinul”, daca da, unde l-ai facut.
    Consider, din pacate, ca intr-o tara in care nu exista infrastructura de niciun fel nu vom avea decat printr-o minune decizionala infrastructura pentru incarcarea masinilor electrice.
    In ceea ce priveste un presupus ajutor guvernamental pentru achizitie, acesta este la fel de indepartat ca si legea salarizarii unitare sau sistemul de deducere a cheltuielilor utilizand conceptul de “gospodarie”.

      (Citează)

    • Mulțumesc!

      N-am făcut plinul, dar s-ar fi putut face la kaufland Barbu Văcărescu, câteva mega image și parcă mai sunt și alte prize publice prin oraș. Eu zic că mașină electrică iei dacă ai cum sa o încarci acasă sau la muncă.

        (Citează)

  10. “dar complet silențioasă dincolo de un ușor țiuit caracteristic motoarelor electrice”

    OMFG, are coil whine??!!?! :))

      (Citează)

  11. E obligatoriu sa o incarci complet sau daca mergi si gasesti statii de incarcare pe drum poti sa o mai pui la incarcat cateva minute?

      (Citează)

  12. nwradu: ul, dar s-ar fi putut face la kaufland Barbu Văcărescu, câteva mega image și parcă mai sunt și alte prize publice prin oraș. Eu zic că mașină electrică iei dacă ai cum sa o încarci acasă sau la muncă.

    Este gratuita incarcarea la prizele astea (in afara pretului platit pe curentul folosit)

      (Citează)

    • Este gratuit inclusiv curentul, ca bonus că vii la ei la magazin. Mai are Renovatio câteva prize prin oraș, iar Primăria voia să pună și mai multe, dar na…

        (Citează)

  13. E un paradox, ii spune Leaf dar are 1600kg goala, cam cat un autobuz dinala de Sharan dizăl cu 7 locuri.

      (Citează)

  14. nwradu:
    Pentru că o priză normală este de obicei limitată la curent, așa că puterea e mică. O stație de încărcare, pe care o montezi în garaj, se cuplează direct la magistrala de curent și trage de acolo o putere mult mai mare decât duce cablul normal tras prin pereții casei către prize.

    Calculul e simplu. Un kW costă cam 0,6 lei în România. Leaf are 24 kWh de încărcat, deci un “plin” te costă 15 lei și mergi 120 km cu această sumă. L-am mai făcut prin alte articole pe subiect, dar voi actualiza. OK, nu 15 lei, că poate randamentul nu-i perfect, dar să zicem 20 de lei pe un “plin”.

    nu prea e corect ce zici tu pe acolo.

    sa zicem ca esti la casa. cand faci contract cu electrica specifici puterea instalalta. in functie de parametrii ei iti instaleaza postul cu siguranta sa zicem de 25a.

    statia aia de incarcare se monteaza dupa siguranta lor, si o sa poata trage tot maxim 25a maxim, sau cati ai negociat tu cu electrica.

    pe de alta parte, daca tragi un cablu cu un stecher corespunzator, tot 25a maxim poti sa tragi.

    ori e vreo explicatie mai ciudata, ori statia aia de incarcare e inutila.

    m-as gandi la convertorul masinii incarca bateriile la maxim 10 a, indiferent de cat bagi in el, iar statia de incarcare incarca cu 25a daca ai suficient curent. chestia cu legat direct la magistrala nu are sens.

      (Citează)

    • Îți trag ei din branșamentul de pe stradă un cablu mai gros, cu alte siguranțe, ba chiar ar fi bine să ceri trifazat. Culmea, fix la casă oricum nu contează, acolo o încarci peste noapte, îți permiți să aștepți 8 ore. Nu-i asta o problemă.

        (Citează)

    • cutiile alea transforma curentul AC in DC, dar de ce s-ar incarca mai repede cu DC nu stiu sa-ti spun. Un transformator de asta are si masina as ca poti sa bagi AC direct in ea. Or fi mai performante astea de pe cutii, dar nu pre are sens.

        (Citează)

  15. as vrea sa stiu daca poate fi incarcata si de la laptop prin cablu USB :)

    acuma serios, banuiesc ca partea cea mai neobisnuita ii alimentarea. Poate ar trebui chiar un articol separat – cat costa o statie de incarcare, cat costa bransarea la retea, daca se potrivesc ele intre ele sau la Tesla tb altfel, si intrebari mai is.

      (Citează)

    • N-are rost, astea sunt pentru cei ce vor mașină electrică și, chiar și atunci, întâi alegi mașina și apoi afli ce ai nevoie.

      Pe scurt, există mai multe tipuri de conectoare (CHAdeMO, CCS), de stații de încărcare cu diverse puteri șamd. E cam haos în domeniu, toți încearcă să împingă standardul lor.

      Cât despre branșament, costul depinde de furnizorul de electricitate. Costul stației de încărcare depinde de puterea ei și de producător, că fac mai mulți astfel de dispozitive.

        (Citează)

  16. pai eu am trifazat. chiar, are cupla trifazata sau simpla ?

    la bloc esti limitat la 3.5 kw, la casa monofazat pana in 8 kw parca, eu am trifazat 11 kw declarati. problema e ca depinde mult pe unde stai. am prieteni care au fost refuzati cand au cerut trifazat la casa pentru ca reteaua era prea incarcata.

    oricum, nu vad de ce as lua un leaf cand exista tesla 3 (parca e 35000 euro) cu o autonomie mult mai buna. si e tesla :).

      (Citează)

    • Iti explic de ce ti-ai luat acum Leaf si nu Tesla Model 3:
      1. Leaf exista acum si se vinde prin reprezentanta in Romania
      2. Tesla Model 3 o sa existe la final de 2017 si e o coada de asteptare pana spre 2020 ca sa-ti fie livrat
      3. Tesla nu are reprezentata in Romania, deci nu primesti ajutorul de 10 mii euro de la stat
      4. Tesla Model 3 are pret de intrare 35000 euro, Leaf de 30000 euro.
      5. ai comparat o masina ce exista pe piata de ani buni cu una nici macar nu are modelul final (abia in iulie il anunta)

      Masina electrica nici un vest nu este pentru oricine. Ori ai casa/garaj unde deja nu-ti mai trebuie statia de incarcare, ori ai statii de incarcare. Plus ca masinile electrice sunt de oras nu se mergi pana la Radauti cu ea fara oprire.

        (Citează)

    • Iulian, ai dat niște argumente foarte slabe. Hai ca îți dau doar 10 contra-argumente:

      1. Tesla au o experiența de mult mai mulți ani in domeniu, pornind de la roadster încoace. Asta este motivul pentru care Tesla produce trenul electric pentru Mercedes (și nu invers).

      2. Elon Musk e un om orientat către produs. Asta înseamnă ca aplica un proces iterativ pentru a crea produsele, lucru văzut in iteratii pe baza de feedback de la utilizatori sau accidente. Gen protecția de titanium a bateriilor, și multe altele, adăugate după accidente. Poți conta pe faptul ca va face cele mai bune mașini electrice din lume in continuare.

      3. Design-ul nu doar din punct de vedere al modului in care arata, dar si al funcționalității este foarte important. Nu voi intra in detalii, caută documentarul de la Natgeo Ref la Tesla. Vei înțelege de ce o Tesla are valoare pe termen lung și de ce vei economisi bani fata de orice altfel de mașina. (Vezi in special acoperișul Panoramic, motorul, trunk și frunk, ușile, sistemele de protecție, modul in care mașina e testata și construită, etc)

      4. Pentru o investiție care te va tine 10-20 de ani, care e problema dacă aștepți 6-12 luni? Eu personal am comandat între primii 180k și sper sa o primesc la anul. Nu e ca și cum nu am ce conduce pana atunci. :)

      5. Rețeaua de încărcătoare – singura care permite încărcare gratis pana la un nivel anual pe care mulți nu îl depășesc, la călătorii lungi, e Tesla. Știu in România nu exista nici rețea dar nici drumuri. Asta se aplica și pt Leaf. Dar aici in Spania lucrurile sunt Ok. Pot pleca de-acasă și ajunge pana in Barcelona pe gratis.

      6. Model 3 vine la pachet cu hardware pentru autonomie. Adică prin software update se va conduce singura. Nimeni nu e nici măcar aproape. Uite ce probleme au Uber cu Google.

      7. Vei putea monetiza cu un sistem similar cu Uber, ce aparține Tesla. Gen îți trimiți mașina sa facă bani. Se cheamă Tesla network.

      8. Tesla sunt cele mai sigure, cele mai rapide și cele mai fiabile mașini din lume. Siguranța, fiabilitate și viteza – cam ce vrea toată lumea de la o mașina, in ordinea asta.

      9. Tesla se va putea încarca stand degeaba la soare – pentru ca vei putea sa ai opțional geamurile cu funcționalitate de panouri solare.

      10. Tesla e controlată de un panou digital și aplicație mobila. Nimeni nu face asta in prețul asta. Nimeni.

      Sute de alte motive – nici dacă Leaf ar fi 10k EUR nu as cumpara-o in loc de o Tesla. Cei care cumpara Tesla nu o fac pentru a salva bani, ci pentru a porni un trend care va salva planeta de petrol.

        (Citează)

    • Iulian a zis destul de bine, de fapt. Tesla costă 35k în teorie, rămâne de văzut la ce preț va ieși de fapt. Modelul S s-a scumpit mult între anunțare și vânzare.

      Apoi, lista de așteptare șamd. Sigur, e o Tesla, arată bine, dar dacă primești una în 2020 și va costa 42.000 de euro, nu contează dacă ai doar 30.000 în buzunar.

      Plus că Leaf, Volt și ce mai scoate și Toyota probabil vor avea prețuri mult mai atractive, prețul scăzând odată cu creșterea vânzărilor.

        (Citează)

  17. Întrebare: Badsi chiar vând această maşină??? Sau ne-o flutură doar aşa pe sub nas ca să li se facă reclamă…
    Scuze dar în oferta lor nu am găsit-o… şi nici pe Nisan Ro.

      (Citează)

    • Ultima frază din articol:

      Mașina nu este vândută “în serie” în România, ci este adusă de dealer la cerere. Detalii suplimentare aflați chiar de la Badsi.

        (Citează)

  18. scuzele mele, ma refeream la leaf model 2018 vs tesla 3.

    poate pana atunci apar si ceva distribuitori.

      (Citează)

  19. vezi ca se zice “cel mai bine vanduta”, nu “cea mai bine vanduta”

      (Citează)

  20. 1. Nissan are leaf pe piata 2010, Tesla roadster din 2008 si Model S din 2012. Tesla si-a facut patentele publice sa le foloseasca si altii, vanzarile lor erau sub 0.5% din totalul maisnilor vandute intrun an in lume iar Toyota venea tare din spate cu masina pe hidrogen. Un fel de batalie pt modelul de dvd, casete video…
    2.Trebuia sa le repare repede ca altfel cine mai cumpara masina si la primul accident sa ia foc. Restul producatorilor auto au “recall”-uri sa le repare daca au iesit cu probleme pe poarta fabricii.
    3. Comparam mere cu portocale, Tesla S a mers dupa cei care sunt dispusi sa plateasca 100K pe o masina, Leaf si altii cu masini electrice au mers dupa restul care vor o masina ieftina si consum redus, deci nu pot avea aceleasi dotari.
    4.”Pentru o investiție care te va tine 10-20 de ani” masina nu a fost si nici nu va fi investitie niciodata cu o singura exceptie ca e clasica si ii creste valorea. Trendul prin vest e ca masina sa fie schimbta la 3-6 ani.
    5. Rețeaua de încărcătoare- accesul la respectiva statie Tesla nu va fi gratuit pentru Model 3. De obicei sunt super aglomerate statiile respective.
    6.Model 3 vine la pachet cu hardware pentru autonomie.- nu e o dotare standar va fi optionala.
    7.Tesla network- sa faca bani si apoi sa vina singura acasa, o sa mai curga ceva apa pe Dunare pana va fi in practica.
    8.Tesla sunt cele mai sigure, cele mai rapide și cele mai fiabile mașini din lume.
    La siguranta sta bine dar Volvo, Lexus, Acura sunt putin mai sus.
    Rapida e daca luam 3.2 secunde sa atinga 100km/h dar viteza masina e la 250 km/h cand sunt vreo 5-6 masini care merg cu peste 400 de km/h.
    La fiabilitate din pacate Leaf e peste Tesla si nu o spun eu ci clienti ambelor companii, doar ca Tesla e mai multe chestii tehnice , autonomie mai mare.
    9. Panourile solare si incarcat tesla e o gaselnita de marketing. Sa zicem ca vor putea instala 500-1000W capitatea panourilor solare, in functie de tara, anotimp si unde parchezi masina acele panouri vor putea produce in teorie 800-1800 kwh/an adica intre 2-4 kwh/zi media pe zi, masina are nevoie de 22 Kwh pentru 100km, in teorie daca sta toata ziua la soare ai putea conduce 10 km.
    10. Nu stiu la ce fel de control te referi dar Chevy are pe masini onstar si poti porni, inchide, deschide masina de la mii de km.

    Tesla face masini bune dar nu cele mai bune, sper ca masina ta sa vina cat mai curand si sa te bucuri de ea.

    Andu Potorac:
    Iulian, ai dat niște argumente foarte slabe. Hai ca îți dau doar 10 contra-argumente:

    1. Tesla au o experiența de mult mai mulți ani in domeniu, pornind de la roadster încoace. Asta este motivul pentru care Tesla produce trenul electric pentru Mercedes (și nu invers).

    2. Elon Musk e un om orientat către produs. Asta înseamnă ca aplica un proces iterativ pentru a crea produsele, lucru văzut in iteratii pe baza de feedback de la utilizatori sau accidente. Gen protecția de titanium a bateriilor, și multe altele, adăugate după accidente. Poți conta pe faptul ca va face cele mai bune mașini electrice din lume in continuare.

    3.Design-ul nu doar din punct de vedere al modului in care arata, dar si al funcționalității este foarte important. Nu voi intra in detalii, caută documentarul de la Natgeo Ref la Tesla. Vei înțelege de ce o Tesla are valoare pe termen lung și de ce vei economisi bani fata de orice altfel de mașina. (Vezi in special acoperișul Panoramic, motorul, trunk și frunk, ușile, sistemele de protecție, modul in care mașina e testata și construită, etc)

    4. Pentru o investiție care te va tine 10-20 de ani, care e problema dacă aștepți 6-12 luni? Eu personal am comandat între primii 180k și sper sa o primesc la anul. Nu e ca și cum nu am ce conduce pana atunci. :)

    5. Rețeaua de încărcătoare – singura care permite încărcare gratis pana la un nivel anual pe care mulți nu îl depășesc, la călătorii lungi, e Tesla. Știu in România nu exista nici rețea dar nici drumuri. Asta se aplica și pt Leaf. Dar aici in Spania lucrurile sunt Ok.Pot pleca de-acasă și ajunge pana in Barcelona pe gratis.

    6. Model 3 vine la pachet cu hardware pentru autonomie. Adică prin software update se va conduce singura. Nimeni nu e nici măcar aproape. Uite ce probleme au Uber cu Google.

    7. Vei putea monetiza cu un sistem similar cu Uber, ce aparține Tesla. Gen îți trimiți mașina sa facă bani. Se cheamă Tesla network.

    8. Tesla sunt cele mai sigure, cele mai rapide și cele mai fiabile mașini din lume. Siguranța, fiabilitate și viteza – cam ce vrea toată lumea de la o mașina, in ordinea asta.

    9. Tesla se va putea încarca stand degeaba la soare – pentru ca vei putea sa ai opțional geamurile cu funcționalitate de panouri solare.

    10. Tesla e controlată de un panou digital și aplicație mobila. Nimeni nu face asta in prețul asta. Nimeni.

    Sute de alte motive – nici dacă Leaf ar fi 10k EUR nu as cumpara-o in loc de o Tesla. Cei care cumpara Tesla nu o fac pentru a salva bani, ci pentru a porni un trend care va salva planeta de petrol.

      (Citează)

    • Se pare ca ești setat pe Leaf și nu acorzi atenție lucrurilor pe care le-am spus, chiar dacă îmi dai dreptate. :)

      1. Exact cum am spus, Tesla au mai multă experiența.

      2. Nu e vorba de reparații, e vorba de îmbunătățiri aduse pentru a crea un produs mai bun, și nu fixuri la probleme ale produsului inițial. Caută despre David Kelley, Don Norman pentru a înțelege pe deplin ce ziceam printr-un proces iterativ.

      3. Discuția e despre Model 3, nu S. Deci același preț. Discutam despre același lucru, doar vrei tu sa adaugi câteva caractere la fiecare punct sa zici ca ai răspuns. Am înțeles. :)

      4. You’re missing the point. Argumentezi iar doar ca sa scrii ceva la fiecare punct. Combați acum o idee și nu contextul. :)

      Revenind la acest punct, am zis ca mașina este o investitie pe 10-20 ani (vorbim de România) și având in vedere ca pui niște bani in ceva pe mulți ani, nu văd de ce nu ai aștepta 6 luni pentru a primi cea mai buna valoare pentru banii tai. Știu ca înțelegi ce zic, nu schimba discuția și nu te lega de alte lucruri. Stick to the subject.

      5. Exista. Asta e ideea de baza de la care iar ai deviat.

      Apoi ca sa îți răspund: nu sunt aglomerate. Și e gratuit in limita in care se încadrează majoritatea pe an. Informează-te!

      6. Ba da. Informează-te!

      7. Va fi posibil, spre deosebire de Leaf. Asta comparam nu?

      8. Informează-te!

      9. Exact, suficient sa nu rămâi cu probleme blocat undeva. La Leaf nu exista asta. Ia acest punct ca un argument pentru capacitatea Tesla de a inova.

      10. Ma refer la dashboard. Dacă nu știi de ecranul tactil de la mașinile Tesla cred ca putem încheia discuția aici. :)

      Tesla e un computer pe roti. Relația cu ei începe când ți-ai luat mașina. Cu ceilalți producători e momentul in care relația cu ei se termina.

      Totul e posibil prin faptul ca Tesla e un computer pe care îl controlezi pe acest ecran. In fine…

      Tesla face cele mai bune mașini electrice, despre asta discutam. Celelalte mașini sunt CRT-uri, iar Tesla e un iPad. Asta e o comparație cât de cât corecta.

        (Citează)

  21. nwradu:
    Este gratuit inclusiv curentul, ca bonus că vii la ei la magazin. Mai are Renovatio câteva prize prin oraș, iar Primăria voia să pună și mai multe, dar na…

    Asta trebuie sa scoti in fata, ca ii faci plinul GRATIS. Te duci la Kaufland sa faci cumparaturile de 2x pe luna, si incarci masina la ei. Sunt 2-300 de lei care nu ii dai pe combustibil!

      (Citează)

    • Cu 300 de lei umpli de 20 de ori mașina asta, mergi 3000 de kilometri. Prețul curentului și consumul pe electric duc la cheltuieli mult mai mici după achiziție.

        (Citează)

  22. Stație de încărcare găseşti la Lidl din Aviației.

      (Citează)

  23. Andu Potorac:
    Iulian, ai dat niște argumente foarte slabe. Hai ca îți dau doar 10 contra-argumente:

    4. Pentru o investiție care te va tine 10-20 de ani, care e problema dacă aștepți 6-12 luni? Eu personal am comandat între primii 180k și sper sa o primesc la anul. Nu e ca și cum nu am ce conduce pana atunci. :)

    Ai scris lucruri bune dar vezi ca-ti iei masina nu casa sau sotie pe care s-o tii 20 de ani :)

    Ce faci daca o lovesti si n-ai serviceuri in Romania? C-o fi fiabila dar salpul tot stalp e. Iti fac update de soft? :)

      (Citează)

    • Informează-te sau uita-te la cei din jur care au luat o mașina noua in ultimii 10 ani.

      Și ideea este asta: dacă faci o investitie pe mulți ani (10-20), nu poți aștepta 6 luni ca sa iei un produs mai bun?

      Răspunsul e da, dar el e cârcotaș. Același lucru îl faci când apare un iPhone nou intr-o luna sa zicem, ca sa menținem raportul între preț și timp. Nu iei ceva mai prost, aștepți modelul nou.

        (Citează)

    • La fiecare 6 luni apare ceva mai bun. În ritmul acesta nu mai iei nimic.

        (Citează)

    • Trebuie să scăpăm și de mentalitatea că o mașină este o investiție pe 10-20 de ani, ci pe mult mai puțin. Iei acum, o vinzi cât încă valorează ceva, iei alta. Te bucuri mereu de ceva relativ nou și modern.

        (Citează)

    • @nwradu Nu și in cazul asta. Poți zice orice perioada de timp, ideea rămâne aceiași – aștepți 6 luni sa îți iei mașina pe care o dorești și pe care o vei avea un număr bun de ani.

        (Citează)

  24. @Andu Potorac
    Dintre masinile electrice care pot fi cumparate acum as prefera BMW i3. Tu esti setat pe Telsa cu toate ca masina inca nu se produce. Urmaresc Tesla de 4 ani, am cumparat actiuni la ei si apoi le-am vandut, citesc rapoartele financiare nu doar materialele de marketing care recunosc ca sunt foarte bune.
    Nissan au iesit pe piata cu modelul Altra in 1997 si autonomie de 230 km, Tesla a prezentat modelul Roadster in 2006. Arunca o privire si pe la Toyota Opa care a aparut in 2000, Honda Avancier 1999, GM EV1 in 1996, BMW Mini eelctric sin 2009, BMW 2002 electric in 1972 si acum 100 de ani in New York 50% din masini erau electrice.
    Tu pomenesti ca Mercedes foloseste piese de Tesla, e normal pentru in 2009 au bagat 50 de milioane in Tesla ca sa aiba 10% din actiuni.
    Tesla a anuntat in 2015 baterie pentru casa PowerWall, au anuntat ca va functiona cu panouri solare si ce modele de invertoare, au lasat sa se inteleaga ca o singura baterie e de ajuns petru toata casa si poti sa tai firele daca ai panouri solare si o baterie. In multe state din america e ilegal sa stai off-grid, apoi o casa normala avea nevoie de vreo 8-9 baterii sa poata function off-grid. Acum dupa 2 ani bateria vine cu invertor integrat si nu mai e pe DC ca e pe AC.
    In 2014 Solar City acum parte Tesla au cumparat producator de panouri solare Silevo si au anuntat ca deschid o giga-factory in Buffalo. Fabrica inca nu e gata se asteapta anul asta sa inceapa productia dar nu mai folosesc Silevo ca vor sa foloseasca Panasonic.
    Anul trecut au anuntat un nou tip de acoperis, tigle cu celule photovoltaice integrate, dar nu se stie pretul, specificatii…. dar incepand cu luna asta poti sa pui depozit si ca le comanzi, mai au 10 zile ca sa inceapa formularele de comanda cum au zis ei.
    Cand au anuntat Model 3 lumea a fost entuziasmata de pretul mic si de autonomia mare comparat cu alte masini electrice, doar ca Bolt are autonomie 380 de km si incepe de la 36000$ si poate fi cumparat azi, Tesla Model 3 va avea 346 km autonomie si doar sperante cand va fi pe piata. Oricum peste 2-3 ani majoritatea masinile electrice vor avea autonomie de peste 300 de km.
    Iti recomand sa citesti : http://www.consumerreports.org/cars-tesla-reliability-doesnt-match-its-high-performance/
    Tu vezi masina ca o investitie, investitie e un apartament care ii creste valoarea in timp, sau colectezi chirie de pe el, actiuni la bursa… Masina e un bun care se depreciaza in timp, cu cat e mai scumpa cu atat ii scade valoare mai repede. Masinile care se depreziaza cel mai putin dupa 3 ani valoareaza jumatate din pretul initial, cele din clasa luxury ajung dupa 3 ani la 25-30% din valoarea initiala.
    Pana acum masinile electrice dupa 3 ani au ajuns pe la 30% din valoarea initiala, poate se vor deprecia mai incet in viitor.
    Eu sper sa faci o alegere inteleapta cand alegi o masina, sa nu te lasi luat de un val emotional.

      (Citează)

    • @dw – Destul de documentat raspunsul cu singura exceptie ca deprecierea dupa 3 ani nu e nici pe departe 30% din pret. Am avut un lease la un Volt pe 39 de luni care a expirat de o luna shi am realizat ca eram mai cashtigat daca o cumparam shi faceam un tradein acum. Am schimbat pe un Bolt, pe care l-am cumparat, invatatura de minte. Pentru oras si condus in trafic este absolut superba solutia electrica.

        (Citează)

    • Tesla are secțiune de “resigilate” chiar pe site. https://www.tesla.com/preowned

        (Citează)

    • @dw am făcut o alegere deșteaptă, am luat Tesla. Articolul e despre Leaf vs Tesla. Dar am înțeles, ai vândut acțiunile si acolo e buba. :)

      O mașina este o investitie in:
      – siguranța ta
      – creșterea ta ca persoana prin experiențele noi pe care ti le aduc călătoriile
      – timpul salvat
      – posibilitatea de a îți face treaba / a lucra / transporta copil și orice e cazul

      Este o investitie in tine. Nu orice investitie trebuie sa îți întoarcă bani de chirie. Banii aia de chirie nu înseamnă nimic raportat la ce faci cu o mașina. Una e sa îți iei o casa sa ai acoperiș deasupra capului, alta e sa te gândești ca investești in imobiliare. Asta cu imobiliarele la nivel de garsoniere și apartamente e zero. De banii aia poți construi altceva cu roi mult mai mare. Dar nu continui ca deviem de la subiect. :)

        (Citează)

  25. @Dan B Depinde de masina, Volt e hybrida nu full electric. BMW i3 nou pe la 50K, dupa 3 ani de lease valoare residuala e 32K, apoi e vandut de dealer pe la 19K.
    La “auction” au Fiat 500E la 4000 $ : http://insideevs.com/wholesale-auction-prices-used-teslas-30k-fiat-500e-4k/

    Dan B:
    @dw – Destul de documentat raspunsul cu singura exceptie ca deprecierea dupa 3 ani nu e nici pe departe 30% din pret. Am avut un lease la un Volt pe 39 de luni care a expirat de o luna shi am realizat ca eram mai cashtigat daca o cumparam shi faceam un tradein acum. Am schimbat pe un Bolt, pe care l-am cumparat, invatatura de minte. Pentru oras si condus in trafic este absolut superba solutia electrica.

      (Citează)

  26. @Radu Daca vrei sa iti iei model S folosit nu mergi la ei la resigilate ci intri pe facebook sau forumuri si cumperi direct de la proprietar. A fost acum vreo 3 ani daca bine imi amintesc cand au venit cu P90, care dupa 6 luni il vindeai mai scump.

    nwradu:
    Tesla are secțiune de “resigilate” chiar pe site. https://www.tesla.com/preowned

      (Citează)

  27. Nu iti face griji pentru actiuni ca in ultimii 3 ani Tesla mi-a dublat banii, am cumparat cand aratau rapoartele financiare si am vandut cand au iesit cu zvonuri.
    Ford si Tesla la bursa au aceeasi valoare doar ca Tesla a vandut de 7 miliarde anul trecut si Ford de 152. Tesla a vandut 76.000 de masini iar Ford 6,7 milioane.
    Insisti ca mașina este o investitie, e un “asset” dar nicidecum un “investment”.

    O masina de cele mai multe ori e necesara si iti face viata mai usoara dar investitite nu poate fi numita, e doar un bun care te ajuta sa traiesti experiente noi, sa calatoresti, ……

    De curios am mers la dex sa vad ce este o investitie:
    INVESTÍȚIE, investiții, s. f. 1. Plasare de capitaluri în întreprinderi industriale, agricole, comerciale etc., cu scopul obținerii de profituri; (concr.) capitalul plasat.

    Andu Potorac:
    @dw am făcut o alegere deșteaptă, am luat Tesla. Articolul e despre Leaf vs Tesla. Dar am înțeles, ai vândut acțiunile si acolo e buba. :)

    O mașina este o investitie in:
    – siguranța ta
    – creșterea ta ca persoana prin experiențele noi pe care ti le aduc călătoriile
    – timpul salvat
    – posibilitatea de a îți face treaba / a lucra / transporta copil și orice e cazul

    Este o investitie in tine. Nu orice investitie trebuie sa îți întoarcă bani de chirie. Banii aia de chirie nu înseamnă nimic raportat la ce faci cu o mașina. Una e sa îți iei o casa sa ai acoperiș deasupra capului, alta e sa te gândești ca investești in imobiliare. Asta cu imobiliarele la nivel de garsoniere și apartamente e zero. De banii aia poți construi altceva cu roi mult mai mare. Dar nu continui ca deviem de la subiect. :)

      (Citează)

  28. Andu Potorac:
    Revenind la subiect, ambele mașini sunt/nu sunt investitie. Fiind vorba de același price range comparam mașinile.

    Masina e investitie doar cand ii creste valoarea in timp, deocamdata doar cele clasice se incadreaza.
    Sper sa iti ajunga masina la timp si sa te bucuri de ea.

      (Citează)

  29. Cand va incepe Tesla sa scoata Model 3 pe poarta fabricii vor sta oamenii la coada ca pe vremuri la iphone?

      (Citează)

  30. “Citiți drivetest-ul cu Nissan Leaf, cea mai vândută mașină electrică.”

    eu am inteles “cititi detest-ul cu … ”

    zicea cineva mai devreme ca ar fi buna o statie de incarcare in vama…. care e partial o prostie, ar trebui o statie de incarcare undeva pe autostrada soarelui ..sau mai multe, niste panouri + 2 eoliene acolo ca nu costa spatiul asa mult si e loc pt. ele, in felul asta acoperi 20-30 de locuri de incarcare cu baterie. eventual deschis un starbucks sau ceva de genul sa ademeneasca niste muste care sa piarda 1 ora acolo .. si sa-si incarce masinile sa ajunga la vama … unde incarci la pensiunea la care stai, sau pe plaja la cort …

    in brasov parca sunt ceva de incarcat la kaufland si mai sunt in fata la capitol 2-3 locuri …dar de obicei sunt ocupate de masini clasice :(

    prin us tesla a oferit subventii celor care isi adaptau parcarile sa aiba si prize de incarcare eventual superchargere … ma gandesc ca acum e momentul ca parcarile sa adauge astfel de elemente iar autorizatiile pe noi spatii de parcare sa fie oferite doar daca se ofera si 25-35% locuri cu incarcare pentru electrice

    ps. eu as prefera sa sar generatia actuala de masini electrice si sa trec direct la acel viitor care o sa includa ceva electric-automatizat (fara sofer/volan)-car sharing ( nu detii masina, platesti un abonament si o chemi in faza blocului cand ai nevoie si te duce unde ai treaba, de acolo se descurca singura sa mearga la urmatorul detinator de abonament) … m-am cam saturat de cautat locuri de parcare de fiecare data :)

      (Citează)

    • Ar fi bune stații de încărcare la fel de des precum sunt șî benzinării. În străinătate sunt stații de încărcare pe străzi, prin cartiere, pentru cei ce-au cumpărat astfel de mașini.

        (Citează)

    Alătură-te discuției, spune-ți părerea:

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verifică ce-ai scris. Dacă vrei să mai adaugi ceva, lasă un nou comentariu. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici, și fără mesaje doar de dragul URL-spam-ului. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt binevenite.

sus