Parcă și văd toate cărțile și filmele făcute cu noile planete găsite de NASA

23 Feb 2017  ·

TEHNOLOGIE  ·

Abia aștept filmele și cărțile inspirate de anunțul NASA de ieri.

Pentru cei care n-au urmărit cu sufletul la gură conferința NASA (puțini, sunt sigur), agenția spațială a anunțat descoperirea de planete asemănătoare ca dimensiune cu Pământul în jurul unei stele destul de apropiate de sistemul nostru solar. Asta era de așteptat, genul acesta de descoperiri se fac destul de frecvent acum.

Noutatea este configurația acelui sistem solar, numit TRAPPIST-1: are șapte planete, toate foarte apropiate, aflate în interiorul unei orbite mai mici decât cea a lui Mercur în jurul Soarelui nostru. În termeni spațiali, e o aglomerație mai mare decât atunci când se dau tigăi pe gratis la deschiderea unui supermarket.

De fapt, Mercur este de 6 ori mai departe de Soare decât cea mai îndepărtată planetă din sistemul TRAPPIST de soarele ei.

Aglomerația trebuie privită și din alt punct de vedere. Cele șapte planete au o dimensiune între 75% și 110% din cea a Pământului. Aveam impresia că, în procesul de formare a unei planete, aceasta adună cam toată materia de-a lungul orbitei sale pe o bandă destul de mare. Șapte planete asemănătoare cu a noastră într-un spațiu atât de mic? Sună interesant!

Prin comparație, în sistemul nostru solar, Mercur are 40% din diametrul Terrei, iar Marte doar 53%, adică e de două ori mai mică în diametru. Cea mai asemănătoare planetă cu a noastră este Venus, păcat că sunt condițiile ca-n iad. Restul planetelor nu se pun la socoteală, sunt făcute din gaz, fără pământ ferm undeva sub atmosfera lor.

TRAPPIST-1 are 7 planete, toate terestre (așa se numesc cele cu pământ), iar NASA spune că toate ar putea susține viață. Sunt foarte apropiate de soarele lor, dar acea stea este una de tip White Dwarf, mică și slabă ca luminozitate, iar planetele se află la distanța potrivită pentru a avea apă în formă lichidă pe ele, condiție considerată necesară pentru viață?

Cum ajung 7 planete în așa o configurație?!

Au viață pe ele (bacterii și din astea, poate iarbă, nu omuleți verzi)? E mai complicat de atât. Mecanica spațială spune că, având în vedere orbita lor foarte mică, cel mai probabil planetele au întotdeauna aceeași față orientată spre soarele lor, exact cum și Luna noastră are mereu aceeași față spre noi. Chestia asta se întâmplă pentru că soarele respectiv a încetinit rotația planetelor până la o valoare de echilibru față de orbita lor, la fel cum și Pământul a făcut de-a lungul milioanelor de ani cu Luna.

Consecința? O parte a planetei este mereu în zi. Cealaltă parte, mereu în noapte. Destul de greu de trăit acolo. Specialiștii spun că, datorită dimensiunii mici a acelui soare, ziua nu-i mai luminoasă decât un apus de soare pe Terra. S-ar putea trăi acolo, chit că poate în zonele de tranziție, pe muchia sferei, cum ar veni, dacă o sferă ar putea avea muchii.

V-ați imaginat deja toate scenariile de filme sau cărțile SF ce-ar putea fi construite într-o astfel de scenă?

Mereu mi-au plăcut acele imagini din filmele SF când de pe suprafața unei planete vezi vreo alți 2-3 sori sau alte planete sau luni mari pe cer. O priveliște imposibilă de pe Pământ. E ceva ce niciunul dintre noi nu va vedea cu ochii lui, dar, dacă nu ne sinucidem ca specie în următoarele secole, sunt sigur că cei ce vor vedea cândva o astfel de scenă pentru prima oară vor petrece multe ore cu gura căscată și ochii îndreptați spre ceruri.

În sistemul TRAPPIST-1, ai putea vedea șase astfel de planete în fața ta, pe cer, plus un soare și, cine știe, poate și sateliți mai mici sau inele în jurul lor. Oare planetele s-au format natural? Dacă au fost plasate acolo de vreo civilizație avansată? Cu ce scop? Ce puzzle trebuie asamblat din bucățele de pe fiecare dintre ele? Dacă una ascunde altceva în interiorul ei? Iată o poveste mișto!

Sau dacă acolo trăiesc șapte civilizații diferite? Poate că cei bătrâni își vor aminti un joc vechi, Septerra Core, un RPG cu o poveste asemănătoare, sau de John Carter. Dacă cele șapte civilizații tocmai încep era spațială și ajung să interacționeze între ele avem subiecte pentru o serie de cărți, un film și trei sezoane de serial pe HBO. Game of Worlds!

Space.com are multe alte detalii și articole pe subiect.

1. Era fraking cool dacă erau 12 planete.

Dar las’ că nici cu șapte nu e rău. Plus că sistemul ăsta e practic în curtea noastră, la doar 40 ani lumină distanță.

2. Salut Radu, e o mică greșeală de traducere, “ultra cold dwarf” nu are nici o legătura cu white dwarf.
    Prima este practic o stea nereușită (nu a acumulat suficientă materie ca sa devină o stea normala) ori ultima este rămășița unei stele, cum o sa devină și Soarele, dar asta presupune ca in faza premergătoare a cam “prăjit” toate planetele din apropiere.

3. daca drumul ar dura minim 80 de ani deja avem filmul…Passengers.
    tot ce avem nevoie este ca Elon sa construiasca nava :)

4. Nu avem motoare atât de rapide, așa că nu sunt chiar atât de aproape cât credeți. Nu avem tehnologie de criogenare/hibernare funcțională. Nu știm cum e atmosfera și nici clima. Nu avem capacitatea de a ne alia și construi o nava suficient de mare pentru a putea susține câțiva zeci de oameni specialiști care sa o cerceteze. Nu vorbesc de comunicații spațiale, combustibil necesar, scuturi antiradiatii, mininave spațiale care să decoleze/aterizeze de mai multe ori, în condiții dificile. Toate astea într-o lume suprapopulata cu resurse pe terminate. Nici o șansă să le atingem în 100 de ani de acum încolo.

• Sunt de acord. Sute de ani, poate niciodată, cu tehnologia de acum. Dacă nu inventăm altă tehnologie pentru motoare, nici o șansă.

Motoarele nu sunt principala problemă, ci și accelerația. Corpul uman suportă accelerație constantă de 1g, poate 2g. Mai mult de atât nu cred că poți băga decât pe durate mici, nu luni sau ani întregi. Chiar și cu alt tip de motoare, ca să nu fii nevoit să transporți cantități uriașe de combustibil cu tine, va dura mult timp să ajungi la, să zicem, 20% din viteza luminii.

După ce ajungi la 20% din viteza luminii, impactul cu o particulă mică de praf sau poate o mică bucată de nisip, 1 mm să zicem, poate distruge întreaga navă la acea viteză. În filme asta se rezolvă cu scuturi electromagnetice sau armură impenetrabilă, dar noi nu suntem foarte aproape nici de așa ceva.

5. Liber la imaginatie pentru toata lumea :)

6. Sunt ceva metale pretioase pe ele? Aur, fer, sa merite drumul pana acolo ?

7. Mergem cu CFR-ul până acolo?

8. HA!
    acum să vă văd eu pe ăia care râdeați de J.J. Abrams, cică n’ar fi avut cum să vadă ăia de pe planeta D’Qar distrugerea sistemului Hosnian!
    vă e clar acum?

9. Toate pozele astea cu planetele sînt “artist’s impression”, la distanța aia nu se văd decît niște pixeli. Ce văzusem despre Pluto înainte să ajungă la el New Horizon ? doar cîtiva zeci de pixeli, deși este în sistemul nostru, la ORE lumină , nu la 40 ANI lumină distanță !

De asemenea aproape totul este la nivel de supoziție, dacă se citește comunicatul NASA scrie acolo că “ar putea avea fața orientată spre soare” sau că “ar putea fi formate din rocă solidă”. Masa planetelor a fost, probabil, determinată prin măsurări ai parametrilor orbitali.

Deci nimic cert, ceea ce nu mă miră. Nu privești la 40 ani lumină ca în curtea vecinului.

Din punctul meu de vedere e o știre cu o semnificație redusă, se știa deja că sînt nenumărate stele în galaxie și că foarte multe dintre ele au planete care AR PUTEA avea forme de viață pe ele.

Cînd om descoperi dovezi clare ale vieții, aia o să fie știre.

10. Imagineaza-ti toate planetele alea, pline de calugari a caror singura ocupatie, in afara de doamne-doamne, e sa faca bere.
    The future sounds good.

11. Septerra Core e probabil singurul joc la care m-am blocat si nu am reusit sa il termin. Am ramas intr-o mlastina de prin penultima lume, nu stiu pe unde mai sunt salvarile, ca l-as relua pe sistemul actual.