blog demisec cu note fine de tehnologie

Ce se poate face dacă Parlamentul respinge OUG 14 de abrogare a Ordonanței 13

Clock icon

9 Feb 2017

Tag icon

GÂNDURI

Comments icon

19 comentarii

Curtea Constituțională a respins recent sesizările făcute de președinte, CSM și de Avocatul Poporului privind neconstituționalitatea Ordonanței 13. Pe ultima nici n-a mai discutat-o, motivând că OUG 13 nu mai este în vigoare, abrogată fiind între timp de OUG 14.

Știu că vreți să aflați pașii următori în această criză și i-am scris mai jos. Situația este proastă, dar nu fără soluție. Dacă Ordonanța 14, cea de abrogare, este respinsă în Parlament, Ordonanța 13 ar putea intra în vigoare. Atenție, nu intră direct în vigoare, cum s-a înțeles până acum, ci din nou este timp pentru sesizarea Curții Constituționale pentru a analiza textul din OUG 13, ba chiar și din OUG 14. Vom avea o criză politică întinsă pe luni de zile.

Etapele în caz că ordonanța de respingere este eliminată de Parlament

  1. Dacă Parlamentul respinge OUG 14, din diverse motive (acele capcane din ea), atunci această respingere nu se face ca o simplă decizie, ci ia forma unei legi de respingere a OUG 14.
  2. Legea aceasta își va urma traiectoria normală, adică va fi trimisă la Președinte pentru promulgare. Aici apare timpul necesar pentru a răsturna situația.
  3. Președintele, în loc să o promulge direct, o poate întoarce în Parlament pentru rediscutare sau poate chiar sesiza CCR pe textul ei sau pe situația creată.
  4. CCR va decide atunci ce se poate face cu OUG 14. Dacă Președintele se plânge că prin eliminarea OUG 14 ar intra în vigoare OUG 13, care conține prevederi neconstituționale, poate că ambele ordonanțe vor fi judecate la pachet.

E dificil de zis ce va face CCR în această situație. După cum vedeți, e foarte întortocheat totul acolo.

Părerea mea este că protestele ar trebui să se mute la Parlament. Guvernul deja nu mai contează decât în sensul “nu uităm ce mârșăvie ați făcut”.

Plot twist: Iohannis este suspendat de Parlament și, până la votul public privind reconfirmarea sa, Tăriceanu devine președinte interimar. Cu ceva planificare, Tăriceanu ar putea fi acolo pentru a promulga legea Parlamentului, în loc să o dea spre CCR.

O explicație mai pe larg privind deciziile CCR de acum

Prima decizie a CCR nu mă miră. Este important să rețineți că CCR nu decide dacă o lege este morală sau nu, dacă este necesară sau nu, dacă are motive ascunse sau nu, ci doar dacă respectă sau încalcă legea supremă a statului, Constituția. Adică, simplist privind lucrurile, CC decide dacă o lege încalcă drepturile cuiva la libertate, egalitate de șanse, religie, proprietate șamd sau dacă încalcă sistemul democratic de conducere a țării.

În primul caz, președintele s-a plâns că Guvernul a legiferat în locul Parlamentului, încălcând astfel separația puterilor, iar CSM s-a plâns că Guvernul a încălcat separația puterilor în stat pentru că n-a așteptat aviz de la Justiție când a dat acea Ordonanță.

Aceste intruziuni ale unei puteri în sfera altei puteri ar putea fi ceva nedemocratic, dar CC tocmai a decis că nu-i cazul aici: Guvernul are dreptul să adopte OUG 13, dacă vrea.

Personal, mă așteptam și la asta. Dacă țineți minte din scandalurile recente, și Raluca Prună, ministru în guvernul Cioloș, a modificat prin OUG diverse aspecte ale Codului Penal. Ce-i drept, n-a vrut să legalizeze hoția prin acele modificări, ci erau legate de complet alte lucruri, însă s-a văzut că Guvernul poate modifica prin OUG Codul Penal.

În al doilea caz, Avocatul Poporului a sesizat Curtea chiar pe elemente din textul Ordonanței (“pe fond”), nu pe faptul că aceasta era sau nu de competența Guvernului să o emită. Altfel spus, a sesizat că prevederile punctuale ale Ordonanței sunt neconstituționale din vreo 3 motive diferite.

Din păcate, CCR a decis că nu mai are cazul să dezbată această sesizare deoarece între timp a fost abrogată. CCR se poate pronunța doar despre legi în vigoare. Acest lucru este scris clar la Articolul 32 din legea 47 ce reglementează activitatea CCR:

Art. 32
Curtea Constitutionala hotaraste asupra exceptiilor de neconstitutionalitate ridicate direct de Avocatul Poporului privind constitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau ordonanta in vigoare.

 

Comunicatul oficial pentru prima ședință este aici, pentru a doua ședință aici.

Teoretic CCR este acoperită de legile de funcționare pentru tot ce-a decis. Nu cred că pot fi acuzați că ar ține cu PSD-ul sau cu alții, ci mai degrabă că s-au temut de o decizie clară și au preferat să spună “nu-i treaba noastră”, deși în cazul legilor cu aspect “cel mai favorabil” Curtea ar fi putut la fel de bine să spună că OUG 13 este în vigoare sub anumite forme și să analizeze textul ei.

Pentru cei ce bănuiesc manevre, PressOne are informații despre fiecare dintre cei 9 judecători din CCR și cine i-a numit acolo, rezumatul fiind cel de mai jos:

Cei nouă magistrați ai CCR sunt:

  1. Președintele Valer Dorneanu – propus de PSD
  2. Judecătorul Marian Enache – propus de PSD
  3. Judecătorul Petre Lăzăroiu – propus de Traian Băsescu
  4.  Judecătorul Daniel Morar – propus de Traian Băsescu
  5. Judecătorul Mircea Ștefan Minea – propus de fostul PDL
  6. Judecătoarea Mona Pivniceru – propusă de fostul PNL
  7. Judecătoarea Livia Stanciu – propusă de președintele Klaus Iohannis
  8. Judecătoarea Simona-Maya Teodoroiu – propusă de PSD
  9. Judecătorul Varga Attila – propus de UDMR

Lăzăroiu nu a fost prezent la ședința de astăzi, s-a analizat și votat în 8. Totuși, decizia a fost luată cu o  majoritate de voturi.

Ca o paranteză, mă enervează foarte tare faptul că trebuie să scriu astfel de articole. Nu vreau să studiez dreptul constituțional, nu vreau să fiu nevoit să citesc “legea privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale” sau să ajung să cunosc în detaliu mecanismele de respingere a unei OUG în Parlament. Dar acestea sunt vremurile. E ca la război, vrei, nu vrei, pui până și lupți sau ajuți efortul, te gândești la burgeri după aceea.

    19 comentarii

  1. Ca absolvent de drept consider că toată lumea ar trebui să aibă noțiuni de Drept Constituțional și Instituții Politice (cel puțin înainte de a-și exprima un vot).
    Asta ca să știm ce face Președintele, Guvernul, Parlamentul etc. Astfel de noțiuni trebuie introduse obligatoriu într-o materie de studiu încă din școala generală.
    Măcar să pornim o dezbatere politică cu arme egale.

    P.S. Curtea Constituțională este o curte politică și acționează ca atare. O mizerie!

      (Citează)

  2. Pai daca ne uitam la art. 32 privind constitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau ordonanta in vigoare, atunci n-ar fi fost nicio sansa ca CCR sa se pronunte, intrucat OUG13 intra in vigoare abia maine. Nu?

      (Citează)

    • Nu, e o diferență.

      OUG a intrat în vigoare pe 1 februarie, când a apărut în Monitorul Oficial la 1 noaptea, după ședința de guvern.
      Anumite prevederi ale ei urmau să aibă efecte începând cu 11 februarie, că așa scrie în textul ordonanței (din motive neelucidate).

      Ca alt exemplu, se poate da astăzi o lege care să spună “Art 1) cine nu are casa vopsită verde, primește amendă 10 lei. Art 2) Legea va fi aplicată din 2019, ca între timp să aibă toți timp să-și vopsească pereții”. Legea este în vigoare, dar cu efecte după cum scrie în ea.

        (Citează)

  3. Hai măi Radule, chiar așa? Articol direct servit? Parcă te știam altfel.

      (Citează)

  4. Pai OUG 14 este in vigoare im momentul de fata ca sa o blocheze pe 13 daca nu e inca votata de parlament ?

      (Citează)

    • Da, mecanismul spune că intră în vigoare, dar apoi Parlamentul se pronunță asupra ei, caz în care o poate anula. Dacă o anulează pe 15 feb, rămânem doar cu OUG 13.

        (Citează)

  5. Deci sa inteleg ca OUG 13 intra in vigoare cu efect instant dupa votul negativ al parlamentului, si chiar daca se vor mai gandi apoi daca e constitutionala ori ba, efectul ei implicit toate dosarele pe rol devin “sterse”.

      (Citează)

    • Nu, poate m-am exprimat eu greșit.

      OUG 14 este în vigoare azi și abrogă OUG 13.
      Dacă Parlamentul spune că OUG 14 nu e bună, decizia lor nu se aplică imediat, ci ia forma unei legi care va intra în vigoare abia după ce o promulgă președintele.

      Până la promulgare, președintele poate contesta decizia aceasta la CCR, timp intermediar în care decizia Parlamentului încă nu se aplică, adică OUG 14 rămâne în picioare și ține OUG 13 în șah.

        (Citează)

  6. la fel cum nu v-ati batut capul sa cititi si ordonanta.

      (Citează)

  7. Salut, tot asa nou pe aici, caut un răspuns la următoarea întrebare:
    De ce OUG 14 trebuie sa fie aprobată/votată de Parlament, dar nu am auzit nimic de OUG 13 sa fie nevoie sa treacă prin Parlament. Intr-adevăr, nu am competente in drept, e o curiozitate de om simplu.

      (Citează)

    • Ba da, și OUG 13 trece prin același proces, este acum înaintată la Senat. http://www.senat.ro/legis/lista.aspx?nr_cls=L13&an_cls=2017

      Problema e alta: Parlamentul se mișcă foarte greu. Până o dezbat ei OUG 13 ar intra în vigoare, că trec cele 10 zile și pentru că așa sunt ordonanțele, întâi intră în vigoare și apoi Parlamentul le dezbate și ar produce efecte. Efectele ei ar fi permanente chiar dacă ulterior este respinsă în Parlament pentru că, indiferent cât timp a stat în vigoare, în Codul Penal se ia legea cea mai favorabilă.

      OUG14 nu are urgența asta. Momentan este în vigoare, anulează OUG13, iar dacă Parlamentul o dezbate peste doi ani, atunci OUG 13 este ținută în șah până atunci.

        (Citează)

    • OK, merci, am inteles acum mai bine mecanismul.
      Ce cred ca trebuie subliniat e ca, toata paranoia asta care se intretine acum, cu final cataclismic, me refer la anularea OUG14 si intrarea in vigoare a OUG13 (chiar si pentru o scurta perioada), se bazeaza pe faptul ca 600.000 de oameni, care si-au aratat deja nemultumirea fata de OUG 13, timp de 3-4 saptamani, cat poate dura promulgarea legii ce anuleaza OUG14, sa nu faca nimica si sa stea sa se uite la TV si la Facebook. Ceea ce e de neconceput, am aratat deja ca oamenii se mobilizeaza foarte rapid in astfel de cazuri si raspund imediat la nesimtire (+ sa nu mai vorbim de presiunea internationala)

        (Citează)

  8. Și dacă Ciorbea contestă oug 14?

      (Citează)

  9. “Și dacă Ciorbea contestă oug 14?”
    Prin decizia de azi, Curtea s-a pronuntat deja asupra Consitutionalitatii oug14: Constata ca oug 14 produce efecte ( anume abroga oug13) deci mai tarziu n-ar putea constata ca n-o mai abroga…
    Curtea e obligata sa judece orice articol de lege care are legatura cu sesizarea facuta si nu doar articolelel de lege invocate in sesizarea initiala.

      (Citează)

  10. Păi OUG 14 este parțial neconstituțională. Art.25 alin 5 o face parțial neconstituțională. Ceea ce s-a crezut inițial, și anume că este vorba doar de o eroare care poate fi rectificată de către guvern, este complet fals. Guvernul nu se va grăbi să facă rectificări. OUG 14 va fi respinsă de parlament poate tocmai pe motive de neconstutionalitate. Se va dovedi neconstituțională (CCR-ul se va pronunța clar în această situație) astfel că OUG 13 își va face simțite efectele destul de curând. Bambilici?! 13-14. lumea obosește…

      (Citează)

    Alătură-te discuției, spune-ți părerea:

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verifică ce-ai scris. Dacă vrei să mai adaugi ceva, lasă un nou comentariu. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici, și fără mesaje doar de dragul URL-spam-ului. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt binevenite.

sus