un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Angajat fericit, companie fericită (p)

16 Feb 2017  ·

FOOD & LIFESTYLE  ·

36 comentarii

Când m-am angajat eu prima oară, acum 11 ani și câteva luni, se considera că o companie se poartă foarte bine cu angajații ei dacă le oferă și bonuri de masă pe lângă salariul respectiv. Am început să mă simt om matur, util societății, atunci când la prânz scoteam câte un bon de masă și plăteam cu el masa sau când, în weekend, dădeam 10 bonuri la supermarket ca metodă de plată. “Eu am din astea, că muncesc la unii care dau bonuri!”; parcă stăteam mai țanțoș la casa de marcat.

Firmele mai urcau o treaptă pe scara de coolness dacă respectivele bonuri erau deja precompletate cu numele tău. La mine nu era cazul. Mulți oameni și-au învățat pe de rost CNP-ul completând câte 22 de bonuri la rând.

Pe vremea aceea, un beneficiu important era să ai monitor LCD, nu din cel cu tub. În rest, cafea ne luam noi (inclusiv filtrul fusese cumpărat prin “crowdfunding”), sală de mese nu aveam, iar când pleca cineva din companie cei rămași ne băteam, aproape la propriu, pe inventarul său dacă avea un scaun mișto de birou sau un PC mai bun.

Evaluări periodice? Feedback și idei despre ce-ți poate rezerva viitorul acolo, dacă te ții de treabă? Posibilitatea de a merge la cursuri de specializare? Principii clare de corectitudine? Nu. Și, privind în retrospectivă, acestea sunt cele mai importante puncte, nu cafeaua moca.

Ce s-au schimbat lucrurile acum, nu? Cel puțin în companiile moderne poți găsi acum implementată o strategie întreagă de dezvoltare a unui mediu de lucru prietenos, confortabil, astfel încât angajatul să aibă tot ce-i trebuie în jur și să se concentreze pe munca sa și pe performanța proprie. Citeam recent că la străini unele companii oferă și locuri unde să-ți lași câinele cât timp ești la birou, pentru a sta în compania altor animale și înconjurat de jucării și atenție.

Sigur că totul are ca scop creșterea performanței angajatului, că dacă-ți vezi câinele fericit că se joacă acolo ești și tu mai fericit și mai productiv. Dar eu țin minte o vreme când angajaților li se cerea performanță înaltă fără să li se ofere nimic în plus dincolo de salariul din acte. Pe termen scurt nu conta, dar pe termen lung se cunoștea imediat, oamenii veneau și plecau foarte rapid spre locuri mai bune.

V-am mai arătat de-a lungul timpului spații moderne de lucru, săli de relaxare, beneficii din cele mai diverse șamd. Companiile moderne, indiferent de domeniu, trec deja mai departe de astfel de beneficii legate de confort și se concentrează pe specializarea angajaților, creșterea lor, analiza corectă a performanței și crearea unui mediu stabil, propice creșterii acesteia.

De exemplu, recent lanțul Lidl a primit o recunoaștere la nivel internațional pentru programele pe care le desfășoară pentru angajați, premiul Top Employer obținut simultan pentru operațiunile din România și alte 6 state europene, după ce în 2016 au implementat o strategie nouă pentru managementul resurselor umane prin care angajatul devine centrul atenției.

Premiul este dat de un institut independent olandez care face astfel de analize în întreaga lume. Mi se pare foarte mișto că, iată, practic premiul luat de Lidl dovedește că astfel de mediu de lucru și de strategie de resurse umane pot fi create în toate tipurile de companii, inclusiv în cele de retail, care au o răspândire geografică mare și cu diverse joburi, că poate anterior lumea credea că astfel de principii sunt apanajul domeniului bancar sau IT. Nu sunt, schimbări pot apărea oriunde, trebuie doar ca o companie să vadă legătura strânsă între angajat fericit și companie fericită.

 

    36 comentarii

  1. Nu stiu cum se dau chestiile astea dar majoritatea angajatiilor de la LIDL (2 maketuri pe care le frecventez eu) sunt tristi. La casa, printre raioane, peste tot. Asa ca, poate ei au facut o analiza in toata lumea dar poate nu au inclus si Romania?! Doar zic

      (Citează)

  2. Din punctul meu de vedere exista doua tipuri de supermarket : cele care nu miros si cele care duhnesc a mancare de caine. Lidl face parte din a doua categorie.

      (Citează)

    • Din punctul meu de vedere exista trei tipuri de oameni: cei care cred ca basinilor lor nu miros, cei care cred ca basinile lor miros a levantica si cei care au ceva in cap si gadesc putin inainte sa posteze ceva pe net. Tu nu faci parte din ultima categorie.

        (Citează)

  3. Atât hiper-urile cât și super-urile ar face bine să revizuiască un pic politica salarială.

    ”Din două una, daţi-mi voie: ori să se revizuiască, primesc! Dar să nu se schimbe nimica; ori să nu se revizuiască, primesc! dar atunci să se schimbe pe ici pe colo, şi anume în punctele… esenţiale… Din această dilemă nu puteţi ieşi… Am zis!”
    (I.L. Caragiale – O scrisoare pierdută)

      (Citează)

  4. De aia Lidl:
    – are angajatii cu mutrele cele mai sictirite din retail
    – are angajatii care stiu cel mai putin despre produse si promotii
    – are panotaj stradal si campanii radio cu ce lapte si miere curge la ei

    Au iesit bine intr-un studiu dubios, ce sa zic.

    Da, unele produse sunt bune la Lidl. Nu, asta nu compenseaza faptul ca nu gasesc la ei ce am cautat la promotie in zilele de luni (lansare) si miercuri (a 3-a zi).

      (Citează)

    • Trebuie sa recunoastem totusi ca sunt cei mai rapizi. :)
      Cei de la casa au terminat de scanat toata banda si eu de abia mi-am pus cateva produse in cos.

        (Citează)

    • Lidl, rapizi? Eu am avut numai experiente neplacute cu ei. Aproape la orice ora se formeaza cozi mai mari de 6 persoane pentru niciodata nu am vazut mai mult de 2 case deschise. Angajatii aia, saracii, fac si casierie si aranjare marfa etc. Lild e bun ca magazin de proximitate pentru ce ai nevoie pe moment, in rest…

        (Citează)

  5. To be fair – studiul respectiv e platit de Lild (ei il comanda, ei il platesc). Dar da, de sarbatori, cam Lidl e singurul din retail ce inchide magazinele 2 zile la rand.

      (Citează)

  6. Eu sunt multumit de Lidl si de angajatii lor (probabil depinde si de magazin, manager etc.). Am anumite produse alimentare de baza pe care le cumpar de la ei si sunt bune/constante calitativ si pret. La case nu se sta mult de obiecei. Nu pierd mai mult de 20-30 minute pentru toate cumparaturile saptamanale de alimente(fata de 1-2h in supermarket).
    Produsele non-alimentare de la “promotii” sunt dezorganizate dupa cateva zile, dar eu merg la ei nu pentru “promotii”. Retururile mi le-au rezolvat intotdeauna in magazin (haine si aparate/scule).

      (Citează)

  7. Acum o sa depunem toți CV-uri pt angajare la Lidl. Sau macar o sa luam lasagna bologneza la 24,99 lei.

      (Citează)

  8. Eu am o mare nelamurire. Cum de are Lidl voie sa functioneze in afara legii -adica fara toalete pentru clienti ?

      (Citează)

    • Păi ce zice mai exact legea?

        (Citează)

    • nici billa nu are toaleta in magazinul din centrul aradului dar are in magazinul din micalaca, care e mai mare. lidl nu are toalete nici in arad dar kaufland care e fix langa are. cred ca`i chestie de tipul magazinului si suprafata lui.

        (Citează)

    • nici billa nu are toaleta in magazinul din centrul aradului dar are in magazinul din micalaca, care e mai mare. lidl nu are toalete nici in arad dar kaufland care e fix langa are. cred ca`i chestie de tipul magazinului si suprafata lui.

        (Citează)

    • te rog sterge`mi un comentariu duplicat si acest comentariu, strica aspectul intregii sectiuni. :)

        (Citează)

    • Si asa am aflat ca exista o localitate numita Micalaca.
      Today will be a good day.

        (Citează)

  9. Poate pentru ca e supermarket si nu hypermarket. Nici Mega nu are toalete,nici altele mici. Toalete au cele care au si galerii comerciale.

    Joint:
    Eu am o mare nelamurire. Cum de are Lidl voie sa functioneze in afara legii -adica fara toalete pentru clienti ?

      (Citează)

  10. Ieiii.. acesta este mesajul de la divinitate pe care il asteptam ca sa ma angajez la Lidl.
    Mereu cand mergeam la ei la cumparaturi vedeam angajatii radiind de fericire la case, sprinteni aranjand produsele la raft si cu dragoste in ochi scoteau ei painea si chiflele din cuptor.
    Da, acest articol mi-a schimbat viata. Chiar acum o sa-mi depun un CV la Lidl.

      (Citează)

    • Stie cineva o modalitate ….. sa filtrez articolele de genul asta ?

      Mi se pare cel mai prost articol citit pe acest blog.

        (Citează)

    • @azorel: citesc cateva bloguri romanesti, din diferite motive: stiri, opinie, discutii, bricolaj etc. Nici unul din motive nu este calitatea scrisului – pur si simplu nu rezoneaza stilul cu felul meu de a fi. Oamenii nu sunt scriitori si asta este evident. Sa spunem ca singurul blog pe care il citesc pentru ca autorul se pricepe foarte bine la scris este cel al lui Scalzi.
      In plus, articolul asta e despre un subiect de care nu imi pasa si este clar platit de catre o firma care cred ca isi plateste angajatii destul de prost (la modul absolut, nu comparativ cu restul din domeniu).
      Acestea fiind spuse:
      1. Trebuie sa apreciezi efortul depus de om (si de ceilalti bloggeri care fac acelasi lucru) de a lua un eveniment absolut neinteresant, de a scotoci prin amintiri si de a face o legatura intre experienta personala si evenimentul ala neinteresant.
      2. Tu esti genul de om care se caca in mijlocul sufrageriei daca il primesti in casa, nu?

        (Citează)

  11. @azorel – te uiti dupa cele trei semne pe ecran ce seamana a (p)

      (Citează)

  12. Giani Mucea:
    @azorel: citesc cateva bloguri romanesti, din diferite motive: stiri, opinie, discutii, bricolaj etc. Nici unul din motive nu este calitatea scrisului – pur si simplu nu rezoneaza stilul cu felul meu de a fi. Oamenii nu sunt scriitori si asta este evident. Sa spunem ca singurul blog pe care il citesc pentru ca autorul se pricepe foarte bine la scris este cel al lui Scalzi.
    In plus, articolul asta e despre un subiect de care nu imi pasa si este clar platit de catre o firma care cred ca isi plateste angajatii destul de prost (la modul absolut, nu comparativ cu restul din domeniu).
    Acestea fiind spuse:
    1. Trebuie sa apreciezi efortul depus de om (si de ceilalti bloggeri care fac acelasi lucru) de a lua un eveniment absolut neinteresant, de a scotoci prin amintiri si de a face o legatura intre experienta personala si evenimentul ala neinteresant.
    2. Tu esti genul de om care se caca in mijlocul sufrageriei daca il primesti in casa, nu?

    OK armata de fanboy Nwradu !! Fiti atenti aici….. Azorel a postat un comentariu negativ. .Eu zic sa atacam repede si in forta sa anihilam orice critici despre liderul nostru suprem.

      (Citează)

  13. La capitolul logistica case de marcat sunt foarte slabi comparand cu Kaufland unde pentru mine e magazin de cartier (se afla in proximitate) sin tru chiar si pentru o punga de pufuleti. E minunat la Lidl pana ajung la casele de marcat, de fiecare data imi vine sa las produsele si sa ies fara. E adevarat ca si in Loc. Fagaras la Kaufland am intalnit ceva mai rau ca la Lidl. Am intrat o sigura data in Lidl din Busteni si am zis ca nu mai intru vreodata in vreo buda de oameni. Concluzionez ca nu intreaga companie e problema ci managerii aia locali care sfintesc locul.
    Lidl il vizitez doar Luni si Joi, de cateva luni nici macar atunci.

      (Citează)

  14. O sa citez complet sectiunea “Criticism” de pe Wikipedia, articolul Lidl:

    “Trade unions in Germany and other countries have repeatedly criticised Lidl for mistreatment of workers, breach of European directives on working time, and other abuses. These have been published in the Black Book on the Schwarz Retail Company published in Germany and now also available in English.[13]

    The Times[14] notes that Lidl managers work excessive hours and are obliged to sign out of the Working Time Directive when starting with the company, while The Guardian reported other allegations in the United Kingdom and abroad. Hidden cameras were said to have been found in one store in Wasbek, north Germany, to monitor its workforce and make notes on employee behaviour, focusing on attempting to sack female workers who might become pregnant or to force staff at warehouses to do “piece-rate” work.[15]

    In July 2003, a judge in Savona, Italy, sentenced Lidl for antiunion policies, a crime in Italy.[16] Lidl has been criticised in both the United Kingdom and Ireland for not allowing workers to join unions.

    In November 2014, Lidl UK staff were forbidden to speak any language other than English, not even Welsh (a language used in Wales). The Welsh Language Society (Cymdeithas yr Iaith) said the policy was “appalling”. Cymdeithas yr Iaith’s chairman, Jamie Bevan, said that “since the Welsh language bill was passed four years ago, it is illegal to stop staff from speaking to customers in Welsh”.[17]

    The ‘English only’ rule provoked protests from the Polish community in Kirkcaldy. The incident was broadly commented on in the press[18][19][20][21][22] and the policy was ridiculed. Poles complained that they were discriminated against, as they could no longer be served in their native language. One of the Polish protesters, speaking with The Scotsman, said: “I cannot imagine an opposite situation, where a British worker is not allowed to speak to a British customer in the English language anywhere in Europe”.[23] Eventually, the policy was withdrawn.[24][25]”

      (Citează)

    • In Jermania inca sunt vazuti ca moderni patroni de sclavi.
      Dar nu ar fi prima firma nemteasca sa se schimba dupa critica negativa.
      Dar de aici pana la premii internationale e cale foarte lunga.

      Din cate stiu eu TEI face topul dupa materialul primit de la firme…
      Spre deosebire de GPTW care intreaba si analizeaza raspunsurile angajatilor in raw fara prelucrarea interna a firmelor participante.

      GPTW 2016 e castigat in DE Daimler Financial Serices / MBB.
      Top 100 firme de anu trecut:
      http://www.greatplacetowork.de/deutschlands-beste-arbeitgeber-2016

        (Citează)

    • Probabil și motivul pentru care au făcut în 2016 o nouă strategie de resurse umane. Tu citezi date din 2003 și 2014.

        (Citează)

  15. Voi ati intrat vreodata in viata intr-un magazin Profi? Acolo mi se pare cel mai slab nivel din toate punctele de vedere, de la mizerie pana la cum se prezinta angajatii. Lidl, cel putin prin vestul tarii pe unde imi duc veacul, sunt cele mai curate si intretinute magazine, iar angajatii mi se pare cel putin ok-ish.

      (Citează)

  16. La fiecare articol de genul asta, apar o gramada de amuzanti care fac misto de mesaj pentru ca e de cacat sa lucrezi in retail, salariile sunt mici si de fapt numai saracii lucreaza la Lidl.

    Nu lucrez la Lidl si in afara de betisoare pentru pisici nu cumpar nimic de la ei.

    Dar Lidl are un mesaj simplu: Din zona de retail, noi suntem unii dintre cei care respecta angajatii.

    Sa faci misto de o companie care se zbate (daca dai bani pentru un articol la Nwradu se cheama te intereseaza subiectul macar) sa faca publica politica lor de beneficii, e ca si cum ti-ai face selfie cu oamenii saraci care debaraseaza mese in Mall Baneasa.

    Normal ca articolul nu e pentru tine daca lucrezi la mutinationala si castigi 1000 de euro pe luna, dar asta nici nu inseamna ca Lidl angajeaza numai casieri.

      (Citează)

  17. @nwradu, ai cam dat cu mucii în fasole cu articolul ăsta. Nu am avut nici o obiecție cînd ai făcut reclamă la orice fel de produs sau serviciu din sfera de interes a blogului tău, deci nici la companiile cu sedii în AFI Park sau unde ai făcut tu poze să arăți ce faine condiții sînt acolo.

    Dar ăsta cu Lidl e prea de tot. De cînd și pînă unde e nevoie să faci tu reclamă la cît de bine o duc angajații de acolo ?

      (Citează)

  18. nwradu:
    Probabil și motivul pentru care au făcut în 2016 o nouă strategie de resurse umane. Tu citezi date din 2003 și 2014.

    E posiil sa-si schimbe si lupul naravul, dar e putin probabil. Mai plauzibil e ceea ce in comunicare se numeste damage control.

      (Citează)

  19. Giani Mucea:
    Si asa am aflat ca exista o localitate numita Micalaca.
    Today will be a good day.

    e un cartier. dar acum afli si ca exista o localitate in jud Arad numita Labașinț. you are welcome.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus