un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Voi cum vă pregătiți mașina de drum lung?

22 Dec 2016  ·

AUTO  ·

58 comentarii

Vine perioada când mulți pleacă prin țară pentru sărbători sau revelion, inclusiv eu, așa că fac și mici pregătiri și verificări la mașină pentru asta. Nimic serios, am încredere în mașină, așa că procedura mea de pre-flight testing include:

  • duc lopata la mașină, că nu se știe niciodată ce se întâmplă. Acum un an sau doi am plecat pe soare și am revenit pe viscol.
  • verific că roțile sunt umflate cum trebuie.
  • pun niște lichid de spălat parbrizul, din acela de iarnă, de îngheață pe la -40 de grade.
  • voi schimba ștergătorul de la șofer, care-i cam nasolit. Pe vreme din aceasta cu mâzgă și umezeală se folosesc mult ștergătoarele de parbriz.
  • duc o sticlă sau două de apă la mașină, să fie.
  • fac curat prin mașină, arunc tot felul de bonuri și prostii de pe acolo.

Și cam atât, că nu plec pe coclauri ca să am nevoie de lanțuri sau sare sau o pușcă. Uleiul nu-l verific, niciodată nu i-a scăzut nivelul. Voi faceți ceva special?

    58 comentarii

  1. pun motorina.

      (Citează)

  2. cristian Tudorache

    22/12/2016 la 2:16 PM

    verificat presiunea in roata de rezerva

      (Citează)

    • Să vede aici cine-i boier și cine-i pauper… io nu (mai) am roată de rezervă. Că s-a modernizat lumea (a se citi – s-a zgârcit producătorul).

        (Citează)

  3. In functie de drumul pe care-l parcurgi musai sa verifici ce nivel de ulei si lichid de frana ai si daca ai roata de rezerva in regula.

      (Citează)

  4. Bine ca mai pleci la drumuri lungi, ca altfel nu aveai grija deloc de masina.

      (Citează)

  5. Cât de lung e un drum lung?

      (Citează)

  6. Mut limita de încărcare de la 80 la 100%.

      (Citează)

  7. Eu inainte de a pleca la un drum mai lung verific si luminile. Ca nimic nu e mai neplacut decat sa mergi noaptea prin cine stie ce pustietati chior de vreun far :)

      (Citează)

  8. Conducerea ecologica spune sa verifici nivelul uleiului folosind Joja, nivelul sa fie intre Min-Max, ar fi bine sa schimbi rotile intre ele la 10.000 km dar nimeni nu o face.

    In mașină ar trebui sa ai lanturi de iarna chiar dacă nu mergi la munte si ai cauciucuri de iarna, acum 5 ani a fost un viscol lângă Buzau unde doar cei cu lanturi au reusit sa treaca, restul si-au lăsat masina in camp.

    La usa soferului e bine sa tii un briceag, cine stie când ai nevoie. In portbagaj pune o rola de prosoape de bucătărie.

      (Citează)

  9. Am intr-un rucsac in portbagaj: un compresor roti, un kit de reparare pana cu snururi si adeziv, un set de becuri de schimb, un stergator de rezerva (se mai fura prin parcari), lopata, perie, degivrant parbriz, racleta, patent, sarma, cutit, scoci rezistent, sigurante auto, bricheta.

      (Citează)

  10. Am uitat sa adaug cricul, cheia de roti, sufa de remorcare si cabluri de curent.

      (Citează)

  11. Importanta inainte de un drum lung e si pregatirea sufleteasca. Din propria experienta, pot spune ca un “Mmmmmmmmm” scos din piept in pozitia lotus ajuta.

    Lungimea Mmmmmmmmm-ului trebuie sa fie direct proportionala cu lungimea drumului ce urmeaza a fi parcurs.

      (Citează)

  12. Adrian Enache

    22/12/2016 la 3:34 PM

    Nu a scris nimeni că ar trebui să ai și ceva mâncare în mașină. Eu am un pachet de 4 batoane Snickers. Le mai completez din când în când că le mănâncă soția.
    Și o lanternă e bine să ai cu tine, de preferat una dintre cele care se pun pe cap.

      (Citează)

  13. Teniescu:
    Dacie? :D

    Nu, Renault.
    Mancare nu am in masina, aia o iau la plecare. Plus apa, un arzator Trangia, combustibil pentru el (alcool) si ceai/cafea.

      (Citează)

  14. In masina avem cam asa:
    *frontala – (geonautic ) se incarca la micro usb
    *incarcatoare de telefoane
    *cutit victorinox ( avem unu care are si cleste / surubelnita si mai multe chestii)
    *cutit cu amnar
    *niste carpe
    *un minicompresor de bricheta
    *lopata mai teapana – ceva metalic ( aici mai lasam si un piolet, dar pt ca mai mergem pe drumuri tampite)
    *teoretic lanturi – practic… acum nu le mai luam ca daca avem nevoie de lanturi inseamna ca 4×4, cauciucuri de offroad si troliu nu si-au facut efectul, deci sunt degeaba..
    *canistra de 5-10 L de motorina cand e mai lung drumul, cand se anunta vreme naspa.. nu se stie daca ai sau nu nevoie de ea – ni s-a intamplat sa aiba altcineva nevoie de ea
    *sufa sau coarda statica >20m – fie tragi pe cineva, fie daca nu ai cu ce sa degajezi drumul, daca sunt copaci cazuti, poti sa ii legi si sa incerci sa tragi de ei daca nu ai cu ce sa tai (topor sau drujba)
    Astea cam sunt esentiale din punctul meu de vedere.. (oricum apa si cioco luam de fiecare data cand plecam la drum, asa ca nu se pun pt ca nu le lasam permanent in masina)
    BONUS: Am mai avut cand circulam cu cielo iarna, un troliu de mana luat de la brico ceva… 35 de lei. Si-a scos banii inclusiv prin bucuresti. Ocupa spatiu putin, si in combinatie cu coarda / sufa, te ajuta. L-am facut cadou dupa ce am luat masina actuala.

      (Citează)

  15. In functie de sezon: verificat presiune inclusiv in rezerva, toate fluidele, luminile (mai putin frana, pentru care am oricum senzor), trusa de scule, sufa, fluide de rezerva, vigneta pe site-ul CNADNR, benzina plin, ochelari si apa in usa soferului, bricheta si tigari de rezerva, acte +bani cash. In portbagaj am mereu coarba, matura si racleta, lopata daca e iarna, parasolar daca e cald.

      (Citează)

  16. tre doar sa ridici de joja… ai putea sa-l verifici daca tot ridici capota sa pui lichid de parbriz

      (Citează)

  17. Fac o inspectie vizuala a anvelopelor si verific nivelul lichidelor saptamanal + functionalitatea becurilor.
    Mereu am racleta si lopata in portbagaj.
    4 x 0.5 apa in fiecare portiera + o sticla de 2L in portbagaj, de rezerva.
    O bricheta, incarcator de telefon, cutit multifunctional, servetele umede / uscate.
    Rezervorul e intotdeauna peste 50%.

    Daca se consuma ceva, se reumple stocul la prima oprire in magazin, asadar masina e mereu pregatita pentru un drum lung.

    As mai avea nevoie de o lanterna performanta cu autonomie buna si cu incarcare auto – am tot urmarit unele modele interesante, dar nu au intrat la vreo oferta.

      (Citează)

  18. daca e spre munte si iarna apriga
    trebuie

    pături
    rezervorul plin
    lichid parbriz si spate
    lanturi roti

    verifici presiune roti si adancime la anvelope tractiune.. sa nu fie sterse si de 10 ani .. plastifiate

    apa lopata nevasta si.muzica multa
    daca incape si pisica ca rezista la -54

      (Citează)

  19. Set pastile pentru stomac, cap etc, Aplicatia Here Maps pe telefon Android, stick USB cu câțiva Gb de muzica, hands free, bani mărunți pentru autostradă, o pungă goală in care să strângi resturi până la următoarea oprire, în portbagaj o coarda elastica sa prinzi mai bine bagajele si o sacoșă de supermarket goala.

    Legea spune că e obligatoriu trusa de prim ajutor, 2 triunghiuri de semnalizare și extinctor. Ar fi utila și o vestă reflectorizantă.

    E recomandat sa iei pauză la fiecare 2 ore

      (Citează)

  20. Observ că foarte mulți, ca să nu zic toți, sunteți mult mai bine pregătiți. Așa eram și eu când aveam Dacie, mai căram încă o Dacie în portbagaj, că dacă se strică capacul de la delcou sau trebuie să reglezi avansul.

    Acum, mașina merge și tot merge, telefonie este peste tot. Nu merg pe coclauri, anul trecut pe viscol mare am găsit câteva utilaje de deszăpezit care curățau drumul binișor. Chiar mă întreb dacă mai merită să cari așa, ca melcul.

      (Citează)

  21. Pff… eu cand plec la drum lung pun tot ce a-ti scris voi toti la un loc plus multe altele… doar ca la mine un drum lung inseamna asa vreo trei luni. Chiar azi am revenit acasa din septembrie…

      (Citează)

    • Pai asta e definiția pentru drum lung în 2016.
      Atât timp cât ai mașina în ordine și pregătită de sezon, nu trebuie sa îți faci probleme când ieși din localitate, ca nu e nimic special.

        (Citează)

  22. De-acord cu toate spuse mai sus, pana la drumul lung de 3 luni. No ca eu pe asta n-o inteleg. Cum naiba sa faci un drum de trei luni ? Ori sunteti bugetari ori va intretine cineva :)

      (Citează)

  23. Eu verific doar presiunea in roti, lichidul de parbriz si niciodata nu las rezervorul sa scada sub jumate. Mai am in portbagaj o sticla de apa si niste carpe + juma de litru de ulei ramas de la revizie, pentru completare in caz de nevoie.

    Si cele de mai sus numai cand vorbum de un drum lung, adica de exemplu vara cu minim 2000 km parcursi, in rest senzorii masinii isi fac treaba mmsi ma anunta ptr astea.

    Daca este iarna, lanturi, racleta si o lopata obligatoriu + un spray mic ptr dezghetat in caz de nevoie.

    Ps: si mai am si un mic aparat de bagat presiune in roti si verificare, ptr momentele cand mai da senzorul rateu si trebuie sa verific.

      (Citează)

  24. Eu am roadside assistance. Sunt ei bine pregatiti.

      (Citează)

  25. Nici eu nu pun mai nimic din tot ce s-a povestit.
    In schimb am grija sa am cauciucuri noi, schimbate la 2 ani, reviziile la timp si roata de rezerva. Apropo de roata de rezerva, de cand am permisul (2009) am schimbat o singura data o roata in 2010 la dacia unui prieten. Tind sa le dau dreptate producatorilor de masini care nu mai pun roata de rezerva deloc sau pun dintr-aia mica.

    As putea spune ca din contra, prefer sa am cat mai putine lucruri in masina. Torpedoul e gol sau are maxim un snickers si o pereche de ochelari de soare, portbagajul are o trusa data de producator (cred ca are triunghi si trusa medicala, n-am deschis-o niciodata).
    In plus, am un buton in plafon care cheama asistenta rutiera daca raman in pana. Am incredere ca ei sunt mult mai pregatiti decat as putea fi eu vreodata. Desi sunt mai scumpi, sansele sa apelez la ei sunt foarte mici

      (Citează)

  26. Rezervoarele suplimentare să fie bine asigurate, și pline.
    500 gloanțe pentru mitraliera față, sincronizată pt. tragere prin elicea ventilatorului.
    Lămîia din spate și cea de rezervă, dacă se fură.
    Parașuta și cea de rezervă.

      (Citează)

  27. Chiloti maro si niste harite

      (Citează)

  28. nwradu:
    Observ că foarte mulți, ca să nu zic toți, sunteți mult mai bine pregătiți. Așa eram și eu când aveam Dacie, mai căram încă o Dacie în portbagaj, că dacă se strică capacul de la delcou sau trebuie să reglezi avansul.

    Acum, mașina merge și tot merge, telefonie este peste tot. Nu merg pe coclauri, anul trecut pe viscol mare am găsit câteva utilaje de deszăpezit care curățau drumul binișor. Chiar mă întreb dacă mai merită să cari așa, ca melcul.

    Chiar daca pare ca sunt multi preppers aici, eu unul am masina veche de vreo… ma rog, veche. Si experienta cu drumuri grele si surprize neplacute. Daca am timp azi fac o poza cu “kitul de supravietuire”, ca am uitat de lanterna, baterii, tacamuri de plastic, harti de hartie si alte asemenea :)

      (Citează)

  29. Chiar eram curios, are cineva in portbagaj mereu un stergator vechi de parbriz, ca sa carpeasca stergatoarele de faruri in caz de?

      (Citează)

  30. 1. Ai Mondeo și nu scade uleiul? Tare! O fi pe motorină :)
    2. Mașina mea e pregătită mereu de drum lung. Revizie serioasă anual ( nu doar “uleiul și filtrele”) , cauciucuri de iarna tot anul, apă în mașină indiferent de lungimea drumului, patent, niște siguranțe, cabluri de baterie brichetă, compresor, ștergătorul “ăla vechi de rezervă” nu mi s-a furat niciodată, nici nu am auzit, dar s-a întâmplat sa se desprindă cauciucul de pe lamela.

    Nu am lanțuri ( la Mondeo aveam) și nici nu am să îmi iau că mi-am dat seama că nu am să pun vreodată lanțuri în frigul ăla. La caz de ceva sun o firma de asistență off-road să mă ia. Gen, dacă 4×4 nu mai e de ajuns. Am sa cumpăr niște șoricei de plastic pe post de lanțuri ca sunt ușor de prins.

    Dacă se strică mașina în drum, să fie sănătoasă, nu o repar acolo. Firma de asistență și taxi ce o fi. Plec la treaba mea altfel ca nu sunt mecanic sa am toate piesele la mine.
    Nici pana de cauciuc nu o repar. Umflu roata la loc și merg, dacă nu se poate, merg pe janta pana la prima vulcanizare unde arunc cauciucul și probabil și janta și pun rezerva.

      (Citează)

  31. Exista truse medicale cu 18 luni termen de garanție, unele au 5 ani, dar cel mai bine e sa verifici trusa si extinctorul care la fel expira. Pentru Trusa medicala exista un kit de reimprospatare dar care prelungeste termenul cu 18 luni.

    In caz ca a expirat termenul de garanție primești 5 puncte penalizare si amenda (625 Ron).

    Sa nu spuneți ca nu ați știut!

      (Citează)

    • Trusele medicale de masina, alea din comert la 35 de lei, sau parca asa am platit pe ultima sunt niste pocnitori. M-am julit la un dești, oarecum semnificativ, si am deschis-o din tipla sa vad cu ce ma oblojesc.
      Nu era nici urma de plasture, doar pansament si o sticluta in care ar fi trebuit sa fie alcool sanitar, dar cumva se evaporase – mai era un ochi de lichid pe fund – iar trusa era in termen de valabilitate. Avea o chestie adeziva din hartie care o puteai folosi sa iti lipesti pansamentul pe piele, cred, doar ca nu mai functiona lipiciul. Din moment ce am desfacut-o pe aia , am cumparat alta care sta in tipla si dracu stie ce e in ea. O tin strict sa nu imi iau amenda, altfel acum ma car cu propria trusa in care am ce-mi trebuie, dar bineinteles ca lui Godina nu ii pasa, el vrea sa vada una omologata si in termenul de valabilitate.

        (Citează)

  32. Ma intreb cum a fost omologata trusa aia medicala… Probabil cam ca dezinfectantii din spitale :(

      (Citează)

  33. nwradu:
    Da, dar parchez pe un plan ușor înclinat și nu are rost să verific acolo. Poate cu altă ocazie.

    Așa se spune acum când parchezi cu 2 roți pe trotuar?

      (Citează)

  34. Cei mai multi au luat carnetul acum 15-20 de ani asa ca va recomand un PDF cu 20 de pagini rezumat al Legislației Rutiere din 2016 – link:
    scribd.com/document/334926522/Legislatie-Rutiera-2016-Anton-Pavel

    Poate fi citit de pe telefon, tableta sau calculator, are OCR (poți cauta cuvinte cheie in document).

      (Citează)

  35. Pun benzina

      (Citează)

  36. si totusi ce intelegeti prin “drum lung” de faceti pregatirile astea ca bunicu-mi-o cand pleca la targ cu caruta? Sper ca macar peste 500 km.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus