un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Vehiculele vor trebui să comunice între ele după 2023

15 Dec 2016  ·

AUTO, TEHNOLOGIE  ·

14 comentarii

Așa vrea U.S. Department of Transportation, după ce a testat o vreme avantajele comunicațiilor între mașini. Tehnologia aceasta poate duce, zic eu, la ceva ce am putea numit smart traffic, așa cum avem deja smart city, smart home și, ehm, smart watch. Smart traffic poate fi mult mai util decât un smart watch!

Sunt, de fapt, două idei separate în acest smart traffic, idei numite V2V (vehicle to vehicle) și V2I (vehicle to infrastructure).

Prima, V2V, presupune că mașinile dialoghează între ele. Este, la modul simplist văzut, ceea ce face Waze acum, doar că ar fi un Waze implementat direct în fiecare mașină și fără nevoia ca șoferul să semnaleze altora problemele.

Mașina ar detecta singură diverse elemente. Traficul ar fi primul detectat, că se pot trage concluzii bune pe baza vitezei medii. Apoi, dacă mașina simte o groapă, o poate raporta și celor din spatele ei. Dacă simte că alunecă din cauza poleiului, îl poate raporta celor din spate. Un astfel de sistem de avertizare între mașini, între creierele lor electronice, ar micșora numărul accidentelor fără ca șoferii să fie nevoiți să facă ceva anume decât să fie atenți la avertizările ce le apar automat pe bord.

Cei care folosiÈ›i Waze È™tiÈ›i deja cât de eficient este un astfel de sistem. Dacă v-a avertizat vreodată de vreun gropoi pe care, pentru că aÈ›i devenit mai atenÈ›i, l-aÈ›i evitat-o cu succes, probabil că intuiÈ›i cât de bun ar fi un sistem care face această raportate automat, de la sute de mii de maÈ™ini, creând o “imagine” foarte precisă a drumului. Majoritatea maÈ™inilor noi deja integrează cartelă SIM È™i GPS pentru propriul sistem de navigaÈ›ie, aÈ™a că trecerea la următorul nivel n-ar fi o mare problemă.

Mă gândesc È™i la un alt tip de comunicaÈ›ie V2V. ȘtiÈ›i cum în trafic mare, de exemplu pe Magheru la ora de vârf, nu poÈ›i trece de intersecÈ›ie deÈ™i ai verde la semafor pentru că nu încapi dincolo de ea? Și totuÈ™i, distanÈ›a între maÈ™ini este cam de jumătate spre un metru, că aÈ™a lasă oamenii atunci când opresc “din ochi”. Eh, gândiÈ›i-vă cum ar fi ca, după ce tu opreÈ™ti maÈ™ina în coloană în trafic, autovehiculele să comunice între ele È™i să se mai apropie automat până la, să zicem, 10 centimetri unul de altul, creând o coloană mult mai densă. Probabil că ar mai putea trece de semafor încă 2-3 maÈ™ini care să încapă în spaÈ›iul astfel câștigat.

Al doilea sistem, V2I, presupune că și alte obiecte din jur comunică direct către vehiculele din trafic. Semafoarele îți vor spune că se schimbă în roșu în 3 secunde, așa că poți pune frână de acum, că n-ai cum să-l prinzi; asta te va feri să stai cu ochii pe semafor până în ultimul moment. Mai mult, asta va ajuta enorm mașinile autonome, care nu mai trebuie să se bazeze pe camere video ce identifică semaforul și culoarea sa, ci li se va transmite direct dacă pot trece sau nu.

Apoi, să zicem că intră în lucru vreun drum. Autoritățile pot planta un beacon la început care să comunice mașinii întreaga situație, între ce kilometri sunt lucrări și semafoare, între ce ore se lucrează și în ce zile, alte mașini raportează singure prin V2V cu ce viteză medie parcurg tronsonul respectiv și deci mașina ta poate lua o decizie informată dacă-ți recomandă acel traseu sau alege altul.

Citește și: testdrive cu BMW 750 Ld xDrive.

Ai mașină electrică? Aceasta ar putea primi informații de la infrastructura orașului de încărcare, știind direct unde vei găsi disponibilă o parcare prevăzută cu priză.

Cum spuneam, tehnologia nu-i complicată, ba chiar posibilă cu tot ce avem acum. Câțiva producători de mașini chiar fac asta, dar doar în interiorul brandului lor; dacă nu mă înșel, motocicletele BMW au un sistem avansat de raportate automată între ele, iar noile Mercedes clasa E fac același lucru, dar tot doar între ele.

Tot ce lipsește pentru a integra orice mașină este un protocol comun pentru această comunicație V2V și V2I, or tocmai asta vor autoritățile din SUA să impună producătorilor, un limbaj comun. Le doresc mult noroc și, în același timp, mi se pare că ar trebui să observăm explozia de tehnologie în zone precum smart traffic sau smart city (am un articol pregătit) sau automatizări generale pe care o aduc două elemente: răspândirea pe scară largă comunicațiilor mobile, fie ele 4G sau LoRa sau punct-la-punct pe distanțe mult mai scurte, și apoi dezvoltarea și ieftinirea puterii de procesare și a senzorilor necesari.

Amintiți-vă și de articolul meu privind recunoașterea vorbelor prin citirea buzelor și unde ar putea duce aceasta. Trăim ani foarte interesanți. Este posibil ca doar să trăim anii ce fac primii pași în acest domeniu și generația următoare să se bucure cu adevărat de toate integrările de acest tip, dar cu siguranță le vom vedea și noi măcar în fază incipientă poate chiar și aici în România.

feat_smart_traffic

    14 comentarii

  1. Toată chestia asta presupune investiții majore în drumuri și infrastructură. Este un fel de Peer2Peer, ca la torente. Nici nu ai avea nevoie de date decât dacă nu ai lângă tine o mașină în raza de acțiune (gândiți-vă la cum funcționează NFC-ul). Deja există așa ceva în marile orașe, se știe unde e traficul mai mare și este urmărit. investiția în mașini ar fi minimă, problema e cu standardizarea.

      (Citează)

    • Nu văd de ce-ar fi nevoie de investiÈ›ii “majore”. MaÈ™inile noi cam au SIM integrat, trebuie doar standardizat un protocol.

      Partea de V2I poate veni ulterior, nu trebuie puse toate simultan.

      Chiar și pentru V2V se dorește o comunicație de rază mică, nu prin rețelele telecom.

        (Citează)

  2. Câte mașini atât de noi (depinde și de varianta de echipare) încât să aibă sim sunt pe străzile de la noi? 30% în București, cred că e mult spus! În țară și mai puțin. Ideea e frumoasă, dar noi mai avem mult până la ea. Minim 10 ani. Minim! Aaaa și WAZE-ul, dupa 3-4 saptamani a devenit la fel de util ca o piatra in bocanc pentru cei care merg zilnic la birou, adică 70% din oameni, zic eu. Nimeni nu se mai oboseste sa raporteze, unii poate raportează aiurea (ca să nu vină ăilalți pe scurtătura mea) și în principiu, intervenția umană, nu prea îl ajută. Raportările automate ar fi mai bune. Iar viteza de deplasare e un indicator cu dus/intors.

      (Citează)

    • Waze este foarte folosit, sunt mereu câțiva mii de utilizatori în jur atunci când îl deschid, iar rapoartele vin la fel de dese.

      Eu îl utilizez mereu, indiferent unde merg. De multe ori sugerează alte trasee.

      Nu contează câte mașini au SIM la bord. Unele nu au motiv pentru SIM. Altele, precum BMW-uri sau Mercedes, vin cu el integrat, o variantă ce merge în toată lumea.

      Odată ce se impune această comunicație, se va pune SIM pe toate. Asta dacă va fi vorba de SIM, dar eu așa sper, că-i mai simplu. Costul suplimentar este estimat la vreo 300 de dolari de către Dept of Transportation.

        (Citează)

  3. 2023 este aproape, nu văd cum s-ar putea să meargă chestia asta în România. Avem încă dacii 1300 în circulație, etc.

      (Citează)

    • Nu era vorba de România. Aici încă avem căruÈ›e, ce Dacii 1300.
      Oricum, și ei vorbesc doar despre mașinile noi. Mai trec 20-30 de ani până vor avea toate așa ceva, dar astfel de planuri decurg încet, ca și instalarea de puncte de încărcare electrică, de exemplu.

        (Citează)

  4. Dar sistemele de comunicare V2S (vehicle to stupid) È™i I2S (infrastructure to stupid) care … este … deja? Că la noi nici astea nu prea se aplică È™i nu sunt bine standardizate!

      (Citează)

  5. Lucrurile se desteapta si oamenii se prostesc…

      (Citează)

  6. Volvo deja a implementat acest sistem cloud pe noile Volvo din seria 90:

    http://www.theverge.com/2016/10/6/13183800/volvo-car-to-car-communications-driver-warning

      (Citează)

  7. Cred ca abia asteapta alde Urdareanu sau Ghita sa implementeze “tehnologia” asta in .ro.

      (Citează)

    • Nu-i nici o tehnologie de implementat, va veni deja integrată din fabrică în fiecare maÈ™ină.

      Oricum până apare la noi, ăia vor fi morți.

        (Citează)

  8. Un mare avantaj il vad pentru situatia de pe A2, China si SUA, situatii intamplate de curand.
    Tu OM, nu esti dotat sa vezi pe ceata, dar ele ar putea sa incetineasca/opreasca in siguranta pe autostrazile opace de ceatza, ploaie torentiala, ninsoare abundenta.
    Tu OM, cand vezi masina din fata ta, e prea tarziu la viteza pe care o ai pe autostrada.
    De asemenea tu casti gura dupa copane dar ala din fata ta tocmai a oprit la trecere ca a sarit o caprioara pe zebra; sistemul gen Volvo reactioneaza cand realizeaza ca se apropie vertiginos de cel din fata va fi invechit, caci masina ta va sti ca nea Caisa din fata apasa vartos frana, ceea ce masina ta va sti din acel moment si va actiona sa incetineasca si ea daca distanta e prea mica pentru a opri in conditii de siguranta. (imaginativa un fel de sincron/tandem)
    Va fi probabil ca o animatie 3D cu interactiunea dintre particule, numai ca de data aceasta vor fi masini fara sa se atinga.
    Iar treaba cu Dacii 1300 sau alea aduse de peste hotare, nu bat nu troncane, sa se introduca un impozit/asigurare de ai sa vrei sa o pastrezi in garaj pentru colectie sau parade de epoca. Viata OMului e mai valoroasa decat smecheria.

      (Citează)

    • Și nu numai. Trecerea la maÈ™ini ce se conduc singure este reală, se întâmplă. Acolo va fi foarte important ca maÈ™inile să discute astfel între ele, în timp ce pasagerii citesc ziarul.

        (Citează)

  9. Cred ca acest sistem poate fi usor implementat. Asa cum spuneai si tu, deja sunt anumite baze care exista si care pot sa permita foarte usor implementarea acestei tehnologii. Daca Tesla a reusit sa faca o masina care conduce singura, acest viitor in care masinile pot sa “vorbeasca” intre ele, cred ca este destul de aproape!

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus