un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Parlamentul European ne cere privatizarea transportului public începând cu 2019

12 Oct 2016  ·

GÂNDURI  ·

21 comentarii

Am dat de naiba, altfel spus, pentru că nu văd ce companie străină sau românească ar vrea să cumpere RATB-ul sau alte regii asemănătoare din România. Iar să intri în paralel cu ele, cu autobuze private, este la fel de dificil într-un București sufocat de trafic.

De la 1 ianuarie 2019, Parlamentul European cere desfiinţarea regiilor sau transformarea acestora în societăţi comerciale şi organizarea de licitaţii pentru atribuirea contractelor de transport public de persoane.

„Va plăti o taxă de enfrigement, o penalizare, care, va fi undeva la 100.000 – 160.000 de euro pe zi”, afirmă Ioan Radu, Academia de Studii Economice.

Așa zice Digi24. Să continuăm în această ipoteză.

Transportul în comun privatizat este în prezent o chestiune absolut normală în alte țări, unde privatizarea a fost făcută de multă vreme și sistemele sunt profitabile și funcționale. Am călătorit de multe ori cu autobuze sau trenuri private, Marea Britanie fiind un bun exemplu în acest sens. Deja la străini autobuzele au wifi gratuit la bord și prize USB pentru telefoanele călătorilor, sisteme diverse și high-tech de taxare, aplicații mobile, stații cu informații în timp real despre mersul lor șamd.

România este în Evul Mediu în ceea ce privește transportul în comun. Bine, e greu de găsit un domeniu unde nu este în Evul Mediu.

Și nu doar atât, dar s-a mai încercat în trecut privatizarea altor doi mari operatori de transport, CFR și Tarom, ambele încercări fiind eșecuri. Iar acum, cine ar vrea să cumpere RATB-ul?

Iată o listă groso modo de probleme mari în calea unor privatizări eficiente:

  • Toate companiile sunt căpușate de contracte proaste, de pile și relații, iar acestea sunt greu de ocolit și rupt.
  • Au mulți angajați, dar lucrează ineficient și lent. O privatizare va veni la pachet cu condiții de genul “și nu dai afară oameni în primii trei ani”, or cine s-ar băga la asta?
  • Companiile sunt foarte greu spre imposibil de evaluat corect. De exemplu RATB nu știe câți călători are zilnic, nu știe cât călătoresc cei cu gratuitate, nu știe ce încărcare au pe fiecare linie și la ce oră deoarece nu au găsit o metodă de a-și forța călătorii să valideze biletul sau abonamentul.

În plus, parcurile de vehicule sunt la limita supraviețuirii. Jumătate din autobuzele RATB au fost canibalizate pentru a servi ca piese pentru cealaltă jumătate, că bani de piese noi n-au fost. TAROM are o flotă de 4 Airbus A318 și 8 Boeing 737, primele cu o vârstă medie de 9 ani, celelalte de vreo 15-20 de ani, în funcție de cum le grupăm. ATR-urile bat spre 19 ani. CFR-ul investește în modernizarea vagoanelor, dar calea de rulare este veche, iar costul modernizării ei este peste putințele statului român, așa că viteza medie este de vreo 50 km/h.

Cine ar vrea să cumpere astfel de companii? În particular pentru RATB, chiar și dacă un investitor ar avea răbdare ani de zile pentru a evalua compania, pentru a negocia cu statul român și a prelua compania, ar trebui să reconstruiască de la zero toată compania prin:

  • concedieri masive de personal
  • creșterea tarifelor de la 1,3 lei spre 1,3 euro, că atât costă o călătorie dacă ar fi nesubvenționată
  • achiziții de sute de autobuze noi
  • schimbarea sistemului, urcare obligatorie pe la șofer, cu validarea pe loc a biletului, turnicheți la celelalte uși (în Amsterdam, în tramvaie, așa era, nu puteai urca pe alte uși) și obișnuirea călătorilor cu ideea de a cumpăra bilet

Dacă vreți să vedeți mai bine situația RATB, priviți acest episod din România Furată. Probabil că veți descoperi că este mai proastă decât în cele mai slabe așteptări ale voastre.

Dar na, vine 2019, penalizări de 150.000 de euro pe zi, dacă așa o fi.

    21 comentarii

  1. Nu merge video-ul embedded.

      (Citează)

  2. Recent m-am intors din Amsterdam si initial nu-ntelegeam validarea biletului si la coborare …
    Costru de 1.3 euro mi se pare putin exagerat dar eu zic ca gratuitatile ar fi primele din care ar trebui sa se taie!

      (Citează)

    • Calugar George

      12/10/2016 la 10:10 AM

      Costul de transport in Amsterdam se face pe regiuni si distante.
      E ca la taxiuri. La urcare anunti pornirea, la coborare, oprirea. Astfel poti avea costui daca nu ma insel intre 0.7E si 1.5-2Euro pe calatorie.

        (Citează)

  3. N-ai înțeles cum trebuie. Nu are cim să ceară nimeni privatizarea, ci doar transformarea în societate comercială, care poate avea cât se poate de frumos capital de stat (cum e Tarom). În Franța, de exemplu, SNCF, RATP și alte companii de transport sunt societăți comerciale deținute de stat. Mai mult decât atât, RATP-ul parizian operează multiple linii de transport în comun din afara Franței (ceva autobuze londoneze, metrou prin Seul etc.).

      (Citează)

    • Flo , chestia asta din pacate merge mai des pe afara.

      Cred ca poti numara pe degetele de la o mana societati gestionate de stat care sa functioneze corect , cu datorii platite la zii si sa fie pe profit

        (Citează)

    • Flo , chestia asta din pacate merge mai des pe afara.

      Cred ca poti numara pe degetele de la o mana societati gestionate de stat care sa functioneze corect , cu datorii platite la zii si sa fie pe profit

        (Citează)

    • Ideea cu Regie Autonomă vs. Societate Comercială e că momentan nu există niște contracte bine stabilite între Primărie și RATB, e doar subvenția aia care se duce pe naiba știe ce. În momentul în care e societate comercială, ea va factura Primăria pentru serviciile prestate și e mult mai ușor de depistat o problemă. Acum se alocă un buget din care face conducerea ce vrea, mai face un refugiu pe bani mulți, își bate joc de parcul auto etc.

        (Citează)

  4. pai stai ca pana in 2019 mai este.hai mai intai sa vedem ce ne facem cu amenzile pentru conditiile din inchisori

      (Citează)

  5. Stai sa vezi daca desteapta de Firea reuseste sa faca si ceea ce si-a propus cu RATB gratis.

    Incearca atunci sa convingi omul ca acel ceva devenit gratis recent va fi pe bani…multi

    E un serviciu edilitar crucial dar daca vrei sa-l folosesti trebuie sa si platesti. Le raman mersul pe jos si bicicleta

      (Citează)

  6. Salut,
    Cred ca avem o problema de continut. Nu-l gasesc nicaieri. Oricum am impresia ca s-a plecat de la directiva privind liberul acces pe caile ferate si cineva a extrapolat si la transportul urban.
    Eu nu gasesc stirea pe digi la ora asta.

      (Citează)

  7. exemplu cu Anglia e foarte bun cat timp nu incluzi trenurile, ce au facut ei acolo e sinistru fata de ce se intampla in restul Europei de Vest: preturile sunt extrem de mari pentru calitatea oferita, trenurile au intarzierie mari, multe anulari, etc.
    de altfel cand citesti articole ce trateaza privatizarile companiilor feroviare vei gasi intotdeauna aceleasi exemple: cel pozitiv, cu rezultate excelenta: JR (Japan Railways) si cel negativ, unde se gandesc daca nu e mai bine sa faca un reset total: Anglia.

    si apoi ai exemplu Frantei, unde toate companiile de transport sunt private (dar statul are inca o parte mare din actiuni) dar asta nu le fereste de a avea multe probleme (mai ales SNCF si AirFrance), datorate mai ales faptului ca sunt mult prea mari pentru a putea fi conduse eficient. plus puterea sindicatelor, etc.

      (Citează)

    • Pentru ca pe 22 decembrie , ora 01:48 AM am avut retragerea din linia E8 a companiei Metroline , in Londra , ultima zi de munca acolo , tin sa spun ca TfL ( Transport for London ) s-a gandit la ” customers ” si au venit de anul asta cu ceva nou , daca o persoana foloseste intr-o ora 2 autobuze , la urcarea in primul cand pune oysterul pe cititorul ticket machine-ului i se ia 1,5 Lire , la urcarea in al doilea bus , pune oysterul pe cititor si apare pe ecranul aparatului cost 0,0Lire – deducere , insa pentru overground si underground ( orice TUBE cum zic ei , metrouri ) ai deducere doar daca ai folosit intr-o ora prima data metroul si dupa busul , nu iti da deducerea daca utilizezi busul si dupa metroul , pentru ca la metrou plata se face pentru distanta parcursa si cate inele ale Londrei traversezi . In Londra , la 20 de milioane de locuitori , circula 4000 de autobuze , au si ei petarde , doar prin centru circula alea electrice , sau hibride , mai inspre margine sunt vechi si cu probleme autobuzele . Eu am avut bafta de a sta intr-o statie si a astepta sa urce pe la prima usa , fix 54 de copii de scoala si fiecare a dat cu cardul pe aparat , la noi oare cum ar fi sa stea un bus in statie ~4 minute ? Mai avem pana sa ne civilizam , dar nu ar fi rea ideea sa luam cate ceva de la ei . Trenurile Railways nu apartin in Londra de TfL si de aceea sunt foarte scumpe , in fond este o afacere si in transportul de autobuze , ei zic ca este o industrie si interesul lor este sa iti ia banii pentru serviciile lor . Metroline , Abellio , RATP , London United , Arriva , sunt companii care opereaza transportul public de persoane cu autobuze , prima este o companie Malayezo – Chineza , a treia e din Franta si ultima e germana , sau olandeza .

        (Citează)

  8. RazvanCG:
    Recent m-am intors din Amsterdam si initial nu-ntelegeam validarea biletului si la coborare …
    Costru de 1.3 euro mi se pare putin exagerat dar eu zic ca gratuitatile ar fi primele din care ar trebui sa se taie!

    La transportul public sistemul e “check-in” la început de călătorie și “check-out” la final. Plătești în funcție de numărul de stații. În plus, o cartelă NFC valabilă pe transportul în comun e valabilă în orice oraș din Olanda și e valabilă și pe rețeaua națională de trenuri. Spre comparație taxiul e € 2,2 pe KM în Amsterdam. Și să știi că nici în Barcelona nu e ieftin transportul în comun. De fapt nu e ieftin nicăieri unde transportul în comun e nu doar utilizabil ci și uman (orar respectat, curse destule, curățenie, aer condiționat etc.).

      (Citează)

  9. @Radu “Am dat de naiba, altfel spus, pentru că nu văd ce companie străină sau românească ar vrea să cumpere RATB-ul sau alte regii asemănătoare din România.”

    — de vreo 20 de ani deja, în Târgu Mureș funcționează (probabil între timp au preluat total piața) vreo două companii private de transport în comun peste compania locală (RATC sau cum s-o fi numit). Se poate.

      (Citează)

  10. Archer:
    @Radu “Am dat de naiba, altfel spus, pentru că nu văd ce companie străină sau românească ar vrea să cumpere RATB-ul sau alte regii asemănătoare din România.”

    — de vreo 20 de ani deja, în Târgu Mureș funcționează (probabil între timp au preluat total piața) vreo două companii private de transport în comun peste compania locală (RATC sau cum s-o fi numit). Se poate.

    Care firme ma?Eu sunt din Targu Mures.

      (Citează)

  11. Niciun moment nu s-a pus problema privatizării CFR Calatori. Te referi probabil la CFR Marfa cu ratarea privatizării.

      (Citează)

  12. Archer: Sile(n)tina

    Si e ok dupa parerea ta .Au autobuze de peste 50 de ani e un esec total ce e in Targu Mures.E asociat de cu primaria,dar primaria suge tot si nu investeste nimic.Tu nu stii ce se intampla pe acolo…

      (Citează)

    • Funcționează sau nu funcționează în paralel cu regia de stat? N-am mai fost în Târgu Mureș de aproape 20 de ani.

        (Citează)

  13. Archer:
    Funcționează sau nu funcționează în paralel cu regia de stat? N-am mai fost în Târgu Mureș de aproape 20 de ani.

    Un pic de studiat pentru tine :) .
    http://www.inmures.ro/bataia-de-joc-din-transportul-local-intr-un-studiu/
    http://www.inmures.ro/bataia-de-joc-din-transportul-local-intr-un-studiu-ii/
    http://www.inmures.ro/bataia-de-joc-din-transportul-local-intr-un-studiu-iii/

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus