un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Opereta din București: construcție nouă, închisă de un an, practic abandonată după ce a costat milioane de euro

17 Oct 2016  ·

GÂNDURI  ·

14 comentarii

Un reportaj Digi24 vorbește despre o situația incredibilă (pentru o societate normală, deși la noi pun pariu că nu vă va mira nimic din cele de mai jos): Teatrul de Operetă Ion Dacian, nou-construit și deschis în 2015, stă închis de un an de zile pentru că nu are nici o autorizație de funcționare. Nici una. Iar situația, după cum puteți vedea mai jos din rezumatul meu, este mult mai rea.

Teatrul de Operată Ion Dacian probabil că-l știți. Se află în spatele Bibliotecii Naționale, pe Bd Mircea Vodă, și am fost convins că se construiește de fapt un nou Mega Image, pentru că-i o clădire cu aspect de hală sau container, făcută din tablă ondulată în culori gri cu roșu. Țin minte că am început să râd în hohote atunci când am aflat ce va fi de fapt.

Uitați o fotografie de pe infoinsider, unde găsiți mai multe:

opereta_ion_dacian_1

Ca istoric, nota de fundamentare a proiectului este semnată de ministrul Culturii Puiu Hașotti (PNL), iar construcția efectivă a început în mandatul lui Kelemen Hunor (UDMR). Nu s-a finalizat niciodată, vedeți mai jos de ce.

Teatrul de Operetă a fost inaugurat în ianuarie 2015 cu “Fantoma de la Operă”. După incendiul din Colectiv i-a lovit însă fantoma autorizațiilor de funcționare, de care nu aveau, așa că de atunci stă închis. Am trecut recent prin fața lui, au crescut bălăriile înalte de un metru, totul pare un șantier nefinalizat, iar clădirea e abandonată. A costat 11 milioane de euro.

LIPSA AVIZELOR

Să o mai spun încă o dată pe asta: Opereta nu are avizele uzuale de funcționare. Dacă ne-am obișnuit să auzim asta despre cluburi sau restaurante private, pe ideea că patronii sunt nepăsători sau preferă să dea o șpagă, și am mai auzit-o și despre tot felul de clădiri vechi, construite înainte de introducerea unor norme moderne și care acum nu pot fi modificate, aici vorbim despre o construcție nouă și finanțată de Ministerul Culturii.

Nu văd nici o scuză pentru această situație. “Scuza” este, desigur, că s-a furat mult de tot, inclusiv directorul Răzvan Dincă fiind cercetat penal pentru abuz în serviciu, fals în declarații și inclusiv încercarea de a distruge probe.

Priviți-o din alt unghi. În perioada ianuarie-octombrie 2015, statul român, prin Opereta Națională, a organizat spectacole într-o clădire ce nu avea voie să primească public. La Colectiv a fost simplu de arătat cu degetul niște vinovați, dar dacă ar fi avut același incendiu loc la Operetă vă dați seama ce spălare de mâine ar fi fost acolo și câți ar fi dat din colț în colț încercând să paseze vina?

SALA NU ARE ACUSTICĂ

Nu o zic eu, o spun artiștii și specialiștii. Spectacolele se joacă folosind microfoane, ceea ce este neobișnuit pentru operetă, unde te bazezi pe acustica sălii și corzile vocale ale artiștilor. La noi clădirea lipsită de orice acustică i-a silit să se bazeze probabil pe Autotune.

Cică din când în când are probleme câte o lavalieră și respectiva voce nu se mai aude deloc în timpul spectacolului.

Problemele vin din faptul că-i o construcție de tablă cu hidroizolație și un finisaj interior, fără prea multă grijă pentru propagarea naturală a sunetelor. Culmea, la conferința de presă de anunțare a proiectului, ministrul Puiu Hașotti spunea că noua Operetă “va putea rivaliza cu orice instituţie de gen din Europa” și că va fi “unul dintre cele mai moderne teatre europene”.  Până acum, a picat la două capitole.

SALA NU ARE VENTILAȚIE CORESPUNZĂTOARE

OK, trei capitole. Tot artiștii spun că au cabinele la subsol, unde se află și sala de repetiții a orchestrei. Ventilația nu este bine gândită și le este greu să lucreze în astfel de condiții. Mă gândesc că, atunci când plămânii și corzile vocale sunt unealta ta, ai nevoie de ceva mai mult decât un subsol și o gură de ventilație.

OFICIAL LUCRĂRILE NU AU FOST FINALIZATE ȘI RECEPȚIONATE

Chestia asta o știu de la cineva care a lucrat pe acolo ca subcontractor într-un lung lanț de firme. Ministerul a dat banii, dar undeva pe la vârful lanțului de subcontractori aceștia n-au plecat mai departe, spre adevărații executanți ai lucrărilor.

Oamenii trebuie, însă, plătiți.

Cum n-au fost plătiți, unii subcontractori au oprit munca. Lucrările s-au oprit pe final, practic mai erau câteva finisaje de făcut sau lucrări auxiliare de încheiat, însă reprezentanții statului au refuzat să semneze de primire în lipsa lor, iar subcontractorii au refuzat să le finalizeze fără achitarea facturilor restante, că lor ceva mai mulți bani nu le fuseseră dați. Cine a fugit cu banii nu știu, dar face obiectul unei anchete.

Așa că, în lipsa recepției oficiale, nici procesul de obținere a avizelor nu a fost lansat. Observați că acest lucru n-a oprit statul român din a organiza spectacole acolo și să inaugureze Opereta cu mare tam-tam ca pe o reușită a Ministerului Culturii, guvernului Ponta și conducerii Operei și Operetei, de unde, vă spuneam, în cele din urmă directorul a fost chiar arestat și ținut în detenție după ce a încercat să distrugă probe, iar în paralel a avut loc o întreagă anchetă.

Situația, însă, a evoluat până la cea în care Opereta se regăsește și astăzi: lacăt pe ușă, artiști ce n-au unde să-și câștige salariul, încă o clădire abandonată în centrul orașului și o situație din care e greu de ieșit. Chiar și asumându-se niște greșeli sau plătindu-se finalizarea lucrărilor, chiar și sperând că totul a fost proiectat ca la carte și se iau avizele necesare, la final vom avea o operetă cu aspect de depozit.

Și nu mă dau eu vreun mare admirator al culturii. Spectacolele la care merg eu trebuie să aibă nave spațiale și lasere, că altfel le aștept pe HBO sau Netflix. Dar vorbim de 11 milioane de euro aruncate pe apa sâmbetei din cauza hoției și a unui management defectuos. Story of Romania.

Surse: unu, doi, trei, patru.

    14 comentarii

  1. Daca nu este buna de Operata, sa ne gandim de ce ar fi buna si ce s-ar putea face in ea ca sa fie valorificata investitia.

      (Citează)

  2. nwradu:
    Un Concept Store cu raion mare de vinuri :D

    Unde facem o petitie pentru asta? La Firea sau la Ministerul Agriculturii? Dau un comunicat si spun ca respectiva cladire va fi folosita tot pentru cultura… cultura vitei de vie :)

      (Citează)

  3. Sala de sport :)

    Terenuri de tenis indoor. La 11 milioane e chiar ieftin.
    E clar ca nu merge sala de spactacole

      (Citează)

  4. Ma sparg de ras cand citesc ca sala nu are acustica. Adica, nu e ca si cum e un spatiu cu destinatie de opereta, ca sa fie inportanta acustica :-))
    Asta e din acelasi registru cu terenul de fotbal in panta.

    Mai asteptam bazinul olimpic de inot fara posibilitatea de a pune apa in el, pistele de biciclete cu copaci in mijloc (wait, asta s-a intamplat deja) si teatrul fara scena si stadionul fara iarba pe teren (wait, si asta s-a intamplat).

      (Citează)

  5. Gaelex:
    Daca nu este buna de Operata, sa ne gandim de ce ar fi buna si ce s-ar putea face in ea ca sa fie valorificata investitia.

    Poate fi centru de conferinte/evenimente probabil.

      (Citează)

  6. Pana sa fie construita Opereta acolo era un teren viran plin de maidanezi si boschetari, asta la 5 minute de Piata Unirii.

      (Citează)

    • Și asta e și acum, că e plin de bălării, iar într-o parte a rămas un mare gard de protecție a șantierului. Vizavi de Operetă este aceeași situație.

        (Citează)

  7. Claudia Măru Hanghiuc

    17/10/2016 la 2:43 PM

    Eu ca angajată a Operetei îți mulțumesc pentru acest articol. Exact așa este toată situația. Ceea ce însă este foarte dureros pentru noi este faptul că așa proastă cume și fără acustică (se poate rezolva prin panouri speciale montate în unghiuri bine gândite) este totuși casa noastră. De la Teatrul Național am fost dați afară, Sala Omnia care ne fusese repartizată a fost cedată de d-ma Ministru al Culturii Corina Șuteu unei instituții cu 11 angajați (nimeni nu spune că nu meritau). Centrul Național Al Dansului. Dar iei o clădire de la 208 angajați, clădire care putea rezolva problema de spații de repetiții și depozitare până la finalizarea litigiilor cu Teatrul De Operetă și Muzical… o iei și o dai unui număr de 11 oameni iar colectivul Operetei căruia i se promisese de-fuzionarea de Operă și recăpătarea statutului juridic de independență rămâne să plângă încă trei ani de-aici înainte? Și ar mai fi o posibilitate care nu se vrea: să rugăm bucureștenii care doresc Operetă să dea 5 lei pentru a se achita o parte din datoriile clădirii iar noi să putem intra măcar pe perioada de iarnă în sălile de repetiții proprii. Dar NU! S-au închiriat alte spații, alți bani, altă distracție. Și măcar dacă am avea loc toți dar spațiile închiriate cu greu pot primi 40 de oameni o dată într-o repetiție. Deci: ori repetă numai corul, ori doar o bucățică de orchestră, ori câți va balerini că ei au nevoie de foarte mult spațiu, ori câțiva soliști cărora le interzici să se mai miște. Noi NU AM OMORÂT PE NIMENI și nici NU AM CĂLCAT NICIO LEGE! De ce se vrea disiparea și desființarea unui colectiv care putea aduce frumosul în viața celor care îndrăgesc genul de operetă și music-hall? Încă o dată: MULȚUMESC, RADU!

      (Citează)

  8. ce va mai place sa dezinformati! directorul n-a fost arestat nicio secunda si nicaieri nu scrie ca a incercat sa distruga probe. astea sunt balarii si cacaturi scornite de “Artistii de seama” ai operetei, carora le era prea bine acasa, primind zeci de milioane pt ca nu faceau nimic, nu se prezentau la castinguri, nu puteau scoate 2 sunete (vezi PATRICIA SEYMOUR, LIGIA DUNA, si alte scursuri)

    Cat despre lavaliere, spre informatia dvs., nu opereta se canta cu ele, ci MUSICALUL, ceea ce si este FANTOMA DE LA OPERA.

    Cladirea mai aveam nevoie de mai mult decat “finisaje”, dar din nou, lipsa dvs. de informare duce la o grosolana dezinformare.

    mai bine puneti mana pe o carte si documentati-va, inainte de a scorni articole de 2 lei

      (Citează)

    • Pe ce carte aș putea pune mâna pentru a mă documenta despre situația Operetei?

      Sursele articolului sunt la final, poți vedea acolo ce se zice.

        (Citează)

  9. Cred că primăria si consilierii aveau un plan de reconversie a clădirii

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus