un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Noutăți Raiffeisen Smart Mobile: widget care-ți spune rapid soldul, plus un Mercedes premiu pentru cei ce fac tranzacții (p)

20 Oct 2016  ·

TEHNOLOGIE  ·

41 comentarii

Am fost ieri la o întâlnire în cerc restrâns cu echipa Raiffeisen ce dezvoltă aplicația Smart Mobile, soluția lor de mobile banking, care-i elementul central din campania lor ce are deja 5 ani, Viața fără cash. Sunt client Raiffeisen din 2006, inclusiv cu carduri de credit, dar nu știam nici jumătate din lucrurile pe care le poate face aplicația de mobil.

Hai să vă zic întâi despre concursul anual legat de #viatafaracash: dacă faceți tranzacții prin Smart Mobile, puteți câștiga un iPhone 6 (se fac zilnic trageri la sorți), iar dacă faceți în total 5 tranzacții, sunteți înscriși pentru marele premiu, un Mercedes-Benz GLA 180. În alți ani au dat ca premiu Juke sau Smart, dar acum au plusat semnificativ. Detaliile concursului sunt aici, împreună cu regulamentul, și ține până pe 15 decembrie. Plătiți niște facturi până atunci sau transferați cuiva niște bani, folosind telefonul, și puteți pleca acasă cu un Mercedes.

Acum, oamenii din echipă (designeri de interfață, specialiști în securitate IT, în sisteme de operare, în marketing șamd) mi-au plăcut pentru că se bazau mult pe studii de piață și pe comportamentul clienților atunci când au plănuit aspectul aplicației și funcțiile ei, precum widget-ul de ecran, plus că erau la curent cu tendințele mondiale privind mobile bankingul.

De exemplu, sunt și ei conștienți că majoritatea utilizatorilor aplicației o folosesc doar pentru a consulta soldul contului. Dacă toți intuiam asta, ei au date clare ce spun că doar 10% dintre logările în aplicație sunt urmate de o tranzacție de bani, iar 70% dintre utilizatori nu fac niciodată tranzacții, ci doar consultă soldul (ceea ce e bine, că în septembrie 2012 procentul era de 90%).

Prin urmare, una dintre funcțiile noi din aplicație este un widget pe care-l pui unde vrei tu pe ecran și care-ți spune soldul contului. Widget-ul este configurabil din aplicație, eu de exemplu mi-am selectat doar două conturi din patru și le-am pus pe ecran. Dacă nu se actualizează singur, ai și tu buton de refresh, astfel încât cu o singură privire poți vedea câți bani mai ai în cont în orice moment (sau magazin!) sau dacă “a intrat salariul”. Asta cu “a intrat salariul?” este cea mai des auzită întrebare prin firme de la cei care nu folosesc online banking către cei care folosesc și pot afla rapid dacă au fost transferați banii.

(în caz că vi se pare suma mare, e un card de credit, nu de debit :p)

Pe Android este un widget normal, îl pui tu pe ce ecran vrei. Pe iOS funcționează cu un swipe dreapta, nu trebuie să intri în aplicație. Și dacă vă temeți că văd alții pe ecranul telefonului widget-ul și află câți bani aveți în cont, nu le dați telefonul sau nu folosiți widget-ul, că în fond nu-i obligatoriu.
raiffeisen_smart_mobile_11raiffeisen_smart_mobile_12

Cam așa arată pe iPhone notificarea disponibilă la un swipe:

widget_ios_raiffeisen_smart_mobile

Să pun această funcție widget/swipe în context: a fost o vreme, lungă rău, când cea mai simplă metodă de a afla câți bani mai ai în cont era să găsești un bancomat și să interoghezi soldul, dar trebuia să fie un bancomat al băncii tale, că altfel puteai fi taxat sau nu se afișa soldul. Acum, această informație este pe ecranul telefonului, disponibilă rapid la un swipe sau o apăsare pe refresh!

O altă funcție bună în aplicație este logarea rapidă. Pe iOS te poți loga inclusiv cu amprenta; funcția aceasta nu-i disponibilă și pe Android din motive de securitate, se pare că Google n-a făcut ceva cum trebuie și încă nu va fi introdusă.

Nu-i nimic, te poți loga și cu un simplu cod PIN. Procedura este următoarea: te loghezi cu parola ta complicată, alegi ca telefonul să fie asociat contului tău ca “dispozitiv verificat” și apoi poți alege să te loghezi doar cu un PIN de 4 cifre. Am activat și eu această funcție. Problema mea anterioară este că nu puteam reține parola complicată pe care mi-o cerea banca și chiar am blocat, de-a lungul anilor, de multe ori aplicația introducând-o de trei ori greșit (noroc că o poți debloca din contul tău de Raiffeisen Online). Așa că ieri mi-am înregistrat dispozitivul, am activat securizarea cu PIN și pe acesta nu-l voi uita prea curând (pentru că am pus 1234, desigur!).

Mai este o funcție care mie mi-a plăcut mult: poți da share codului tău IBAN, dacă vrei să-i spui cuiva contul tău. Zilele trecute i-am împrumutat cuiva niște bani și a doua zi mi i-a dat înapoi prin transfer bancar. A trebuit să intru online și să caut manual numărul contului, că atunci nu știam că-l pot atinge în aplicație și să dau share către Messenger.

Acesta este doar vârful aisbergului. Aplicația de telefon vă permite multe altele, precum:

  • plata facturilor, inclusiv prin scanarea codului de bare de pe ele, către o mulțime de furnizori
  • plata unor impozite și taxe (pe chirie, pe mașină etc)
  • activarea plăților automate pentru utilități
  • deschidere de conturi, conversie de valută, constituire depozite
  • vezi harta cu sedii și bancomate Raiffeisen
  • scoți extrase de cont și vezi istoricul activității online

Sunt chiar mai multe de atât. Aplicația Raiffeisen Smart Mobile este disponibilă pentru Android și iOS și include o funcție Demo cu care puteți vedea tot ce face (mai puțin widgetul), ca să-i vedeți toate funcțiile.

După cum puteți vedea din screenshoturile cu widgetul, carduri la Raiffeisen am, plăți fac de acolo, așa că revin mai târziu cu alte impresii despre cât de util mi-au fost noile funcții și cum m-am înțeles cu ele. Intenționez să văd cât de mult pot respecta sloganul “Viața fără cash”.

    41 comentarii

  1. Tu faci reclama unei banci care a vrut sa dea in judecata statul roman?! Tu l-ai vazut in actiune prin parlament pe sefutul ei, expatul de Austria? Serios acum, decat sa lucrez cu banca asta prefer sa imi tin banii la ciorap. Si asta nu dintr-un nationalism prostesc.

      (Citează)

    • L-am și cunoscut, un om foarte interesant. Cât despre dat în judecată, așa e și normal, fiecare își apără interesele, decide judecătorul calea de urmat. Cred că în toate țările se întâmplă asta.

        (Citează)

    • Tu faci reclamă unei bănci care face spam? o.O

        (Citează)

    • Fac reclamă unei bănci pe care o folosesc de 10 ani. N-am voie? La ce ar trebui să fac reclamă?

      Și pe mine mă deranjează că-mi trimit uneori SMS-uri cu promoții pe la Media Galaxy sau eMAG, dar nu cât să mă enervez prea tare. Probabil că n-ar mai trimite dacă aș suna în call center să le cer asta, dar mi-a fost mereu lene. Poate tu însă vei suna sau vei apăsa pe mark as spam.

        (Citează)

    • Primești mesaje de la Emag & co pentru că, cel mai probabil, ai fost clientul lor și ai fost de acord cu termenii și condițiile.

      Eu nu am fost vreodată client al băncii și tot primesc mesaje promoționale.

      Cum se numesc mesajele publicitare nesolicitate? Exact. :)

        (Citează)

    • Ionuț Staicu:
      Primești mesaje de la Emag & co pentru că, cel mai probabil, ai fost clientul lor și ai fost de acord cu termenii și condițiile.

      Eu nu am fost vreodată client al băncii și tot primesc mesaje promoționale.

      Cum se numesc mesajele publicitare nesolicitate? Exact. :)

      Nu, primesc chiar de la Raiffeisen care-mi spune că pot cumpăra sau că au început oferte la diverse magazine. Vine cam unul pe lună. Dar asta e singura problemă avută cu banca în 10 ani.

        (Citează)

  2. Tot Raiffeisen folosesc si eu. Ma enerveaza ca inca ai nevoie de token pentru online banking, dar ca mare plus, ai automate de alimentat contul, iar mizeria aia de 3D secure pentru plati online iti vine prin sms. La Transilvania mereu uit parola 3D secure si te si obliga sa o configurezi cu caractere speciale, litera mica, mare samd.
    Si pentru toate serviciile platesc cam 4 lei/luna, ceea ce mi se pare decent.

      (Citează)

    • Știu, după ce m-am plâns de introducerea parolei 3D Secure prin SMS, am văzut că e mai simplu decât să o reții. Mă tem doar sa nu apară întârzieri de Black Friday sau în alte momente de vârf, dar anul trecut n-au fost, am plătit bine totul.

        (Citează)

  3. Mercedes? Vrei sa rada tovarasii de mine?

      (Citează)

    • Au dat de-a lungul timpului Beetle, Smart, Juke, acum Mercedes. În ritmul acesta, la anul te poți lupta pentru un Rolls Royce sau ce-ți trebuie ție. 2020… un submarin!

        (Citează)

  4. Încerc sa înregistrez dispozitivul de vreo lună de zile. Introduc PIN-ul de două ori și revine în ecranul anterior ca și când aș fi greșit ceva, dar fără nici un mesaj suplimentar. Am dezactivat Avast, am reinstalat aplicația, nu mai știu ce să-i fac. Altfel SMART Mobile funcționează perfect. Am încercat să contactez banca pentru lămuriri din App dar nu are menu pentru așa ceva. (Note 4, Android 6.01)

      (Citează)

  5. speedy.gonzales

    20/10/2016 la 12:05 PM

    daca nu puneai P-ul acela mare te injuram de mama, la cate probleme am avut eu cu asta de la RZB. Dar asa te inteleg ca ai primit ceva si trebuie sa le faci reclama, trebuie sa traiasca si gura ta.

      (Citează)

    • Dap. circuitul banilor in natura. Dai bani la blogari ca ii recuperezi dupaia de la statul roman.

        (Citează)

    • Eu n-am avut niciodată probleme. Am trei conturi, card de credit Gold, am vizitat pe toate părțile banca. De fapt singura problemă a fost că-mi trimiteau prin poștă extrasul lunar și aveam impresia că irosesc de pomană hârtii, dar am făcut cerere să nu mai trimită.

      Nu ți-au putut rezolva problemele prin serviciul clienți?

        (Citează)

  6. Despre partea de siguranta ce parere ai ?
    Utilizarea acestei aplicatii pe android = un SO printre cele mai nesigure.

    Si eu am conturile tot la raiffaisen dar nu am fofosit aplicatia pe android decat pentru localizarea bancomatelor.

      (Citează)

    • N-am nici o opinie. Android-ul în sine este foarte sigur. Probleme pot apărea când instalezi tot felul de aplicații dubioase, din surse neverificate, ce pot instala în telefonul tău diverși troieni sau malware.

      În particular, însă, nu cred că-i o problemă aici. Un troian n-ar putea accesa singur aplicația Smart Mobile, că-ți cere parolă sau PIN. Dacă-ți află cumva PIN-ul și îl trimite altora, nu-l pot folosi pe un alt telefon deoarece dispozitivul lor nu e înrolat în sistemul băncii. Dacă-ți află parola… e ca și cum ți-ar afla parola de la orice altceva, gen card bancar, cont de email sau așa mai departe. Noul widget și alte notificări te pot ajuta să vezi rapid dacă apar cheltuieli suspecte din contul tău și să le blochezi la timp.

      Personal nu instalez aplicații dubioase, așa că nu mă tem de securitatea datelor de pe mobil.

        (Citează)

    • Mi-au transmis următorul răspuns oficial pentru tine:

      “Aplicatia Smart Mobile este una dintre cele mai sigure aplicatii de banking existente pe piata in acest moment. Cu ajutorul unor mecanisme proprii, precum si cu existenta unei metode de autentificare/autorizare foarte sigure, reusesc sa compenseze eventualele hibe de securitate pe care anumite device-uri cu SO Android le pot avea. Asadar, detinatorii de telefoane cu SO Android pot folosi cu incredere aplicatia! ”

        (Citează)

  7. Nu recomand nimanui sa-si deschida o relatie cu ei.
    Am avut 1-2 ani de zile un card de credit, iar apoi inca 1-2 ani de cand l-am inchis a trebuit sa ma cert cu ei sa nu ma mai f$ta cu telefoane cu promotii, credite si alte mizerii, si sa ma stearga din baza de date.

      (Citează)

  8. Ar fi interesant dacă ai putea să specifici și ce costuri implică fiecare operațiune din aplicație (de ex. atunci când plătești o factură, trimiți bani spre alta bancă, etc.).

      (Citează)

    • Păi uite din FAQ: https://www.raiffeisen.ro/persoane-fizice/produsele-noastre/operatiuni-curente/servicii-online/mobile-banking/intrebari-frecvente/

      Care sunt operatiunile gratuite?
      Operatiunile gratuite prin intermediul serviciului Raiffeisen Smart Mobile sunt atat cele legate de soldul conturilor si al extraselor de cont, cat si operatiunile efectuate intre conturile proprii: schimburi valutare si rambursari catre cardul de credit personal.

      Care sunt operatiunile pentru care platesc comisioane?
      Operatiunile comisionate, efectuate prin intermediul serviciului Raiffeisen Smart Mobile, sunt transferurile intrabancare si cele interbancare, insa comisionul este cu pana la 85% mai mic decat in agentiile Raiffeisen Bank.

      Smart Mobile este gratuit, din ce știu. Toate taxele le poți găsi online, la adresa https://www.raiffeisen.ro/persoane-fizice/in-sprijinul-tau/informatii-utile/dobanzi-si-costuri-complete/ alegând Operațiuni.

      În principiu, sunt foarte mici, iar în funcție de ce pachet bancar ai (Eficient, Dinamic șamd) unele dispar de tot. De exemplu la pachetul meu, Eficient, mă costă 1 leu plata unei facturi prin mobil sau web.

        (Citează)

    • 1 leu sa platesti o factura???? Pai baietii care dau cu gaz prin data center nu iti iau nimic. Nici macar bancile care au politica de jecmanire pe fata(BRD & BCR) nu iti cer bani, nici la ghiseu, unde ei macar platesc un om sa iti ia banii, sa iti dea restul etc.

        (Citează)

    • Poșta Română ia 2,5 lei, de exemplu, pentru unele facturi. Dar dacă ți se pare mult un leu ca să plătești o factură direct de pe mobil, de oriunde ai fi, du-te la un ghișeu, dacă timpul tău valorează mai puțin de atât. Nu e că te forțează cineva să le plătești din aplicație.

      BCR îți ia 4 lei la ghișeu, apropo.

      Oricum, bănuiesc că ai timp să plătești facturile direct online. Plata de pe mobil o văd mai degrabă ca o soluție de urgență, când primești mesaj că te deconectează pentru neplată și preferi să o plătești pe loc ca să câștigi timp. Cum unele servicii fac reconectarea a doua zi, fiecare oră contează.

        (Citează)

    • ING nu-ti ia nimic sa platesti facturile la utilitati :)
      Fara ghiseu, direct din aplicatie. Au si scanner de QR inglobat.

        (Citează)

  9. Păi sincer eu nu văd nici un motiv pentru care să plătesc facturile din aplicația băncii în condițiile în care se percepe comision, atâta timp cât pot plăti fără comision din aplicația furnizorului de utilitate, plus ca pot beneficia de diferite promoții folosind aplicația lor.

    Apropo din aplicația smart mobile nu pot să fac plata din contul cardului de cumpărături.

      (Citează)

  10. Unde este optiunea de a plati facturi folosind codul de bare dupa facturi?

      (Citează)

    • CB:
      Unde este optiunea de a plati facturi folosind codul de bare dupa facturi?

      La aplicatia de la ING

        (Citează)

    • Mi-au spus să-ți transmit următoarele:

      “In meniul Plati Facturi, in dreptul fiecarui furnizor care permite aceasta facilitate, optiunea de scan este evidentiata prin intermediul unui icon sugestiv. La accesarea acestuia, aplicatia deschide automat camera dispozitivului si astfel user-ul are posibilitatea de a scana codul de bare. Dupa scanare, toate detaliile facturii sunt afisate utilizatorului pentru a le confirma. Prin confirmarea acestora factura este platita. ”

      Iconița sugestivă este un fel de chenar de încadrare, așa cum apare pe camerele foto, pus lângă numele furnizorului ce suportă scanarea asta.

        (Citează)

  11. Dom’le … citesc comentariile și plâng! Păcat că nu se face mai multă educație financiară la vârste mai fragede…

    Apropo din aplicația smart mobile nu pot să fac plata din contul cardului de cumpărături.

    You just won the internet for today!

    Btw – în relația mea de peste 10 ani cu acești infami cămătari (că altfel nu le pot spune) de la RZBR, m-au sunat de 3-4 ori ca să-mi spună că … mi-au mărit limita la card. Și de vreo 2-3 ori ca să mă ajute cu o aplicație de credit pe care o făcusem eu în agenție dar fusese refuzată. Și da!, mă spamează lunar cu 2-3 SMS-uri . Și ce necuratu-mi trebuie mie autentificare cu amprentă, nu pot să-nțeleg… de ce mă obligă să folosesc ceva ce nu-mi folosește la nimic? A… nu-i obligatoriu? Las’ că știu eu!

    Da… și să nu încep cu comisioanele, că nu era nici unul menționat pe hârtiile alea pe care le-am semnat ca primarul la deschidere cont sau când mi-au băgat pe gât (cu forța) cardul de credit!

    Și-acum ce tot insistă cu aplicația asta de internet mobil? Asta ne trebuie nouă? Mai bine mă lăsau să-mi scot banii de pe cardul de sănătate, că am impresia că m-au fraudat și-acolo!

    ‘oților!

      (Citează)

  12. Widget-ul ala mi se pare cea mai mare prostie, cand ai posibilitatea de a push notes in aplicatie nu ii vad rostul la un widget.
    In rest tot ce face aplicatia asta soramea avea pe google G1 acum vreo 7 ani aplicatie la banca ei.
    Am un card de la chase care iti trimite email sau sms in timp real cu suma, magazinul…… toate detaliile.

      (Citează)

    • Păi stai, ce legătură are push cu un widget? Eu vreau să văd soldul oricând am chef, nu doar când apare o modificare.

      SMS și email avem și noi, nu suntem așa în urmă :P

        (Citează)

  13. @dw Vorbesti de Chase din US. Hai sa comparam cu celelalte aplicatii de internet banking de la concurenta.
    Autentificarea cu amprenta mi se pare foarte tare. Intru imediat. Ca o comparatie, la ING, dupa 2 luni nu au fost in stare as imi inregistreze telefonul ca dispozitiv secure si tot timpul trebuie sa astept un sms ca sa pot sa intru in aplicatie.

    Fiecare are plusuri si minusuri.

      (Citează)

  14. @dw Vorbesti de Chase din US. Hai sa comparam cu celelalte aplicatii de internet banking de la concurenta.
    Autentificarea cu amprenta mi se pare foarte tare. Intru imediat. Ca o comparatie, la ING, dupa 2 luni nu au fost in stare as imi inregistreze telefonul ca dispozitiv secure si tot timpul trebuie sa astept un sms ca sa pot sa intru in aplicatie.

    Fiecare are plusuri si minusuri.

      (Citează)

  15. Ionuț Staicu:
    Tu faci reclamă unei bănci care face spam? o.O

    Am un card de cumparaturi la ei. Am primit SMS ca trebuie sa-mi actualizez datele personale. Am mers in agentie si le-am actualizat.
    Am fost foarte, foarte atent sa bifez ca nu doresc reclamele lor si altfel de comunicari.
    Ei bine, de atunci am inceput sa primesc SMS-uri cu reclame.
    Am sunat la call center, unde un domn foarte deranjat si condescendent mi-a notat reclamatia.
    Peste mai mjulte zile am fost sunat de o persoana din agentia unde am facut actualizarea, si-a cerut scuze, dar este necesar sa vin iar in agentie ca sa depun un alt formular.
    O sa ma duc, desi nu prea am timp de pierdut, stiti cum sunt bancile, daca este o persoana in fata ta la coada, stai doua ore. :)
    Exagerez putin cu timpul pierdut la coada, dar stim toti ca de obicei dureaza mult o vizita la banca.

      (Citează)

  16. Sa stii ca datorita tie, tocmai ce mi-am facut un card la aceasta banca special pentru aceasta aplicatie care mi se pare super tare. Ultimul update la Homebank de la ING ma dezamageste din pacate :(

    Asa ca aceasta banca a castigat un client datorita tie Radule pentru ca te citesc zilnic, mai ales rubrica de stirile zilei.

      (Citează)

    • Pe bune? Comentariul asta pare mai fake decat unul de postac psdist/pnlist etc. E nenatural, are asa un iz de raiffeisen…

        (Citează)

    • Ovidiu:
      Pe bune? Comentariul asta pare mai fake decat unul de postac psdist/pnlist etc. E nenatural, are asa un iz de raiffeisen…

      Nah, Bogdan citește blogul acesta de ani de zile, cel mai vechi comentariu al său este de prin 2008, are și el un blog șamd.

        (Citează)

  17. Poate a parut un pic ciudat comentariul dar nu e de reclama, chiar aveam nevoie de o schimbare in domeniul bancar. Sunt client ING de 11 ani si este pentru prima data cand aleg o alta banca, salariul va veni in continuare la ING pentru moment dar aplicatia asta noua m-a facut sa incerc altceva. Ca atunci cand alegi operatorul deatelefonie mobila, ai trecut alaturi de el prin bune si rele dar parca vrei sa incerci si altceva ;)

      (Citează)

  18. nwradu: Nah, Bogdan citește blogul acesta de ani de zile, cel mai vechi comentariu al său este de prin 2008, are și el un blog șamd.

    Am o mica intrebare totusi legata de aplicatia asta, articolul asta s-a pupat de minune pentru ca si tu folosesti serviciile acestei banci, dar intrebarea mea este, atunci cand primesti bani, eista si notificare? Sau totul se bazeaza pe swipe?

      (Citează)

  19. Iulia Maria Lungu

    16/04/2017 la 12:58 PM

    Acest widget ar trebui sa functioneze si pentru persoane juridice? Deocarece eu in app Smart Mobile Demo (Guest) am optinuea de register device, insa logata fiind ca persoane Juridica, nu o mai am. Deci?
    Merci in avans pentru raspuns, as dori sa folosesc widgetul!

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus