un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Cum fac alții să fie bine, iar noi nu

25 Oct 2016  ·

GÂNDURI  ·

21 comentarii

Zoso zice într-un articol ce-ar vrea să audă de la Ministerul de Interne: că angajează mulți polițiști care, dacă dau fiecare o amendă pe zi, și-ar asigura într-o lună nu doar salariul propriu, dar și încasări la buget, plus un trafic mai civilizat.

Și eu aș vrea să aud asta. Și sigur v-am mai povestit cele două lucruri de mai jos, dar hai să le mai reiau pentru cititorii tineri și pentru cei bătrâni pe care i-a lăsat memoria între timp.

În Paris, echipe de doi polițiști mergeau pe fiecare stradă și lăsau câte o amendă în geamul fiecărei mașini parcate ilegal și prin asta înțeleg pe cei care depășeau cu un metru zona marcată drept parcare sau pe cei ce nu aveau parcarea plătită, că acolo nu vezi contravenții mai grave precum parcat pe trotuar sau unde nu este permis. S-au certat cu un moș care parcase pe loc de handicapați, dar nu avea ecuson pentru asta; certat e mult spus, că moșul a protestat, dar polițistele i-au înmânat amenda și au plecat mai departe.

Iată cum arată la noi zona Piața Victoriei (foto 18 octombrie), zona probabil cea mai conectată la transport în comun din București:

parcare_bucuresti_21parcare_bucuresti_22
parcare_bucuresti_23parcare_bucuresti_24

Adică ai acolo două magistrale de metrou, tramvai, autobuze, troleibuze, plus Podul Basarab care asigură o legătură rapidă pentru ele È™i totuÈ™i oamenii insistă să vină cu maÈ™ina proprie, pe principiul “dă-i în mă-sa pe pietoni”. Uneori chiar mă întreb dacă toÈ›i aceÈ™tia care parchează pe trotuar sau pe trecerea de pietoni nu sunt È™i ei vreodată pietoni la rândul lor, ca să-i deranjeze acest comportament.

Uitați o fotografie cu un om cu handicap care trebuie coborât pe stradă, că trotuarul e blocat.

parcare_bucuresti_14parcare_bucuresti_13

Pe multe trotuare s-au pus stâlpișori, dar mulți au fost rupți de șoferi neatenți sau de parcagii. Iată o fotografie de pe Titulescu (28 septembrie), unde de lipsa unui stâlp a profitat rapid un X5 pentru a parca pe trotuar:
parcare_titulescu

Vă daÈ›i seama câte amenzi s-ar putea da pe astfel de străzi? Și nu, aia cu “întâi să se facă parcări È™i apoi să mă sancÈ›ioneze că nu respect legea” nu È›ine, că nu aÈ™a funcÈ›ionează legile (poate doar pentru Severin).

Al doilea exemplu: în Anglia, poliția a investit în niște mașini Smart cu cameră video montată la bord. Mașinile erau suficient de mici pentru a fi plasate în diverse puncte de oraș ca să înregistreze contravenții. Englezul care îmi explica sistemul făcuse parte din echipa ce-l livrase și-mi spunea că un Smart e vreo 10.000 de lire, camera video și înregistratorul încă vreo 5000 de lire, iar costul total se amortiza în vreo trei luni de dat amenzi, apoi totul fiind câștigul Poliției.

De ce Smart? Pentru că era mic. Îl ducea cineva dimineața într-un loc de unde putea filma o intersecție sau alt punct cheie, îl recupera seara, apoi luam secvențele video la verificat și-i amendau pe toți cei filmați că trec pe roșu sau parchează ilegal.

Același englez, ducându-l să viziteze Centrul de Management al Traficului sau cum se cheamă sala aia cu multe monitoare din București, observa că acolo nu se face nimic. Un computer controlează semafoarele (sau le controla, că sistemul funcționează doar parțial în prezent), operatorii se uită la monitoare și atât.

“- Și dacă îl vedeÈ›i pe camere pe unul că lasă maÈ™ina pe avarii în intersecÈ›ie, nu-i daÈ›i amendă?”
“- Păi, nu… nu putem.”

De ce? Pentru că nu permite legea. Nu-s camerele omologate pentru asta, nu există proceduri șamd. În Anglia, dacă un operator vede o contravenție pe camere, dă un zoom, face un screenshot, o dă mai departe departamentului care află a cui este mașină și-i trimite scrisoare acasă.

Soluțiile nu doar că există, dar sunt simple. Sunt banale.

De ce nu se implementează și la noi? Trei motive, printre altele:

  • cei din posturile de conducere n-au fost puÈ™i acolo ca să îmbunătățească sistemul, ci prin relaÈ›ii de partid. Majoritatea sunt niÈ™te incompetenÈ›i gen Tobă sau parveniÈ›i gen Oprea, preocupaÈ›i de cum sa pară doctori în acte sau să meargă cu nino-nino, ca regii.
  • agenÈ›ii din teren sunt dezinteresaÈ›i de munca lor. UitaÈ›i-vă la PoliÈ›ia Rutieră cum ignoră o mulÈ›ime de contravenÈ›ii prin oraÈ™, exceptând momentele când fac special un filtru sau stau cu radarul. Dacă o parte din amendă nu ajunge È™i la ei, ca bonus sau măcar pentru îmbunătățirea condiÈ›iilor de muncă, nu vor fi niciodată activi.
  • nu există mijloace eficiente de a forÈ›a oamenii să-È™i plătească amenzile primite. De la înÈ›elegeri cu poÈ™taÈ™ul ca să nu-È›i dea avizul È™i până la neplata lor cu bună È™tiință, ani de zile, degeaba s-ar da amenzi dacă acestea nu se È™i plătesc. ȘtiÈ›i cum e în alte țări, la trei amenzi neplătite vin unii È™i-È›i confiscă maÈ™ina sau permisul.

Prin urmare, deÈ™i “civilizaÈ›ia” ar fi simplu de obÈ›inut, nu există oameni care să o implementeze. Și, bineînÈ›eles, pentru astfel ca cazuri populaÈ›ia nici nu-i va vota pe unii capabili să le implementeze, că doar cine vrea amenzi mai mari È™i reguli mai stricte? Nu va câștiga nimeni alegerile promițând duritate.

    21 comentarii

  1. Orice camera care vede clar un numar de inmatriculare ar trebui sa fie omologata.
    Pacat ca nu avem legi, avem doar hoti care fura si isi dau legi pentru ei.
    De ce toti romanii dupa ce iasa prin vama devin linistiti si conduc prudent? Cum zic astia la noi, cu ungurii nu te joci ca iti confisca masina.

      (Citează)

  2. ÃŽncă ceva, tot pe subiectul nesimÈ›irii în trafic. Mă uitam la un clip filmat dintr-o maÈ™ină de pompieri… Nu mai mă mir de faptul că există o grămadă de oligofreni pentru care sirena unei maÈ™ini de intervenÈ›ii nu înseamnă nimic. Nu pricep de ce nu se dă o lege prin care toate maÈ™inile SMURD, Ambulanţă, Pompieri… să fie echipate cu cameră video, iar cei care nu fac loc echipajelor să rămână fără permis 90 de zile È™i să primească È™i o amendă de vreo 5000 de lei. Să vezi atunci respect È™i disciplină în trafic.

      (Citează)

    • Si pe maÈ™inile ratb ca să-i filmeze pe cei care merg pe benzile unice. Sa vezi atunci ce libere vor fi…

        (Citează)

    • Motanes:
      Încă ceva, tot pe subiectul nesimțirii în trafic. Mă uitam la un clip filmat dintr-o mașină de pompieri… Nu mai mă mir de faptul că există o grămadă de oligofreni pentru care sirena unei mașini de intervenții nu înseamnă nimic. Nu pricep de ce nu se dă o lege prin care toate mașinile SMURD, Ambulanţă, Pompieri… să fie echipate cu cameră video, iar cei care nu fac loc echipajelor să rămână fără permis 90 de zile și să primească și o amendă de vreo 5000 de lei. Să vezi atunci respect și disciplină în trafic.

      Eu as prefera sa fie echipate cu plug.

        (Citează)

  3. niste baieti cu sange in instalatie…ca pun stickere pe masinile de politie e nimic…se cearta si se bat cu bodyguarzii mafio…politicienilor din Duma de Stat…:)))

    https://www.youtube.com/results?search_query=stop+a+douchebag

      (Citează)

  4. Pe aici e parking enforcement doar 58$ amenda de parcare, apoi daca incurca circulatia e ridicata si dusa la garaj pentru doar 500$.

      (Citează)

  5. Bucurestiul se transforma din micul Paris un micul Mumbai. Imi pare rau pentru voi.

      (Citează)

  6. In Paris mi s-a parut ciudat ca politia amenda pana si scuterele parcate pe trotuar, insa pietonii care trec pe rosu nu primeau amenda. Si am vorbit cu un coleg de acolo care-mi spunea ca el mereu trece pe rosu ca pieton ca nu au problema asta.

      (Citează)

    • confirm, in Paris este (extrem de) tolerat sa treci pe rosu ca pieton. bineinteles, cand nu sunt masini…
      nu stiu de ce, nu zic ca e bine dar asa este. poate pentru ca toti oamenii se grabesc in general, masinile de obicei conduc incep (trafic mizerabil), asa ca politistii se ocupa cu chestii mai importante.

      toleranta 0 in schimb pentru scutere (e normal, sunt fff multe, multi soferi conduc extrem de periculos) si aproape 0 pentru biciclete (la fel, f multe, f multi nu stiu sa conduca, trec pe rosu, etc.)
      masinile parcare aiurea se amendeaza dar se si ridica in veselie, costa o avere sa le recuperezi.

        (Citează)

  7. Mai misca putin si Politia cu sanctiunile… Saptamana trecuta, cam 3 zile la rand de dimineata la intersectia de la Cimitirul Bellu s-a facut o razie cu tinta in special pe cei care veneau pe linia de tramvai pe Sos. Oltenitei dinspre Brancoveanu. Erau 7-8 echipaje de politie, au delimitat o banda intreaga cativa zeci de metri si ii luau pe toti la rand.

      (Citează)

  8. “Dacă o parte din amendă nu ajunge È™i la ei, ca bonus sau măcar pentru îmbunătățirea condiÈ›iilor de muncă, nu vor fi niciodată activi.”
    – daca se vor da bonusuri pe numarul de amenzi, atunci acestia vor profita si vor abuza de amenzi.
    – la fel cum nici la procurori sau judecatori nu poti da bonus din prejudiciu.

      (Citează)

    • tot aud prostia asta spusă ca justificare, fără ca cineva să se întrebe dacă acum, când nu se dă niciun bonus nu se fac abuzuri?!?
      o lege bine gândită va aduce pe lângă posibilitatea bonusului din amenzi și pârghii de limitare a abuzului. iar ca să existe legi bine gândite trebuie să existe și alegători care gândesc.

      în plus există o nebuloasă în mintea ta: pentru bonus din prejudiciu există avocații, de aceea nu au treabă judecătorii sau procurorii cu asta. exact mecanismul despre care vorbeam mai sus.

        (Citează)

  9. E an electoral, nu vor sa supere votantii plus ca multi soferi ar da vina pe lipsa locurilor de parcare.
    Pentru a avea o schimbare ar trebui corelate mai multe legi: obligativitatea sa iti schimbi buletinul daca lucrezi de mai mult de 1 an in Bucuresti, eliminarea gratuitatii pe RATB a pensionarilor intre orele de aglomeratie, linie dedicata RATB, display-uri in statii sa stie lumea cand vine urmatorul autobuz, amenzi mai mari pentru blatisti, un plan extins pentru identificarea locurilor unde se pot crea parcari noi …
    Imi amintesc o stire din Piatra Neamt de acum 10 ani când primarul a reorganizat majoritatea zonelor verzi de langa blocuri, au fost reduse ca dimensiune, s-a eliminat gardul comunist, s-au plantat arbusti udati de stropitori automate iar in locul ramas liber au amenajat parcari in spic. Rezultat: trotuar inalt unde nu pot parca masini asa pietonii au loc pe unde sa circule, mai multe locuri de parcare iar spatiul verde arata mult mai bine.

      (Citează)

    • Draga George,

      Am citit aceasta fraza : ” obligativitatea sa iti schimbi buletinul daca lucrezi de mai mult de 1 an in Bucuresti, ” . Iti spun sincer ca m-a umflat rasul :))) . Banuiesc ca ai o problema cu navetistii… Nu-i nimic, data viitoare cand vii in provincie iti vor cere taxa :) ! De pus bariere sunt buni toti.

      Acum sa trecem la chestii serioase: Bucurestiul are problemele astea pentru ca in priumul rand e condus ca naiba. Si asta pentru ca oamenii nu voteaza sau se vand ieftin. Daca votau macar jumatate din cei care se plang pe net nu o aveam ca primar pe tata Firea.

      Plus ca toate localitatile din jur sunt cam moarte dpdv al joburilor asa ca ai multi oameni care vin aici zilnic. E un lucru normal care se intampla in toate tarile si pe langa toate orasele mai mari. O alta chestie e pasarea responsabilitatii intre autoritati. Un bun exemplu e legatura cu aeroportul.

      Solutia ar fi niste judete mai mari ( cam cat 4-5 judete actuale ) iar fiecare oras mare din RO sa aiba o societate de transport unica. Acea societate sa fie responsabila de trasnportul in oras si deeasemenea de transportul spre oras. O alta chestie ar fi ca statul ( primariile )si investitorii privati sa aiba participatii egale.

        (Citează)

    • Cred ca ii tintea pe cei care locuiesc fizic in Bucuresti dar au inca buletin de Dâlga.

      Pe langa faptul ca nu platesc impozite in Bucuresti, ocupa si din resursele orasului (strazi, locuri de parcare, transport in comun etc). Plus ca ies intotdeauna aiurea statisticile si deci apar dificultati la planificare.

      Mi-e greu sa cred ca in Bucuresti tot 2 milioane de locuitori sunt, la fel ca pe vremea lui Ceasca.

      Altfel, da, nemtii considera ca navetistii (chiar cei care locuiesc in tari adiacente) ar trebui sa plateasca impozit acolo unde uzeaza infrastructura, adica in Germania.

        (Citează)

  10. e usor sa spunem ca asa e legea si trebuie respectata indiferent de situatie.
    da, o lege trebuie respectata, dar daca maine se da o lege care iti interzice sa respiri (si stim ca in romania n-ar fi imposibil sa treaca o astfel de lege) crezi ca ai mai avea acelasi punct de vedere?

    care crezi ca e solutia normala pentru rezolvarea situatiei?
    * sa parchezi exclusiv in locuri amenajate?
    imposibil, pt ca sunt mai putine decat masini, fara sa mai ai nevoie sa mergi in alta zona decat cea in care locuiesti.
    * sa iei metroul?
    ah, pt mai ult de juma’ de bucuresti metroul nu exista.
    iar pentru restul e pericol public.
    * sa iei autobuzul?
    e mai rau decat cu masina personala (acelasi trafic si beneficiezi in plus de optiunea “transport saradele” indiferent ca o vrei sau nu)
    * sa iei bicicleta?
    observam ca primaria face tot ce poate ca sa iti puna “bete in roate” aici.

    deci?
    altfel.. sa fie bine ca sa nu fie rau.
    numa’ zic

      (Citează)

  11. “Soferii se plang ca nu sunt locuri de parcare” ?
    Dar sarmanii astia din Amsterdam de ce nu se mai plang? Credeti ca la ei sunt locuri de parcare (fix acolo unde au ei treaba)?

    http://3.bp.blogspot.com/-SA4znt7rRhg/VdDd7ZPbJRI/AAAAAAAAAqE/TAm3yW0UV58/s1600/WP_20150626_13_08_05_Pro.jpg

    Stiu, o sa spuneti ca au parcari organizate.
    Think again, au parcari dar la marginea orasului. In centru sunt doar 4 relativ micute si este destul de greu de ajuns la ele. Totusi nu parcheaza nimeni pe trotuar ca el ce sa faca, “daca n-are unde sa lase masina altundeva aproape ?!”

    O sa mai spuneti ca au transport in comun, au biciclete, au avioane si au si bun simt.
    Intr-adevar, au… le-a dat Dumnezeu, noua nu ne-a dat.

    Astia suntem, cu astia defilam.

      (Citează)

  12. nashu_mare:
    Cred ca ii tintea pe cei care locuiesc fizic in Bucuresti dar au inca buletin de Dâlga.

    Pe langa faptul ca nu platesc impozite in Bucuresti, ocupa si din resursele orasului (strazi, locuri de parcare, transport in comun etc). Plus ca ies intotdeauna aiurea statisticile si deci apar dificultati la planificare.

    Mi-e greu sa cred ca in Bucuresti tot 2 milioane de locuitori sunt, la fel ca pe vremea lui Ceasca.

    Altfel, da, nemtii considera ca navetistii (chiar cei care locuiesc in tari adiacente) ar trebui sa plateasca impozit acolo unde uzeaza infrastructura, adica in Germania.

    Nashule, cum faci cu aia de stau in Chitila… Ii pui pe toti sa isi faca flotant in Bucuresti !?!? Le iei taxa de intrare in oras ??!? Pui jandarmul la centura ??!? Sper ca realizezi ridicolul… parca si vad anuntul pe net : iau in spatiu persoane din provincie, pret 100 Euro.

    Buba e ca pentru Bucuresti avem Prefect, Primar al Bucurestiului si Primar de Sector. Iar astia isi paseaza responsabilitatea intre ei. Iar daca mai sunt si din partide diferite… Doamne ajuta :))

      (Citează)

  13. Acum parca amenzile se duc direct la impozit si nu mai poti plati impozitul si sa sari peste ele.

      (Citează)

  14. mateescu:
    e usor sa spunem ca asa e legea si trebuie respectata indiferent de situatie.
    da, o lege trebuie respectata, dar daca maine se da o lege care iti interzice sa respiri (si stim ca in romania n-ar fi imposibil sa treaca o astfel de lege) crezi ca ai mai avea acelasi punct de vedere?

    Hopa, domnu’ severin nu stiam ca frecventati blogul lui radu.

      (Citează)

  15. Nici eu nu pricep de ce nu sunt camere omologate si folosite cum trebuie de politie. Mai ales langa scoli, unde sunt o gramada care nu opresc.

    Cei mai multi dintre romani aduc argumentul locurilor de parcare. Cred ca celor care-l aduc li se potriveste modelul Singapore: preturi extrem de mari pentru masini. (simt nevoia de a da extremistilor si celor ingusti ceea ce vor ei sa dea, de aici si exemplul)

    Nu sunt un fan al metodei din Singapore, dar a functionat. Au aer curat si e mai circulabil prin oras.
    Un exemplu de pret pt toyota prius in functie de tara:
    SUA: 25,000 USD (22,900 EUR)
    Germania: 25,150 EUR
    Singapore: 140,000 SGD (92,200 EUR)
    Nu credeti pretulm, cautati pe pagina toyota din Singapore.

    De mentionat ca in Singapore nu poti manga guma de mestecat. Amenda pentru asta e 700 SGD (460 EUR).

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus