un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

O poveste despre când nu a mers plata cu un card (și nu era ING)

14 Sep 2016  ·

GÂNDURI  ·

28 comentarii

Ne-am lămurit de ce a avut ING probleme sâmbâtă, da? Citiți și comentariile 48 și 50, apropo. Sigur, mai sunt unii paranoici, inclusiv prin presă, care consideră că e un complot al Iluminaților sau că totul funcționa pe baza unui hamster care a murit fără backup ca la carte, dar din acest motiv de respectivii se râde la greu și ei tot nu-și dau seama.

Acum să ne destindem cu o poveste amuzantă, dar întâi niște glume personale despre situație:

Die Hard 4 a avut loc în timpul unui blocaj IT în capitala SUA. Die Hard 5 a avut loc într-un blocaj masiv în trafic în Moscova. Die Hard 6 va avea loc la București, în timpul blocajului ING, când Bruce Willis va încerca să supraviețuiască în mall și hipermarket doar cu un card de debit în buzunar.

Când s-a dat drumul la bancomate, Tăriceanu s-a băgat în față ca să scoată primul banii, motivând că aleșii au treburi importante de făcut și i se răcește shaorma.

Culmea cozilor: să introducă Poșta Română POS-uri, să stai 40 de minute la coadă la un oficiu poștal și, când ajungi la ghișeu, să zici “cu cardul, vă rog” și să întinzi unul ING.

Parlamentarii vor să legalizeze plasarea banilor în offshore-uri. “Păi degeaba furăm dacă apoi nu funcționează cardurile când avem nevoie de bani”.

Scenariu de film SF: serverele ING au picat când prea mulți oameni au vrut să doneze pentru Cumințenia Pământului.

Dragnea caută în prezent o metodă de a da vina pe guvernul tehnocrat pentru problemele din data center.

Pentru a preveni problemele cu plata la diverse festivaluri sau hoteluri, primarul Firea va interzice toate manifestările de acest gen.

Acum povestea. Posibil să o mai fi spus pe blog, că mă mai lasă memoria.


Povestea

Eram la Mega Image-ul de la Șincai pe vremea când în Mega Image stăteai mai mult timp la coadă la casa de marcat decât printre rafturi ca să-ți alegi produsele, adică acum câțiva ani. Situația era una tipică pentru vremurile de atunci, adică doar 3 casiere munceau, iar restul de 5 băgau o țigară, la ușa din spate, că nu fără motiv au introdus acel regulament cu deschiderea urgentă de noi case dacă e aglomerație.

După vreo 10 minute de stat la coadă, eram următorul la taxare. În fața mea era o femeie care a umplut spațiul de la casă cu vreo 20 de produse diferite și am stat ceva vreme până i le-a taxat pe toate, inclusiv cu bătut cod sau ales fotografia (parcă pe vremea aia nu era cu fotografii pe ecran, totuși) pentru pâine și alte asemenea produse. Era o plictiseală cruntă.

Casiera i le taxează pe toate, le încarcă în trei pungi umflate de credeam că vor pocni ca un balon de apă, iar femeia întinde cardul bancar (nu contează banca) pentru a face plata. Cardul e trecut prin POS și surpriză, nu se face tranzacția.

“Nu merge”, îi zice casiera. Mai încearcă o dată. Tot nu merge.

“Aveți cash”, întreabă casiera?

“N-am suficient”, zice femeia respectivă, supărată, cotrobăind prin poșetă. “Nu… îmi pare rău, nu pot plăti…”

Și pleacă din magazin, lăsându-și cumpărăturile acolo, gata ambalate.

Casiera face o față de zici că o pocnise cineva cu un păstrăv. Strigă după bodyguard (“pazaaaa!”) și-i spune “trebuie să duci toate astea la locul lor, la raft, dar stai întâi să șterg bonul”.

Paznicul își blesteamă zilele și începe să scoată produse din pungi și să le pună pe casa de marcat, ca să vadă cum să le grupeze și câte drumuri să facă înapoi spre rafturi. Se vede că nu-i asta treaba lui, dar tonul casierei i-a transmis clar că n-ar fi cazul să comenteze acum despre fișa postului. O fi având el un spray cu piper, dar casiera era genul care l-ar fi bătut cu o singură mână. Singurul act de împotrivire este că se oprește analizând câteva produse și întreabă “ăsta ce naiba e? De unde e?”

În acest timp casiera ștergea bonul. Să nu credeți că asta se face simplu, apăsând Shift+Delete și gata, a dispărut totul. Nu, este (sau era, pe casele de atunci) un proces de durată în care fiecare produs era selectat manual în listă, se apăsa Delete și apoi se apăsa OK în mesajul de confirmare. Apăsare, Delete, OK. Apăsare, Delete, OK. Pe fiecare produs din acea listă lungă.

Treaba asta durează vreo alte 3 minute. În final bonul este șters, iar paznicul tocmai își umplea brațele cu prima tranșă de produse pentru a le duce înapoi la raft.

Eu aveam marfa deja pusă la casă. Casiera ia primul meu produs și nu apucă să-l scaneze pentru că reintră în magazin femeia dinainte, cu bani cash în mână, gâfâind ușor și zicând “gata, am scos de la bancomat!”.

Rămânem cu toții cu ochii mari și gura întredeschisă, ca-n desenele animate. Eu, casiera cu produsul meu în mână, paznicul cu produsele femeii în brațe, ea cu banii cash în mână, ținuți triumfător ca o dovadă a solvabilității ei.

bani_bancomat

Casiera aproape că a început să fumege. Credeam că-i va trânti femeii un “de ce ***** **-*** n-ai spus că te duci la bancomat după bani?!”, dar în schimb îi zice doar un “am șters deja bonul, doamnă!”. Cu accent pe D.

Doamna se uită la casieră, la mine, la toată marfa ei deja scoasă din pungi și aflată parțial în brațele paznicului, înțelege situația și… fuge.

Pur și simplu fuge. S-a întors fără nici o vorbă și a plecat în pas foarte grăbit din magazin, cu capul înainte de abia au avut timp ușile automate să se deschidă în calea ei. A luat startul ca la curse și dusă a fost, cu fața înroșită de nervi sau rușine și banii încă în mână.

Paznicul o urmărește cu privirea până când dispare după colțul clădirii și, cu brațele încă pline de marfă, spune “ce proastă…”, apoi pleacă probabil să găsească raionul de conserve.

 

 

    28 comentarii

  1. am sarit povestea… dar am savurat caterincile despre ING

    ps. urmeaza cumva articole de spalare a imaginii ING ?

      (Citează)

    • @nFo, sunt sigur ca echipa de marketing ING lucreaza intens la o campanie de revigorare a brand-ului. Deci, be prepared.

      @Radu, poti pregati proforma.

        (Citează)

    • Eu nu mai am ce scrie despre subiect, fără alte informații. Mi se pare ca a trecut discuția, care oricum a fost mare pentru ca era weekend și lipseau alte știri.

      Aș scrie despre datacenter, cum este, unde, ce backup au șamd, dar nu cred că ar face publice astfel de informații și nici nu m-ar lăsa să fac fotografii.

      În rest habar n-am, vedem ce campanii apar la anul.

        (Citează)

    • apropo, celor de la ING le-a luat 36 de ore sa isi updateze sistemul (de Duminica dimineata pana Marti seara ( ora 19.00). )
      sistemele erau in picioare de Duminica, dar au actualizat totul la discheta.

        (Citează)

    • @Radu, problema este ca ING nu se afla la primul fail de acest fel, s-a mai intamplat si in trecut, ex. octombrie 2012: http://forum.softpedia.com/topic/892481-tot-sistemul-ing-bank-la-pamant-nu-mai-functioneaza-nimic/
      Eu in 2013 am schimbat banca si de atunci nu mai mai intampinat probleme de genul asta. Dar na, cui ii place adrenalina, sa ramana la ING.

        (Citează)

  2. @Radu, trecand peste faptul ca oamenii au mers mai low cost cu bugetul pentru backup si DR cat si cu firma cu testele, am o intrebare simpla nontehnica pe care am pus-o si la Vali sau Cetin pe bloguri.

    Pe ce criteriu s-a decis data si ora la care sa se faca testul, Sambata la ora 13:00 in peak time cand numarul de tranzactii e maxim, cand presiunea si impactul e maxim pentru ca toti clientii tai sunt treji si multi fac cumparaturi, cand angajatii sunt plecati de acasa sau in weekend la mare si nu ii poti activa pe aia importanti in caz de urgenta (decatt daca sunt oncall) si de ce nu s-a facut testul Marti noaptea la 12 noaptea cand 95% dintre clienti dormrau, cand numarul de tranzactii si impactul erau minime, cand aveai timp sa repari pana la 8 cand incepea lumea sa se trezeasca, cand la o adica puteai sa iti suni angajatii noaptea ca cel mai probabil dormeau si nu erau plecati si cereai ajutor? Asta ma intereseaza pe ce logica s-a programat testul sambata la ora 13:00 si de ce nu Marti la 23:5, pe langa problemele celelalte de natura mai tehnica.

      (Citează)

    • Daca un raspuns ar fi ca “domne erau teste la sistemul de stingere in caz de incendiu si nu ar trebui sa aiba treaba”, parerea mea e ca raspunsul nu e corect sau acceptabil, singurele exceptii cand sa te apuci sa faci teste pe sistemul live/sau in datacenter ziua sau in weekend, sunt cand e outage/a luat foc ceva/cand sunt clientii afectati, cand e critic si atunci se activeaza cu zeci de aprobari la nivell de director sau VP, ca e exceptie fara aprobari nici nu ai voie sa intri de nebun, dupa ce obtii aprobarile intri sa fixezi problema plus ca iti trebuie aprobare sa intri in datacenter fizic, nu intra nimeni de nebun. Asta sunt eu curios, pe ce criterii s-a decis ziua si ora.

        (Citează)

    • Cardurile nu mergeau de la ora 11 dimineata, deci testul de la ora 13 nu are nici o treaba cu realitatea din acest univers.

        (Citează)

    • Cardurile n-au mers cateva ore si in jur de 5-6 septembrie si in jur de 7-8 septembrie. Ce s-a intamplat sambata a incununat cu succes o poveste care incepuse de luni…
      Nu credeti ca discutam prea mult de testul lui peste? :)

        (Citează)

    • @Cristi: nu știu să-ți răspund pentru că lipsesc date importante.

      De exemplu ING are vreo două data center-uri și nu știm în care a avut loc problema. Dacă-i cel din Petrom City, ținut de IBM, poate n-ar trebui să zicem că ING a făcut testele, ci cei de la IBM sau cine îl ține. Poate chiar au testat o butelie și nu credeam că se poate întâmpla așa ceva.

      Poate planul lor a fost să dea un scurt fâs prin sistemul de deversare, ca să vadă că merge, de la o butelie de test. Zgomotul a fost însă atât de mare încât a avut impactul cunoscut.

      Poate că ING nu poate comunica detaliile exacte tocmai pentru că furnizorul lor a greșit-o și nu poți să comunici în numele lor.

      Poate că sâmbătă la 11 sunt puține tranzacții (serios, orașul e destul de gol la acea oră), iar marți noapte se fac cine știe câte reglări bancare sau backup-uri. Fără acces la grafic doar ne dăm cu părerea despre ora cea mai potrivită.

      Nu avem informații pentru a zice mai multe decât “uite, a fost de la un zgomot prin instalație”.

        (Citează)

    • nwradu:
      @Cristi: nu știu să-ți răspund pentru că lipsesc date importante.

      De exemplu ING are vreo două data center-uri și nu știm în care a avut loc problema. Dacă-i cel din Petrom City, ținut de IBM, poate n-ar trebui să zicem că ING a făcut testele, ci cei de la IBM sau cine îl ține. Poate chiar au testat o butelie și nu credeam că se poate întâmpla așa ceva.

      Poate planul lor a fost să dea un scurt fâs prin sistemul de deversare, ca să vadă că merge, de la o butelie de test. Zgomotul a fost însă atât de mare încât a avut impactul cunoscut.

      Poate că ING nu poate comunica detaliile exacte tocmai pentru că furnizorul lor a greșit-o și nu poți să comunici în numele lor.

      Poate că sâmbătă la 11 sunt puține tranzacții (serios, orașul e destul de gol la acea oră), iar marți noapte se fac cine știe câte reglări bancare sau backup-uri. Fără acces la grafic doar ne dăm cu părerea despre ora cea mai potrivită.

      Nu avem informații pentru a zice mai multe decât “uite, a fost de la un zgomot prin instalație”.

      Radu, mulrumesc pentru amabilitate si raspunsuri ca de obicei cu mult respect si detaliat.

      Am cateva mentiuni strict personale, nu inseamna ca neaparat corecte, dar as vrea sa-mi exprim parerea.
      – intr-adevar, fara acces la date si statistici, nu putem zice exact ora unde traficul e mai scazut. Totusi, din experienta mea foarte putina si din parerea teoretica fara acces la date, noaptea e cel mai potrivit pentru activitati de testare/deploy/mentenanta in sistemul live
      -faptul ca furnizorul de servicii IBM sau oricare altul a facut boacana, pe mine ca si client persoana fizica sau firma, ca si client al ING nu ma intereseaza sau nu conteaza. Pentru mine ING a dat failul. Imagineaza-ti ca faci o comanda de pe Emag la un laptop si iti soseste acasa spart. Emag sa zicem ca are contract de delivery cu Fan Curier. Te intereseaza cumva ca Fan Curier a dat failul? Te duci la Fan Courier sa ceri explicatii si replace? Nu. Pe Emag astepti sa vina cu explicatii si rezolvare pentru ca tu nu ai treaba cu bucataria lor interna si nu lui Fan Curier ai dat banii.
      – daca IBM a facut testele in data center sau live, nu puteau sa le faca fara aprobarea clientului ING. ING ar trebui si cred ca are drepturi totale pe sistemele live, datacenter, cod, indiferent care e firma contractoare. Prin urmare fara aprobare de la client nici un furnizor de servicii nu face nimic de capul lui. Chiar si daca vrea sa ruleze o simpla comanda de verificare a spatiului. Si chiar si asa tot trebuie document recizuit, etc. Deci chiar daxa IBM a dat fail nu cred ca a facut-o fara aprobare de lucru.
      – ING e platit din banii clientilor, a facut profit anul trecut 276 milioane de lei. Noi fiind clientii ING, trebuie sa ne raspunda la niste intrebari si sa clarifice ce s-a intamplat.
      – au trecut 6 zile si ING nu a venit cu nici o informatie noua si cred ca sunt datori sa vina cu mai multe explicatii

        (Citează)

  3. Si la Cernobal a inceput tot de la un test.

      (Citează)

  4. Eu tot inclin sa cred ca a existat cu adevarat un incident care a dus la “testarea” sistemului de stingere automata a incendiului. Prea multa lume ia partea ING-ului si incearca sa o dea in glume si povestioare amuzante dar se uita principalul: Banii dvs nu sunt in siguranta pe mana ING-ului. Este clar ca sunt incapabili si datorita acestui lucru au ajuns sa foloseasca aparatura de stingere invechita sau fara duze cu amortizor de sunet. In plus au folosit “pe viu” un sistem care are posibilitatea sa produca pagube. Tot odata sa nu uitam ca au tacut in tot acest timp. Acest lucru, cu tacerea lor, arata cat de interesati sunt cu adevarat de clientii lor. Explicatiile lor sunt pur si simplu puerile si praf in ochii. Cel mai probabil acel sistem de stingere s-a declansat pe bune… vreun Note 7 prin zona.

      (Citează)

    • Asta cu tăcerea e complicată. În companiile mari, mai ales în bănci, există o regulă clară de comunicare ce spune cine alcătuiește mesajul, cine semnează că e bun, unde și cum se dă mai departe.

      Dacă apare o întârziere în acest lanț, e normal să apară abia după câteva ore un mesaj. Ar trebui să fie proceduri de backup pentru comunicare. Poate că le și au și poate că au sperat ca situația să se remedieze înainte să fie nevoie să informeze toți clienții de problemă.

        (Citează)

  5. legenda spune ca inca mai fuge, cu somoiogu de bani in mana si lacrimi in barba…

      (Citează)

  6. Cristi:
    @Radu, trecand peste faptul ca oamenii au mers mai low cost cu bugetul pentru backup si DR cat si cu firma cu testele, am o intrebare simpla nontehnica pe care am pus-o si la Vali sau Cetin pe bloguri.

    Pe ce criteriu s-a decis data si ora la care sa se faca testul, Sambata la ora 13:00 in peak time cand numarul de tranzactii e maxim, cand presiunea si impactul e maxim pentru ca toti clientii tai sunt treji si multi fac cumparaturi, cand angajatii sunt plecati de acasa sau in weekend la mare si nu ii poti activa pe aia importanti in caz de urgenta (decatt daca sunt oncall) si de ce nu s-a facut testul Marti noaptea la 12 noaptea cand 95% dintre clienti dormrau, cand numarul de tranzactii si impactul erau minime, cand aveai timp sa repari pana la 8 cand incepea lumea sa se trezeasca, cand la o adica puteai sa iti suni angajatii noaptea ca cel mai probabil dormeau si nu erau plecati si cereai ajutor? Asta ma intereseaza pe ce logica s-a programat testul sambata la ora 13:00 si de ce nu Marti la 23:5, pe langa problemele celelalte de natura mai tehnica.

    Din experienta pot spune ca cel mai ok interval pentru mentenante este vineri noaptea dupa ora 1. E un interval orar cu activitate scazuta si ai timp de reparatie suficient ( in caz de urgenta ai tot weekendul ).

      (Citează)

  7. Am citit glumele umoristice.

    Consider ca te-ai profilat inteligent pe review-uri tehnice.

      (Citează)

  8. In schimb povestea reala nu-i rea.

      (Citează)

  9. Am uitat sa numaram bancnote si monezi sau Romania a ajuns asa de echipata doar cu pos sau bancomate ,nu zice nimeni sa umblam cu tufla de valuta dar o suma dcecenta de 200-300 lei in buzunar cind pleci de acasa gandesc ca e de bun simt.Adevarat dar trist ca unii dintre noi si suntem multi care ce avem in buzunar sunt tot ce avem in casa, sau carduri de credit .

      (Citează)

  10. geretus:
    Cardurile n-au mers cateva oresiin jur de 5-6 septembrie si in jur de 7-8 septembrie. Ce s-a intamplat sambata a incununat cu succes o poveste care incepuse de luni…
    Nu credeti ca discutam prea mult de testul lui peste? :)

    Dupa cum spune si comunicatul povestea este “Pentru PRESA” ceea ce ai subliniat si tu, altfel:
    istoric vorbind, in decembrie au fost probleme mari pe online in Olanda si nu numai la banci … acum si la noi. Al draq sistem, protejezi sistemele de incendiu si le troznesti cu gaz … sa trecem la conspiratii mai serioase cum ar fi ransomware

      (Citează)

  11. nu stiu ce sa zic.

    expertul in care am incredere zice altceva
    http://dorinlazar.ro/inca-una-cu-ing/

      (Citează)

    • Dorin scrie ok desi m-am mai contrat cue l pe subiecte.

      Momentan nu are sens sa-i suspectam de nimic, daca ar fi totusi sa ne gandim la alte variante, pot fi multe teorii care pot fi luate in seama: poate fi si atac cibernetic, poate fi pur si simplu un angajat tampit care a intrat el fix sambata cand stia ca astia sunt mai putin atenti si a facut drop database pe toate bazele de date inclusiv alea din failover, si in cazul asta e mult mai greu si ia mult mai mult timp sa faci restore din backup decat ca si cum ai activa celalalt sistem pentru ca si acolo baza a fost stearsa. In fine pot fi multe teorii si sincer nu trebuie banuiti, putem merge pe varianta lor oficiala, strict pe comunicatul de presa dar ca sa lamureasca pe toata lumea, ar trebui sa raspunda la niste intrebari: de ce nu au avut DR, daca aveau de ce nu s-a activat ca in exemplul lui Dorin, de ce s-a facut testul sambata la 1 si pe ce criterii de decizie si cum au aprobat un lant intreg de manageri treaba asta, pentru ca mi-e greu sa cred ca n-a fost unul sa zica “bah, ia stai asa, da de ce vrei tu sambata si daca nu merge? Ce versiune de rollback ai? Eu nu aprob asa ceva”

        (Citează)

  12. Am pățit și eu asta în Mega… …cel mai probabil era altă doamnă.
    Între timp sistemul de “golire” a unui bon a devenit… mai rău.

    Pe lângă ce ai scris tu mai nou (sau mai vechi) paznicul trebuie să “dea” cu “cartela magică” de “paznic care este’ să se confirme ștergerea produsului. Cred că toată lumea a auzit la Mega faimosul strigăt “corecție!!!”… ei nu au noțiunea de anulare bon… ci doar “corecție” pe fiecare produs din bon!

    Horror! Și doamna aia nu avea mai mult de 15 produse! Prefer să nu meargă cardul la ING decât asta!

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus