un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Scurt ghid pentru a supraviețui călătoriilor luxoase cu CFR-ul pe distanțe lungi

19 Aug 2016  ·

GÂNDURI  ·

16 comentarii

O știre amuzantă a venit vineri pe la prânz: trenul Mangalia – Satu Mare avea deja întârziere 300 de minute după ce un incendiu la niște relee dintr-o haltă de care n-a auzit nimeni a blocat mai multe trenuri cu orele în câmp.

300 de minute? 5 ore? Dar ce incendiu a fost, un mic Soare? Pentru că în practică au fumegat niște relee și, considerând că pompierii au intervenit într-un timp rezonabil pentru a deschide fereastra, trenurile ar fi trebuit deblocate chiar și manual, dacă e nevoie, mișcând macazurile cu pârghia.

Cu această ocazie am încercat să-mi imaginez cum arată o călătorie Mangalia – Satu Mare cu trenul, aceasta fiind cea mai lungă rută directă din România (adică de punctaj maxim în Ticket To Ride). Oficial călătoria ar trebui să dureze 19 ore (sunt 945 km, deci o viteză medie de nici 50 km/h), dar vineri respectivul tren a făcut peste 25 de ore.

Ca să înțelegeți ce înseamnă asta, gândiți-vă că CFR a avut în tranzit simultan două trenuri IR 1945, deși aceste coduri ar trebui să fie unice. Pur și simplu trenul plecat pe 11 august a făcut mai mult de 24 de ore până la destinația sa, iar pe 25 august un nou tren IR 1945 a plecat din Mangalia spre Satu Mare, primul fiind încă în circulație. Mangalia – Arad trebuia să țină 15 ore și jumătate, dar a trecut de 20 de ore și jumătate.

CFR-ul va spune (sau a spus deja, când citiți aceste rânduri) că incendiul din Sărulești a generat aceste întârzieri, dar nu-i în totalitate adevărat. Iată unde este Sărulești:

sarulesti

Adică undeva între București și Dobrogea, cu ieșire la Autostrada Soarelui, ceea ce înseamnă că acei călători ținuți cu orele într-un tren blocat ar fi putut fi preluați cu autocarele și aduși în București, dar vorbim de CFR aici, unde nu-s tocmai cei mai inteligenți manageri. Lumina e aprinsă la mansardă, dar nu-i nimeni acasă!

Asta nu scuză întârzierile care au apărut ulterior pe drum. De exemplu unul dintre trenuri a ajuns la București cu 153 de minute întârziere, dar pe restul până la 300 le-a acumulat în continuarea traseului, după cum ne arată timpii reali. Un al doilea tren a acumulat apoi două ore de întârziere între București și Ploiești Vest după ce a oprit la Periș pentru un ONI, adică o oprire ne-itinerarică (nu glumesc). Probabil că avea Tăriceanu de luat o shaorma și s-a băgat în față ca mârlanul.

Așadar, CFR: știi când pleci, dar nu știi când ajungi! Și asta deoarece călătoria cu trenul este un lux, după cum a declarat cândva ministrul transporturilor. Dacă nu vrei lux, ia avionul! Iar dacă iarna mai poți găsi o frântură de scuză pentru că ninge puternic sau că mecanicul este atacat de lupi sau de haiduci (CFR-ul e încă la nivelul acelor vremuri) –  deși nici o ninsoare nu poate explica de ce acum niște ani trenul Galați-București a făcut două zile – vara ce scuze sunt?!

Este dificil să te pregătești de stat în tren 19 ore și, după cum v-am arătat, această cifră se poate transforma oricând în mult mai multe. Iată așadar un scurt ghid de supraviețuire pentru călătoriile cu CFR:

  • ia cu tine multă apă. Minim 3 bidoane de câte 5 litri, zic eu. Pentru mâncare ai nevoie de un troller separat, considerând că iei alimente bogate în calorii, nu biscuiți și prostii din astea de oameni slabi. Atunci când mănânci, fă-o cât mai discret și nu lăsa să ți se vadă proviziile, altfel riști ca cei din jur să te omoare pentru ele.
  • păstrează-ți telefonul funcțional pentru a ține legătura cu familia, că altfel vei uita și cum arată aceștia. În jur de 14 baterii de câte 10.000 mAh fiecare ar trebui să fie suficiente. Adu și trei cabluri, plus încă un telefon de backup.
  • mergi în prealabil la un curs de supraviețuire în sălbăticie. Trebuie să știi să faci focul, să pescuiești, să ascuți crengi pentru a improviza sulițe cu care să te aperi de urși și cocalari, să te orientezi după Soare, Lună și mușchii de copac. În caz că se termină proviziile, o iei pe jos spre destinație.
  • cartea “Top 10.000 cele mai porcoase înjurături din lumea largă” te poate ajuta enorm la final, când depui plângere la CFR. Te poate ajuta și la fața locului atunci când se ajunge la a 5-a repetare a manelelor puse pe speakerul telefonului de cocălar.
  • ești fumător? Nu mai ești! Acum e cel mai bun moment să te lași. Ia însă cu tine vreo 50 de pachete, le vei putea vinde în tren cu minim 1300 de euro bucata.
  • ia scutece de adulți. Nu vrei să intri într-o toaletă de tren după 25 de ore de călătorie.

Acum lăsând gluma la o parte, cam ce-ar trebui să facă un om pentru a se pregăti de o călătorie de 25 de ore cu trenul? Să presupunem că o familie cu doi copii s-a dus la mare și acum revine acasă, o călătorie de 19-25 de ore cu trenul. Ce face, ia încă un bagaj plin cu apă și mâncare? Ce faci când copiii vor des la toaletă, având în vedere că acele toalete rămân fără apă la așa o călătorie? Când se plictisesc?

Adică eu mă plângeam de o călătorie la fel de lungă făcută cu avionul, timp în care am stat și prin magazine, prin lounge, m-am plimbat prin aeroport, am fost hrănit 3 mese calde în avion, am dormit fără grija vecinului, m-am uitat la filme, am avut de ales între whisky, vin sau gin. Ce faci 25 de ore în tren?

În cele din urmă, trenul IR 1945 Mangalia – Satu Mare a ajuns la destinație cu 9 ore întârziere.

Apropo, site-ul infofer.ro are informații despre fiecare tren, în timp real. Le poate lua cineva și pune pe o hartă, așa cum face Flightradar24 pentru avioane?

    16 comentarii

  1. ‘acei călători ținuți cu orele într-un tren blocat ar fi putut fi preluați cu autocarele și aduși în București’

    Ce sa faca la Bucuresti? Sa ramana marcati pe viata?
    Mai bine sa stea linistiti in tren.

      (Citează)

  2. Chiar ieri am fost cu trenul. Nu știu de ce am crezut ca e mai bine trenul decât masina. Proasta decizie.

    Și nu e doar cfr-ul problema, ci și călătorii se comporta ca animalele. Doua nu prea doamne au început la 5 dimineață sa discute într-o cuseta de 8 persoane de parca erau singure.

      (Citează)

  3. Tren Mangalia – Bucuresti, luat de la Neptun, locomotiva era deja defecta si nu mai baga aer condtionat. Au schimbat-o la Constanta si am ajuns in Bucuresti cu 10-15 minute intarziere.

    Solutia este sa iei tren privat, care nu este al CFR, in care ai aer conditionat, priza care merge pentru incarcat telefon, tableta sau laptop si wireless.

      (Citează)

    • Nu stiu cred ca problema cu AC era de la locomotiva, cat de la conexiunea cu vagonul. Cat despre faptul ca au schimbat-o la CT, era logic sa schimbe dieselul cu o electrica, Mangalia – CT nu e electrificata.

        (Citează)

  4. Am fost si eu cu trenu asta de la bucuresti la cluj acum 4-5 ani. A ajuns in bucuresti cu 3 ore intarziere si pana la cluj a strans 9 ore. Daca nu ma insel nici nu a mai continuat pana la satu mare. I-au mutat in autocare la cluj.

      (Citează)

  5. Ianuarie 2007 sau 2008. Ninsese toata noaptea. Au inghetat toate macazale din GdN. Stat in camp la intrare in Bucuresti de la 8.30 la 15.30.

      (Citează)

  6. Io nu ma orientez dupa muschii de pe copac, ma orientez dupa muschii mei.

      (Citează)

  7. “CFR: știi când pleci”
    Păi dacă aștepți să te urci în acel tren pe undeva pe traseu… nu prea știi nici când pleci, teoretic de duci în gară la ora normală și aștepți să acumuleze trenul întirzierile pînă la tine.

      (Citează)

  8. Ma, io chiar fusei cu trenu’ ala de ziceti voi si a fost totul ok. Ba mai mult decat misto a fost ca la clasa a II a a fost mai bine ca la clasa I. Da, aer conditionat si priza la CFR. Nu ca ar fi diferenta de aproape 40 lei la pret intre clase… Noi am urcat din Brasov, in compartiment era un cuplu din Satu Mare urcati, pareau cam epuizati, sa zic asa. :D

      (Citează)

    • Miha, cum să fie măi totul ok? întirziere de 9 ore??? E orient express sau sîntem în anul 1900? De ce stăm și înghițim ceea ce ni se dă, indiferent de condiții? Ipotetic, situația e similară dacă aș plăti un tur al Parisului de 6 ore, iar ghidul după o oră îmi spune că nu mai are chef, să mă dau jos, că pînă aici mi-a fost. Iar eu să spun, mulțumesc, a fost totul ok?? Consumatorul nu mai are drepturi? La avion știu că există despăgubiri dacă întârzierile sînt mai mari de x minute. La ăștia ar trebui să dea banii înapoi la asemenea întîrzieri. Să vezi atunci interes…

        (Citează)

  9. Darius:
    Cuseta de 8 persoane?

    l-a luat argumentatia pe dinainte

      (Citează)

  10. @mircea: M-ai inteles gresit. Am fost cu trenul ala, alta zi, alta poveste. Trenul ala, 1945, nu trenul din ziua cu intarzierea. Exprimarea mea te-a indus in eroare. De-asta ziceam ca se poate si cu CFR sa ai conditii decente, situatia cu intarzierea este intr-adevar de netrecut peste. ;-)

      (Citează)

  11. @Radu – asta e cel mai prost articol al tau, un singur rand caracterizeaza tot articolul si trebuie aplicat autorului care sper ca nu ai fost tu, ci un guest author
    “Lumina e aprinsă la mansardă, dar nu-i nimeni acasă!”

    sunt atatea aberatii scrise incat nu merita sa le iau la rand :(

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus