un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Șase concluzii după Cluj versus Uber

11 Aug 2016  ·

TEHNOLOGIE  ·

49 comentarii

Câteva concluzii după scandalul Uber – Cluj – amenzi mari:

1. Un post pe blogul Uber scris chiar de General Manager-ul pentru România spune că Uber va continua să opereze în Cluj. Acuză “actori privați cu interese personale care ar dori ca lucrurile să rămână neschimbate” și că “modul în care s-au desfașurat lucrurile ridică mari semne de întrebare cu privire la legitimitatea demersului.

2. În ciuda acestor cuvinte, tare sunt curios câți șoferi clujeni mai ies acum pe traseu. Serviciul era lansat de câteva zile, iar astfel de amenzi îl pot omorî în fașă acolo.

3. Cei patru șoferi deja amendați la Cluj sunt fubar, duși și mâncați. Au fost amendați cu 25.000 de lei fiecare și li s-au reținut plăcuțele de înmatriculare pentru 6 luni. Chiar și dacă se contestă contravenția și judecătorul o anulează, asta cu siguranță va dura ceva timp (dacă știe cineva cam care e latența la tribunalele din Cluj, să spună în comentarii!) și până atunci nu pot utiliza mașina.

Dacă nu se anulează contravenția, e de rău. Cine le plătește suma, Uber? Chiar și considerând că se va întâmpla asta (în total 100.000 de lei, nu-i o sumă ușor de justificat), rămâne problema mașinilor sechestrate de Poliția Cluj. Le dă Uber alte mașini timp de 6 luni?

Update 11 aug ora 22: mașinile au fost aduse la București pe platforme (deci erau ale unor șoferi bucureșteni), iar Uber le pune la dispoziție alte mașini pe perioada aceasta. Amenda va fi plătită de Uber, iar avocatul se pregătește să o conteste pe diverse motive ce țin de faptul că Uber nu face taximetrie în definiția legii și nu se pot aplica aceleași legi.

4. Că veni vorba, nu vi se pare că pedeapsa prevăzuta de lege este foarte mare? Adică înțeleg justificarea ei, că dacă transporți persoane fără să respecți toate prevederile le poți pune în pericol și atunci meriți o amendă de 25.000 de lei și 6 luni blocarea mașinii. OK, dar dacă mergi cu viteză mult peste cea legală, cât e amenda? 500 de lei? Nu pui pe mult mai mulți în pericol în acest caz? De exemplu dacă mergi cu 250 la oră prin oraș iei vreo 1.500 de lei amendă și ți se suspendă permisul timp de 3 luni. Până la 25.000 de lei și 6 luni suspendare pentru mașină e cale lungă.

5. Cât va mai dura până așa ceva se întâmplă și în București? Au văzut și taximetriștii de aici ce se poate face și cum, au și ei relații în Poliție – cred că urmează în curând o fază identică. Sunt curios dacă teama de așa ceva are deja impact în rândul șoferilor bucureșteni de Uber.

6. Văd că vă place subiectul. Rar vezi atâtea înjurături politicoase o discuție așa mare în comentarii precum aici. Mulți însă au rămas în trecut cu informațiile, acum șoferii Uber lucrează pe firmă, mulți (sau toți) au și licență de transport persoane, nu știu însă dacă respectă chiar toate prevederile necesare, precum RCA-ul special de transportator, reviziile mai dese, permisul categorie D șamd. Propun să continuăm discuția având aceste lucruri în minte, nu situația de la lansarea din februarie 2015.

Ce mă miră, însă, este o atitudine de genul “să iasă Uber din România!”. De ce să iasă? Este singurul element disruptor care ar putea transforma în bine piața taximetriei din București, așa că de ce nu vă doriți o adaptare a companiei la legile din România și o adaptare a României la noile tehnologii și sisteme? De ce prima soluție este direct datul cu bățul?

Și sunt curios câți dintre cei ce zic “marș Uber” zic în același timp și “moarte magazinelor românești, eu cumpăr doar de pe Amazon sau Aliexpress” sau înjurau ANAF-ul când încerca să adune mai multe taxe la buget.

cuba_shutterstock_209255023

    49 comentarii

  1. Exista o diferenta mare intre unul care depaseste viteza (sa zicem ca merge cu 250 in oras ) si un transportator ilegal. Respectiv intentia. Cel care depaseste viteza nu o face premeditat (e posibil sa apese mai tare acceleratia pe o portiune de drum) si de aceea va primi o amenda mica si in civil. Daca transporti ilegal pasageri o faci cu intentie si atunci este normal ca amenda sa fie mult mai mare si pedeapsa sa fie in penal.

      (Citează)

    • Tu vorbesti serios? Cum sa mergi cu 250 km/h din gresala? Si cu 100 daca mergi si tot iti dai seama ca este peste viteza legala.

        (Citează)

    • Razvan Sofroni

      30/11/2016 la 8:45 AM

      Dacă din gresală apeşi pedala până la 250 km la ora ai probleme majore cu capul şi nu ai ce cauta la volanul unei maşini. De obicei la viteze mari se ajunge intenţionat(impresionezi pasagerii, te iei la trântă cu alt smardoian, vrei să vezi ce poate fiara…) soooo, Nicole, baţi câmpii.

        (Citează)

  2. Am mers zilele trecute cu un UBER si am discutat cu șoferul despre activitatea lui. Mi-a zis că face asta de câteva zile și este angajat de un fel de subcontractor care are cumpărate aprox 20 de mașini și angajează șoferi. Tipul de aseară zicea că nici măcar gaz nu pune si are un salariu fix de ~1700 de lei/luna cu un target minim de 200 de lei / zi dacă am înțeles eu bine. Tot ce face peste 4000 de lei pe lună are cota 50℅ din încasări.
    Cum vi se pare treaba asta?

      (Citează)

    • mie mi se pare ca unii au facut o firma – UBER – cu care vor sa faca transport de persoane (taxi) fara sa respecte legile referitoare la transportul de persoane.

      E cel putin ciudat ca exista macar subiectul asta si nu sunt scosi rapid din activitate prin amenzi si alte cele. Nu e nimic complicat aici. E ca si cum tu iti faci o firma oarecare si de maine incepi sa cari oameni cu masina contra-cost. Fara licenta de trasport, fara nimic ce mai implica activitatea asta foarte specifica si reglementata foarte clar.

      Ei vin cu povestea “dar se face pe firma, dar suntem operator comercial legal”. Aloo…guys…sa faci taxi implica cu totul alte lucruri decat sa iti faci o firma si sa platesti dari la stat pentru firma respectiva.

      Toti hipsterii se uda ca sunt servicii mai bune. Pai cand nu respecti nici o regula din cadrul jocului pe care il joci, normal ca esti peste ceilalti care se conformeaza regulilor. De ce nu se duce si UBER ca orice alta firma ce vrea sa faca taxi si sa obtina aprobarile necesare?

        (Citează)

    • Dar tu tot nu vrei sa intelegi ca nu exista nicio firma, ca Uber nu are entitate juridica in Romania? E un business administrat prin internet dintr-o alta tara, care colaboreaza cu soferi romani (dintre care unii au autorizatie de transport, altii nu) – si atata timp cat entitatea respectiva nu are nici macar site in Romania, nu ai ce reglementari sa aplici, se supune legilor din tara de unde opereaza (US), cum ai vrea sa-i scoti din activitate cand ei sunt in US?

        (Citează)

  3. nicolae:
    Exista o diferenta mare intre unul care depaseste viteza (sa zicem ca merge cu 250 in oras ) si un transportator ilegal. Respectiv intentia. Cel care depaseste viteza nu o face premeditat (e posibil sa apese mai tare acceleratia pe o portiune de drum) si de aceea va primi o amenda mica si in civil. Daca transporti ilegal pasageri o faci cu intentie si atunci este normal ca amenda sa fie mult mai mare si pedeapsa sa fie in penal.

    Si faptul ca o apasa pe o portiune de drum nu tot cu intentie este? Doar nu iti cade piciorul pe acceleratie si nici nu mai vezi vitezometrul asa din greseala…

      (Citează)

  4. Am folosit uber in toamna lui 2012 in San Francisco si toti soferii erau foarte fericiti ca doar ce au semnat cu ei ca inainte erau la sidecar.
    Uber a bagat soferi la greu, asa ca preturile au scazut, ca de multe ori nu faci minimul pe economie dupa ce platesti benzina, revizii, etc….
    Taxiurile din marile orase americane erau si sunt unele jegoase din cale afara si puteai doar cu cash in trecut.
    Soferi de uber din america nu au asigurare comerciala de transport persoane, in caz de accident poate asigurarea personala a soferului nu acopera pasagerii, asa ca dupa un accident afli ca ai de platit mii de dolari spitalizare.
    Transportul de persoane peste tot in lume se face de catre un personal autorizat care este trainuit si verificat periodic in mijloace de transport care sunt adecvate si au asigurare care sa acopere eventuale pagube.
    Nici cum sunt taxiurile acum nu e bine dar nici modelul uber se pare ca nu e cel mai bun nici pentru soferi nici pentru clienti.

      (Citează)

    • Asta zic si eu e o disonanta cognitiva intre ce zic unii pe net/ facebook/ bloguri – si realitate.

      -eu nu am avut masina 1 luna, timp in care m-am infratit cu taximetristii din bucuresti… la final cand am tras linie aveam 2 bonuri date voluntar

      -articolul anterior cu amenzile l-am citit de la MC la Gara, am iesit de curiozitate la coloane sa vad “automatul” si “statia cu bariere”. Dicolo de bariere acelasi jeg uzual, aceleasi burti si pasari conlocuitoare, aceleasi tepe.

      Despre ce cacat vorbim?

        (Citează)

  5. “Transportul de persoane peste tot in lume se face de catre un personal autorizat care este trainuit si verificat periodic in mijloace de transport care sunt adecvate si au asigurare care sa acopere eventuale pagube.”

    Ba, tu te-ai urcat in vreun taxi in Bucuresti?

      (Citează)

  6. N-a spus nimeni ca UBER sa plece din Romania, sau eu cel putin n-am citit asta. Ceea ce-au spus multi, inclusiv eu, e ca UBER sa respecte legea privind transportul de persoane, ca fix asta fac. Doar ca ei nu vor, ei sunt nitel smecheri, si incearca sa fenteze niste taxe. Interesant e ca au de partea lor fix acei tineri frumos si liberi care au fost revoltati de colectiv, si de orice incalcare a legii in general, si totusi in acest caz particulor unitatea de masura se modifica. Simplul fapt ca taximetrele sunt mizere si ca taximetristii sunt cum sunt pur si simplu justifica modul in care UBER fenteaza legea. Si n-o face doar la noi, o face peste tot in lume, dovada ca in multe tari daca n-au fost interzisi au probleme destul de mari.

    Faptul ca partenerii UBER au firme nu inseamna absolut nimic. Decat doar ca nu mai fac evaziune cum faceau inainte. Inteleg de la tine ca asta ar fi un pas inainte. Misto, ce sa zic. De maine incolo o sa-mi fac si eu o companie de telecomunicatii, dar n-o sa cumpar niciun spectru radio de la ANCOM, ci ma apuc sa emit de capul meu, pentru ca am firma si pentru ca platesc taxe. Ce conteaza daca nu respect reglementarile din domeniul in care activez. Sau poate ma apuc sa imbuteliez alcool, doar ca nu platesc accizele aferente precum ceilalti producatori, ca io-s mai smecher. Dar bai, am firma, imi platesc angajatii pe cartea de munca si dau ceva dari la stat, da? Si exemplele pot continua la nesfarsit. Desi ideea e simpla. Transportul de persoane, peste tot in lume, e reglementat foarte bine prin lege. Cei de la UBER ignora multe din acele reglementari si le fenteaza. Tocmai de aici si toate problemele lor. Nu-i opreste absolut nimeni sa respecte legea, sa aiba licente de transport persoane, masini cu RCA-urile platite pentru activitatea pe care o desfasoara etc.

      (Citează)

    • Poate ca un fenomen ca Uber va schimba cutumele in transportul de personae. Nu tot ce e incipient e si legal, ca d-aia au pornit niste legiferari din situatii aflate in afara legii. Si nu tot ce nu e reglementat e automat illegal. Poate fi, pur si simplu, neacoperit de lege.
      Bine ca avem eu stiu ce legislatie in domeniul transportului de persoane de orice fel, insa stau si eu si ma intreb in ce fel se aplica reglementarile astea. Pentru ca mie RAREORI mi s-a intamplat, in ultimii 5 ani, sa merg cu un taxi in care sa ma simt confortabil: masini rablagite, cele mai multe pe gaz, in peste jumatate din cazuri murdare, sau patate, in peste jumatate din cazuri, niste neamuri proaste de soferi (cu copil in brate si bagaj de copil pe umar, tot efortul pe care il fac e sa se intinda pe diagonala sa isi inchida usa, pentru ca eu nu reusesc sufficient de repede…?!), unele fara centuri de siguranta, care sunt varate sub bancheta si, daca incerc sa le scot, fie sunt jegoase, fie soferul comenteaza. La Autogara Militari, niste soferi de la nu-stiu-ce-firma (cred ca numai la autogari stau, posibil si in Gara de Nord, dar n-am mai trecut demult pe acolo) au 3.5 lei pe km. Intreaba omul coborit din autocarul de Olanesti cat au pe km si ei raspund “tarif normal, doamna”. Asta nu e minciuna, cand tariful e de 3 ori mai mare? Cu Politia Locala literalmente LANGA EL. Si sa fie de 3 ori mai mare, dar sa fie si conditii de 1,5 ori mai bune; or, ei cu aceleasi gioarse cu pretentii si seminte la bord. Sa nu mai zic ca, in momentul in care am dat comanda din Cotroceni pentru masina (taxi) cu POS, n-am gasit nimic.
      Eu inteleg ca sunt tarife mici (dar, sa fim seriosi, de cand am facut eu ochi sa merg cu taxiurile, de vreo 15-18 ani, taximetristii s-au plans in continuu de tarifele mici, de subzisenta si, iaca, tot supravietuiesc), dar, daca vor un business ok, n-au decat sa faca presiuni sa creasca tarifele si sa imbunatateasca si serviciile.
      Teoretic, taximetristii umbla legal. Practic, impresia mea e ca e jale la capitolele siguranta, sau asigurari.
      N-am mers deloc cu Uber, insa mi-as dori sa fi creat un context pentru schimbarea domeniului astuia al taximetriei la noi, ca e una dintre baltoacele alea mirositoare ale Capitalei.

        (Citează)

    • Domnita draga, repeta dupa mine. Conform legii, daca vrei sa transporti persoane ai nevoie de-o licenta de transport, iar soferii de un atestat, primit in urma unor teste care se dau la 6 sau 12 luni. Pricepi? Asta-i legea. Ori partenerii UBER nu intrunesc aceste conditii. Si aici ar cam trebui sa se opreasca discutia. Nu-mi pasa de taxiurile mizerabile, nu-mi pasa de nimic altceva, ci doar de lege. Daca vreti ca legea sa fie schimbata, astfel incat cei de la UBER sa functioneze legal, well, faceti presiuni pe parlamentari s-o schimbe. Vreme de 5 ani, cat am fost la facultate, in fiecare week-end veneam si plecam inapoi la facultate cu piratii. Cu niste indivizi care stateau la iesirea din oras, fie cu masini mici, fie cu dubite, care pentru 10 lei faceau curse pe-un anumit traseu. Doar ca ceea ce faceau ei era absolut ilegal, si ori de cate ori erau prinsi de politie erau amendati. Sigur, era confortabil sa pleci la ce ora vrei tu, sa nu stai dupa bus sau microbuzele de pe traseu ale celor doua firme care aveau licente de transport pe acel traseu, doar ca ceea ce faceau baietii aia, si inca fac, e ilegal. Fix la fel cum e ilegal ce face UBER. Si cam aici ar trebui sa se opreasca discutia, restu e gargara de PR si de prostit prostii.

        (Citează)

  7. Eu unul nu-mi doresc ca uber sa fie expulzat din Romania, insa daca vor sa faca taximetrie sa o faca respectand legile taximetriei, acum e concurenta neloiala. Taximetristii au o multime de reguli destul de stricte de respectat, si aici nu ma refer la culoarea masinii ci la atestate, licente, asigurare de transport pers, tarif maxim 1,40 lei pe km. Daca uber ar respecta aceste reguli ar folosi tot loganuri pe gpl ca altfel nu ai de unde scoate profit. In schimb uber pune ce tarif vrea el si daca are soferul permis categoria B e totul ok. Problema cu siguranta e si una de legislatie, pretul blocat la 1,4 lei/km nu permite prea mult, insa daca asta e legislatia uber trebuia sa o respecte, nu sa dea drumul unui serviciu de taximetrie si sa zica ca ei de fapt nu sunt taxi, deci nu sunt reglementati.

      (Citează)

    • Daca crezi cat de cat in piata libera, singura alternativa ar fi sa intre si Uber Taxi.

        (Citează)

    • Piata e atat de libera incat unii nici legislatia nu o mai respect, si asta nu pentru ca nu se poate ci pentru ca nu vor. Sunt foarte multe firme de taxi la ora asta in piata, daca se puteau realiza servicii mai calitative la 1,39 lei/km se realizau ca doar exista concurenta.

      alxzen:
      Daca crezi cat de cat in piata libera, singura alternativa ar fi sa intre si Uber Taxi.

        (Citează)

  8. Adica voi vreti sa spuneti ca eu daca sunt intr-un taxi la noi si soferul face accident, accident in care sunt rănit, ma ajuta cu ceva “asigurarea speciala” pe care taximetristul o are?
    Daca da, cu ce?
    Adica voi vreti sa spuneti ca Loganurile alea de abia se tin le roti au ITP facut mai des decat masinile personale? ITP-ul ala e facut pe bune? Sunt printre voi care chiar cred asta?

    E in firea noastra sa avem grija mai mult de lucrul nostru decat de un lucru “de la firma”, inchiriat sau împrumutat. De aia ma simt mult mai ok într-un Uber decat intr-o masina galbena de serviciu.

      (Citează)

    • cand o masina uber o avea sute de mii de km la bord, dupa 2-3 ani de “ride sharing”, cu un sofer cocosat de taxe care nu-si permite sa intretina o masina alergata, sa ma anunti cat de ok o sa te mai simti in ele… pana atunci, uber face taximetrie ilegal in romania. Punct.

        (Citează)

    • @deplictis – Observ ca nu intelegi de ce sistemul de rating face din principiu din Uber un serviciu excelent (lasand la o parte controversele despre incadrarea legala) – in momentul in care un sofer va ajunge (ipotetic) in situatia descrisa de tine, la sfarsitul cursei nu va mai primi 5 stele, lumea il va depuncta (posibil chiar masiv), iar la scurt timp va fi scos automat din sistem. Fiindca asa functioneaza serviciul, cei care au sub un anumit scor (in alte tari, valoarea este de 4.6) esti scos automat din sistem – deci succes sa iti mentii rating-ul peste 4.6, ca si sofer. Doar cei cu mute rating-uri de 5 stele raman in sistem, pe termen lung, iar pentru asta trebuie sa ‘work your ass off’ ca si sofer, sa primesti cat mai multe rating-uri de 5 stele (de preferat: toate), asta insemnand de la masina curata si intretinuta perfect, silentioasa si confortabila, atitudine excelenta fata de client, conditii excelente, condus ok fara incidente (cum ar fi nerespectarea legislatiei rutiere, injuraturi in trafic etc). Un ‘harb’ de masina ar incalca cel putin 3 dintre criteriile astea, care ar duce in foarte scurt timp la descalificare datorita rating-urilor (pt ca nimeni intreg la cap nu o sa dea 5 stele unuia cu un harb de masina).

      Cat despre ilegalitate, revenim la acelasi cerc vicios in care o sa ne invartim probabil multi ani – cei care sustin ca e ilegal, cei care sustin ca nu – probabil fiecare va ramane cu convingerile lui pentru multi ani, timp in care compania tot nu va fi declarata ilegal (ca nu prea are cum, tehnic si juridic vorbind). Sa asteptam ziua cand o instanta din Romania o sa declare Uber ilegal, zic, ar fi cel mai corect. Daca n-o sa se intample, poate unii or sa inteleaga de ce nu se poate intampla asa ceva, se scapa mici “detalii” cum ar fi ca Uber nu are entitate juridica in Romania care sa se ocupe de transport persoane, este un serviciu exclusiv online, prin urmare functioneaza exclusiv prin internet, deci nu este sub jurisdictia Romaniei si nici nu are cum sa se supuna legilor din Romania, nu are nici macar site in Romania, nu ai cum sa reglementezi ceva care nu este in tara ta etc.
      Raman doar soferii care pot sau nu sa fie sanctionati, insa daca incalca legislatia, o fac pe propria lor raspundere (ex: daca nu au autorizatie de transport, ar fi bine sa si-o obtina, individual / in nume personal). Merita mentionat faptul ca legea interzice practicarea activitatilor de taximetrie *pe bani* (sau contra cost), insa soferii pot demonstra ca nu au primit niciun ban de la pasager – nici cash si nici pe cont :)

        (Citează)

  9. Mihai:
    Am mers zilele trecute cu un UBER si am discutat cu șoferul despre activitatea lui. Mi-a zis că face asta de câteva zile și este angajat de un fel de subcontractor care are cumpărate aprox 20 de mașini și angajează șoferi. Tipul de aseară zicea că nici măcar gaz nu pune si are un salariu fix de ~1700 de lei/luna cu un target minim de 200 de lei / zi dacă am înțeles eu bine. Tot ce face peste 4000 de lei pe lună are cota 50℅ din încasări.
    Cum vi se pare treaba asta?

    mi se pare ride-sharing :)

      (Citează)

  10. Nu zice nimeni ca Uber sa iasa din tara, toata lumea zice sa se reglementeze. Momentan Uber este un serviciu ilegal si orice ai zice dupa asta e un nonsens. Nu contest ca soferii lor sunt mai eleganti, ca masinile lor sunt mai curate, toate lucrurile astea bune. Treaba asta cu serviciu inovativ si nereglementat, ca ride sharing ca impartirea costurilor de transport e o fantoma, dupa cum zicea alt comentator. E ilegat? Da. Bine pa.

      (Citează)

  11. deplictis: deplictis

    Masinile si soferii trebuie sa indeplineasca anumite conditii ca devina partneri uber. Totodata in Uber exista un sistem de review ce are loc dupa fiecare cursa, iar daca masinile ar ajunge niste “bombe pe roti” (cum sunt taxiurile de azi) sunt aproape sigur ca ar fi exclusi foarte rapid din program. Daca nu, atunci eu unul voi renunta si la uber.

    Pana atunci, eu unul prefer sa merg intr-o masina mai sigura, curata, fara sa ascult radio zu sau manele, si fara sa ma intampine burtosul cu “Unde mergi? Aaa…pai nu merg acolo!” cand urc in masina. Nu de alta, dar am ceva mai mult respect pentru propria persoana.

      (Citează)

    • pai tocmai d-asta zic, cand nu esti cocosat de taxe etc, iti permiti sa intretii o masina corespunzator, ca sa indeplinesi conditiile uber…. cand incepi sa platesti taxe, asigurari etc, si te mai obliga si legea sa plimbi clientul cu 1.39 lei/km, se cam schimba treaba…

        (Citează)

    • Exact.Eu m-am plictisit de taximetristi care imi zic ca nu au rest la 50 de ron, ca nu le merge aerul conditionat, ca postul radio e blocat pe manele si care incearca sa faca conversatie cu mine.Atat timp cat exista alternativa UBER o sa o folosesc.
      p.s.Cum te obliga legea sa mergi cu 1.39 lei/km?Intreb ca am mers cu taxiuri la care am platit si 3.5lei/km(am primit si bon).

        (Citează)

    • Pai, de ce va deranjeaza? Nu vi se pare firesc ca Dvs. sa conduceti taximetristul acasa, pe banii Dvs., si nu invers…? Asa ceva se cheama asteptari firesti si eu am impresia ca sunt complet nedecvate si ne-reale cand vine vorba de taximetristi.
      As avea si eu aceeasi intrebare: cum de e obligatoriu tariful ala de 1.39 (sau cat e), cand am vazut tarife de 1.7, 1.9 si chiar 3.5 si 3.5 stationa langa un echipaj al Politiei Locale Sector 6, care nu avea nimic impotriva acelui tarif/ sofer.

        (Citează)

  12. Mda, o gramada de comentarii “nu zice nimeni sa plece Uber”. Cum bate vintul, cum ne ajustam nitel opiniile.
    Eu observ cam multa inversunare pe subiect, mai ales impotriva Uber. Si imi explic mai greu chiar atitudinea unor bloggeri, ai zice ca sint interesati financiar chiar, judecind dupa inversunarea demna de cauze mai bune.
    Inteleg ca Uber vrea sa spuna ca ei ofera un serviciu (aplicatia si modul de taxare, comanda etc), restul regulilor (licente, asigurari, taxe) punindu-le in circa soferilor. Ceea ce ar fi mai onest decit declaratiile cu ride-sharing.

      (Citează)

  13. TAXI respecta legea dar sunt mizerabile.
    UBER NU respecta legea , dar sunt curate.
    Sa facem un compromis evreiesc – sa fie ambele legale si astfel vor concura de pe “acelasi picior de legalitate” – sa plateasca ambele aceleasi taxe, licente, etc si apoi sa lasam clientul sa aleaga.
    NU sunt de acord sa se ofere servicii la limita legii si apoi sa intre in legalitate. Sa fie respectata legea si mai ales aplicata ptr toti nu numai preferential si din cand in cand.

      (Citează)

  14. Cei patru soferi amendati sunt bine mersi. Amenzile au fost platite de uber, detaliile o sa vina in curand pe un canal oficial.
    Uber a platit platformele cu care au fost duse masinile in Bucuresti, si le-a dat celor patru cate o masina sa o foloseasca in continuare.

    Sunt partener Uber in Cluj, nu am nici o problema cu taximetristii/politia. Am primit asigurari, deocamdata verbale, ca orice problema va fi rezolvata de Uber.

    Tot ce am scris aici o sa fie comunicat oficial in curand. Asta tot verbal am auzit-o, nu din e-mailuri sau SMS-uri.

    Din cate stiu, amenda maxima pentru infractiunea constatata de politisti este de 5000 ron, nu de 25000.

    In cazul in care cei 4 o sa fie gasiti vinovati si se vor mentine pedepsele, cred ca precedentul va duce la disparitia Uber din Romania.

      (Citează)

  15. Greuceanu:
    Piata e atat de libera incat unii nici legislatia nu o mai respect, si asta nu pentru ca nu se poate ci pentru ca nu vor. Sunt foarte multe firme de taxi la ora asta in piata, daca se puteau realiza servicii mai calitative la 1,39 lei/km se realizau ca doar exista concurenta.

    Dai un exemplu prost, fix pe domeniu asta ” nu se poate”. Toate licentele au fost acaparate din timp de securisti destepti care le “subinchiriaza” acum. Statul are monopol pe numarul de licente de taxi, si in umbra acestui monopol se ascund baietii.

    Cineva a adresat intrebarea asta asociatiei de defavorizati ( taximetristi) din Cluj ieri, iti reproduc partea amuzanta:

    “De aici pana sa faci calcule de ce i asa scump sa te apuci de taxi…..e cale lunga! Sunt niste bani investiti care tu n ai de unde sa stii pe ce, cum si de ce! Nici nu poti sa dai autorizatii cu duiumul, ca …..iese urat! ¨

    Omul ti-ar zice cam cat e spaga pentru o autorizatie, da nu ar fi frumos.

      (Citează)

  16. Bonus: punctul de vedere al unui economist/ libertarian

    https://logec.ro/pokemon-go-si-dusmanii-sai/

      (Citează)

  17. Să nu uităm că și sclavia a fost legală. Asta așa pentru cei care o țin sus și tare cu ilegalitatea Uber.
    Decît sa susțineți tâmpenia cu legalitatea (știți foarte bine ce condiții superbe oferă taximetriștii legali), mai bine ați milita pentru schimbarea legii și spargerea monopolului existent. Ai carnet valid de minim 3 ani? Mașina e în bună stare, cu IP-UL la zi? Ai o asigurare validă pentru pasageri/bagaje? Există un dispozitiv care calculează valoarea cursei? Excelent, oricine îndeplinește toate condițiile poate face taximetrie. Fără număr limitat de mașini, fără tarif minim/maxim, fără alte bazaconii.

      (Citează)

    • Am inteles ideea, legea e prosta si trebuie fortata, ca de bunavoie nu se schimba.

      mufa: Asta așa pentru cei care o țin sus și tare cu ilegalitatea Uber.

        (Citează)

    • Nu stiu in ce masura are relevanta ca legea e proasta, pur si simplu sistemul legislativ (de pe intreg globul) se afla intr-un impas in ultimul deceniu in ce priveste companiile care activeaza excusiv prin internet (Google, Facebook, Uber, Airbnb etc), nu au entitate juridica in tara ta, platile se fac tot prin internet in alte tari etc… exceptand US (unde majoritatea acestor companii exista, sunt inregistrate si de unde isi desfasoara operatiunile), cu mici exceptii companiile exista doar virtual, deci ramane eterna dilema – ce legi ar trebui sa li se aplice?

        (Citează)

  18. Greuceanu:
    pretul blocat la 1,4 lei/km nu permite prea mult.

    Si cine blocheaza pretul ala? Ai vreo lege/hotarare care impune pretul ala? Fiindca exista taxiuri complet legale in Bucuresti care profita de provinciali pe la curtile spitalelor, pe la gari cu tarif mare afisat de 3.5 sau 5.6 lei/km.

      (Citează)

  19. etk:
    Tu vorbesti serios? Cum sa mergi cu 250 km/h din gresala? Si cu 100 daca mergi si tot iti dai seama ca este peste viteza legala.

    IN mod normal sunt putine mergi cu viteza prin ora pentru ca ai apasat prea tare piciorul pe acceleratie 10-20 sec(sa zicem din cauza unui gand negativ), fie ai o problema mentala, ambele cazuri nu sunt cu premeditare sau intentie, si potia nu are cum sa o dovedeasca, in plus daca e sa raportam timpul care se circula cu peste viteza legala comparat cu pagubele posibile raportul este infim, peste 90% din soferi din romania in momentul in care au posibilitatea sa depaseasca viteza legala o fac). Daca tu iei bani pentru o cursa in mod ilegal,atunci fiecare secunda genereaza aceasta problema, practic aici ai un raport de 100%.

    Viteza are niste cauze ce se pot rezolva prin sistem (soferul are cea mai mica vina- poate examenul psihologic nu a fost facut bine). In cel deal doilea caz (UBER) se urmareste in mod clar mergerea prin ilegalitate. Ce poate sa faca sistemul este sa dea licentele contra cost fara limitare per oras. Totusi UBER nu a incercat sa achizitioneze nici o licenta deci varianta asta pica pentru cei amendati.

      (Citează)

  20. Off topic: este al doilea comentariu care nu apare – a mai fost unul la articolul cu Star Trek. Ce se intampla ?

      (Citează)

  21. nwradu:
    Nimic, le ratasem eu, scuze.

    Multumesc

      (Citează)

  22. Punctul 4. Nu are legătură cu pedeapsa proporțională cu pericolul.
    Cât că pedeapsa trebuie să fie măsură de coercitie, nu taxă. Adică să fie eficientă.

    Treaba asta cu transportul implică mai multe lucruri care duc printre altele și la concurență neloială. O amendă de 1000 de lei data unui transportator e frecție, omul face bani din activitatea lui. Când conduci mașina la 200 la ora, nu faci bani din asta. Cred. Fără harneli gen Fast and Furious.

      (Citează)

    • Cuantumul amenzii intre 25.00 si 50.000 RON se refera doar la art. 7 si 8 din lege (cea din 2015) si cel mai probabil a fost gandit in principiu a se aplica firmelor care desfasoara activitati de taxi fara autorizatie si nu neaparat unei persoane fizice – nu stiu daca ar avea un cetatean obisnuit cum sa achite o astfel de amenda si nici nu prea avem legi aplicabile unei persoane cu amenzi in cuantum similar, de regula la stabilirea cuantumului unei sanctiuni se are in vedere salariul minim pe economie (ex: amenda este 5 salarii, 10 salarii etc). O particularitate ciudata a acestei legi este ca aceste prevederi sanctioneaza si autostopul, deci ipotetic daca autoritatile si-ar face datoria pe care sunt obligati sa o faca, ar trebui sa vedem multe (serios, chiar multe) amenzi de 25.000 lei date unor cetateni obisnuiti care mai iau din cand in cand cate un autostopist in drumul lor.
      Chiar ar fi interesant de aflat daca s-a dat vreo amenda de 25.000 lei pentru autostop, de un an de cand a intrat legea in vigoare.

      Offtopic oarecum – legea (cea din 2003) are atat de multe ciudatenii incat ar fi chiar amuzant (daca nu ar fi trist). De exemplu, un dispecerat de taxi este definit strict drept o entitate care transmite comenzile prin statii de emisie-receptie – deci practic, internet, telefoane si alte modalitati moderne nu intra sub incidenta legii (care, evident, ar fi trebuit actualizata si adusa la situatia din prezent). Taximetru este definit ca aparatul – parte a dispozitivului fiscal, obligatoriu – care inregistreaza timpul si distanta parcursa… si se mentioneaza ca trebuie obligatoriu sa aiba un sigiliu, pentru a nu permite, fara desigilare, accesul la operatiuni —- deci practic un sistem de masurare a distantei/timpului parcurs de tip smartphone cu gps (masurat de fapt in baza unor date venite din US despre harta) si care nu are sigiliu, iar contorizarea se face doar din software – nu intra sub incidenta legii. Plus modalitatea de tarifare online, respectiv plata online, la fel, nu este reglementata de lege.
      Sunt multe astfel de prevederi de-a dreptul arhaice in lege, peste care s-a sarit complet la modificarea din 2015 a legii.

        (Citează)

  23. Comentatorul de mai sus tocmai spunea ca soferul cu care a vorbit el era efectiv angajat sa faca activitatea. Nu cred ca ar fi o actiune complicata ca intr-o zi organele de politie sa comande toata ziua pe uber si sa ii inactiveze pe toti exact pe metoda folosita in cluj. A doua zi la fel. A treia zi la fel. Eventual si sa mearga pe fir la cei care ii coordoneaza/angajeaza/le plateste amenzile/etc. Sunt metode, stai linistit. Dupa cateva zeci de amenzi+tragerea pe dreapta a masinilor, nu stiu daca activitatea o sa mai fie atat de profitabila pentru Uber.

      (Citează)

    • Fii atent cum sta treaba, daca esti dispus sa vrei sa intelegi dpdv juridic – sper sa nu o iei personal, incerc doar sa explic cateva chestii care nu cred ca sunt intelese corect.

      Comentatorul respectiv zicea ca soferul e angajat la un SRL de la noi (care SRL de fapt intermediaza legatura dintre sofer si aplicatia Uber si care si raspunde dpdv legal, fiscal etc, toata raspunderea este a SRL-ului). Da, daca SRL-ul respectiv nu are autorizatiile in regula, incalca legea, sec, fiind o entitate juridica inregistrata in Romania si care incalca legile, e pasibil de sanctiunile prevazute in legea romaneasca, aici nu incape vreo indoiala. Dar asta e un caz rar din cate cunosc, deoarece cam toti soferii care utilizeaza aplicatia Uber au firma proprie (SRL sau PFA) prin care desfasoara activitati (unii de transport, cei care detin deja o autorizatie, altii de… altceva), deci practic toata raspunderea legala in cazul asta o are exclusiv soferul (el trebuie sa se asigure ca are toate acreditarile si autorizatiile in regula).

      In exemplele tale (care oricum nu se vor putea vreodata intampla exact cum le spui tu) Uber – compania (care detine aplicatia, sistemul de mapping, de pozitionare, calculul rutelor, estimarea distantei, timpului etc), ar scapa complet, pt ca este o companie din US (functioneaza doar prin internet) si deci Romania nu are jurisdictie sa faca ceva acolo, unei companii care controleaza o aplicatie de smartphone / activeaza prin internet / nu are entitate juridica in Ro / nu are nici macar site in Ro nu ai ce sa ii faci dpdv legal, nu ai ce sa ii interzici sau ce sa ii ceri (de fapt tu poti sa ii ceri, dar nu e obligata sa iti dea nimic), pentru ca dpdv tehnic / fizic nu se afla pe teritoriul Romaniei.

      In exemplul tau, daca ar face flagrant, in prima faza, i-ar gasi pe soferii care nu detin autorizatie de transport – cei care detin una ar scapa, sunt curati (sa presupunem ca au si celelalte chestii ok, cum ar fi asigurarari etc). Eh, cu cei care nu au autorizatie, aici intervin multe chestiuni legale la mijloc, situatia e cam complicata, de multe ori interpretabila si nu e deloc de partea statului roman.
      In primul rand, arunca un ochi pe mesajul pe care Uber l-a trimis soferilor din Ro care utilizeaza aplicatia pentru a gasi curse, adica ce sa declare in caz ca ii opreste politia https://www.stefanblog.com/wp-content/uploads/2016/08/Photo-08-08-16-15-49-38-e1470684045505.jpg
      Foarte important de retinut ca legea interzice activitatile de transport persoane <> – insa la Uber, tu ca pasager nu dai bani soferului, iar soferul nu incaseaza de la pasager vreun ban cash sau in cont – nu se efectueaza niciun transfer de numerar intre cei 2 :) Prin urmare, nu sunt aplicabile articolele din lege unde se face referire la “contra cost” (adica aproape toate). E adevarat, legea a fost conceputa in perioada cand nu puteai sa faci plati online cu un smartphone, in mijlocul strazii, in vremea cand se presupunea ca singura plata pe care o poti face unui potential sofer de taxi este cash. De retinut ca daca ar schimba legea sa elimine acel “contra cost” atunci ar fi in ilegalitate orice sofer care isi transporta rudele, prietenii sau colegii cu masina personala, deci exclus sa se faca asa ceva vreodata. Este un paradox legislativ, da, sunt multe astfel de lucruri la noi (si nu numai).

      Situatia cu cei 4 soferi amendati la Cluj e si ea complicata, posibil (nu cunosc) toti 4 au declarat ca au efectuat transport public de persoane contra cost, moment din care nu prea se pot face prea multe. Daca ar fi declarat ca nu au efectuat transport contra cost (adica ar fi contestat procesul verbal), atunci autoritatile romane ar fi trebuit sa demonstreze faptul ca banii de la presupusul pasager au ajuns la sofer, lucru care ar putea sa fie in anumite situatii imposibil de demonstrat (de ex, poate banii chiar nu au ajuns la sofer niciodata, poate banii au ajuns intr-o tara de unde autoritatile romane nu au competenta sa solicite informatii bancare etc, sunt multe posibilitati). Iar in aceasta a doua situatie (soferul amendat declara ca nu a efectuat transport contra cost), intrucat sunt sanse extrem de mari ca autoritatile sa nu poata demonstra acel “contra cost”, sunt sanse foarte mari ca procesul verbal sa fie anulat.

      Concluzia este destul de simpla: cand vine vorba despre companii din alte tari care actioneaza prin internet pe intreg globul (adica entitati virtuale), sau de plati prin internet catre companii inregistrate in alte tari, nu se pot face prea multe dpdv legal – pentru ca nu ai acces la informatii, iar legislatia clasica nu are jurisdictie in zonele astea “virtuale” — de ex, statul roman nu ar putea (nici daca ar vrea) sa afle daca soferul X, cetatean roman, are cont in aplicatia gestionata de o firma din US, decat daca firma respectiva doreste sa ofere informatia in mod voluntar, dar nu ai cum sa o obligi sa ti-o furnizeze.

        (Citează)

  24. O situatie similara este cu” Bla -Bla Car”. Tot un fel de ride-sharing.

      (Citează)

  25. daca Teo Peter ar fi urcat intr-o masina uber in 4 decembrie 2004 poate ar fi fost in viata
    si pt ca dau banii mei cui vreau eu …si avind dreptul sa aleg in cunostinta de cauza voi fi client uber indiscutabil

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus